Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Fastned: veel interesse in obligaties

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. Hemdi 6 december 2019 13:58
    Ik vind alle 3 de discussie van jullie onzin en niet rendabel op feiten. Deze obligatie een looptijd van 5 jaar op 6% rente op 1 jaar is mooi redemement. 

    Daar bij is het ook nog een goeie investering, omdat we in de toekomst tot eindelijk allemaal merendeels elektrisch bewust gaan rijden. 

    Er moeten binnen 10 jaar zeker 11 miljoen oplaadplalen moeten worden geplaatst, Dus laat investeerders nou juist van die toekomstige rendement profiteren om plaats hier wat negatief te doen wat gebaseerd is op gebakken lucht.

    Verdiep je eerst in de sector, kom dan pas hier wat zitten te klachen.
  2. langetermijner 6 december 2019 15:11
    quote:

    Hemdi schreef op 6 december 2019 13:58:

    Ik vind alle 3 de discussie van jullie onzin en niet rendabel op feiten. Deze obligatie een looptijd van 5 jaar op 6% rente op 1 jaar is mooi redemement. 

    Daar bij is het ook nog een goeie investering, omdat we in de toekomst tot eindelijk allemaal merendeels elektrisch bewust gaan rijden. 

    Er moeten binnen 10 jaar zeker 11 miljoen oplaadplalen moeten worden geplaatst, Dus laat investeerders nou juist van die toekomstige rendement profiteren om plaats hier wat negatief te doen wat gebaseerd is op gebakken lucht.

    Verdiep je eerst in de sector, kom dan pas hier wat zitten te klachen.
    Fastned is binnnen 2-3 jaar failliet, tenzij er naast deze 12 miljoen nog meer geld op gehaald gaat worden in de komende 2 jaar. De schuld is inmiddels 45 miljoen euro terwijl er maar voor 30 miljoen aan laadpalen en locaties zijn aangekocht. Dit bedrijf hoort niet op 200 miljoen euro gewaardeerd te zijn en zou al helemaal geen geld horen te kunnen lenen tegen maar 6% rente.

    Rente lasten zijn na het ophalen van deze schuld z'n 3,5 miljoen per jaar. Operating cashflow (excluding working capital movements) is z'n -10 tot -14 miljoen per jaar afhankelijk van de stijging in kosten, stroom marges en omzet. Daarnaast geeft fastned ook nog vele miljoenen uit om meer laad punten de plaatsen. (voor het gemak ga ik uit van dezelfde uitgaven als in 2018(10 miljoen per jaar), terwijl deze uitgaven in de praktijk een stuk hoger gaan zijn, fastned wil sneller groeien. Dit alles zorgt er voor dat in het beste geval de cashflow van fastned -23,5 miljoen per jaar is.

    Op 30 juni 2019 had fastned 15 miljoen euro in kas, mocht er nu 12 miljoen opgehaald worden kom je uit op 27 miljoen. Met 27 miljoen zou fastned vanaf 30 juni z'n 14 maanden kunnen overleven, of tot eind augustus 2020.

    Ja natuurlijk er kan WEER meer geld opgehaald worden en er is ook nog een kredietfaciliteit van WilhelminaDok (de holding van Lubbers) die liquiditeiten kan verschaffen maar op een gegeven moment houdt het op. Of dit in 2021, 2022 of 2023 gaat zijn weet ik niet, maar tenzij fastned niet binnen 2 jaar een positieve operating cashflow krijgt of teminste uitzicht daarnaar acht ik de de kans dat fastned meer schuld kan verkopen en dus kan blijven bestaan klein.

  3. Hemdi 6 december 2019 17:55
    Elke bedrijf kampt met schuldenlkast dat is algemeen bekend. Kijk alleen na de berg schuld van Tesla bijvoorbeeld, die zit op zo'n totale schuld rond $13 miljard.

    En toch geloven investeerders heillig in dit soort bedrijven.
    Dat geld ook voor Vasned. Dit zijn duurzame technologie waar in de toekomst redementen kunnen worden behaald, maar dat heeft natuurlijk tijd nodig om te toekomstige groei te kunnen garanderen

    Daarbij moet vorst worden geinteresseerd voor de langere termijn. Wel ben ik het met jullie eens dat een rente vergoeding van 6% op een obligatie Vastned van 5 jaar wel behoorlijk laag is.

    Maar ik geloof totaal niet op zo'n korte tijd dat Vastned niet meer zou bestaan zoals u net beweert. Dat lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Maar dat is jou mening, ik deel die dus niet. Voor Vestned zijn er echt wel kansen voor in de toekomst als het gaat om (oplaadstations oplaadbalen) voor autos die elektrisch gaan rijden.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links