AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
Snel laden

Een van de favoriete argumenten van tegenstanders van elektrische auto's is dat het laden van de batterij zo lang duurt. Thuis vele uren, bij een snellaadstation langs de snelweg toch nog altijd een half uur, terwijl benzine tanken een paar minuten kost. Nou laadt je thuis terwijl je ligt te slapen, terwijl de voordelige benzinepomp vaak een omweg vergt, dus op dat ‘langzame laden’ en 'snelle tanken’ is wel wat af te dingen.

Maar het Israëlische bedrijf StoreDot komt dit jaar met batterijen die supersnel geladen kunnen worden. Om te beginnen leveren ze via een Chinese fabrikant binnenkort batterijen voor mobiele telefoons. Die kunnen dan na een minuut of minder laden weer een hele dag mee. Iets dat mij thuis nog altijd minstens een uur kost. Als de ervaringen met deze kleine batterijen goed zijn, gaat StoreDot ze ook voor auto's maken, die dan in vijf minuten ‘volgegooid’ kunnen worden.

Onder meer Daimler, moederbedrijf van Mercedes, heeft flink in StoreDot geïnvesteerd. Dat verklaart wellicht waarom Daimlers vrachtwagendivisie, de grootste truckfabrikant ter wereld, in april liet weten dat zijn vrachtwagens in de toekomst allemaal op batterijen zullen rijden. Brandstofcellen met waterstof, die tot voor kort noodzakelijk werden geacht voor zwaar verkeer, hebben bij Mercedes afgedaan als diesel-alternatief. Daimler zei er ook bij dat het laadstations ontwikkelt voor 3000 kW, wat laden pakweg twintig keer sneller maakt dan bij de huidige snelladers. Voor vrachtwagens en bussen met batterijen van 250 tot 500 kWh is dat geen luxe. Een personenauto zou in 1 minuut zijn opgeladen. Daar heb je dus batterijen zoals die van StoreDot bij nodig.
Geen slijtage

Een bijkomende claim van StoreDot is dat de batterijen niet meer verouderen. De huidige batterijen kunnen 1500 tot 2000 keer opgeladen worden voordat ze 20 procent van hun capaciteit kwijt zijn en een auto merkbaar minder actieradius krijgt. Een batterij die een auto op één lading 500 kilometer laat rijden, komt dan met de originele batterij toch al op 750.000 tot 1 miljoen kilometer ver. (Er zijn inmiddels inderdaad al Tesla's die 600.000 km op de teller hebben en nog steeds met de originele batterij rijden.) Dus dat is al niet echt een probleem. Maar goed, de batterij van StoreDot verliest door ont- en opladen dus helemaal geen capaciteit en gaat ‘eeuwig’ mee. Voor mobieltjes, die dagelijks worden opgeladen en na een paar jaar een nieuwe batterij nodig hebben, kan het in de praktijk een merkbare verbetering zijn.

In zijn weblog ‘Vincent wil zon’ belicht Vincent Dekker innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Lees meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon.
Lees ook:
eddy59
0
Last updated on Friday May 10.

Prices are assessed weekly on Thursdays.

Click here to see the Fastmarkets May trade log for battery-grade lithium carbonate in China including trades, bids and offers reported to Fastmarkets.

Market & price developments
The lithium hydroxide market moved down in China on a combination of weak demand and good availability of material.
Good demand and low stocks pushed up the technical and industrial grade lithium carbonate price.
Battery-grade lithium carbonate prices were stable in China.
Rest-of-world prices were unchanged week on week.
Click here to read the global lithium wrap for more details.

bron lithium price spotlight
DeZwarteRidder
0
'Samsung levert minder accu's aan Volkswagen'

Door ANP Producties
5 min geleden in FINANCIEEL

Wolfsburg - Volkswagen moet sleutelen aan zijn plan om 50 miljard euro te investeren in accu's voor elektrische auto's. Een verwachte leveringsovereenkomst met Samsung staat op losse schroeven, waardoor de Duitse autogigant waarschijnlijk veel minder accu's van het Zuid-Koreaanse technologieconcern kan afnemen.

Samsung zou aanvankelijk 20 gigawattuur aan batterijen leveren. Dat komt neer op 200.000 auto's met vrij forse accu's van 100 kilowattuur. Persbureau Bloomberg meldt nu op basis van ingewijden dat tijdens onderhandelingen duidelijk werd dat een totale levering van 5 gigawattuur mogelijk het maximaal haalbare is.

Volkswagen liet in een verklaring weten dat Samsung gewoon de batterijleverancier voor Europa blijft. Samsung wilde niet reageren.

Toegang tot een grote hoeveelheid accucapaciteit is van groot belang voor autobouwers. Volkswagen probeert de dieselcrisis achter zich te laten en zet nu zwaar in op elektrisch rijden. De ontwikkeling van grote hoeveelheden veilige accu's is nog een belangrijk knelpunt voor de ambities van autobedrijven.
Tom3
0
geldmaker
0
Tom3
0
seekingalpha.com/article/4278504-lith...

Matt Bohlsen zijn laatste update over de lithium markt en vooral de "junior miners". De vooruitzichten lijken nogal variabel waarbij de zwartkijkers er van uitgaan dat de lithiumprijs nog een keer 30% gaat dalen. Aan de stijgende vraag wordt echter niet getwijfeld. Leuk ook te vernemen dat hij zelf inmiddels ook een long belang heeft in AMG.

Tom3
0
De laatste company update van Pilbara geeft ook wel een inkijk in het reilen en zeilen bij de collega`s down under:

www.pilbaraminerals.com.au/site/PDF/2...

In het laatste kwartaal ontving men $ 644 per dmt (dry metric tonne) voor 6% spodumene. De cash operating costs beliepen maar liefst $ 528 per dmt. Een prijsverlaging van 30% gaat men dus niet overleven. Het bedrijf streeft naar een cash kostprijs in Q4 FY 2020 van $320- $350, een niveau waar AMG nu al op zit. In hoeverre dit realistisch is? Geen idee. Duidelijk is wel dat de sector voor grote uitdagingen staat en dat degene die de laagste kostprijs heeft overeind blijft.
DeZwarteRidder
0
quote:

Tom3 schreef op 30 juli 2019 10:25:

De laatste company update van Pilbara geeft ook wel een inkijk in het reilen en zeilen bij de collega`s down under:

www.pilbaraminerals.com.au/site/PDF/2...

In het laatste kwartaal ontving men $ 644 per dmt (dry metric tonne) voor 6% spodumene. De cash operating costs beliepen maar liefst $ 528 per dmt. Een prijsverlaging van 30% gaat men dus niet overleven. Het bedrijf streeft naar een cash kostprijs in Q4 FY 2020 van $320- $350, een niveau waar AMG nu al op zit. In hoeverre dit realistisch is? Geen idee. Duidelijk is wel dat de sector voor grote uitdagingen staat en dat degene die de laagste kostprijs heeft overeind blijft.
Tot mijn verbazing zag ik dat de productie bij Pilbara nog maar nauwelijks op gang gekomen is.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 augustus 2019 10:56:

[...]
Tot mijn verbazing zag ik dat de productie bij Pilbara nog maar nauwelijks op gang gekomen is.
Er zijn inderdaad echt wel seinen van uitbodeming in de materialen waarin AMG actief is. Ook vele lithium projecten worden aan huidige prijzen stopgezet, omdat het gewoonweg niet meer winstgevend is.
Dat is het moment dat de prijs bodemt, wat positief is voor AMG.
DeZwarteRidder
0
Verwachting lithiumprijs steunt plannen AMG'

Gepubliceerd op 11 sep 2019 om 10:10 | Views: 1.777

[10:10 - 'Verwachting lithiumprijs steunt plannen AMG']
AMG 10:56
21,30 +0,29 (+1,38%)

AMSTERDAM (AFN) - De grote lithiumproducent SQM verwacht dat de prijzen van het metaal ondanks uitdagingen op de korte termijn op de lange termijn weer gaat stijgen. Analisten van ING vinden die toekomstvisie goed nieuws voor de sector en zien er een ondersteuning in voor de plannen van metalenspecialist AMG om uit te gaan breiden naar lithiumproductie.

Nu maakt AMG nog vooral spodumeen dat uiteindelijk omgezet kan worden in lithiumcarbonaat of lithiumhydroxide. Die chemicaliën worden gebruikt voor accu's en batterijen. Voor spodumeen is er echter nog te veel aanbod op de markt waardoor de prijzen laag liggen. Als AMG spodumeen zelf om gaat zetten in lithiumchemicaliën dan zijn daar hogere marges mee te behalen, menen de ING-marktvorsers.

ING heeft een koop-advies voor AMG met een koersdoel van 37 euro. Het aandeel AMG stond woensdag rond 09.50 uur 1,3 procent hoger op 21,28 euro.
battumboy
0
Albemarle (ALB +4.4%) and Sociedad Quimica y Minera de Chile (SQM +3.8%) are sharply higher after China's Tianqi Lithium said it was delaying plans to complete the $300M second stage of Australia's first lithium hydroxide plant.
Tianqi tempered celebrations to mark the start of production from the first stage at the Kwinana plant by saying it would gradually ramp up in line with global customer demand.
The move comes after Tianqi and ALB last month postponed a planned $516M expansion of the Greenbushes lithium project, and ALB cut its investment plans for lithium processing at Kemerton - both in Australia - in response to weaker than expected demand from electric vehicle and battery makers.
bionerd
0
seekingalpha.com/symbol/NNOMF?s=nnomf

hou dit aandeel maar eens een tijdje in de gaten. Als technologie verkocht gaat worden aan VW en Tesla dan gaat dit aandeel sky high. We praten hier niet over een paar procenten stijging maar x 10 of zelfs x20.

[verwijderd]
0
quote:

bionerd schreef op 13 september 2019 09:30:

seekingalpha.com/symbol/NNOMF?s=nnomf

hou dit aandeel maar eens een tijdje in de gaten. Als technologie verkocht gaat worden aan VW en Tesla dan gaat dit aandeel sky high. We praten hier niet over een paar procenten stijging maar x 10 of zelfs x20.

Ik ben persoonlijk altijd voorzichtig met dit soort get rich quick verhalen.

Misschien kan je een klein stukje van de winst op AMG erin stoppen. Maar ik zou altijd voorzichtig zijn bij dit soort beloften....
DeZwarteRidder
0
quote:

bionerd schreef op 13 september 2019 09:30:

seekingalpha.com/symbol/NNOMF?s=nnomf
hou dit aandeel maar eens een tijdje in de gaten. Als technologie verkocht gaat worden aan VW en Tesla dan gaat dit aandeel sky high. We praten hier niet over een paar procenten stijging maar x 10 of zelfs x20.
Dit soort sprookjes lopen in 99% van de gevallen slecht af.
487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:35
Koers 24,300
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 24,720
Laag 24,200
Volume 218.255
Volume gemiddeld 243.435
Volume gisteren 218.255

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront