boem! schreef op 6 januari 2020 01:28:
Wederom een broodje aap verhaal.
De bijtelling bedraagt inderdaad in 2020 8%, een verdubbeling tov 2019, echter het verschil tov een ICE staat voor 2020 op 14% en zal de komende jaren verminderen doordat de bijtelling voor BEV's wordt opgetrokken naar de 22%.
Uit bijna alle berichtgevingen zou je kunnen opmaken dat 31 dec 2019 het laatste moment is dat er nog geprofiteerd kon worden van de gunstige fiscale maatregelen: niets is minder waar.
Voor de eigenaar van de auto veranderd er niets:
De vrijstelling voor de wegenbelasting blijft gehandhaafd.
Evenals het niet toepassen van de BPM waardoor je in feite meer auto krijgt voor de betaalde aanschafprijs.
Het enige verschil bestaat erin dat er voor de lease-rijder die de bijtellingsregeling toepast een minder voordeel ontstaat door verhoging % en verlaging van het plafond waarover die verlaagde bijtelling wordt geheven.
Het mindere voordeel voor die lease-rijder bedraagt bij een aanschafprijs van 50.000 euro of hoger 4% per jaar over 45.000 euro ofwel 1.800 euro plus 5.000 X 18% geeft 900 euro waardoor het totale voordeel voor die leaserijder uitkomt op 2.700 euro per jaar maal het toe te passen belastingtarief(42%?).
Een netto MINDER voordeel per maand van ca 100 euro zal uiteraard invloed hebben op de vraag vanuit de betreffende lease-rijdershoek.
Gezien de looptijd van leasecontracten moet aan dit voordeel niet te veel waarde worden toegekend, temeer daar de werkgever toch degene is die het contract aangaat en voor hem veanderd er niks.
Mogelijk dat enthousiaste, calculerende Tesla-fans een aantal werkgevers op het spoor van Tesla hebben gezet.
De calculatie van de werkgever/prive eigenaar zal de doorslag hebben gegeven om te besluiten een BEV/Tesla aan te schaffen ipv een andere wagen uit die prijsklasse.
Het verschil in cost in ownership is door de lagere onderhouds- en brandstofkosten en het volledig wegvallen van de MRB dermate groot dat BEV's al snel een alternatief zijn in de keuze bij aanschaf van een nieuwe wagen.
Het uitvergroten van het tijdelijke verschil voor de lease-rijder ad 100 euro per maand over 2 a 3 jaar kan nooit de grote toeloop naar de model 3 verklaren.
Indien dat de reden zou zijn hebben we nog veel stappen te maken in de komende jaren waarbij de 8% wordt opgetrokken naar de 22%.
Het zijn de bedrijven die bepalen uit welke auto's er een keuze mag worden gemaakt door de werknemer.
De bedrijven zijn alert voor hun imago maar zullen bovenal de kostenkant in de gaten houden en de huidige fiscale maatregelen zullen daaraan niets veranderen.
Het zou mij daarom zeer verbazen indien Tesla haar in 2019 behaalde record vwb verkochte auto's in 2020 niet overtreft.