TomTom « Terug naar discussie overzicht

oktober Wordt Tomtom beloond naar harde werken??

2.107 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 102 103 104 105 106 » | Laatste
tatje
0
Het orderboek gaf toch eerst een update of per kwartaal of per half jaar, dat weet ik zo snel niet.

Nu eens per jaar, waarom, omdat dat duidelijker is volgens Harold.

Nee, Harold, dat is om de aandeelhouders dommer te houden emn de koers beter te beheersen.

Met A en E kunnen ze alleen geen oorlog winnen.

Sterke partners, zoals Microsoft Baidu.

Met de niche produkten in Consumer kunnen ze wel de oorlog winnen.

Blijf bij mijn mening, met Consumer willen de founders op 1 of andere manier zelf verder.

Brouwer285
1
Toch bijzonder dat TT ‘nadenkt’ over een aandelen inkoop luttele weken na de afronding van de ‘synthetic buy back’.
Lijkt mij toe dat deze ‘synthetic buyback’ als doel heeft gehad om de FFF de mogelijkheid te bieden om hun belang uit te breiden met een flinke discount.
Om het aantal uitstaande aandelen te verminderen met 10 procent maakt het nogal wat uit om 23,5 miljoen aandelen uit de markt te kopen dan 13,2 miljoen stuks.
Normaal gesproken zou men denken dat de markt een uitbreiding van het belang van de FFF als iets positief beschouwd, echter TT is nog lang niet uitgespeeld met de trukendoos:)
Snap niet dat ze niet gewoon de hele boel van de beurs afhalen, lijkt me toe dat er banken zijn die dat graag vooruit willen financieren ipv hun geld bij de ECB te moeten stallen. Zeker na de goed nieuws show van de CMD.
In ieder is het voor mij duidelijk dat aandeelhouders bij dit bedrijf meer beschouwd worden als schuldeisers, en in mindere mate als mede eigenaren.
boem!
0
Welke oorlog denk jij te winnen met een BU die al jaren op rij zijn omzet ziet verminderen en waarvan de verwachting is dat dat proces nog niet gestopt is.

Met een gezonde marge ad 50% kan Consumer nog jaren achtereen een bijdrage leveren aan het kernbedrijf A&E maar gezien de afnemende omzetten wordt dat belang jaar op jaar wel kleiner.
Benjamin G.
0
quote:

Brouwer285 schreef op 21 oktober 2019 13:38:

Toch bijzonder dat TT ‘nadenkt’ over een aandelen inkoop luttele weken na de afronding van de ‘synthetic buy back’.
Lijkt mij toe dat deze ‘synthetic buyback’ als doel heeft gehad om de FFF de mogelijkheid te bieden om hun belang uit te breiden met een flinke discount.
Om het aantal uitstaande aandelen te verminderen met 10 procent maakt het nogal wat uit om 23,5 miljoen aandelen uit de markt te kopen dan 13,2 miljoen stuks.
Normaal gesproken zou men denken dat de markt een uitbreiding van het belang van de FFF als iets positief beschouwd, echter TT is nog lang niet uitgespeeld met de trukendoos:)
Snap niet dat ze niet gewoon de hele boel van de beurs afhalen, lijkt me toe dat er banken zijn die dat graag vooruit willen financieren ipv hun geld bij de ECB te moeten stallen. Zeker na de goed nieuws show van de CMD.
In ieder is het voor mij duidelijk dat aandeelhouders bij dit bedrijf meer beschouwd worden als schuldeisers, en in mindere mate als mede eigenaren.
Bijzonder weet ik niet. De koers van het aandeel is laag in relatie tot assetwaarde en TomTom heeft genoeg geld in kas. Er zijn meer bedrijven die in deze situatie aandelen inkopen.

De gecreëerde omstandigheden zijn voor een beursgenoteerd bedrijf wel bijzonder. Ja ze hadden meer aandeelhouderswaarde kunnen creëren. Of de transitie dan ook geslaagd zou zijn, dat weet ik niet. Oké zelfs binnen de transitie wordt er sterk afgeschreven en kost het zelfs MartinMartin, BDB en consorten moeite om de boekhoudkundige regels te doorgronden. Dus ook binnen de transitie had er meer aandeelhouderswaarde gecreëerd kunnen worden.

Ook eens dat het bijzonder is dat TomTom nog steeds beursgenoteerd is. Blijkbaar heeft dat meerwaarde. Wellicht creëert het een extra optie richting toekomst, als het gaat om verzilveren van de inspanningen. Ook de Founders van TomTom zullen iedere keer een afweging maken wat rendement op korte en lange termijn oplevert. Alhoewel het lijkt alsof dit bedrijf als familiebedrijf wordt gestuurd, is het voor mij de vraag of dat zo is. Dan hadden nazaten onderhand opgelijnd en getraind moeten worden.

Het lijkt meer gestuurd te worden door intrinsieke motivatie een bedrijf neer te zetten dat voor Europese maatstaven een groot technologiebedrijf is.

De governance werkt zonder meer in het voordeel van de founders en grootaandeelhouders.

Vooralsnog is het niet helder of de particuliere aandeelhouder gaat profiteren. Ik hou nog steeds rekening met een TenCate scenario: een beperkt rendement voor de particuliere aandeelhouder.
Dokus.
1
kunnen we eens een opsomming + uitleg maken van het volgende:

wat zijn valide redenen van de Founders om de koers van TomTom laag te willen houden?

1) op termijn een dirty exit; hoe lager de koers hoe minder het kost om alle overige aandelen op te kopen
2) om een vijandige overname tegen te gaan; wat is hier de uitleg van?
3)...?
Dutchy Ron
0
quote:

Kuiken schreef op 21 oktober 2019 12:30:

TT’s Antoine Saucier in “Autoweek”: “Wij willen de Netflix van het autonome rijden worden.” Volgt een interessant interview.
Slechte metafoor, Netflix is enkel een platform die met hun diensten vraag en aanbod bij elkaar brengt. Netflix heeft niet zulke hoge ontwikkel-/onderhoudskosten. Als MSFT Azure dat nou zou zeggen.
tatje
0
Dit zei Boem om 11.57 uur.

Bij een omzet van 250 mio over 2019( incl Autom Hardware 280 mio) kan iedereen zijn gedachten uitspreken over de te verwachten omzetten voor Consumer in de komende jaren.
Ik heb die staan op voorzichtige 200 mio, 160 mio en 130 mio voor resp 2020, 2021 en 2021 door de afname te begroten op 20% per jaar waarbij Consumer nog steeds een positieve EBIT schrijft. Break-even ligt rond de 100 mio.

250 miljoen omzet Consumer exclusief automotive hardware.

Stel die 250 miljoen bestaat uit 125 miljoen PND autos en daalt met 40% per jaar.
Dus 125 miljoen per jaar zijn alle niche produkten die met 20% per jaar groeien.

Dan krijg je in 2020.

PND autos 125 min 40% is 75
Niche produkten 125 met groei van 20% is 150
Totaal 225 in 2020

Dan krijg je in 2021
PND autos 75 min 40% is 45
Niche produkten 150 met 20% groei 180
totaal 225 in 2021

Dan krijg je in 2022
PND autos 45 min 40% is 27
Niche produkten 180 met 20% is 216
Totaal in 2022 242 en de omslag.

Natuurlijk zijn de verdeling en de percentages willekeurig !!!!!

Maar het gaat erom, waarom splitsen ze Consumer produkts niet !!

We hebben ons al 1 keer laten lompen.

Sports 2015 68
Sports 2016 106
Sports 2017 45
Sports rest 2018 14.

Nooit werd ons in 2015 2016 verteld, dat Sports eigenlijk de boosdoener was waarom Consumer geen of net wel een positieve ebitda had.

Pas bij Q2 2017 toen verteld werd, dat sports under review was en er waren partijen die interesse hadden.

Pas toen zei Taco, het break even point bij sports ( dus winst noch verlies ) ligt op 200 .

Waarom niet verteld in 2015 2016, nee, wij mochten ons er niet mee bemoeien en dus werden we dom gehouden.

En ik proef gewoon, dat er nog genoeg forumleden zijn, die niets van het sports gebeuren geleerd hebben.

En nu is Consumer produkten aan de beurt.

Voor al die Consumer produkts is een verdienmodel.

Autos PND
Trucks PND
Camper PND
Motor PND
Scooter mio
apps in Consumer.
Bridge HUB.
En zelfs sports in een heel afgeslankte vorm.

Nee, laat je maar gek maken met de uitspraak, PND autos, in al die jaren al meer dan 100 miljoen stuks verkocht.

Interesseert me geen r..t, ik wil weten, hoe de verdeling dit jaar is :-)

Dutchy Ron
0
Shaoxing City Construction en Baidu gaan slimme snelweg bouwen voor zelfrijzende auto’s
boem!
2
Om het beginpunt goed vast te stellen. Wie beweert en toont dat ook aan op basis van objectieve gegevens dat de koers nu laag dan wel hoog is.

Ik zie een FCF van 48 cent per aandeel en een groot netto verlies per aandeel uit continued operations.
Onverschillig welke maatstaf je wenst te gebruiken bevat de huidige koers veel toekomstperspectief en zou daardoor eerder te hoog dan te laag gewaardeerd zijn op basis van getoonde financiele prestaties.

Veelal wordt de vermeende onderwaardering gevoed door de assetwaarde te vergelijken met het bedrag dat vergelijkbare ?? assets hebben opgebracht bij verkoop in het verleden.

De founders hebben maar 1 doel en dat is om de uiteindelijke koers op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.
Dat men daarbij gebruik maakt van de mogelijkheden die zich nu aanbieden is voor iedere zittende aanddelhouder even goed want het percentuele belang van de FFF veranderd niet.

De huidige koers is niet laag indien je die afzet tegen objectieve waarden, indien men uit was op een dirty exit heeft men al teveel kansen laten liggen om dat eindresultaat voor de FFF nog verder op te vijzelen.
Ik denk dat men TT klaar maakt om de dividendkoe te worden van Nederland omdat daar voor de founders het hoogste rendement valt te behalen op hun investering en op basis van de ongewijzigde belangen tov de overige aandeelhouders protiteren die in gelijke mate mee.
Dutchy Ron
0
Elektrobit launches cloud-based tool for developing ADAS and autonomous driving tech

Available on Microsoft’s cloud platform Azure, the tool is claimed to be dramatically increasing efficiencies and simply team workflows and bring systems and functions to production more quickly.

With the demands of increasingly sophisticated ADAS and AD systems, validation and verification are expected to represent approximately 29 per cent ($24 billion) of the total automotive software market in 2030. New Delhi: Elekrobit has announced the launch of a new cloud-based tool for end-to-end software validation that will help in the development of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) and autonomous driving (AD) systems.

Available on Microsoft’s cloud platform Azure, the tool is claimed to be dramatically increasing efficiencies and simply team workflows and bring systems and functions to production more quickly. It will provide greater flexibility and scalability in the designing process, says Elektrobit.

Martin Schleicher, Executive Vice President, Business Management, Elektrobit, said, "We worked closely with our customers to identify the pain points in the current test process and build—from the ground up—a new type of product that addresses every need in the validation and verification workflow. In addition, we’ve identified a network of best-in-breed providers in cloud services, simulation technologies, and AI, with a goal of providing our customers with the ultimate automotive test solution."

He also said, "We are pleased to announce the EB Assist Test Lab that we built on Azure supported by our partner Microsoft. Azure will bring significant benefit to our customers, including global scalability, flexibility, and enterprise-grade security to enable mobility companies to quickly test and analyze data, and thus go to market faster, eliminating the burden of infrastructure implementation and maintenance."

The validation and verification category is experiencing rapid growth along with software development and integration. The sector is expected to grow by 10 per cent per year between 2020 and 2030, according to a recent study by McKinsey & Company.

With the demands of increasingly sophisticated ADAS and AD systems, validation and verification are expected to represent approximately 29 per cent ($24 billion) of the total automotive software market in 2030.

Sanjay Ravi, General Manager Automotive Industry at Microsoft Corp, said, "Collecting and storing data securely at scale, and making it available wherever and whenever needed, is essential to the delivery of autonomous driving solutions."

Ravi further added, "Microsoft is working with Elektrobit to help them tackle the increasingly challenging and time-consuming process of testing and validation to accelerate the development of advanced driving applications."

www.google.nl/amp/s/auto.economictime...

Positief voor MSFT Azure en Elektrobit dus ook voor TT
[verwijderd]
1
quote:

boem! schreef op 21 oktober 2019 15:38:

De founders hebben maar 1 doel en dat is om de uiteindelijke koers op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.

Martin, ik betwijfel ten zeerste dat de founders een zo hoog mogelijke koers van het aandeel @TT nastreven, tenminste in de afgelopen 15 jaar is dit streven er niet geweest!

Ik kan me voorstellen dat de founders wanneer zij hun belang willen verzilveren een zo hoog mogelijke uitkering nastreven maar gezien het feit dat de founders en vrienden de macht in handen hebben zijn er vele andere manieren te bedenken om het belang te verzilveren, tenminste zolang @TT genoteerd staat aan de beurs!
Wereldbelegger
0
Het lijkt hier wel een boekhouders/accountants platform.
((-;

Dus zal ik het maar even over de koers hebben.
Dat vinden beleggers voornamelijk belangrijker.
((-;

10 cent erbij.
Dat is ruim 1 procent op eigen kracht zonder roeptoeters.

JP Samosa
1
quote:

Wereldbelegger schreef op 21 oktober 2019 15:55:

Het lijkt hier wel een boekhouders/accountants platform.
((-;

Dus zal ik het maar even over de koers hebben.
Dat vinden beleggers voornamelijk belangrijker.
((-;

10 cent erbij.
Dat is ruim 1 procent op eigen kracht zonder roeptoeters.

Nou nou, en een maand geleden stond de koers op nog op 11 euro.
Tel uit je winst.
[verwijderd]
0
martinmartin je ziet toch van mijlenver dat de FFF winstdrukkers zijn.
Daar heb ik geen GPS voor nodig.
Ga lekker boekhouden man.
Raamkant debet deurkant credit.

[verwijderd]
0
quote:

Pieterkels schreef op 21 oktober 2019 15:46:

[...]Martin, ik betwijfel ten zeerste dat de founders een zo hoog mogelijke koers van het aandeel @TT nastreven, tenminste in de afgelopen 15 jaar is dit streven er niet geweest!

Ik kan me voorstellen dat de founders wanneer zij hun belang willen verzilveren een zo hoog mogelijke uitkering nastreven maar gezien het feit dat de founders en vrienden de macht in handen hebben zijn er vele andere manieren te bedenken om het belang te verzilveren, tenminste zolang @TT genoteerd staat aan de beurs!
Enkele kan ik bedenken, maar velen? Zou je dat willen specificeren?
Brouwer285
0
Als men een bedrijf heeft en men heeft kapitaal nodig heeft men 2 opties:
Leen geld op de kapitaalmarkt
Verkoop van aandelen via de beurs.

Vanuit het perspectief van de founders zijn beide een vorm van financiering.
De tweede kan vanuit hun perspectief dus een tijdelijke zijn.
tatje
0
Consumer. !!!

250 miljoen omzet Consumer exclusief automotive hardware.

Stel die 250 miljoen bestaat uit 125 miljoen PND autos en daalt met 40% per jaar.
Dus 125 miljoen per jaar zijn alle niche produkten die met 20% per jaar groeien.

Dan krijg je in 2020.

PND autos 125 min 40% is 75
Niche produkten 125 met groei van 20% is 150
Totaal 225 in 2020

Dan krijg je in 2021
PND autos 75 min 40% is 45
Niche produkten 150 met 20% groei 180
totaal 225 in 2021

Dan krijg je in 2022
PND autos 45 min 40% is 27
Niche produkten 180 met 20% is 216
Totaal in 2022 242 en de omslag

Nou goed dan !

De omzet van 250 consumer in 2019 exc automotive hardware bestaat niet uit 125 125, maar 175 autos PND en 75 de rest niche.

2020
PND autos 175 min 40% = 105
De rest 75 plus 20% = 90
Totaal 195 daling tov 2019 22%

2021
PND autos 105 min 40% = 63
De rest 90 plus 20% = 108
Totaal 171 daling tov 2020 12,3%

2022
PND autos 63 min 40% = 38
De rest 108 plus 20% = 130
Totaal 168 daling 1,75%

2023
PND autos 38 min 40% = 23
De rest 130 plus 20% = 156
Totaal 179 groei tov 2022 6,5%

2024
Pnd autos 23 min 40% = 14
De rest 156 plus 20% =187
Totaal 201 groei tov 2023 12,3%

Natuurlijk zijn de verdeling 175 75 en de percentages daling 40% groei 20% willekeurig.

Maar dat er een omslagpunt ligt is voor mij zeker, gaat echt niet naar 0.

PND Trucks en campers hebben al in 2018 de markt outperformt.
Volgens JV 2018 :-)
Wereldbelegger
0
quote:

Señor Acero schreef op 21 oktober 2019 16:38:

[...]

Nou nou, en een maand geleden stond de koers op nog op 11 euro.
Tel uit je winst.
Zie het positief.....
Elke dag een procent erbij
en we zitten weer boven de 11,80 in een korte periode
Alle uitstappers-opnieuw instappers hebben dan winst
alle nieuwe beleggers hebben dan ook winst

((-;

[verwijderd]
0
quote:

JIBA schreef op 21 oktober 2019 18:00:

[...]

Enkele kan ik bedenken, maar velen? Zou je dat willen specificeren?

Zonder goedkeuring van de founders wordt er niks verkocht dus die macht maakt bovenop de verkoop prijs voor het aandeel, de bonus die voorafgaand aan de goedkeuring wordt uitonderhandeld en wordt niet aan ons medegedeeld.

De overige aandeelhouders nemen genoegen met de verkoopprijs voor het aandeel en de onwilligen worden via de ondernemerskamer tegen een bindende prijs uit het aandeel gezet.

De macht kan op veel manieren worden vermarkt, wordt het een verkoop, of een fusie, of een andere vorm, mogelijkheden te over, toekomstige mijlpaal betalingen, management fees, opties of warrents om over 'X' tijd voor een 'X' bedrag een belang te nemen in het bedrijf van de overnemer, de opgepotte bedrijfswinsten op termijn laten uitkeren, geeft ook weer lucht aan de overnemende partij, etc etc etc..

En niet onbelangrijk natuurlijk tegen minimale belasting afdrachten en in welke vorm @TT het toekomstige tijdperk betreedt is naar ik verwacht bij/door de founders al lang en breed uitgestippeld...
Benjamin G.
1
quote:

boem! schreef op 21 oktober 2019 15:38:

Om het beginpunt goed vast te stellen. Wie beweert en toont dat ook aan op basis van objectieve gegevens dat de koers nu laag dan wel hoog is.

Ik zie een FCF van 48 cent per aandeel en een groot netto verlies per aandeel uit continued operations.
Onverschillig welke maatstaf je wenst te gebruiken bevat de huidige koers veel toekomstperspectief en zou daardoor eerder te hoog dan te laag gewaardeerd zijn op basis van getoonde financiele prestaties.

Veelal wordt de vermeende onderwaardering gevoed door de assetwaarde te vergelijken met het bedrag dat vergelijkbare ?? assets hebben opgebracht bij verkoop in het verleden.

De founders hebben maar 1 doel en dat is om de uiteindelijke koers op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen.
Dat men daarbij gebruik maakt van de mogelijkheden die zich nu aanbieden is voor iedere zittende aanddelhouder even goed want het percentuele belang van de FFF veranderd niet.

De huidige koers is niet laag indien je die afzet tegen objectieve waarden, indien men uit was op een dirty exit heeft men al teveel kansen laten liggen om dat eindresultaat voor de FFF nog verder op te vijzelen.
Ik denk dat men TT klaar maakt om de dividendkoe te worden van Nederland omdat daar voor de founders het hoogste rendement valt te behalen op hun investering en op basis van de ongewijzigde belangen tov de overige aandeelhouders protiteren die in gelijke mate mee.

Interessante invalshoek. De FCF en netto verlies rechtvaardigen de huidige koers niet, dus is de koers hoog. Een koers is hoog als er veel toekomstperspectief (verwachting) is. Dus omdat de huidige koers hoog is, is er veel toekomstperspectief.

Ik redeneer inderdaad wat simpelere ten opzichte van vermeende assetwaarde is de huidige koers laag. Slechts rond de miljard aan assetwaarde.

Ten opzichte van voor de aandeleninkoop toen de koers rond 7,50 - 8 euro lag, is de huidige koers vergelijkbaar met ergens tussen de 5,50 en 6,00 euro.

Benieuwd of TomTom inderdaad een dividend koe wordt. Ik hou het erop dat de Founders vooral hun ego (op positieve wijze) willen strelen door een techbedrijf van formaat neer te zetten. Dat er onderweg dividend wordt uitgekeerd, lijkt mij logisch.

Eerst maar eens afwachten hoeveel aandelen ze gaan inkopen. Dat is voor mij de eerste verwachting. Dat moet uitkomen rond de 100-110 miljoen.

Benieuwd of consumer voor 2022 wordt verkocht, dat zou nog eens moeten leiden tot reductie van aandelen en een kapitaaluitkering. Dividend zou dan best eens kunnen wachten tot na 2022.

2.107 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 102 103 104 105 106 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront