met dank aan: Pinokkio(aandeelhoudersforum)
Versatel doet een grote stap voorwaarts. De vooruitzichten zijn sterk verbeterd doordat de onderneming vervroegd met de ‘triple play’ (telefonie, internet, tv) in Nederland komt. Na een bezoek aan de onderneming en haar CFO Mark Lazar lopen wij vooruit op overtuigende plannen. Deze worden op 2 maart, samen met de jaarcijfers, wereldkundig gemaakt. Pas dan worden de nieuwe doelstellingen bekendgemaakt. Vooralsnog lijkt de markt niet overtuigd te zijn.
Argumenten:
· De markt prijst ten onrechte een risico in
· De vraag zal groot zijn
· Financieel beleid prudent en doordacht
· Waardering: extra groei nog niet ingeprijsd
De markt prijst ten onrechte een ‘uitrolrisico’ in
Tot augustus 2005 rest Versatel voldoende tijd om het netwerk uit te breiden, te moderniseren en geschikt te maken voor televisie. Wij denken dat de markt ten onrechte een ‘uitrolrisico’ inprijst. Daarvoor hebben wij de volgende redenen:
· Steun van Samsung: een stabiele technologiepartner met veel ervaring op het gebied van ‘TV via DSL’. Samsung heeft een speciaal team voor Versatel. Nederland is een Europese primeur voor Samsung, een prestigeproject.
· Samsung is hoofdzakelijk producent van consumentenelectronica en ziet het project als belangrijk afzetkanaal. Behalve de modem en de speciaal voor Versatel ontworpen set-top box kan het Koreaanse bedrijf ook telefoons en andere audiovisuele apparatuur aan de man brengen.
· De technologie werkt al in het Versatel hoofdkantoor. De uitrol vergt de nodige capaciteit (mensen), maar Samsung heeft op dit gebied een prima track record in bijvoorbeeld Zuid-Korea.
De vraag zal groot zijn
Versatel zal het product als ‘triple play’ in de markt zetten, met voetbal (naast kwaliteit en prijs) als trigger. De concurrentie bestaat primair uit de kabelbedrijven (UPC, Casema, Essent, etc.) en KPN/Digitenne. Op alle fronten kan Versatel naar onze verwachting de concurrentie aan:
· Prijs: minder dan de gecombineerde 90 euro per maand die je nu kwijt bent bij de bestaande aanbieders. Wij gaan uit van ongeveer 75 euro per maand.
· Kwaliteit triple play: het product is geen ‘plug-and-play’, wat op zichzelf jammer is. De keerzijde is dat er sowieso een monteur langskomt. Dit minimaliseert de kans op een niet-werkend product.
· Boeket: zo veel mogelijk zenders. De capaciteit is ruim voldoende. Wij verwachten veel meer zenders dan Digitenne aanbiedt (25). Ook waarschijnlijk zijn betaal-, thema- en internationale kanalen.
· Kwaliteit van het voetbal: samen met Talpa en RTL 5 zal een product worden aangeboden dat beter moet zijn dan wat Canal+ biedt. Sky Sports fungeert als benchmark.
· Beschikbare markt: door voetbal als extraatje (‘icing on the cake’) aan te bieden, mikt Versatel niet alleen op de huidige Canal+ abonnees (voor wie voetbal ‘must have’ is) maar ook op de 3.5 miljoen Studio Sport kijkers (‘nice to have’). Een flexibel pakket, met bijvoorbeeld alleen alle wedstrijden van FC Groningen, rechtvaardigt deze visie.
· Marketing: nog onbekend zijn boodschap en toon, maar wij gaan ervan uit dat Versatel een relatie zal leggen met zowel de kabel als met Digitenne. Immers, potentiele abonnees kunnen vanaf augustus zowel KPN als de kabel de deur uit doen: waar twee honden vechten om een been ‘. Versatel zal dankbaar gebruikmaken van de KPN-campagne voor Digitenne (‘het alternatief voor de kabel’), waardoor de consument leert dat TV niet alleen via de kabel te ontvangen is.
Financieel beleid prudent en doordacht
Wij gaan ervan uit dat Versatel op 2 maart geen waanzinnige targets a la de Spaanse collega Jazztel (omzet 2007 5x die over 2004) zal neerleggen. Wel voorziet CFO Mark Lazar een hogere groei. Wij hebben hiervoor de volgende argumenten:
· De huidige financiele positie (EUR 275 miljoen in kas) moet volgens de onderneming ruim voldoende zijn voor de huidige plannen. Er is momenteel geen emissie gepland (zoals door het Italiaanse FastWeb).
· Niet alle troeven worden tegelijk gespeeld. De vraag is tenslotte onzeker. Versatel begint daarom met een tamelijk kale set-top box, waar in een later stadium diensten aan toegevoegd zullen kunnen worden (zoals film-op-verzoek). Een nieuwe generatie set-top boxen zal mogelijkheden bieden voor meerdere TV’s, een geintegreerde modem, een geintegreerde digitale videorecorder, etc.).
· Eveneens in een later stadium wil Versatel de triple play uitbreiden tot ‘quadruple play’ door mobiele telefonie aan het pakket toe te voegen. Versatel belooft een in onze ogen echte ‘killer application’: een gecombineerd mobiel en draadloos toestel. Samsung heeft zo’n apparaat al in productie. Thuis wordt via WiFi (niet het batterijen vretende Bluetooth, zoals BT’s Bluephone) contact gelegd met het vaste netwerk, elders belt het toestel via het netwerk van de mobiele partner. Telfort is de huidige partner, maar mogelijk verschijnt Vodafone ten tonele, dat in het VK immers samenwerkt met BT in het project Bluephone.
· Versatel heeft de triple play in alle stilte ruim tevoren georkestreerd:
17 september: emissie convertible, EUR 125 miljoen.
3 november: aankondiging ‘triple play’, marketingcampagnes zijn opgeschort en worden begin 2005 hervat vanwege de naamswijziging Zon in Versatel.
21 november: Samsung laat uitlekken dat Versatel voor USD 340 miljoen apparatuur zal bestellen, door Versatel snel gecorrigeerd (het is een maximumbedrag: ‘pay as you grow’).
1 december: sponsoring Nederlands Elftal en bod op rechten Eredivisie voor live-voetbal ten behoeve van betaaltelevisie.
22 december: verwerving genoemde Eredivisierechten.
24 december: in januari gesprekken met John de Mol over samenwerking, een bod op de Belgische voetbalrechten en de rechten voor het EK en WK is mogelijk.
Waardering: extra groei nog niet ingeprijsd
Wij gaan ervan uit dat de huidige 215,000 abonnees van Canal+ binnen een paar jaar zullen overstappen, aangevuld met anderen tot ca. 300,000. Dat is nog altijd slechts een marktaandeel van nog geen 5%. Veronderstellen we dat dit allemaal volledig nieuwe klanten zijn, dan mag Versatel rekenen op een jaaromzet van 300,000 maal 12 maanden maal een tarief van grofweg EUR 75 per maand. Dat is totaal EUR 270 miljoen. De marktverwachting ligt op dit moment veel lager: de omzetschattingen voor 2007 zijn sinds de ‘triple play’ plannen van Versatel met slechts EUR 80 miljoen verhoogd. Dit correspondeert met 90,000 (volledig) nieuwe abonnees. Wij denken dan ook dat de marktconsensus na 2 maart, wanneer Versatel ‘guidance’ (doelstellingen) geeft, flink omhoog zal gaan. En dat zal zijn uitwerking op het aandeel niet missen.
- einde