Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
objectief
0
quote:

Hansbeurs schreef op 13 mei 2020 16:35:

Interessant artikel!
Lillian Currens
Schaeffer's Investment ResearchMay 11, 2020, 7:09 PM GMT+2

White's study shows EURN coming within one standard deviation of its 320-day moving average two other times in the past three years. One month after both of these signals, the equity was higher both times, averaging a 7.17% pop. At its current perch of $9.97, a similar move would put Euronav stock at $10.70 -- home to its early May, pre-bear gap lows.
Nou een stijging naar $10.70 is niet bepaald fors. Ik zit er al in met flink boekverlies; zojuist nog even gekeken naar het technisch plaatje op Investing; de koers is sterk oversold, maar de korte termijnlijn moet nog door de lange breken. Kortom: nog even geduld maar tegen de ex-dividenddatum verwacht ik wel een flinke opleving.
Yes we can
0
quote:

harryhol schreef op 13 mei 2020 16:41:

[...]

Ik denk dat de meesten hier een multiple-expansie van 4 naar 8x trailing earnings, of min. 10x het jaardividend op het oog hebben. Nou ja alle beetjes helpen zullen we maar zeggen.
Ik heb een vermoeden dat dit gebaseerd is op de huidige en te verwachten goede cijfers
[verwijderd]
0
Iemand het EIA rapport al bekeken?! Gunstig of ongunstig voor de tankers?!
Zie de koers weer dalen namelijk
harryhol
0
In principe ongunstig, de voorraden zijn afgenomen ipv toegenomen wat de verwachting was. Maar WTI en Brent dalen, dus zeg het maar...
Long Short
0
745000 vaten, nog geen halve VLCC minder ...
En de berichten dat elke OPEC land 'cheat' op de afgesproken productiebeperkingen moet nog binnenkomen.
Jan Frans B
1
quote:

JdeFL schreef op 13 mei 2020 15:40:

[...]

Euh, maar die eigen schepen hebben ze toch al voor 100%. In jouw vergelijking zou een share buy back neerkomen op het verbranden van geld, dacht ik.
Een tijdje geleden waren ze nog financiering aan het zoeken/vastleggen via obligaties. En nu bulken ze eigenlijk van het geld. En weten blijkbaar niet goed hoe daar mee omgaan.
Vind het financiëel management niet sterk. Ne keer dividend aan 100%, dan weer niet, nu weer anders, kwartaaldividend, ... Zou terug wat meer lijn in mogen komen. Denk dat dat veel zou helpen aan de koers. Keren hun kar zowat elk half uur... Zie ook 20% inkopen, dan weer maar 10%.... Met boten kunnen ze schitterend overweg, met geld, dat is wat anders....
Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Sugarstock
1
quote:

Jan Frans B schreef op 13 mei 2020 17:58:

[...]

Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Euronav statistiek over periode 2014 t/m Q1 2020:
- net profit: 682 mln USD
- dividend: 710 mln USD
- share buy back: 42 mln USD

twee punten:
- commentaar op een ingebeeld laag aandeel dividend lijkt gezien de historische cijfers nogal ongegrond
- het positieve effect van buy backs op de waarde is duidelijk aangetoond. Zie bijvoorbeeld onderstaande link waarin bijkomend nog eens wordt aangegeven dat buy backs met name effectief is voor kleine value aandelen of in geval van hoge dividendbelasting. Beide zijn van toepassing op Euronav.

Mijn mening: Het aandeel share buy back opdrijven bij onderwaardering gecombineerd met een laag dividend.

www.cambridge.org/core/services/aop-c...
Poly’dor
2
Timing bepaalt alles, te samen met sentiment. Bij bodemvorming is er altijd wanhoop, bij topvorming euforie. De richting wordt uiteindelijk bepaald door de inhoud, maar ook de vorm moet er leuk verpakt uitzien. De presentatie die gisteren op de website van Euronav staat is een sterk staaltje van timing, nu de olieprijs weer sterk daalt, en de omvang van de recessie scherper de winnaars en verliezers scheidt. Kennis loopt voor op eenheidsworst, geduld wordt uiteindelijk beloond. Veel succes vandaag, en fasten seat bells.
[verwijderd]
0
quote:

Jan Frans B schreef op 13 mei 2020 17:58:

[...]

Den Hugo was ongeveer een jaar geleden nog de CFO, als hij al niet met geld overweg kan wie dan wel. Het probleem is juist dat hij nog steeds denkt en doet als een echte boekhouder. En boekhouders die spelen op safe, boekhouders zijn extreem risico avers. Dus wat doet hij, hij tracht het dividend zo laag mogelijk te houden ten voordele van het bedrijf. En hierboven suggereerde Risky dat dit zich wel in de koers zou reflecteren. Ik vind dit hopen op lange termijn, of naïef. De koers staat al zo'n 30% onder de NAV. Ik denk dat bij Tesla, dat alle records breekt, de koer 5000% boven de NAV staat. Dit is een extreem voorbeeld, maar het laat wel zien hoe relatief de waarde van een bedrijf is tov zijn koers. Indien De Stoop het charisma had van Elon Musk dan stond het aandeel ook dubbel zo hoog. Maar den Hugo is Elon niet, Elon is een ondernemer, Hugo is en blijft een boekhouder, dat is goed als je CFO bent, maar niet als CEO. Dan moet je je bedrijf in the picture brengen en promoten....maar dat is zijn ding niet, helaas.
Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo.
Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen.
Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen.

Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
Yes we can
0
quote:

norbus schreef op 14 mei 2020 09:33:

[...]

Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo.
Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen.
Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen.

Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
Het kernwoord is inderdaad: bang... koers staat laag door angst bij beleggers. Angst maakt geen onderscheid tussen aandelen, Verkopen die boel dus :) Als je rustig blijft kan je er je voordeel mee doen.
Poly’dor
0
Nieuw rapport Internationaal Energie agentschap (op beursduivel te lezen) Vraag is voor 2 de kwartaal 20 miljoen vaten per dag lager te voorzien, productiebeperking spectaculair gecut met 12 miljoen vaten. Blijft dus voorlopig overproductie, met expiratie volgende dinsdag weer negatieve olieprijzen?
JdeFL
0
Las gisteren ergens dat de Amerikaanse olievoorraden laag staan. Tsja, wat zal het dan zijn? Alles vol, toch veel plaats over?
[verwijderd]
0
Alles zit vol. Landen zijn gewoon nog meer reserves aan het aanleggen. De vlcc rates vind ik nog altijd stevig voor de tijd van het jaar. Dat is wat telt. De rest is Bear shit. Moest er een vlcc overschot zijn zouden ze wel met verlies varen.
Risky bets
0
quote:

norbus schreef op 14 mei 2020 09:33:

[...]

Ik denk dat het niet zozeer ligt aan de ceo.
Je ziet dat de hele sector enorm scoort, maar dat beleggers niet zo snel toehappen.
Men ziet te weinig toekomst in de sector, omdat hoge prijzen uiteindelijk leiden tot meer boten en dat dit vervolgens de sector weer killt. Daarnaast is men nu ook nog eens bang dat de tarieven spoedig zullen crashen.

Onterecht, want de winst die euronav dit jaar zal behalen is mijns insziens gigantisch
Ik geloof niet dat mensen nu bang zijn voor een nieuwe golf van nieuwbouw orders. Over het algemeen is bijna iedereen heel pessimistisch over 2021-2022, of op zijn minst onzeker erover. Niet echt een omgeving om ineens veel nieuwbouw orders te zien.

De context die veel mensen hier wellicht missen is dat bulker bedrijven op grote kortingen op NAV handelen, LNG spelers als FLNG ook. LPG als Dorian/Avance/BW LPG etc. Zo lang bedrijven als EURN niet actief de korting op NAV gaan closen door schepen te verkopen en ondertussen met het vrijgekomen geld, aandelen terug inkopen, dan zou de hele tanker sector in de toekomst wellicht ook op een grote korting op NAV gaan handelen. De tanker sector heeft wel 1 belangrijk voordeel, en dat is de zeer sterke balansen en cash posities. Als share prices te ver droppen, kunnen ze daar actief gebruik van maken.
[verwijderd]
0
Geloof me. De olie voorraad zal nog een hele tijd hoog blijven met de verhoopte contago. Mensen hebben nog altijd niet door wat een virus is. Ofwel leef je ermee met de beperkingen. Ofwel ga je nog is 2 maandjes Total loss en ligt alles terug plat omdat je met de doden en de zieken geen blijf weet. 1 ding is wel zeker. In deze 2 scenario s zal het olieverbruik over de wereld drastisch dalen en laag blijven. Dit zal zo zijn tot er een vaccin of goede behandeling voor zieken aanwezig is. Mogen economen en regeringsleiders zeggen wat ze willen. Virus is baas. Hierdoor zie ik ook de banken niet snel geld investeren in deze sector waardoor het aantal bootjes mindert en de prijsjes wel op pijl blijven.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 16:01
Koers 15,550
Verschil +0,190 (+1,24%)
Hoog 15,590
Laag 15,370
Volume 13.457
Volume gemiddeld 225.021
Volume gisteren 25.364

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront