TomTom « Terug naar discussie overzicht

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 102 103 104 105 106 » | Laatste
VanillaSky
3
quote:

boem! schreef op 16 oktober 2019 15:16:

[...]

Zoals ik in een eerdere reactie al heb laten weten was de cijferpresentatie voor mij een mixed bag met lager dan verwachte omzetten voor A&E maar goede FCF en formidabele gross margin.

Na de verhelderende CC waaruit duidelijk naar voren kwam dat de geraporteerde omzet uiterst camouflerend werkt mogen HG/TT slagen in hun mogelijke opzet om zo extra vordelig aandelen in te kopen.

Misschien dat jij nog wat toe te voegen hebt over de gerapporteerde omzet om mij op andere gedachten te brengen anders blijf ik bij mijn indruk dat de gerapporteerde omzet volstrekt irrelevant is.
Martin, ik heb de CC ook beluisterd en het is inderdaad minder een 'drama' als de platte cijfers doen geloven. Wat wel zeker waar is dat de omzetten waar jij op hoopte er niet in zitten en ook niet in lijken te zitten voor 2020 en 2021.

Je kan er nu al vrijwel zeker van zijn dat de omzet niet meer dan 10mio af gaat wijken van 700mio outlook, ze zijn ZEER exact in de CC. Verder vermoed ik dat de consumer BU haar laatste fase in gaat nu de daling weer versnelt. Het lijkt mij dat wanneer we daar onder de 200mio omzet gaan duiken (2021) dan zal dit m.i. geen rendabele business meer zijn ivm schaalvoordelen die verloren gaan - dit zag je ook bij de horloge business.

Vwb winsten zijn 2020 en 2021 ook niet interessant, het kan m.i. haast niet dat er zwarte cijfers komen in 2020/21.
Als we consumer vergeten: ofwel gaat naar een van de founders / ofwel word simpelweg stopgezet omdat het geen winst meer brengt. Dan wel als het nog wel operationeel is zal het niet noemenswaardig bijdragen - 2020 wellicht nog enigszins maar als de omzet in 2021 onder de 200mio daalt kan dit volgens mij geen echte winstbijdrage meer leveren.

Dan hebben we het over een bedrijf met 5000+ FTE met in 2020 een omzet van ca. 465mio en in 2021 van ca. 500mio waarbij ik de operating expenses niet zie dalen de komende jaren.

Dus het verhaal van de CMD is eerlijk en spot on, het word wachten op 2022 en verder om te zien of ze tzt inderdaad die 15% CAGR gaan waarmaken om dan ook winst te gaan maken. Derhalve zie ik het toch als een worst die weer verhangen word voorlopig en zie ik geen triggers die de koers fors gaan laten stijgen.
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Makita schreef op 16 oktober 2019 19:21:

[...]
Ja staat gewoon Tesla als klant.

Klopt ook want ik rij er zelf in en sinds kort dynamische snelheden op de kaart. Tesla gebruikt verschillende data. Google maps als basis, navigatie apart en blijkbaar dynamische snelheden en POI (oa oplaadpunten) ook apart.

Vorig jaar zag je dat mooi bij nieuwe weg bij Schiphol. Verschil tussen kaart en navigatie.

Maar bottomline TomTom doet gewoon goede zaken (Automotive operationeel 23% omhoog).

FCF 50% omhoog in Q3, Tita Taco de goochelaar voorkomt belasting betaling en de net cash is jaareinde 440mln. Met Automotive backlog van 1,6mrd (marge >75%) en huidige ondernemingswaarde van 850mln gewoon veel en veel te goedkoop.

Kijk naar de FCF als feit, de gerapporteerde winst is slechts een mening (had zo consensus kunnen overtreffen indien de unbilled revenues wat minder was laten oplopen.
Moet morgen toch ruim boven de €10,50 kunnen stijgen!
Tesla nieuws en andere positieve dingen moeten toch uitvergroot worden door de analisten!
Benjamin G.
0
Keurige analyse VanillaSky. Pittig om te constateren, dat wel. Kom tot dezelfde conclusie. Best raar dat TomTom (volgens IEX premium artikel) zelf aangeeft dat de HD Maps in 2030 8,5 miljard groot is en daar nu een marktaandeel in heeft van naar eigen zeggen 80%?

Wederom uitgestelde potentie. De worst moet wel heel lekker zijn om er maar steeds op te blijven wachten.
Energy
0
Ja rekenwonder. De markt groeit niet in 1 dag van 0 naar 8,5 miljard.

Deze markt zal exponentieel groeien.

quote:

Benjamin G. schreef op 16 oktober 2019 20:18:

Keurige analyse VanillaSky. Pittig om te constateren, dat wel. Kom tot dezelfde conclusie. Best raar dat TomTom (volgens IEX premium artikel) zelf aangeeft dat de HD Maps in 2030 8,5 miljard groot is en daar nu een marktaandeel in heeft van naar eigen zeggen 80%?

Wederom uitgestelde potentie. De worst moet wel heel lekker zijn om er maar steeds op te blijven wachten.
Benjamin G.
0
quote:

Was here schreef op 16 oktober 2019 20:51:

Ja rekenwonder. De markt groeit niet in 1 dag van 0 naar 8,5 miljard.

Deze markt zal exponentieel groeien.

[...]
zo rekenwonder. Lezen is niet je sterkste kant, interpreteren van teksten ook niet. Kom er maar in met jou berekening van de CAGR. Benieuwd naar je uitgangspunten. Neem daarin op huidige marktomvang, huidige marktaandeel en dan per jaartal graag de groei in absolute en relatieve zin van de omzet en marktaandeel van TomTom. Het rekendraadje leent zich uitstekend voor deze berekening. Succes!
[verwijderd]
0
Ach wat een toestand hier. Blijkbaar hebben mensen maandenlang afgewacht alvorens ze eens lekker negatief kunnen zijn mbt TomTom.

FCF stijgt 50% maar het hele forum loopt over van de Jos Versteeg achtige types ;-)
VanillaSky
1
quote:

Makita schreef op 16 oktober 2019 21:01:

Ach wat een toestand hier. Blijkbaar hebben mensen maandenlang afgewacht alvorens ze eens lekker negatief kunnen zijn mbt TomTom.

FCF stijgt 50% maar het hele forum loopt over van de Jos Versteeg achtige types ;-)
Heeft niks met negatief zijn te maken vrijwel iedereen dacht hier dat wat op de CMD verteld werd VEEL te conservatief was, het blijkt spot on te zijn. Dus is niks negatiefs aan, het was een eerlijk verhaal.

Na 2022, indien ze die 15% een aantal jaren gaan waarmaken, zal het wel interessant worden qua cijfers. Maar jij mag mij wel uitleggen waar 2020/2021 triggers vandaan moeten komen (behoudens overname/deelname) voor enorme koersaanwas?

Met een consumer dat uitfaseert en een omzet die 465 en 500 mio gaat zijn met ongoing hoge operating costs. Dat er vrije cashflow zal zijn ook in 2020/21 geloof ik wel maar er gaan geen nettowinsten geschreven worden. Ik zie niet hoe op die omzetten en topline GEEN omzetgroei de koers gaat exploderen maar misschien kan jij me dat vertellen? Ik heb mijn model aangepast (obv CMD en de cijfers + CC vandaag) en kom op de volgende omzetten voor de groep:

2019: 705
2020: 690
2021: 695

Daarna met 15% CAGR zou er topline omzetgroei moeten komen vanaf 2022 zelfs met een verder dalend consumer maar ik vermoed dat uiterlijk 2021/22 consumer afgestoten word of stopgezet want met omzetten beneden 200mio denk ik niet dat het nog zin heeft die BU draaiende te houden.

[verwijderd]
0
Een HERE wat voor 3mrd gewaardeerd staat en waar jaarlijks fors geld bij moet ondanks de veel grotere schaal.

TomTom heeft met Microsoft een winnend cloud (snel aanpasbaar) concept voor de auto-industrie, gaat even duren maar met positieve cashflow in de tussentijd. En nu gewaardeerd op slechts 850mln. Als je daar om zeurt ben je gewoon negatief.
VanillaSky
0
quote:

Makita schreef op 16 oktober 2019 21:25:

Een HERE wat voor 3mrd gewaardeerd staat en waar jaarlijks fors geld bij moet ondanks de veel grotere schaal.

TomTom heeft met Microsoft een winnend cloud (snel aanpasbaar) concept voor de auto-industrie, gaat even duren maar met positieve cashflow in de tussentijd. En nu gewaardeerd op slechts 850mln. Als je daar om zeurt ben je gewoon negatief.
Ik zeg ook niet dat er geen potentieel is of dat er enorme downside is. Denk enkel dat tot pak hem beet 2022 er geen reden is aan te nemen dat de koers structureel buiten de zeg 8-12 euro gaat bewegen.

Overigens is die 3mrd van Here ook maar gissen, dat is inmiddels enkele jaren geleden. Denk zelf eerder dat die waarde gedaald is. Ook bij TT kun je je afvragen of alles nou enorm downplayen is of dat er wel een kern van waarheid zit in bijvoorbeeld het versneld afschrijven van de Kaartenbak en de consumer divisie dat dit wel gestoeld is op de realiteit dat die levensduur kort(er) is.

Hoe dan ook, ik zie pas kans op enorme koers aanwas in de jaren 2022 - 2030 waarbij de echte koersexplosie komt tussen 2025 en 2030 indien ze al die jaren 15% CAGR behalen aangezien het even duurt voordat dat hard doortelt.

[verwijderd]
0
Een verkoopbordje in de tuin en je wordt verrast denk ik.

CMD was de perfecte gelegenheid voor een meerjarenprognose voor een verkoopproces. Uiteraard zal dit proces achter gesloten deuren plaatsvinden. Maar niet als HG pas 65 is...
VanillaSky
0
quote:

Makita schreef op 16 oktober 2019 22:08:

Een verkoopbordje in de tuin en je wordt verrast denk ik.

CMD was de perfecte gelegenheid voor een meerjarenprognose voor een verkoopproces. Uiteraard zal dit proces achter gesloten deuren plaatsvinden. Maar niet als HG pas 65 is...
Dat zie ik ook wel gebeuren ja maar wel pas een verkoop vanaf 2022 vermoed ik. Dat past en qua leeftijd perfect voor Harold en ook begint men dan daadwerkelijk ook winsten op papier te draaien dus kunnen ze de verkoopprijs wat opschroeven.

Of wij vol mogen profiteren valt te bezien. Zie echter geen overname in de komende 2 jaar en op cijfers gaat het aandeel ook niet rennen de komende paar jaar!
Hoop....
0
quote:

Makita schreef op 16 oktober 2019 21:01:

Ach wat een toestand hier. Blijkbaar hebben mensen maandenlang afgewacht alvorens ze eens lekker negatief kunnen zijn mbt TomTom.

FCF stijgt 50% maar het hele forum loopt over van de Jos Versteeg achtige types ;-)
Het is de koers
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 16 oktober 2019 22:24:

[...]

Dat zie ik ook wel gebeuren ja maar wel pas een verkoop vanaf 2022 vermoed ik. Dat past en qua leeftijd perfect voor Harold en ook begint men dan daadwerkelijk ook winsten op papier te draaien dus kunnen ze de verkoopprijs wat opschroeven.

Of wij vol mogen profiteren valt te bezien. Zie echter geen overname in de komende 2 jaar en op cijfers gaat het aandeel ook niet rennen de komende paar jaar!
Timing valt moeilijk te voorspellen. Weet wel dat het snel bingo kan zijn bij serieuze interesse. HG gaat echt niet wachten als er een kans langskomt. Zijn vrouw heeft ook al nieuwe bezigheden. Dus gewoon long blijven zitten maar.
[verwijderd]
2
Tesla bericht toch wel mooi!

Jammer dat het niet via een persbericht gaat. Dat was nou een 10% nieuwtje geweest. Gemiste kans vandaag.
win some...
8

Heb net de cc nog even teruggeluisterd. Het blijft vreemd. Ten opzicht van Q2 is de outlook positief aangepast:

-Automotive operational revenue was +20% en blijft +20%
-FCF was 9% en blijft 9%
-Enterprise van +20% naar +25%
-Consumer van daling met 15% naar daling met meer dan 10%
-def.revenue van +60 m naar + 80 m
-adj EPS van 0,15 naar 0,20

Maar wat wordt het nieuwsbericht? Automotive revenue wordt geen 435, maar 425 m. Help, omzetdaling! En de koers gaat -6%. Terwijl dit, zoals Wim Gille van ABNAMRO terecht zegt, eigenlijk een oninteressant cijfer is. Het betreft slechts een verschuiving van reported revenue naar def. revenue binnen Automotive operational revenue. Het lijkt wel of ze bij TomTom een hekel hebben aan dubbelcijferige beurskoersen.
[verwijderd]
0
HG die in de Telegraaf het volgende laat afdrukken mbt de nieuwe boekhoudsystematiek van Automotive “Ik begrijp die zelf ook niet altijd volledig” vond ik ook bijzonder.
Vive tu vida positivamente
0
quote:

win some... schreef op 16 oktober 2019 22:38:

Heb net de cc nog even teruggeluisterd. Het blijft vreemd. Ten opzicht van Q2 is de outlook positief aangepast:

-Automotive operational revenue was +20% en blijft +20%
-FCF was 9% en blijft 9%
-Enterprise van +20% naar +25%
-Consumer van daling met 15% naar daling met meer dan 10%
-def.revenue van +60 m naar + 80 m
-adj EPS van 0,15 naar 0,20

Maar wat wordt het nieuwsbericht? Automotive revenue wordt geen 435, maar 425 m. Help, omzetdaling! En de koers gaat -6%. Terwijl dit, zoals Wim Gille van ABNAMRO terecht zegt, eigenlijk een oninteressant cijfer is. Het betreft slechts een verschuiving van reported revenue naar def. revenue binnen Automotive operational revenue. Het lijkt wel of ze bij TomTom een hekel hebben aan dubbelcijferige beurskoersen.
Morgen vette plus, daling van vandaag sloeg werkelijk nergens op!!
Energy
1
Naast een drietal analisten en 100 andere beleggers zullen er niet veel mensen serieus naar de cijfers hebben gekeken. En van die 103 mensen begrijpt de helft er geen pepernoot van.

Op zich is dit een unieke kans om bij te kopen als je het wel begrijpt. Dat is beleggen!!
bekeken
0
quote:

win some... schreef op 16 oktober 2019 22:38:

Heb net de cc nog even teruggeluisterd. Het blijft vreemd. Ten opzicht van Q2 is de outlook positief aangepast:

-Automotive operational revenue was +20% en blijft +20%
-FCF was 9% en blijft 9%
-Enterprise van +20% naar +25%
-Consumer van daling met 15% naar daling met meer dan 10%
-def.revenue van +60 m naar + 80 m
-adj EPS van 0,15 naar 0,20

Maar wat wordt het nieuwsbericht? Automotive revenue wordt geen 435, maar 425 m. Help, omzetdaling! En de koers gaat -6%. Terwijl dit, zoals Wim Gille van ABNAMRO terecht zegt, eigenlijk een oninteressant cijfer is. Het betreft slechts een verschuiving van reported revenue naar def. revenue binnen Automotive operational revenue. Het lijkt wel of ze bij TomTom een hekel hebben aan dubbelcijferige beurskoersen.
Goed punt! AB

Daarnaast zorgt de deferred revenue van € 345 mln voor een toekomstige bijdrage aan de winst per aandeel van € 1.77, uitgaande van een bruto marge van ca 85%. Kosten zijn grotendeels al genomen en een belastingvoet van 21%.
2.107 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 ... 102 103 104 105 106 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 15:36
Koers 6,090
Verschil -0,095 (-1,54%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 315.128
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront