Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
boem!
0
Het is een strijd tussen ICE en EV die Tesla via Musk heeft ingezet.

Alle nobele gedachten om de wereld te redden ten spijt de modale burger is bovenal geinteresseerd in zijn eigen financieel gewin op korte termijn.
Deze calculerende burger bepaald uiteindelijk het succes dan wel falen van de ingezette disruptie.

Regeringen kunnen steun verlenen aan de verschuiving van ICE naar EV dmv het verstrekken van subsidies om een echte doorbraak te realiseren is het noodzakelijk dat de EV gewoon goedkoper is dan de ICE.

Dat de EV aanmerkelijk goedkoper is in de fabricage en het onderhoud en haar levensduur veel langer is vanwege het aantal onderdelen dat benodigd is voor EV tov ICE wordt nu nog voor een groot gedeelte tenietgedaan door het dure accupack van de EV tov ICE.

Het terugdringen van de kosten van de benodigde accu's zal meer betekenen voor de acceptatie van de EV en transitie van ICE naar dezelfde EV dan de kostenreductie die behaald kan worden met hogere productieaantallen en overige efficiencyverbeteringen.

Het probleem is echter dat de bestaande industrie niet zit te wachten op zulk een verschuiving omdat die verschuiving haar waarde vernietigd.
In dat licht moet Tesla deze periode zien te overleven door die efficiency voordelen te behalen waardoor het verlies en de cash-burn per eenheid product niet teveel oploopt waardoor het spook van bankroet gaan weer prominent op de agenda zal verschijnen.

Ik denk dat Tesla voldoende schaalvoordelen kan benutten om de tijd te overbruggen waarbij het geen vraag meer is ICE of EV.
[verwijderd]
0
I.v.m. Tesla en de accu's die ze gebruiken is er natuurlijk ook veel ontwikkeling.

Wat zijn interessante partners voor Tesla met het oog op accu-techniek? Of loopt iedereen hierin eigenlijk achter op Tesla?
löngterm
0
quote:

FluitendeVogels schreef op 21 juli 2019 20:52:

I.v.m. Tesla en de accu's die ze gebruiken is er natuurlijk ook veel ontwikkeling.

Wat zijn interessante partners voor Tesla met het oog op accu-techniek? Of loopt iedereen hierin eigenlijk achter op Tesla?
Interessante partners zouden simpelweg grote producenten als LG chem, Panasonic en Samsung zijn. Echter loopt Tesla inderdaad op alle concurenten voor dus het zou dan een joint venture zijn zoals dat op dit moment met Panasonic gebeurd.

Daarnaast verwacht ik dat Tesla in de komende jaren ook cel productie volledig in eigen handen zal nemen. De acquisitie van Maxwell en de beneden verwachting productie aantallen die hier gerealiseerd worden in combinatie met de limiet van productie door gebrekige cel toelevering. Dit is ook de reden dat de Tesla semi truck is uitgesteld in de energy onderdeel van Tesla amper groeit. Tesla probeert maximale omzet en winst uit de beschikbare cellen te halen.

Maxwell is de perfecte manier om de nodige patenten en technieken binnen te halen om een eigen fabriek neer te zetten. Daar komt nog bij dat de nieuwe dry coating techniek de kosten met 10 tot 20 procent zal laten dalen en vooral het benodigde vloer oppervalk enorm kan verlagen. Ook zal deze techniek voor een hogere energie dichtheid zorgen terwijl Tesla daar op dit moment al voorloper op is.
[verwijderd]
0
quote:

löngterm schreef op 21 juli 2019 21:05:

[...]

Interessante partners zouden simpelweg grote producenten als LG chem, Panasonic en Samsung zijn. Echter loopt Tesla inderdaad op alle concurenten voor dus het zou dan een joint venture zijn zoals dat op dit moment met Panasonic gebeurd.

Daarnaast verwacht ik dat Tesla in de komende jaren ook cel productie volledig in eigen handen zal nemen. De acquisitie van Maxwell en de beneden verwachting productie aantallen die hier gerealiseerd worden in combinatie met de limiet van productie door gebrekige cel toelevering. Dit is ook de reden dat de Tesla semi truck is uitgesteld in de energy onderdeel van Tesla amper groeit. Tesla probeert maximale omzet en winst uit de beschikbare cellen te halen.

Maxwell is de perfecte manier om de nodige patenten en technieken binnen te halen om een eigen fabriek neer te zetten. Daar komt nog bij dat de nieuwe dry coating techniek de kosten met 10 tot 20 procent zal laten dalen en vooral het benodigde vloer oppervalk enorm kan verlagen. Ook zal deze techniek voor een hogere energie dichtheid zorgen terwijl Tesla daar op dit moment al voorloper op is.
Dank je löngterm voor je heldere uiteenzetting. Dat maakt het weer wat duidelijker voor mij.

Ik ben aan het kijken of ik wil instappen in Tesla, zat ook al te kijken rond de 180, maar voelde toen nog niet goed. Achteraf....

Hoe dan ook, ben aan het kijken hoe Tesla dan in mijn portefeuille past voor de komende 10 jaar, en of ik daar omheen nog enkele andere aandelen moet opnemen i.v.m. accu-techniek/-productie.

Morgen maar eens zien hoe de wind waait op de beurs....
löngterm
0
quote:

FluitendeVogels schreef op 21 juli 2019 22:04:

[...]

Dank je löngterm voor je heldere uiteenzetting. Dat maakt het weer wat duidelijker voor mij.

Ik ben aan het kijken of ik wil instappen in Tesla, zat ook al te kijken rond de 180, maar voelde toen nog niet goed. Achteraf....

Hoe dan ook, ben aan het kijken hoe Tesla dan in mijn portefeuille past voor de komende 10 jaar, en of ik daar omheen nog enkele andere aandelen moet opnemen i.v.m. accu-techniek/-productie.

Morgen maar eens zien hoe de wind waait op de beurs....
Geen probleem!
Hou er rekening mee dat aankomende woensdag na-beurs cijfers worden gegeven over Q2. Voor een horizon van 10 zo goed als irrelevant maar toch iets om in je overweging mee te nemen ;)

En als je nog mooie fondsen tegenkomt op het gebied van accu-tehcniek en productie zou ik ze graag horen!
[verwijderd]
0
Ja, dat wordt inderdaad een gokje komende woensdag, hoe gaan de cijfers zijn en hoe gaan ze vallen. Daarom kunnen we gelukkig spreiden :)

Qua batterijen zit ik ook naar grondstoffen te kijken. Ik ben onlangs even uit AMG gestapt, even wat afstand om opnieuw een afweging te maken of ik erin wil zitten of niet. Dat doe ik makkelijker door er even afstand van te nemen.

Het gaat dan niet zozeer om auto-batterijen, maar meer voor het opslaan van stroom uit zonen- en windenergie. Doch deze ontwikkeling is voor Tesla ook interessant voor hun powerwalls....

Ik acht ze toch ook interessant met het oog op de toekomst. Ook hier cijfers, op 1 augustus, hoe gaan die zijn.... daarnaast zijn daar de shorters die zaken nogal wat bemoeilijken, maar ook veel positieve zaken in de nabije toekomst (joint venture met Shell-dochter, mogelijke splitsing van bedrijfsonderdelen, mogelijke uitbreiding aandeleninkoop, ook al is dat mogelijk maar met 25mln), de verwachting dat de grondstofprijzen toch wel weer eens gaan stijgen). Maar ook haken en ogen (handelsoorlog, onduidelijkheid over de Joint Venture, we wachten daar al lange tijd op, risico dat de koers zonder het aandeleninkoopprogramma weer een lagere bodem krijgt, de grondstofprijzen die toch ook in de tang zitten van bepaalde belanghebbenden, etc.)

Hoe dan ook, een mooi bedrijf met een sterk, conservatief maar niet angstig, management.

De afgelopen tijd hard naar beneden gegaan. Nu de weg weer omhoog? Of krijgt het nog een tik. De shorters zetten in op dat laatste.

Maar shorters is Tesla ook wel gewend....

Onderstaand een link naar een analyse door ProBeleggen. Wel een beetje “Wij van wc-eend”-gevaar, ProBeleggen is door AMG ingehuurd om hun pr wat op te schroeven. Toch een redelijk evenwichtige analyse in mijn ogen met veel informatie over AMG en de mogelijkheden. Maar geen woord over de shorters....

www.probeleggen.nl/research-rapport-a...
boem!
0
@FluitendeVogels.

Bedankt voor je inhoudelijke bijdragen.

IMHO kan je nog rustig afwachten of Tesla toekomstbestendig blijkt te zijn als bedrijf; een negatief cq positief resultaat/cash flow signaal bij de 2de kwartaalcijfers geeft slechts een eerste richting aan.

Tesla opereert nu in haar eerste afwachtingsstand tussen de 200 en 300 dollar.
Deze waardering heeft niets te maken met de behaalde resultaten maar alles met wat er aan verdiensten in de toekomst mogelijk zijn.

De bulls zien hier koersen van 4.000 dollar in een best-case scenario terwijl de bears een koers van 10 dollar in het vooruitzicht stellen bij een worse case scenario.

De strijd wordt niet beslecht bij de presentatie van de 2de kwartaalcijfers maar geven wel meer duidelijkheid over Tesla's kansen voor de toekomst.

Indien je een calculated risk wil aangaan met te investeren in Tesla zou ik wachten totdat Tesla uitbreekt boven de 350 dollar en dan lijkt mij een BAH positie ideaal of anderszins bij een afstort onder de 150 dollar door een short-positie in te nemen.

Met de presentatie van de 2de kwartaalcijfers komt er weer info ter beschikking omtrent de fysieke toestand van het bedrijf en de grootste aandacht gaat terecht uit naar het geboekte resultaat.

We hebben hier al vele varianten voorbij zien komen aangaande die verwachting.

Ik hou het op een beperkt verlies van ca 100 mio gepaard gaand met een positieve operationele cash-flow waardoor het opwaarts potentieel behouden blijft.

[verwijderd]
0
Net zoals boem! kijk ik vooral uit naar de mogelijke kostbesparingen van GF3.
Die kunnen gigantisch zijn.
Als GF3 een even grote output kan verwezenlijken als Fremont Factory, gaat Tesla hierop jaarlijks een pak meer geld verdienen (/minder verliezen) door lagere loonkosten, lagere capex per unit en mogelijks ook lagere transportkosten van leveranciers en logistieke kosten voor de levering.

Mijn inschattingen liggen op $465mil minder loonkosten (jaarlijks).
De capex per unit, en dus ook de depreciatie, zou 1/2 zijn dan in de Fremont factory. Dit zou dus gaan om $750mil kostenbesparing per jaar.
De andere bovengenoemde besparingen zijn moeilijk in te schatten, maar kunnen zouden ook enkele honderden miljoenen kunnen besparen.

Dan gaan we al snel naar een serieuze winst...
1 van de dingen waar ik het meest bullish over ben.
[verwijderd]
0
Een koersstijging bij de kwartaalcijfers zou het technisch beeld van Tesla wel enorm versterken.
De koers is er echter al sterk op voorgelopen en dan wordt het aandeel meestal in elkaar getrapt. Daarom wacht ik ook nog even rustig af wat het gaat worden.
Ik hoop stiekem op een groot verlies, maar met positieve commentaar over GF3 en Maxwell.
Dan zal de koers ineenzakken, want Wall Street kijkt toch enkel blind naar die winst, terwijl dat allesbehalve is waar het om draait.
[verwijderd]
0
Dank voor jullie reacties! Heel interessant!

Ik ben van plan om vandaag toch een heel bescheiden positie in te nemen, 10% van wat ik uiteindelijk wil gaan innemen. Met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd in combinatie met verder onderzoek zal ik van daaruit gespreid gaan bijkopen. We zitten nu mooi in het midden van de 200-300, dus een goed beginpunt volgens mij.

De grondstoffen voor batterijen, en dan vooral de grondstoffen voor batterijen die niet draagbaar/vervoerbaar hoeven te zijn, zie ik als onderbelicht. Vaak gebruikt men hier nu ook nog lithium-batterijen voor, maar er komen heel andere oplossingen aan die amper slijten.
tomansky
0
Ik verwacht een klein winstje. In Q2 hebben ze dus meer verkocht dan ze hebben geproduceerd (de auto's in transit van Q1 zijn verkocht in Q2).

Ze hebben veel M3's geleverd buiten USA dus dit zijn de duurdere auto's (long range, performance, enz.) De kosten zullen iets gestegen zijn maar dat kun je wegstrepen tegen de ZEV die ze ontvangen van andere automakers.

Het zal gaan om welke marge ze maken op de model 3 of het een kleine winst zal worden of een klein verlies.
boem!
0
Goed punt @tomansky de ZEV was het 1ste kwartaal al uit het hoofd goed voor 200 mio.

Met name deze 100% winst omzet gaat in het volgend decennium nog voor positieve verrassingen zorgen.
[verwijderd]
0
Net een nieuw advies erbij van 150 van Barclays Capital. Die zien het blijkbaar minder positief. Die adviezen lopen sowieso nogal uiteen moet ik zeggen.

Is Tesla dan echt zo'n black box? Altijd maar afwachten wat eruit gaat komen?

Wordt wel duidelijk dat het eigenlijk voor mij alleen een aandeel is dat ik koopt voor "mijn pensioen", kleine positie innemen, mogelijk bij dips nog iets bijkopen, en dan kijken of dit over 10-20 jaar bijdraagt. Op korte/middellange termijn lijkt er weinig over te zeggen te vallen....

Dutcheon
1
quote:

boem! schreef op 21 juli 2019 16:15:

Het is een strijd tussen ICE en EV die Tesla via Musk heeft ingezet.

Alle nobele gedachten om de wereld te redden ten spijt de modale burger is bovenal geinteresseerd in zijn eigen financieel gewin op korte termijn.
Deze calculerende burger bepaald uiteindelijk het succes dan wel falen van de ingezette disruptie.

Regeringen kunnen steun verlenen aan de verschuiving van ICE naar EV dmv het verstrekken van subsidies om een echte doorbraak te realiseren is het noodzakelijk dat de EV gewoon goedkoper is dan de ICE.

Dat de EV aanmerkelijk goedkoper is in de fabricage en het onderhoud en haar levensduur veel langer is vanwege het aantal onderdelen dat benodigd is voor EV tov ICE wordt nu nog voor een groot gedeelte tenietgedaan door het dure accupack van de EV tov ICE.

Het terugdringen van de kosten van de benodigde accu's zal meer betekenen voor de acceptatie van de EV en transitie van ICE naar dezelfde EV dan de kostenreductie die behaald kan worden met hogere productieaantallen en overige efficiencyverbeteringen.

Het probleem is echter dat de bestaande industrie niet zit te wachten op zulk een verschuiving omdat die verschuiving haar waarde vernietigd.
In dat licht moet Tesla deze periode zien te overleven door die efficiency voordelen te behalen waardoor het verlies en de cash-burn per eenheid product niet teveel oploopt waardoor het spook van bankroet gaan weer prominent op de agenda zal verschijnen.

Ik denk dat Tesla voldoende schaalvoordelen kan benutten om de tijd te overbruggen waarbij het geen vraag meer is ICE of EV.

Als de burger zo voor hun eigen gewin is, zou men wat beter moeten calculeren en out of the box denken....
Toen de eerste 2013 Tesla's uit de bijtelling liepen heb ik er één gekocht voor net onder de 40k inclusief de btw die ik heb afgetikt. Inmiddels een jaar verder zitten de prijzen nog op hetzelfde niveau en heb ik ruim 70.000km met de model-s gereden.
Gemiddelde tesla die nu te koop staat heeft bovenal meer kilometers.

Dus naast de vrijstelling voor MRB, vrijwel geen onderhoudskosten en het gebrek aan brandstofkosten, stroom kost ongeveer een derde van de brandstofkosten die ik normaal heb, heb ik ook nog eens vrijwel geen afschrijving!

lijkt me tijd dat de burger wat beter word in rekenen ;)
roloff
0
quote:

Dutcheon schreef op 22 juli 2019 11:08:

[...]

Als de burger zo voor hun eigen gewin is, zou men wat beter moeten calculeren en out of the box denken....
Toen de eerste 2013 Tesla's uit de bijtelling liepen heb ik er één gekocht voor net onder de 40k inclusief de btw die ik heb afgetikt. Inmiddels een jaar verder zitten de prijzen nog op hetzelfde niveau en heb ik ruim 70.000km met de model-s gereden.
Gemiddelde tesla die nu te koop staat heeft bovenal meer kilometers.

Dus naast de vrijstelling voor MRB, vrijwel geen onderhoudskosten en het gebrek aan brandstofkosten, stroom kost ongeveer een derde van de brandstofkosten die ik normaal heb, heb ik ook nog eens vrijwel geen afschrijving!

lijkt me tijd dat de burger wat beter word in rekenen ;)
@Dutcheon, met alle respect maar je rijdt in een ´subsidie-bak´ (met een bak subsidie).
alexnr75
0
@Roloff,

Ik ben het niet met jou eens. Jij praat de algemene mening na en vergeet na te denken.

De Overheid en het parlement willen een gewenst gedrag uitlokken. Dat doen zij soms door iets aantrekkelijk te maken, soms door iets on-aantrekkelijk te maken. Dutcheon e.a. hebben goed gerekend en wilden onder deze voorwaarden functioneren als "proefkonijn". De Overheid heeft hierdoor de kans gekregen om deze ontwikkeling op waarde te schatten en hebben nu besloten dat op termijn alleen elektrische auto's mogen worden verkocht.

Niet om persoonlijk te worden, maar jij bent in Portugal gaan wonen. Mogen we dat dan belastingontduiking noemen omdat wij als Nederland vinden dat wij recht hebben op jouw geld?

Ik vind het wat te simpel geredeneerd of het moet als kwinkslag zijn bedoeld.

ps: ik heb gisteren een M3 besteld :)
[verwijderd]
1
quote:

alexnr75 schreef op 22 juli 2019 11:39:

ps: ik heb gisteren een M3 besteld :)
Dat kan er nu wel vanaf na je avonturen bij Gala ;)
Dutchtenor
0
quote:

FluitendeVogels schreef op 22 juli 2019 11:05:

Net een nieuw advies erbij van 150 van Barclays Capital. Die zien het blijkbaar minder positief. Die adviezen lopen sowieso nogal uiteen moet ik zeggen.

Is Tesla dan echt zo'n black box? Altijd maar afwachten wat eruit gaat komen?

Wordt wel duidelijk dat het eigenlijk voor mij alleen een aandeel is dat ik koopt voor "mijn pensioen", kleine positie innemen, mogelijk bij dips nog iets bijkopen, en dan kijken of dit over 10-20 jaar bijdraagt. Op korte/middellange termijn lijkt er weinig over te zeggen te vallen....

Vergeet ook niet (op termijn) de Full Self Driving, daar sturen nu veel fabrikanten op aan. ALS dat een succes wordt heeft Tesla een grote voorsprong. Maar het is wel een ALS met grote letters, want vooralsnog is de regelgeving nog niet zover, en met de trage EU kan dat nog lang gaan duren.
Maar houd de media in de gaten, ook de traditionele merken zijn er volop op aan het inzetten.
boem!
0
Ik ben van mening dat Musk helemaal geen interesse heeft om een volwaardig OEM te worden.

Zijn doelstelling is om ICE te vervangen door EV.
Indien hij hierin is geslaagd zal hij afscheid nemen van Tesla als onafhankelijke OEM.
Om dat doel te bereiken moet er wel een marktaandeel van minimaal 10% zijn behaald met EV.
Dat impliceert dat Tesla als huidige marktleider van dat segment toe moet groeien naar een productie van 2 a 2,5 miljoen auto's per jaar.

Zelfs in het tempo van wat we van Musk gewend zijn duurt het nog minimaal 5 jaar en de bouw van 4 nieuwe Gigafabrieken voordat dat doel verwezenlijkt zal zijn.

We kunnen en mogen ons dus nog een aantal jaren laten gaan in emoties omtrent deze cultfiguur.
7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 22:00
Koers 162,130
Verschil +17,450 (+12,06%)
Hoog 167,970
Laag 157,510
Volume 181.178.020
Volume gemiddeld 101.632.094
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront