TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Wereldbelegger
1
Helaas heeft geen van de posters die zich al maanden en maanden beklagen over manipulatie ook maar enig bewijs geleverd.
Deze posters komen niet verder dan "Ik zie het", en als jij het niet ziet ben je dom en/of blind."

Gek genoeg blijven ze wel in een fonds zitten, wat volgens hen opzichtig gemanipuleerd wordt waardoor de koers gestaag daalt en/of bewust laag wordt gehouden.

Dan creëer je dus zelf 'dood geld' in je portefeuille.

quote:

Overtake schreef op 13 december 2019 15:53:

[...]

Voor wie praat jij hier eigenlijk? Je zou eens wat oude draadjes moeten doorlezen, over hoe de koers van TT zich gedraagt en hoe die wordt gemanipuleerd.
win some...
1
quote:

boem! schreef op 13 december 2019 15:55:

[...]

Ik denk dat de markt nog steeds zo werkt.

Je bent als belegger bereid te investeren in een bedrijf indien het te behalen rendement overeen stemt met je verwachtingen.

Het rendement wordt bepaald door de FCF.
[...]

En de FCF wordt bepaald door....
..onder andere het niveau van CAPEX en OPEX. En dat is dit jaar met maar liefst 17% gestegen. Door allerlei brokjes informatie bij elkaar te sprokkelen ontstaat er een beeld waar dit extra geld naar toe gaat.

Zo lopen de Map API's en SDK's niet alleen via Microsoft Azure, maar ontwikkelt TT ook een eigen developer-community. Bij Consumer is er niet alleen meer sprake van navigatie, maar is men ook bezig met het ontwikkelen van een community-platform voor reisbelevingen.

Allemaal zaken die buiten de core-business van TT liggen en waar andere bedrijven met veel meer omvang en middelen zich ook al mee bezig houden.

Gelet op het trackrecord met het Sports-avontuur en uitspraken als 'We doen het vooral omdat we het leuk vinden', is het denk ik niet verkeerd als het begrip 'rendement' een meer centrale rol zou spelen bij TT.
Dutchy Ron
0
insiderfinancial.net/self-driving-nis...

LATEST NEWS
Self-Driving Nissan Car Takes To Europe‘s Streets For First Time

Nissan, which has already tested the self-driving LEAF in Tokyo and Silicon Valley, hopes to carry out similar trials in other European cities soon after this week‘s London trials.

“We‘re thinking of testing in the Netherlands and Paris. It‘s not easy to go and test everywhere because we need to create maps, we need to get approval from the regulators and then it is expensive to set up a test,” Sierhuis said.
Dutchy Ron
0
Dat bedoel ik ..... als je strategie is om zelf maps te willen maken. ... gaat ten koste vd timet market
Dutchy Ron
0
During this organizational structure upgrade, Apollo upgraded and expanded its autonomous driving business team and it currently includes three divisions – intelligent car business division, intelligent driving map business division, and autonomous driving technology division. Meanwhile, the connected car business team will continue its intelligent car networking business like DuerOS for car.

The newly added intelligent traffic business team will focus on intelligent upgrade of traffic infrastructure, providing next-generation intelligent traffic solutions, covering vehicle-road collaboration system and regional intelligent signal optimization system, to cities.
visje
0
Ik zag een weekje geleden TOMTOM rechts onder bij bing maps staan, is nu weg, nergens te zien...alleen nu nog HERE....iemand any idea?
Lionfart
0
Alphabet’s GOOGL self-driving project Waymo has acquired Latent Logic, a British AI company, in a bid to make its foray into the autonomous driving market of the U.K. and Europe.

Notably, Latent Logic is a startup which spun out of Oxford University’s computer science department. It specializes in a form of ML namely imitation learning that trains machines to perform actions similar to humans doing the same actions.

Consequently, the buyout is likely to make simulation technology of Waymo more advanced and realistic as imitation learning models human behavior of motorists, cyclists and pedestrians.

This, in turn, will strengthen the behavior prediction capability of Waymo. Further, the buyout is expected to advance the training of Waymo’s AI drivers.

Growth Prospects in the U.K. & Europe

The latest move of Alphabet is a testament to its aggressive stance toward strengthening presence in the booming self- driving vehicles market of Europe and the U.K.

With this buyout, Waymo sets up its first European engineering hub.

Per a report from Research and Markets, the European autonomous car market is expected to reach $191.6 billion by 2030, witnessing a CAGR of 18.4% between 2023 and 2030.

Further, a report from the same source also shows that the self-driving card market in Europe is expected to generate revenues of $38.51 billion by 2024, witnessing a CAGR of 49.9% over a period of 2018-2024.

Additionally, per a Society of Motor Manufacturers and Traders report, self-driving cars are anticipated to produce an economic boom of £62 billion in 2030.

Further, Department for Transport report indicates that the U.K. is on track to introduce self-driving vehicles on roads of the country by 2021. Moreover, the report shows that this particular market is expected to be worth £52 billion by 2035.

Alphabet Inc. Price and Consensus

Alphabet Inc. Price and Consensus
Alphabet Inc. Price and Consensus
More
Alphabet Inc. price-consensus-chart | Alphabet Inc. Quote

Wrapping Up

Alphabet is well poised to capitalize on the above-mentioned growth prospects on the heels of strong endeavors toward enhancing its self-driving service.

Further, the latest move is in sync with its continuous endeavors toward bolstering footprint in the global autonomous driving space. Notably, as per a report from Allied Market Research, this market is expected to hit $556.67 billion by 2026, witnessing a CAGR of 39.47% between 2019 and 2026.

Given this upbeat scenario, Tesla TSLA, General Motors GM, Apple, Amazon and Baidu BIDU is also leaving no stone unturned to bolster presence in this promising market.

Nevertheless, Alphabet enjoys the first mover advantage that is anticipated to provide it a competitive edge against its peers.
Lionfart
0
Rijkswaterstaat verwacht in 2020 veiligheidsdata van 500.000 auto’s te ontvangen

Rijkswaterstaat verkrijgt dit jaar geanonimiseerde data van 250.000 voertuigen en verwacht dat dit aantal volgend jaar verdubbelt. De Nederlandse overheidsorganisatie wil de data voor de verkeersveiligheid gebruiken, om medewerkers op pad te sturen bij objecten op de weg.

Rijkswaterstaat verkrijgt de data volgens het AD van autofabrikanten, die de gegevens ontvangen van systemen van auto's op de weg. Steeds meer voertuigen zijn met internet verbonden. Hierdoor kunnen ze automatisch gegevens zoals objecten op de weg, gladheid, activatie van airbags, staat van de weg, enzovoorts doorgeven. Andere automobilisten kunnen op basis van die doorgifte meldingen zoals waarschuwingen krijgen.

Momenteel is Rijkswaterstaat nog aan het onderzoeken hoe betrouwbaar de data is. Op termijn wil de dienst analyses van gegevens gebruiken om bijvoorbeeld weginspecteurs uit te laten rukken. Ook verwacht Rijkswaterstaat de data te kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in de staat van het wegdek. Bij meldingen van niet-functioneren van de lane assist zou slechte belijning op de weg de oorzaak kunnen zijn en gegevens van schokbrekers en rotatieverschillen van banden zouden kunnen wijzen op eventuele problemen met het wegdek.

De doorgifte van de data is een uitkomst van een afspraak van afgelopen zomer die Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat met vier andere Europese landen maakte. Onderdeel van deze afspraak is dat autofabrikanten BMW, Volvo, Ford en Daimler, de EU-lidstaten Nederland, Duitsland, Finland, Spanje en Luxemburg en navigatieaanbieders TomTom en Here informatie delen.
tweakers.net/nieuws/161136/rijkswater...
boem!
0
quote:

win some... schreef op 13 december 2019 16:57:

[...]

En de FCF wordt bepaald door....
..onder andere het niveau van CAPEX en OPEX. En dat is dit jaar met maar liefst 17% gestegen. Door allerlei brokjes informatie bij elkaar te sprokkelen ontstaat er een beeld waar dit extra geld naar toe gaat.

Zo lopen de Map API's en SDK's niet alleen via Microsoft Azure, maar ontwikkelt TT ook een eigen developer-community. Bij Consumer is er niet alleen meer sprake van navigatie, maar is men ook bezig met het ontwikkelen van een community-platform voor reisbelevingen.

Allemaal zaken die buiten de core-business van TT liggen en waar andere bedrijven met veel meer omvang en middelen zich ook al mee bezig houden.

Gelet op het trackrecord met het Sports-avontuur en uitspraken als 'We doen het vooral omdat we het leuk vinden', is het denk ik niet verkeerd als het begrip 'rendement' een meer centrale rol zou spelen bij TT.
Het begrip rendement komt naar voren bij TT in de rendementsmeter bij uitstek door vermelding van een double-digit FCF.

De intensivering van de hoge kosten voor R&D geven aan, dat de FF veel vertrouwen putten uit de kansen die TT heeft in nieuw te ontginnen terreinen.
Dat vertrouwen is al 10 jaar aanwezig bij de FF doordat men gedurende die 10 jaar alle winsten heeft opgesoupeerd aan R&D.
Er is geen ander commercieel bedrijf te benoemen die 44% van zijn omzet aan R&D uitgeeft.
R&D kosten worden gedefinieerd als kosten gemaakt om toekomstige toepassingen te realiseren.

TT heeft aangegeven haar R&D kosten in hoofdzaak te besteden aan haar HD-maps Technolgy met nadruk op level2-4 toepassingen voor OEM klanten/prospects.

Je kunt de intensivering van de R&D kosten op twee manieren uitleggen:
1. De FF zijn op de hoogte van ontwikkelingen binnen de sector en schatten de kansen tot succes voor TT hoog in.
2. De FF zijn op de hoogte van ontwikkelingen binnen de sector en zien als laatste noodgreep een intensivering van deze kosten noodzakelijk om ook maar iets terug te zien van hun doodgeld investering ad 140 mio ieder.

Ik ga als long belegger voor optie 1 vanwege het vertrouwen dat je moet hebben in het mgt van een bedrijf indien je daar een longpositie inneemt.
Optie 2 is er voor de shorters onder ons.

Ik zal nauwlettend de omtwikkeling van de double-digit FCF en de afgegeven target-omzet blijven volgen.

Mijn superblue scenario voorziet erin dat TT in 1q 2020 het aantal uitstaande aandelen reduceert tot 115 mio tegen 15 euro elk waardoor de kortere termijn rendements-zoekers tevreden het aandeel de rug kunnen toekeren waarna in de loop naar 2030 de FCF oploopt van 15% naar 30% en de target omzet bijgesteld dient te worden van 1,750 miljard naar 3,5 miljard waardoor de believers extra blij worden gemaakt met een FCF van 10 euro per aandeel.
tatje
0
Tja.

Die Taco moet volgens mij toch de nodige kunstgrepen uithalen.

We hebben het over groei automotive

2017
geboekte omzet 58,0
Deferred 52,8
totaal 110,8

2018
geboekte omzet 54,4
deferred 59,0
totaal 113,4

2019 4e kw geschat
geboekte omzet 24,9
deferred 89,6
totaal 114,5

Zie je in 2019 de verschuiving naar deferred !!

Hier de slides presentation van de CFO op de CMD, onze Taco.

corporate.tomtom.com/static-files/be0...

slide 6 laat de omzet automotive zien in 2e HJ 2019 2020 2021
slide 8 laat de omzet Enterprise zien in 2019
slide 9 laat zien dat A en E Locatie technologie eind 2021 op rond de 500 staat.

2018
Automotive 245
Enterprise 127
totaal 372

2019
Automotive 141 plus 8% van 1,6 miljard 128 totaal 270 ( slide 6)
Enterprise van slide 8 160
Totaal A en E 430 groei tov 2018 15,34%

2020
automotive 17% van 1,6 ( slide 6) 272
Enterprise 190
Totaal 462 ( dus 30 groei in Enterprise anders kom ik niet op 462 )

2021
Automotive 18% van 1,6 ( slide 6 ) is 288
Enterpise 212
totaal 500 ( zie slide 9)

Dus automotive
2018 245
2019 270 ( aldus slide 6)
2020 272 ( aldus slide 6)
2021 288 ( aldus slide 6)

Dus Enterprise
2018 127
2019 160 ( aldus slide 8)
2020 190
2021 212

Dus A en E
2018 372 ( aldus slide 9)
2019 430
2020 462
2021 500 ( aldus slide 9)

Onze Hans Kazan zal wel veel meer naar deferred moeten boeken, dan in 2017 en 2018.

Trouwens als je die CARG die Lionfart liet zien, vergelijkt met 15% van de CMD dag van Tom Tom, dan benne we toch erg voorzichtig :-) :-)

tatje
0
Willem Strijbosch op de CMD.

corporate.tomtom.com/static-files/7d8...

Dus TT maakt een berekening van 60% van de private vehicle automation
Geschat in 2030 op 3 miljard, 60% is dan 1,8 is dus tussen 1,5 en 2 in, de schatting van Tom Tom aan omzet in 2030.

Maar Willem Strijbosch zegt ook !

Large opportunity, first in private vehicles, later in robotaxi.

Geschatte omzet in 2025 0,3 miljard
Geschatte omzet in 2030 5,0 miljard

Daar zijn ze toch al mee bezig, je kunt niet zeggen eerst de private vehicles en dan de robotaxis ( shared vehicle automation ), daar ben je nu toch ook al mee bezig en daar komen in 2022 en 2023 toch ook de eerste deals op de markt.

In die markt wil Microsoft toch ook een grote jongen zijn en dan moet TT mee.

Dus de huidige R en D is ook al voor robotaxis, anders loop je toch gigantisch achter en kun je nooit meer meedoen met de big ones.

Zo dat was private vehicle automation en Robotaxis ( shared vehicle automation )

Maar in een 3e markt kunnen we ook groot worden.
Enterprise en dan vooral de APIs die via azure maps lopen.

But again, with the APIs, it's a very easy way to get to market very, very quickly. We are estimating that the overall of the total market of Maps APIs is around a billion dollars and it's growing as well. We started recently as TomTom with our Maps APIs, which basically means that our market share is tiny today, but we definitely have high expectation in the overall Maps API space.

Markt in momenteel 1 miljard dollar, maar groeiend.
Momenteel is marktaandeel Tom Tom klein, maar we hebben hoge verwachtingen in de MAPS APIs wereld.

Tom Tom wil toch wel even Microsoft en de samenwerking met Microsoft voor het voetlicht plaatsen.

Het zijn niet alleen de APIs maar ook het gebruik van TT maps in Azure voor bing cortana windows en office.

The other area, as I mentioned, is the enterprise area and one specific contract I want to highlight is our contract with Microsoft. So we started our contract with Microsoft a while ago, but we, as TomTom, and now as we are putting our Maps APIs in Microsoft Cloud, Azure, which basically means that all the Microsoft internal developers have access to the APIs. Then we also agreed with Microsoft that they could bring it to the market under their own brand. So they bring our Maps APIs under the Azure Maps brand. Microsoft is then adding some other interesting things in the product offering themselves. We recently also announced between TomTom and Microsoft that the Bing Maps and Cortana will also move to TomTom.
So I think it's fair to say that our relationship with Microsoft is very good and very solid. And wherever Microsoft have a need for any type of location maps, traffic, they are using TomTom. But instead of I'm continuing explaining why Microsoft is doing, it is much more interesting to hear for Microsoft themselves. So I’d like to invite Chris Pendleton, head of Azure Maps, to the stage.

Trouwens, ik kan me wel vinden in de woorden van Boem.

Mijn superblue scenario voorziet erin dat TT in 1q 2020 het aantal uitstaande aandelen reduceert tot 115 mio tegen 15 euro elk waardoor de kortere termijn rendements-zoekers tevreden het aandeel de rug kunnen toekeren waarna in de loop naar 2030 de FCF oploopt van 15% naar 30% en de target omzet bijgesteld dient te worden van 1,750 miljard naar 3,5 miljard waardoor de believers extra blij worden gemaakt met een FCF van 10 euro per aandeel.

[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 14 december 2019 11:13:

Tja.

.....

Dus automotive
2018 245
2019 270 ( aldus slide 6)
2020 272 ( aldus slide 6)
2021 288 ( aldus slide 6)

Dus Enterprise
2018 127
2019 160 ( aldus slide 8)
2020 190
2021 212

Dus A en E
2018 372 ( aldus slide 9)
2019 430
2020 462
2021 500 ( aldus slide 9)

...

Automotive is wel echt en vraagstuk geworden. De draai van reported omzet naar deferred heeft logischerwijs te maken met een verandering in de contracten, maar hoe en wanneer de omzet deferred dan in de reported omzet verschijnt is mij (nog) niet duidelijk.

De automotive omzet welke vrijvalt vanuit de backlog is de omzet van de huidige contracten. In theorie komen daar nog contracten bij. TomTom lijkt 2021 als kantelpunt te zien en dan is de het startpunt van de omzet in dat jaar wel belangrijk. Het maakt voor de rekenmodellen natuurlijk nogal uit of het 500, 550, 15% of 16% is.

2019 is in ieder geval geen overgangsjaar. Eerste HDmaps-deals zijn bekend gemaakt en reported omzet stijgt met 15%.
win some...
1
quote:

boem! schreef op 14 december 2019 01:52:

[...]

TT heeft aangegeven haar R&D kosten in hoofdzaak te besteden aan haar HD-maps Technolgy met nadruk op level2-4 toepassingen voor OEM klanten/prospects.

[...]

Investeringen in technologie voor HD-maps kan ik goed begrijpen. En ik zie ook wel dat daar het meeste geld naar toe gaat. Maar kijk eens naar de investeringen die voor Sports zijn gedaan. Dit zou pas bij 200 miljoen omzet breakeven draaien, dus dit heeft toch behoorlijk wat geld gekost. Dit is ook niet ten goede gekomen van de ontwikkeling van HD-maps en is al met al negatief voor het rendement (ook op langere termijn) geweest.

Hetzelfde geldt nu voor de Maps API's en SDK's. Als je dit voor grote en middelgrote bedrijven doet, dan levert dit geld op. Het ontwikkelen van een developercommunity hiervoor waarbij je allerlei start-ups en kleine bedrijven gaat bedienen, kost meer dan het oplevert. Dit is alleen winstgevend als je dit op grote schaal doet. TT gaat de benodigde schaal hiervoor niet halen. De illusie dat je als TT hier een marktpositie naast Google kunt veroveren is een soort van Don Quichotterie waar ik als belegger niet op zit te wachten. Laat dit aan Microsoft Azure over. Die kunnen dit inbedden in een veel breder produktaanbod en hebben ook de benodigde middelen om hier een marktpositie te verwerven.

Dit geldt ook voor het ontwikkelen van een platform voor reisbelevingen bij Consumer. Lever je slimme oplossingen voor maps en navigatie aan bedrijven zoals Booking.com en Expedia en laat het ontwikkelen van een platform verder aan hen over.

Er wordt nu een FCF van 63 miljoen voorzien. Dit levert bij 132 m aandelen en een k/w-verhouding van 20x de huidige koers op. De investeringen moeten beperkt worden tot de core-business. En dat is Maps en Navigatie. Op het gebied van HD-maps en Traffic is er marktleiderschap en hier moet vol op ingezet worden. Het ontwikkelen van een developercommunity en reisplatform kost alleen maar geld en gaat ten koste van het rendement. Zonder de uitgaven hiervoor is er een hogere FCF met bijbehorende hogere aandelenkoers, ook op de langere termijn.

Als je 100% eigenaar bent van een bedrijf kun je ervoor kiezen dingen te doen die ten koste van het rendement gaan. Als beursgenoteerd bedrijf heb je ook rekening te houden met je aandeelhouders. Doe je dit niet dan staan normaal gesproken hedgefunds in de rij om overbodige ballast weg te snijden en rendement te maximeren. Doordat 44% van de aandelen in het bezit van de FF is hoeven ze hedgefunds niet te vrezen. Dit vertaalt zich in een gebrek aan interesse in de aandelenkoers en de aandeelhouders.
Erg chebbi
1
@tatje

De deal met MS is super top; eens!
De vraag is wel of het zin heeft dit dagelijks met citaten te onderstrepen.
boem!
0
100% eens met je betoog met uitzondering van jouw laatste zin.

Een grootaandeelhouder heeft juist veel interesse in de uiteindelijke beurskoers door het grote belang dat aan die positie verbonden is.
Indien hij gebruik kan maken om door middel van aandeleninkoop het aandeel een hogere hefboomfactor te bezorgen zal hij dat niet nalaten en zal dan een tijdelijk lagere koers toejuichen.

Uiteindelijk is het behaalde rendement het enige dat telt voor iedere investeerder/belegger en hoe hoger de positie hoe belangrijker.
De FF denken nu de kip met de gouden eieren te bezitten indien je je laat leiden door de double digit FCF en de afgegeven omzet-target.

Ik heb de indruk, dat de omzet-target uiterst voorzichtig is vastgesteld en stel vast dat double-digit een ruim begrip is. De gerealisseerde FCF van 13% in 2018 geeft mij voldoende bewijs om FCF percentages te verwachten die boven de 19,99% liggen gezien het SAAS model waar TT gebruik van maakt.

Ik denk dat de FF gebruik willen maken van de tijdelijke onzekerheid om uiteindelijk meer rendement op te strijken.
boem!
2
quote:

Erg chebbi schreef op 14 december 2019 12:37:

@tatje

De deal met MS is super top; eens!
De vraag is wel of het zin heeft dit dagelijks met citaten te onderstrepen.
Door @Tatje wordt je inderdaad dagelijks getracteert op citaten, quotes en analyses met betrekking tot de ontwikkeling binnen A&E.

Hij zet daarbij stevige vraagtekens bij de afgegeven omzet-target ad 550 mio in 2022.
Het zijn de toekomstverwachtingen die de waarde van het aandeel bepalen.

Dat is wat hij op een presenteerblaadje aanbiedt: zijn analyse en opmerkingen nav officiele uitspraken en gepubliceerde cijfers.

In die zin staan zijn uitspraken haaks op de mening die gemeengoed is op het forum.
Het is fijn om tegengestelde meningen op een forum paraat te hebben maar daarnaast uiterst teleurstellend dat het andere kamp niet ingaat op de door hem geponeerde stellingen en zich er wel heel makkelijk vanaf maakt door niet te putten uit officiele uitspraken en gepubliceerde cijfers maar lekker hun onderbuikgevoelens uit te spreken waarbij onbewezen beschuldigingen niet worden geschuwd.

Wereldbelegger
0
AB van mij

vanwege de uitermate correcte analyse
"zich er wel heel makkelijk vanaf maakt door niet te putten uit officiele uitspraken en gepubliceerde cijfers maar lekker hun onderbuikgevoelens uit te spreken waarbij onbewezen beschuldigingen niet worden geschuwd."

quote:

boem! schreef op 14 december 2019 13:31:

[...]

Door @Tatje wordt je inderdaad dagelijks getracteert op citaten, quotes en analyses met betrekking tot de ontwikkeling binnen A&E.

Hij zet daarbij stevige vraagtekens bij de afgegeven omzet-target ad 550 mio in 2022.
Het zijn de toekomstverwachtingen die de waarde van het aandeel bepalen.

Dat is wat hij op een presenteerblaadje aanbiedt: zijn analyse en opmerkingen nav officiele uitspraken en gepubliceerde cijfers.

In die zin staan zijn uitspraken haaks op de mening die gemeengoed is op het forum.
Het is fijn om tegengestelde meningen op een forum paraat te hebben maar daarnaast uiterst teleurstellend dat het andere kamp niet ingaat op de door hem geponeerde stellingen en zich er wel heel makkelijk vanaf maakt door niet te putten uit officiele uitspraken en gepubliceerde cijfers maar lekker hun onderbuikgevoelens uit te spreken waarbij onbewezen beschuldigingen niet worden geschuwd.

win some...
1
quote:

boem! schreef op 14 december 2019 13:13:

100% eens met je betoog met uitzondering van jouw laatste zin.

Een grootaandeelhouder heeft juist veel interesse in de uiteindelijke beurskoers door het grote belang dat aan die positie verbonden is.
Indien hij gebruik kan maken om door middel van aandeleninkoop het aandeel een hogere hefboomfactor te bezorgen zal hij dat niet nalaten en zal dan een tijdelijk lagere koers toejuichen.

Uiteindelijk is het behaalde rendement het enige dat telt voor iedere investeerder/belegger en hoe hoger de positie hoe belangrijker.
De FF denken nu de kip met de gouden eieren te bezitten indien je je laat leiden door de double digit FCF en de afgegeven omzet-target.

Ik heb de indruk, dat de omzet-target uiterst voorzichtig is vastgesteld en stel vast dat double-digit een ruim begrip is. De gerealisseerde FCF van 13% in 2018 geeft mij voldoende bewijs om FCF percentages te verwachten die boven de 19,99% liggen gezien het SAAS model waar TT gebruik van maakt.

Ik denk dat de FF gebruik willen maken van de tijdelijke onzekerheid om uiteindelijk meer rendement op te strijken.
Akkoord. Uiteindelijk heeft ook een grootaandeelhouder belang bij een zo hoog mogelijke koers. Maar in de tussentijd is het voor de grootaandeelhouder niet zo'n probleem dat de aandelenkoers niet al teveel stijgt. Misschien zelfs wel prettig in verband met de vermogensrendementsheffing. De grootaandeelhouder, tevens CEO, kan zelf bepalen op welk moment hij gaat sturen op een hogere koers. Als particulier belegger blijf ik daarover in het duister tasten.

Ik vond en vind de aandelenreductie ivm de verkoop van Telematics ook een goede zaak. Profiteren van de onderwaardering die in het aandeel zit t.o.v. de potentie. Hierna leek het mij een goed moment te gaan sturen op een hogere koers. Maar gezien de verschuiving van CAPEX naar OPEX, het in 2 jaar tijd volledig afschrijven van Tele-Atlas en het stijgen van de investeringen met 17% is blijkbaar nog niet het moment gekomen om de koers los te laten. Wanneer dan? Na een nieuwe aandeleninkoop in 2020? Of misschien toch pas in 2021? of 2022?

Al zou ik de cijfers van TomTom volledig hebben ontleed, de markten waarin ze opereren volledig doorgronden, helemaal op de hoogte zijn van de technologische ontwikkelingen die spelen, het beursklimaat goed kunnen lezen en Technische Analyse perfect kunnen toepassen, dan nog blijf ik voor het inschatten van de beurskoers afhankelijk van de koers die de CEO/grootaandeelhouder wil varen.

Ik wil als lange termijn belegger best aan boord blijven en de koers van de CEO volgen. Ik accepteer daarbij periodes van stilstand en daling van de aandelenkoers, maar uiteindelijk wil ik over meerdere jaren gezien met de aandelenkoers wel in een stijgende trend komen. Zeker gezien de langlopende bullmarkt waarin we nu verkeren. Alleen mooie doelen voor 2030 in kaart brengen volstaat niet. Het risico dat door een economische crisis of technologische disruptie het doel niet bereikt wordt is daarvoor te groot. Plus nog altijd het gevaar dat ik in het zicht van de haven dmv een buyout overboord wordt gekieperd.
962 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 45 46 47 48 49 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:02
Koers 7,175
Verschil -0,100 (-1,37%)
Hoog 7,200
Laag 7,080
Volume 74.058
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront