Heijmans « Terug naar discussie overzicht

Vierde kwartaal 2019

709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
[verwijderd]
0
[Modbreak IEX: Gelieve hier geen IEX Premium content te plaatsen, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
tradersonly
0
Mooie klus geklaard.

Innovatieve rioolwaterzuivering Utrecht door minister gedoopt

H2O ACTUEEL 07 OKTOBER 2019

De nieuwe rioolwaterzuivering (rwzi) in Utrecht, die eind april al in werking werd gesteld, is vanmiddag officieel geopend. Daartoe doopte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een van de zes zuiveringstanks met een fles effluent (gezuiverd afvalwater).

De zuiveringstanks werken met de innovatieve Nereda-technologie van Royal HaskoningDHV, waarbij het water wordt gezuiverd met bacteriën in de vorm van slibkorrels. Het rioolslib en het schoongemaakte water zijn hierdoor makkelijk van elkaar te scheiden: de slibkorrels zakken naar de bodem. Het is voor het eerst binnen Europa dat deze technologie op zo’n schaal wordt toegepast.

De rioolwaterzuivering in de Domstad is de grootste van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en een van de grootste in Nederland. Elke dag wordt 75 miljoen liter afvalwater gezuiverd van 430.000 inwoners. De nieuwe rwzi verbruikt volgens HDSR minder energie, neemt minder ruimte in, verspreidt minder geur, kan meer water zuiveren en levert ook schoner water dan de oude.

De installatie is gebouwd op het terrein van de oude rwzi in de Utrechtse wijk Overvecht. Het nieuwe entreegebouw bevindt zich aan de Brailledreef. Dit gebouw, dat onlangs gereed kwam, heeft een groen dak dat regenwater kan vasthouden en extreme warmte weert. Binnen wordt gebruikgemaakt van een warmtepomp.

Omschakeling
Aannemerscombinatie Heijmans/GMB begon in mei 2017 met de bouw van de nieuwe rwzi, die in totaal circa 145 miljoen euro heeft gekost. Burgemeester Jan van Zanen van Utrecht sloeg toen de eerste paal.

Tijdens de overgangsfase draaiden de oude en de nieuwe installatie enige tijd naast elkaar. In mei is de oude rwzi, die uit de jaren vijftig stamt, buiten gebruik gesteld. De sloop hiervan start begin 2020 en duurt naar verwachting ruim anderhalf jaar.

Volgens hoogheemraad Bert de Groot van HDSR was de omschakeling ''best wel eens spannend’’. Ook waren er tijdens de opstart klachten over geurhinder, waarvoor het hoogheemraadschap een aantal maatregelen moest nemen.

Open dag
Toch roemen zowel hij als Sander Dekker van Heijmans/GMB het bouwproces en het eindresultaat. ''Met deze nieuwe zuivering kunnen we de komende dertig tot veertig jaar het afvalwater zuiveren tot een niveau dat nog nooit eerder zo schoon was”, aldus De Groot.

Komende zaterdag is er een open dag en kunnen omwonenden en andere belangstellenden tussen 11.00 uur en 16.00 uur een kijkje nemen op het zuiveringsterrein.
salud
0
Hebben we echt de politiek niet voor nodig.

www.rtlz.nl/beurs/bedrijven/artikel/4...

1766 zonnepanelen, heipalen die de warmte én kou kunnen opslaan, restwarmte van de koeling voor het juiste klimaat: de nieuwe winkel van de Lidl in Woerden is qua energie compleet zelfvoorzienend. Nooit meer een energierekening dus. "Duurzaamheid berekenen we niet aan de klant door, het is juist andersom: de boodschappen worden er goedkoper door."

Morgen opent de discountsupermarkt de eerste energie-circulaire supermarkt van Nederland. "Het is een hele gesloten keten van elektriciteitsopwekking en afvalstromen van kou en warmte, die direct worden gebruikt of opgeslagen. Heel geniaal om te zien dat het werkt", vertelt Marcel Ganzeboom, senior manager bij de afdeling bouw van Lidl Nederland.

Lidl gaat daarmee een stap verder dan de duurzaamheidsmaatregelen die veel andere supermarktketens nemen (zie kader). Veel supermarkten gebruiken nu namelijk nog gas voor koeling en verwarming in de winter. Maar de Lidl in Woerden krijgt dus nooit meer een energierekening.

Zo is de Lidl Zero energie-circulair
De restwarmte die ontstaat bij het koelen komt terecht in slangen die in de heipalen zijn verwerkt. Daarmee kan het pand later weer verwarmd worden in de winter en gekoeld worden in de zomer. Om ook aan klanten te kunnen laten zien hoe dat werkt, staat in de winkel een glazen kist met daarin een opengewerkte heipaal.

De zonnepanelen – die op het dak en de overkappingen van het parkeergedeelte liggen – kunnen de winkel het hele jaar door van energie voorzien. In totaal ligt er nu ruim 88.000 vierkante meter aan zonnepanelen op de daken van de Nederlandse Lidl-supermarkten, vertelt Ganzeboom.

Lidl is al twee jaar met het project bezig. "Het is een leerproject geweest", zegt Ganzeboom. Nu gaat de Lidl onderzoeken welke elementen nog meer toegepast kunnen worden op de overige winkels. "We hebben het gebouw laten certificeren, alles is nagerekend. We hebben misschien ook wel een ontwikkeling voor de toekomst neergezet."

BREEAM-certificaat voor duurzame gebouwen
Sinds 2009 kunnen gebouwen in Nederland een certificaat krijgen voor duurzaamheid. Die geeft de Dutch Green Building Council (DGBC) uit, de organisatie die als belangrijkste doel heeft het verduurzamen van de gebouwde omgeving.

Duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL (Building Research Establishment Environmental Assessment Method, ontstaan in de jaren negentig in het Verenigd Koninkrijk) is voor utiliteitsbouw, dus kantoren, ziekenhuizen en overheidsgebouwen. Ook woningen zijn ermee te certificeren. Gebouwen krijgen dat certificaat als het pand aan het Bouwbesluit voldoet, maar vaker als een pand ook ambitieuze energiemaatregelen neemt. Dat is een belangrijk onderdeel van het certificaat.

Volgens DGBC is de gebouwde omgeving goed voor bijna 40 procent van het energieverbruik en voor een derde van de CO2-emissies in Nederland.

Lidl is al jaren duurzaam
Duurzaamheid is al jaren beleid bij Lidl, vertelt Ganzeboom. In 2011 heeft de supermarktketen de gebouwen op duurzaamheid laten testen, erna begon de ontwikkeling. In 2013 kwam in Heerenveen het eerste duurzame distributiecentrum. "Dat past bij Lidl. We staan middenin de maatschappij en durven onze nek uit te steken."

Verduurzaamde gebouwgebonden installaties, zoals ventilatie, verwarming en verlichting, werden voor het eerst in de Lidl-supermarkt in Stein toegepast in 2014. Sinds die tijd hebben alle nieuw gebouwde Lidl-supermarkten het energielabel A++++, het hoogste dat er is.

Zo verduurzamen supermarkten in Nederland
RTL Z belde de grote supermarktketens over hun duurzaamheidsmaatregelen (want duurzaamheid loont voor de omzet):

Albert Heijn heeft het XL-filiaal in Alkmaar energiezuinig gemaakt en in 2018 een circulaire supermarkt geopend in Gouda. AH wil in 2025 alle 950 winkels volledig CO2-neutraal hebben. Sinds 2010 zijn alle nieuw gebouwde winkels van het gas af, dat is inmiddels 65 procent van het totaal.
Dirk van den Broek geeft op de website een duurzaamheidsoverzicht; inmiddels is ruim 60 procent van de koelingen en vriezers gesloten, waardoor het energieverbruik "aanzienlijk" is teruggelopen.
Plus laat weten dat eind 2018 29 procent van de winkels geen gasaansluiting meer had, 82 procent van de winkels maakt gebruik van LED-lampen en drie procent heeft zonnepanelen. Verder staan in 46 procent van de winkels energiezuinige CO2-koelingen.
Aldi focust in het duurzaamheidsbeleid vooral op energiemaatregelen in de winkels. Zo hebben de nieuwste filialen minimaal energielabel A+++ en wanneer er zonnepanelen op de winkeldaken liggen, is het energielabel A++++. Het aantal winkels met zonnepanelen neemt toe, aantallen zijn onbekend. Dankzij energie-efficiënte koel- en vriesmeubels zijn Aldiwinkels steeds vaker gasloos, omdat de teruggewonnen warmte die bij het koelen ontstaat het pand weer kan verwarmen.
DGBC berekende ook het gemiddelde gebruik van een supermarktwinkel: dat ligt nu nog op 450 kWh per m2, per jaar. Als we de doelen van Parijs eerder willen halen, moet dat terug naar 150 kWh, ongeveer een derde van wat het nu is.

Duurzaam gebouw = goedkopere boodschappen, zegt Lidl
Eerst meer investeren, zodat het gebouw als geheel op termijn minder kost, dat is het idee. Zo kan de supermarktketen de kosten laag houden en hoeft deze de duurzaamheidsmaatregelen niet door te berekenen aan de klant. "Dat past weer bij het discountgedachte waar Lidl om bekend staat, zegt Ganzeboom.

"Als je een gebouw moet verduurzamen, kun je dat via het Bouwbesluit doen – het setje met eisen vanuit de overheid waaraan aan gebouw moet voldoen – en dat betekent in de investeringsfase meer uitgeven", vertelt hij.

Kosten
Over de investeringskosten wil Ganzeboom geen concrete getallen noemen, behalve dat ze hoger zijn dan de bouw van een gemiddelde supermarkt en dat de meerkosten in vijf tot tien jaar terugverdiend worden. Het distributiecentrum in Heerenveen kostte 42 miljoen euro, de kosten van de supermarkt in Woerden komen neer op 'miljoenen'. Het totale verduurzamingsbudget van Lidl Nederland wil de supermarktketen ook niet prijsgeven.

Alle Lidl-supermarkten zijn nu gasloos
Eind 2020 moeten alle winkels ook voorzien zijn van LED-verlichting. "Dat soort maatregelen verdien je binnen anderhalf tot twee jaar terug, dus dat willen we zo snel mogelijk bij alle winkels uitrollen." Alle 428 Lidl-supermarkten zijn inmiddels van het gas af, maar nog niet allemaal energie-neutraal. "Dat is nog wel een hele lange weg te gaan."
DNFTT
0
Hi Salud, ook hier speelt de overheid -politiek- wel degelijk een sturende rol.

Enerzijds doordat energie wordt belast en anderzijds worden er geen kinderachtige eisen gesteld aan de energieprestaties bij nieuwbouw.

De meisjes en jongens van de Lidl kunnen bovendien voortreffelijk rekenen en wellicht dat zij daardoor sneller afscheid van oude gewoontes kunnen nemen.

tradersonly
0
@t salud:
dat stuk van shutterspeedy komt van het iex premium artikel vandaag (gedeelte ervan)
salud
0
www.telegraaf.nl/financieel/119999626...

Woningtekort wordt komende jaren kleiner

DEN HAAG (ANP) - De komende jaren kan de bouwachterstand van het aantal woningen deels worden ingelopen. Dat stellen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een prognose. Het aantal huishoudens groeit naar verwachting de komende jaren steeds minder hard. Daardoor valt het aantal woningen dat gebouwd wordt vanaf dit jaar al hoger uit dan de extra vraag naar nieuwe woningen, verwachten de statistici.

Lang duurt deze situatie echter niet. Na 2025 ligt de jaarlijkse bouw van nieuwe woningen weer lager dan de groei van het aantal huishoudens. Tot en met 2045 gaan de groei van het aantal huishoudens en het aantal nieuw gebouwde woningen daardoor ongeveer gelijk op, denken CBS en PBL.

Op regionaal gebied zijn er de nodige verschillen. Zo worden er in Groningen al vanaf 2030 meer woningen gesloopt dan er bijgebouwd worden waardoor de woningvoorraad afneemt. In Friesland en Drenthe raken nieuwbouw en sloop in 2040 in evenwicht. In Zeeland en Limburg zal de netto woningbouw tussen 2030 en 2040 stilvallen.

In alle andere provincies blijft de woningbouw groter dan de sloop, waarbij in Noord- en Zuid-Holland de woningvoorraad het meest toe blijft nemen. De komende jaren groeit het aantal woningen in Zuid-Holland het sterkst. Die provincie is goed voor haast een derde van de toename van het aantal woningen tot en met 2025.

In die periode wordt in de grote steden nog fors bijgebouwd. In Amsterdam duurt die periode van groei van het aantal woningen zelfs tot en met 2040 volgens de statistici. Verder valt met name op dat Almere door blijft groeien.
salud
0
Daexter
0
quote:

salud schreef op 8 oktober 2019 10:34:

www.telegraaf.nl/financieel/119999626...

Woningtekort wordt komende jaren kleiner

DEN HAAG (ANP) - De komende jaren kan de bouwachterstand van het aantal woningen deels worden ingelopen. Dat stellen het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een prognose. Het aantal huishoudens groeit naar verwachting de komende jaren steeds minder hard. Daardoor valt het aantal woningen dat gebouwd wordt vanaf dit jaar al hoger uit dan de extra vraag naar nieuwe woningen, verwachten de statistici.

Lang duurt deze situatie echter niet. Na 2025 ligt de jaarlijkse bouw van nieuwe woningen weer lager dan de groei van het aantal huishoudens. Tot en met 2045 gaan de groei van het aantal huishoudens en het aantal nieuw gebouwde woningen daardoor ongeveer gelijk op, denken CBS en PBL.

Op regionaal gebied zijn er de nodige verschillen. Zo worden er in Groningen al vanaf 2030 meer woningen gesloopt dan er bijgebouwd worden waardoor de woningvoorraad afneemt. In Friesland en Drenthe raken nieuwbouw en sloop in 2040 in evenwicht. In Zeeland en Limburg zal de netto woningbouw tussen 2030 en 2040 stilvallen.

In alle andere provincies blijft de woningbouw groter dan de sloop, waarbij in Noord- en Zuid-Holland de woningvoorraad het meest toe blijft nemen. De komende jaren groeit het aantal woningen in Zuid-Holland het sterkst. Die provincie is goed voor haast een derde van de toename van het aantal woningen tot en met 2025.

In die periode wordt in de grote steden nog fors bijgebouwd. In Amsterdam duurt die periode van groei van het aantal woningen zelfs tot en met 2040 volgens de statistici. Verder valt met name op dat Almere door blijft groeien.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van het PBL, wel over het algemeen van het CBS. Wat ik me hierbij sterk afvraag is, is wat kunnen we met een dergelijk onderzoek? Ja het lijkt me evident dat het aantal huishoudens op de langere termijn eerder afneemt dan nog veel verder toeneemt.

Maar het lijkt me dat de komende pak 'm beet 20 jaar er veel / heel veel woningen verbouwd / gerenoveerd gaan worden ivm de klimaatdoelstellingen. Dus de additionele vraag zal afnemen maar de vervangingsvraag toenemen lijkt mij, maar ik kan er naast zitten natuurlijk :)
[verwijderd]
0
Een woning heeft sowieso doorgaans 'maar' een levensduur van 60-70 jaar.
Binnenstedelijk zal er altijd enorm veel op de schop moeten.
salud
0
@shutterspeedy:
Die "revolutiewoningen" die in de 70er en 80er jaren gebouwd zijn ... (galerijflats en die "drive in" doorzonwoningen) om de toenmalige woningnood op te vangen voldoen echt geen 60 of 70 jaar.
Die zijn niet geïsoleerd en over het algemeen slecht onderhouden.
Is goedkoper om die te slopen en nieuwbouw neer te zetten dan te renoveren volgens de nu geldende regels.
voda
0
Heijmans krijgt miljoenenklus in Eindhoven

Gepubliceerd op 11 okt 2019 om 07:39 | Views: 0

Heijmans 10 okt
7,53 0,00 (0,00%)

EINDHOVEN (AFN) - Bouwbedrijf Heijmans gaat de tweede fase van de weginfrastructuur van Eindhoven Noordwest aanleggen. De gemeente Eindhoven heeft het bedrijf daarvoor de opdracht gegeven. De deal heeft een contractwaarde van ruim 21 miljoen euro.

Eindhoven Noordwest is een ontwikkelgebied van Eindhoven en richt zich voornamelijk op de hightech industrie. Het gebied ligt ten oosten van Eindhoven Airport langs snelweg A2.

Eerder was Heijmans al betrokken bij de ontwerpfase van het project rond de weginfrastructuur voor Eindhoven Noordwest. Die fase werd in september afgerond. Vanaf januari 2020 gaat de schop weer de grond in. Eind 2021 moet het project zijn afgerond.
salud
0
www.transport-online.nl/site/108080/a...

SCHIPHOL - De Aalsmeerbaan is sinds zondagavond 13 oktober weer beschikbaar voor vliegverkeer. De start- en landingsbaan was afgelopen twee weken buiten gebruik, vanwege geplande onderhoudswerkzaamheden.

Schiphol voerde gelijktijdig verschillende werkzaamheden uit aan het asfalt van de start- en landingsbaan, markering en verlichting.

De werkzaamheden werden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans. Zo’n 140 medewerkers werkten in verschillende ploegen 24 uur per dag aan het onderhoud.

[verwijderd]
0
'GROOTSTE INFRA-ONDERHOUD OOIT' START IN NOORD-HOLLAND

BNR Webredactie Vandaag, 16:39
Update: vandaag, 17:28
Drieëntwintig grote en middelgrote infra-projecten gaan de komende tien jaar op de schop in Noord-Holland. En dat is geen geringe opgave: het gaat in totaal om twaalf bruggen, drie tunnels, drie rijkswegen en ook nog eens vijf zeesluizen.

Het gaat dan ook om 'de grootse onderhoudsbeurs ooit', zegt Rijkswaterstaat, en Noord-Holland mag het spits afbijten. Verslaggever Harmen van der Veen treft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bij het gemaal dat het water bij de zeesluizen van IJmuiden moet wegvoeren. 'Dit gemaal zorgt er in belangrijke mate voor dat Noord-Holland droge voeten houdt, want al het overtollige regenwater moet hier naar zee gespuid worden.'

Goed voorbereiden
Een goede afstemming met gemeenten en provincies moet voorkomen dat Rijkswaterstaat te vaak voor verrassingen komt te staan, zegt Van Nieuwenhuizen. 'Het bedrijfsleven kan meewerken door werknemers en goederen zoveel mogelijk uit de spits te houden. Daarom komen we nu al met een schatting van al die operaties die op de rol staan en gaan we met het bedrijfsleven in gesprek hoe we dat goed kunnen voorbereiden.'

www.bnr.nl/infrastructuur/10392167/gr...
[verwijderd]
0
Een flink aantal bruggen, tunnels, viaducten en sluizen rond Amsterdam krijgt komende jaren een grote beurt, de grootste onderhoudsopgave ooit voor Noord-Holland.

Bart van Zoelen14 oktober 2019, 12:06
Tot 2030 worden verspreid over Noord-Holland twaalf bruggen, drie tunnels en vijf sluizen gerenoveerd en vervangen. Daarbovenop gaat Rijkswaterstaat hele stukken snelweg vernieuwen met stiller asfalt. De onderhoudsbeurt, waarmee rond de 1 miljard euro is gemoeid, balt zich samen rond Amsterdam.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) presenteerde de onderhoudsplannen maandagochtend bij de zeesluis van IJmuiden. Daar wordt niet alleen een nieuwe sluis gebouwd, tussen de sluizen ligt ook een reusachtig gemaal, waarvan de pompen verouderd zijn. Vanwege de stijgende zeespiegel moet bovendien de capaciteit omhoog.

Van Nieuwenhuizen sprak van een ‘een megaklus van Texel tot Amsterdam’. Volgens Rijkswaterstaat is het de grootste onderhoudsopgave ooit voor deze provincie. Omdat veel infrastructuur stamt uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, zijn veel wegen, bruggen en tunnels nu tegelijk aan het einde van hun Latijn. Ook wordt tegenwoordig meer van ze gevraagd door meer verkeer en zwaardere vrachtwagens.

Voor veel bruggen geldt dat het mechaniek aan vervanging toe is, inclusief het systeem voor bediening en bewaking. De tunnels moeten voldoen aan moderne, strengere eisen, wat ook daar betekent dat de technische installaties moeten worden vervangen of aangepast.

Zeeburgertunnel
Rond Amsterdam gaat het onder meer om de Schellingwouderbrug, de Zeeburgertunnel en de bruggen over de Ringvaart op de A4. Verder worden ook de bruggen op de A10 over de Schinkel en de Schipholbrug over de Ringvaart meegeteld, al zijn die onderdeel van de grootschalige wegverbredingen bij de Zuidas en de A9 tussen Schiphol en Almere.

Rijkswaterstaat weet nu al dat het onderhoud zal zorgen voor ‘aanzienlijke hinder’. Bruggen en sluizen zullen langere tijd afgesloten zijn voor het scheepvaartverkeer. Dat kan bijvoorbeeld opgaan voor de Oranjesluizen bij Schellingwoude, waar een grote renovatie wacht. Voor het autoverkeer geldt dat de werkzaamheden zo veel mogelijk worden verricht ‘terwijl de winkel openblijft’, dus zonder dat hele wegen worden afgesloten. Dat betekent wel dat rijstroken lange tijd afgesloten zullen zijn.

Door het onderhoud te spreiden over de hele periode tot 2030 hoopt Rijkswaterstaat de vertraging binnen de perken te houden. De volgorde van de werkzaamheden is ook afhankelijk van nieuwe inspecties waaruit kan blijken dat een brug dringend aangepakt moet worden.

Afsluitingen
Dit jaar en volgend jaar wordt bovendien asfalt vernieuwd op ruim 90 kilometer snelweg rond de stad. Dat zal in weekenden en nachten zorgen voor afsluitingen op delen van de A4, A8, A9 en A200. De A10 Noord komt ook nog aan de beurt. Daar zijn ook de geluidsschermen aan vervanging toe. Ingrijpend is ook de vernieuwing van het knooppunt Amstel tussen A2 en A10, waar steunpunten onder de weg worden vervangen om weer te voldoen aan nieuwe, strengere voorwaarden.

www.parool.nl/nederland/grote-investe...
[verwijderd]
0
Minister Schouten van LNV gaat bekijken of de ruimere grenswaarden, die in Duitsland gelden ook in de Nederlandse context toegepast kunnen worden. Dat schrijft Schouten in een Tweede Kamerbrief. Ze wil daarvoor de Raad van State vragen om een voorlichting over het invoeren van een drempelwaarde voor stikstofdepositie.
De brief is een reactie op een in de Tweede Kamer ingediende motie, waarin het kabinet wordt verzocht om Raad van State advies te vragen over de mogelijkheid dat Nederland een stikstofaanpak kan implementeren naar het Duitse model. Duitsland en ook België hanteren ruimere grenswaarden en in de afgelopen weken is herhaaldelijk naar onze buurland gewezen, die aanzienlijk minder strikte waarden gebruikt.

De Raad van State is daarom gevraagd de voorwaarden aan te geven waaronder in de Nederlandse context een drempelwaarde voor stikstofdepositie kan worden gehanteerd, zowel voor de kortere als de langere termijn.

Tegelijkertijd wil Schouten echter ook samen met de bestuurlijke partners werken aan een pakket van maatregelen, waarmee een grenswaarde zou kunnen worden onderbouwd. Hierbij wordt dan ook bekeken of ruimere grenswaarden, zoals deze in Duitsland gelden, in de Nederlandse context toegepast kunnen worden. Voor het einde van dit jaar wil het kabinet hier meer duidelijkheid over verschaffen, belooft Schouten.

www.pigbusiness.nl/artikel/222677-sch...
salud
0
www.telegraaf.nl/financieel/146009469...

Bouwers: kabinet moet snel met noodwet komen

DEN HAAG - Het kabinet moet nu snel werk maken van een noodwet om bouwprojecten die stilliggen door de stikstofproblemen weer op gang te krijgen. Dat zeggen werkgeversorganisatie Bouwend Nederland en de vakbonden FNV en CNV in een gezamenlijke brandbrief aan het kabinet en de Tweede Kamer.

Een woordvoerder van FNV zei in een toelichting dat werknemers acties overwegen als het kabinet niet snel met een noodwet komt.

De organisaties stellen dat er vele honderden projecten stilliggen en dat tienduizenden banen in de bouw onder druk staan door de "stikstofimpasse". Ze waarschuwen voor een nieuwe bouwcrisis als er niet snel maatregelen worden genomen.

Werkgevers en vakbonden willen dat het kabinet "een tijdelijke stikstofpiek" toestaat. Daardoor zouden veel projecten weer op gang kunnen komen. Ook willen de bouwers dat er op korte termijn werk wordt gemaakt van een "drempelwaarde". Bouwprojecten die minder stikstof uitstoten dan de drempelwaarde, zouden dan groen licht moeten krijgen.

salud
0
www.telegraaf.nl/financieel/472591925...

Woningnood blijft: dieptepunt aantal bouwvergunningen

Om uit de woningnood te komen moet Nederland bouwen, bouwen en nog eens bouwen, maar dat komt maar niet van de grond. In augustus zijn er nog geen 3000 vergunningen voor nieuwbouwwoningen verstrekt, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Veel nieuwe bouwprojecten komen er niet bij.
In vijf jaar tijd was het aantal bouwvergunningen niet zo laag.

Het CBS noemt geen oorzaak voor het lage aantal vergunningen, maar in de bouw zelf wordt al tijden geklaagd over de strenge stikstofregels. Die maken het oplossen van het woningtekort zo goed als onmogelijk. De sector vraagt aan politiek Den Haag om noodmaatregelen te nemen, zodat er alsnog kan worden gebouwd.

„De stikstofimpasse is hier de oorzaak van”, zegt bouwanalist Madeline Buijs van ABN Amro, die dit al aan heeft zien komen. „Ik verwacht ook dat we komende maanden nog een flinke krimp in het aantal afgegeven vergunningen zullen zien.”
709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 ... 32 33 34 35 36 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:20
Koers 17,300
Verschil -0,020 (-0,12%)
Hoog 17,420
Laag 17,180
Volume 37.867
Volume gemiddeld 118.212
Volume gisteren 88.960

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront