Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
Mr sponge
0
Toch wel vreemd. Voor de eerste auto echt wordt uitgeleverd de prijs al verlagen.

Je kan op twee manieren kijken naar dit bericht:
1) Je kan stellen dat het positief is dat ze de prijs kunnen verlagen omdat de bouw van de fabriek waarschijnlijk is meegevallen (binnen budget)
2) Waarom zou je als Tesla korting geven als er al zo enorm veel vraag is? Er is toch al enorm veel besteld tegen de hogere prijs? Blijkbaar blijft de vraag toch achter...?

Het is maar net welke bril je opzet. Maar ik vind het een heel rare move. Dat extra geld kunnen ze toch goed gebruiken zou je zeggen... Als je al een backlog hebt voor een paar maanden productie, dan verlaag je de prijs toch pas als je backlog leeg begint te raken? Eerst cashen zou ik zeggen...
löngterm
0
quote:

Mr sponge schreef op 3 januari 2020 11:32:

Toch wel vreemd. Voor de eerste auto echt wordt uitgeleverd de prijs al verlagen.

Je kan op twee manieren kijken naar dit bericht:
1) Je kan stellen dat het positief is dat ze de prijs kunnen verlagen omdat de bouw van de fabriek waarschijnlijk is meegevallen (binnen budget)
2) Waarom zou je als Tesla korting geven als er al zo enorm veel vraag is? Er is toch al enorm veel besteld tegen de hogere prijs? Blijkbaar blijft de vraag toch achter...?

Het is maar net welke bril je opzet. Maar ik vind het een heel rare move. Dat extra geld kunnen ze toch goed gebruiken zou je zeggen... Als je al een backlog hebt voor een paar maanden productie, dan verlaag je de prijs toch pas als je backlog leeg begint te raken? Eerst cashen zou ik zeggen...
Helemaal mee eens naar mijn idee ook een vreemde move. Het lijkt er toch op dat Tesla het oog nog steeds niet op winst optimalisatie heeft.
daarnaast wil ik graag nog een derde mogelijkheid toevoegen.

3) Tesla heeft een slecht verleden met consumenten reacties door prijsverlagingen. De mensen die pre-orderen zijn de grootste "fans" en die wil je niet in de rug steken 5 maand na aankoop met een prijsverlaging van 10%
Mr sponge
0
quote:

löngterm schreef op 3 januari 2020 12:00:

[...]

3) Tesla heeft een slecht verleden met consumenten reacties door prijsverlagingen. De mensen die pre-orderen zijn de grootste "fans" en die wil je niet in de rug steken 5 maand na aankoop met een prijsverlaging van 10%
Ja daar zit ook iets in.
Al kan Tesla een prijsverlaging over een paar maanden eenvoudig verklaren toch? Doordat er steeds meer onderdelen lokaal (in China) geproduceerd zijn kan de verkoopprijs zakken. Nu wordt slechts 30% van de onderdelen geproduceerd in China!
Mr sponge
0
En daar zijn de Q4 aantallen:
Production
Model S/X 17,933
Model 3 86,958
Total 104,891
Deliveries
Model S/X 19,450
Model 3 92,550
Total 112,000
Mr sponge
0
quote:

löngterm schreef op 31 december 2019 12:01:

Shanghai produceert nu al 1.5k model 3/week

www.teslarati.com/tesla-gigafactory-3...

Met andere woorden de productie ligt ook al vele malen hoger dan verwacht en dat zou betekenen dat shanghai komend jaar al op een productie van 20k+/kwartaal begint en vanafdaar nog door groeit richting de beoogde 150k/ jaar.
En dan zegt Tesla zelf:
"We have already produced just under 1,000 customer salable cars and have begun deliveries. We have also demonstrated production run-rate capability of greater than 3,000 units per week, excluding local battery pack production which began in late December."

seekingalpha.com/pr/17738543-tesla-q4...

Dus ze hebben bijna 1000 Model 3 auto's gemaakt, maar ze kunnen er 3000 per week maken? Raar weer...

De vage opmerking ivm de "local battery production" hadden ze van mij wel wat meer mogen toelichten. Maar dat klinkt wel positief...
Mr sponge
0
En even gerekend:
Ze hebben volgens mijn gegevens in 2019; 3.682 meer Model S en X auto's geleverd dan ze geproduceerd hebben... Dat is een fors verschil.
Voor de Model 3 klopt het plaatje beter; 1.676 meer geproduceerd dan geleverd. En daarvan staan er dan ca 1.000 in China.
löngterm
0
bijna 2000 meer S en X wat een stijging van meer dan 10% is terwijl de plaid eind dit jaar moet komen is in elk geval erg positief. Ook de guidance was mooi in de prik. Productie Shanghai valt me dan wel weer tegen maar dat batterijen sinds december in productie zijn verbaasd me dan wel weer erg positief!

Pre market een mooie plus in elk geval

Ben benieuwd naar het jaar overzicht bij Q4!
Mr sponge
0
De stijgende verkoop van de Model S en X is te verklaren door de forse prijsverlaging van dik 10% die ze in ik geloof juli (of augustus) hebben doorgevoerd. Tel daar de levertijd bij op en het resultaat/de toename in verkoop valt in Q4...
Maar dan had tesla eind 2018 dik 3.600 Model S en X auto's op voorraad. Dat verklaart de enorme terugval in de productie begin 2019 wel.
GJF1959
0
Idiote stijging op dit moment voorbeurs. Wat een hype voor die pasr auto's die ze (gaan) bouwen.
thejaguar
0
het slaat inderdaad helemaal nergens op, maar tesla beleggers hebben nu eenmaal altijd hun roze bril op
voda
0
Tesla levert recordaantal auto's af

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Tesla Inc
$ 449,21 18,98 4,41 % NASDAQ
Tesla Inc
403,65 22,95 6,03 % Frankfurter Wertpapierbörse (Xetra)

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het vierde kwartaal van 2019 een recordaantal van 112.000 auto's afgeleverd en produceerde in dezelfde periode bijna 105.000 auto's. Dit maakte Tesla vrijdagmiddag bekend.

In 2019 heeft de Amerikaanse autobouwer naar eigen zeggen 367.500 voertuigen afgeleverd, hetgeen 50 procent meer zou zijn dan een jaar eerder en in lijn zijn met de eerder door Tesla afgegeven outlook van meer dan 360.000 stuks. Overigens was de oude outlook van Tesla 360.000 tot 400.000 auto's.

Tesla liet weten 18.000 Model S- en X-auto's geproduceerd te hebben in het afgelopen kwartaal, terwijl 19.450 wagens werden afgeleverd. In dezelfde periode werden er 87.000 auto's van het Model 3 geproduceerd en werden er 92.600 verscheept.

Deze voorlopige cijfers komen met een marge van 0,5 procent.
Tesla wil zich blijven focussen op het uitbreiden van de productie in zowel de Verenigde Staten als in de nieuwe productiefaciliteit in Sjanghai.

Het aandeel daalde vrijdag aanvankelijk in de handel voorbeurs met circa twee procent, maar na de productiecijfers vond het aandeel de weg omhoog met een plus van 1,6 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
[verwijderd]
0
Ik snap niet goed hoe ze steeds meer auto's leveren dan maken. Is er wel ooit een voorraad geweest waar die allemaal vanaf konden? Enfin.
Idiote steiging inderdaad voor een bedrijf wat gewoon doet wat ze een jaar geleden hadden moeten doen. En niet vergeten dat S/X ver onder records zitten. Onwijs afgeprijsd en toch niet meer zo goed te verkopen door technologische achterstand.

Iedereen heeft het over Plaid, maar we weten niet of dat de meer verkochte basisversie ook gaat verwelkomen in de 2020's.
thejaguar
0
analyse op seeking alpha: tesla zal ook in 2020 weer verlies maken, en in 2021. de consensus taxaties, die uitgaan van een winst in zowel 2020 als 2021, zullen voor de zoveelste keer drastisch omlaag moeten. en dit jaar is ook al het 10e opeenvolgende jaar dat tesla verlies maakt. het zou best eens kunnen dat tesla helemaal nooit winst gaat maken!
löngterm
2
Lachwekkend om weer te zien hoe seeking alpha als "bron" wordt aangeduidt. Louter stemmingmakerij (zowel positief als negatief).

En Tesla doet wat het een jaar geleden had moeten doen? Wederom inhoudsloos en vorige week ging het nog over de te hoge risico's door schuld. Hypocriet en tegenspraak in eigen argumentatie.

Tot slot is Tesla onderliggend al lang winstgevend wat ook terug te zien is in de cashflow. Tot slot zijn de onderdelen als self-driving nog steeds compleet undervalued wanneer ze vergeleken worden met Waymo en Cruise. Groei is nog steeds rond de 50% en de toekomst en technologische voorsprong rechtvaardigen de huidige koers.
[verwijderd]
0
SeekingAlpha plaatst ook totale hype artikelen en die worden dan aangehaald als zijnde legitiem omdat zelfs SA ze plaats...

De self driving heeft zichzelf flink ondermijnd met de laatste software update. Die geeft de gebruiker een kijkje in de keuken. Je ziet op het gebruikelijk Autopilot scherm alles wat de computer "ziet". Vuilnisbakken, dat soort dingen.
En...dan zie je dat hele auto's binnen 5 meter afstand gewoon niet gezien worden. Voetgangers, pas in beeld als ze al gepasseerd zijn. Geeft bepaald geen vertrouwen in de sensor suits die zo goed zonder lidar kan. Paaltjes van een hek? Allemaal afgebeeld als verkeerspilon. Kind met rode trui? Verkeerspilon.
Misschien dat degenen die dik investeerden in Wayme en Cruise wel de mening van een expert gevraagd hebben over de gekozen aanpak. Ook Tesla engineers hebben zich uitgesproken, dat de aanpak niet gaat slagen. En totnutoe kregen ze gelijk - en mochten ze ander werk gaan zoeken ipv het merk helpen alsnog de juiste aanpak te vinden.

Nu ze zoveel wagen de deur uit hebben gekregen, schijnbaar ook uit voorraden die er blijkbaar nog waren, durf ik niet te zeggen dat Q4 verliesgevend geweest is. Indien dat toch zo is, zal ik niet verbaasd zijn als een scherpe speld in de ballon vindt. Nou ja, vlotjes richting $350.
Met deze relatief goede aantallen zal een winstje wel ingeprijsd zijn inmiddels. Alleen een mega winst moet dan de prijs nog verder opdrijven.
Maarja, nu Tesla weer "groeit" en er veel QE ergens geparkeerd moet, is de sky the limit misschien wel. Wat zullen de bankiers lachen...
thejaguar
0
löngterm, heb je die analyse gelezen? nee, zeker? nee, je leest geen kritische artikelen over tesla of je lacht ze gewoon weg, kritische artikelen over tesla zijn allemaal inhoudsloos... maar als je die analyse leest zal het lachen je wel vergaan. en schuld heeft tesla niet, nou ja, 13 miljard schuld, pure junk! en tesla heeft tot nu toe dit jaar 937 miljoen dollar verlies gemaakt, bijna 1 miljard dus. analisten gaan bijna allemaal uit van winst in 2020, maar volgens sommige analyses zullen met name Q1 en Q2 'disastrous' zijn. logisch ook, de subsidies in nederland, de vs en elders vallen weg of worden drastisch verminderd. andere bouwers van elektrische auto's krijgen in 2020 wel die subsidies. Tesla's zijn overigens ook slecht gebouwd, dat zegt ook vrijwel elke autojournalist. en de service is gewoon slecht, mensen moeten lang wachten voordat hun kapotte tesla gemaakt is, zie ook de taxicentrale in amsterdam die tesla om die reden heeft aangeklaagd. zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat is toch parels voor de zwijnen. kritiek is immers altijd inhoudsloos. een aantal tesla-adepten reageert eigenlijk net als donald trump als hij bekritiseerd wordt, dat zijn allemaal landverraders!
boem!
1
@thejaguar, ja ik heb de analyse zorgvuldig gelezen evenals de rapportages door Tesla verstrekt bij de 3q cijfers.

Die rapportages geven aan dat de schuldpositie van Tesla per 30-9-2019 11.366 mio bedraagt (30-9-2018 11.739).
Dat het nettoverlies cum9-2019 uit is gekomen op 967 mio (cum9-2018 1.116).
Tenslotte wordt tevens de operationele cash-flow aangegeven van 980 mio( 2018 863 mio).

De schuld, die Tesla heeft ad 11.366 mio en geen 13 miljard kwalificeer jij als "pure junk". De markt heeft daar vooralsnog een andere mening over.
Het is ontegenzegelijk waar, dat Tesla grote risico's neemt in haar bedrijfsuitoefening door zwaar in te zetten op nieuwe ontwikkelingen.
Deze nieuwe ontwikkelingen moeten hun vermogen om tot een positieve cash-flow te komen nog waar maken. Geruststellende gedachte is dat de oude investeringen in ieder geval wel een positieve operationele cash-flow laten zien, maar ook hier geldt dat resultaten behaald in het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Iedere serieuze belegger zal zich laten leiden door de netto te behalen winsten.
Het bijkomende probleem bij Tesla is dat zij in zware investeringsmodus verkeren waardoor zij boven op datgene wat zij nu als winst uit de operatie realiseren extra gelden uittrekken voor nieuwe activiteiten.
De investeringen cum9-2019 ad 1.033 mio zijn inclusief Giga3 en voorbereiding model Y-productie in Fremont.
Er zal geen enkele analist op deze wereld rondlopen die niet erkend dat Tesla gewoon winst maakt met haar continued operations alleen hoeveel is de vraag door het ontbreken van een splitsing tussen investeringen gedaan voor bestaande en nieuwe activiteiten kan men daar slechts naar gissen.
Indien ik dat op eigen initiatief doe schat ik die nieuwe investeringen in op 653 mio waardoor er een operationele cash-flow overblijft van slechts 600 mio.

Ik schrijf met opzet "slechts" want een bruto-winstje van 600 mio op een omzet van 17,2 miljard is met zijn 3,5% wel heel magertjes en verklaart op geen enkele manier de inmiddels naar $440 opgelopen koers.

Ook de te verwachten operationele cashflow voor geheel 2019 ad 1,5 a 2 miljard geeft daar geen afdoende verklaring voor.

Ik denk , dat Tesla een van de meest moeilijke beleggerscases is die er op dit moment voorligt.
Hoe schat je de FCF in voor 2020 en volgende jaren van de huidige operatie uitgaande van de 600 mio gerealiseert cum9-2019. Daarin zul je een inschatting moeten gaan maken van de mogelijkheden van kosten efficiency en de ramp-up van Giga 3 en introductie model Y terwijl men bij Tesla al weer denkt aan de volgende mega-investering in Giga 4.

Dat het 1q desastreus zal zijn is niet op het conto te schrijven van Tesla dat is een algemeen en jaarlijks terugkerend ritueel bij alle OEM's.
Ook jouw opmerking om dat te staven met het wegvallen of drastisch verminderen
van subsidies bij enkele landen is slechts de helft van het verhaal. Er zijn ook landen die die subsidies juist drastisch optrekken(UK), terwijl in Nederland er slechts voor de lease-rijder een minder voordeel ad 100 euro per maand kon worden behaald. Het restant bijtellings-voordeeel tov ICE ad 260 euro bestaat nog steeds evenals de vrijstelling voor de wegenbelasting en BPM voor de eigenaar.

Je kan en moet Tesla beoordelen op zijn kansen vwb bestaande en nieuwe investeringen. Voor een ieder staat de weg open om die kansen positief dan wel negatief te beoordelen.
Om nu al een eindoordeel uit te spreken geeft aan, dat jij die overwegingen al hebt gemaakt en tot de slotsom bent gekomen dat Tesla het op alle fronten niet waar zal maken.

Ik ben met dezelfde info juist positiever over die mogelijkheden en kijk met meer dan gewone belangstelling uit naar de q4 cijfers en de daarbij af te geven outlook.



[verwijderd]
0
löngterm
0
quote:

Skater schreef op 4 januari 2020 14:27:

Ze zijn toch na september toch weer verdere miljarden schuld aangegaan?
Klopt gedeeltelijke doorrol van huidige leningen en het andere deel voor uitbreiding (fase 2/3) gigafactory 3 in shanghai. Deze zullen bij de jaar resultaten zichtbaar worden.
[verwijderd]
0
7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 22:00
Koers 162,130
Verschil +17,450 (+12,06%)
Hoog 167,970
Laag 157,510
Volume 181.178.020
Volume gemiddeld 101.632.094
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront