AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG - Juni 2020

262 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 » | Laatste
Margin Call
3
Ceramic matrix composites (CMCs)

AMG berichtte in haar Q1 cijfers dat de finale acceptatietest van haar nieuwe CMC vacuum furnace met succes is doorlopen. Wat gaat er schuil achter deze nogal cryptische omschrijving?

De afkorting CMC staat voor Ceramic Matrix Composite.
Het volledig uitschrijven geeft prijs dat dit product met keramiek te maken heeft.
Dus in eerste instantie lijken er weinig raakvlakken te ontdekken met de core business van AMG.

Keramiek gaat lang mee in de historie als wijdverbreid gebruikt materiaal (langer dan 20.000 jaar). Dit weten we door archeologische opgravingen, waarbij een diversiteit van alledaags gebruikte voorwerpen, gemaakt van keramiek, veruit het grootste deel uitmaakt van de intact gebleven vondsten. Keramiek bewijst hiermee haar verdiensten als slijtvast en corroderend ongevoelig materiaal. Ook is keramiek bestand tegen hoge temperaturen en biedt het een hoge elektrische isolatie.

Silicium Dioxide is hét bestanddeel van keramiek.
Dit element is in overvloed aanwezig, omdat het eveneens het primaire bestanddeel is van zand.
Zoals de meeste weten is zand ook gebruikt in de productie van glas.
Glas deelt weliswaar veel eigenschappen met die van keramiek, maar een belangrijk verschil is de schikking van de moleculen (die bij glas meer neigt naar willekeur). Ze noemen dit amorf of niet-kristallijn. Glas is overigens, in tegenstelling tot de hardnekkige overtuiging van sommigen, een werkelijk vast materiaal (de ramen van kathedralen zijn mogelijk met opzet dikker aangezet aan de bodem).

Ik lijk hiermee een beetje af te dwalen van het onderwerp, maar het helpt in de nadruk op 1 belangrijk nadeel dat keramische materialen bezitten. Ze zijn namelijk nogal breekbaar en niet goed bestand tegen snelle temperatuurveranderingen (thermal shock).
De jong van leeftijd zijnde compositie CMC, dat als subcategorie van keramiek beschouwt dient te worden, poogt deze nadelen van keramiek te elimineren.
Margin Call
5
Door een keramisch basismateriaal (aangeduid als de matrix) met vezels (vaak ook keramiek) te combineren, ontstaat een samengesteld materiaal (composite) dat beter in staat is om energie te absorberen dan normale (monolithische) keramische materialen. De vezels zorgen namelijk voor een meer gelijkwaardige distributie van de energie door het materiaal. Vaak wordt zowel voor de matrix als de vezel eenzelfde materiaal gebruikt.

Hoe langer de vezel des te beter de distributie en des te beter het materiaal bestand is tegen breken (aangeduid als de fracture resistance). De eerste generatie CMC’s hadden kortere vezels (gekscherend aangeduid als whiskers), en maakten dus de verwachtingen m.b.t. beoogde versterking nog niet waar. De toepassing bleef lang beperkt tot bijv. hoog belastbare keramische messen.

Het productieproces (waarover later meer) kent hoge werktemperaturen en beoogd gebruik van het uiteindelijke product in werkomgevingen met hoge temperaturen, maakt vezels met een metallurgische of organische basis minder geschikt.
Elementen als Koolstof (C) en Silicium(Carbide) (SiC) (die eenzelfde eigenschappen hebben als keramiek en daardoor als element ook als zodanig kunnen worden beschouwd) zijn, naast Alumina, veelgebruikt. Bovendien kunnen hiermee tevens lichtere en beter geleidende composities worden gemaakt. De tweedeling van de compositie (matrix/vezel) verklaart dan ook meteen de naamconventie van CMC’s: C/C, SiC/SiC, C/SiC enz.
Deze elementen brengen ons al iets dichterbij het productassortiment van AMG.

Met al deze eigenschappen maakt het dat CMC’s een uitermate geschikte toepassing vinden waarbij duurzaamheid, corrosiebestendigheid, lichtgewicht en hittebestendigheid belangrijke vereisten zijn. Applicaties lopen uiteen van remschijven met hoogwaardige prestaties, ventilatoren voor extreem hete gassen, filters van hete vloeistoffen tot kogelvrije vesten.
Ter illustratie, een remschijf gemaakt van CMC’s heeft een levensduur van minimaal 300.000 km.

Waarom hebben CMC’s dankzij deze prachtige kenmerken hun weg nog niet gevonden in alledaags gebruik?
Ondanks het 20 jarig bestaan van het productieproces van CMC’s blijkt tot op heden juist het verweven van de lange vezels een technisch complex en dus kostbaar component van de productie. Om maar bij het eerste voorbeeld te blijven loont het nog steeds niet om 4 remschijven van metaal (als gelijkwaardige levensduur van een remschijf van CMC’s) te vervangen.

Veel logischer is het dus pas over te stappen op componenten gemaakt van CMC’s als er winst gemaakt kon worden met alle kenmerken die CMC’s bieden (tenminste, totdat de productiekosten flink verlaagd zijn). Een industrie waar die winsten wel gemaakt worden is de lucht- en ruimtevaart. De link met AMG is hiermee compleet.

AMG heeft bekende naam als het gaat om het produceren en installeren van diverse vacuum furnaces in de specialistische metallurgische industrie.
Tot de aankondiging in de "Q1 earnings", refereerde de vacuüm functie van haar ovens dan ook naar de functie voor het creëren van een steriele omgeving en ter voorkoming van oxidatie (bijv. in het geval van titanium) bij de verhitting van metalen.

Bij de oven bedoelt voor CMC’s is er een heel ander proces van toepassing.
De basis van de beoogde fabricaten wordt eerst voorgevormd en omgeven door polymere band waarin de keramische vezels zijn verwerkt. Door pyrolyse verdwijnt het polymeer, waarna de overgebleven, verhardde en voorgevormde vezels worden geïnfiltreerd met de voorkomende matrix elementen (in gas- of vloeibare vorm) om uiteindelijk het composiet te vormen.
We noemen deze vorm van fabricage ook wel PIP. Dat staat voor Polymer Infiltration and Pyrolysis. Infiltratie en pyrolyse worden 4 tot 10 keer herhaald om de gewenste poreusheid te verkrijgen.

Zoals eerder gezegd is het gebruik van CMC’s tot dusverre meest lonend (en toepasbaar) in de lucht- en ruimtevaart. Kan daarmee een eenvoudige conclusie worden getrokken welke klant in de Q1 earnings werd bedoeld?

Eerste gedachte gaat natuurlijk uit naar GE Aviation (al een stevige klant van AMG) die al sinds 2014 een behoorlijke investering doet in het industrialiseren CMC’s en als vrucht van die investering (tevens paradepaardje) CMC’s in LEAP motoren heeft geïntroduceerd. Zij hebben echter al een fabricageproces van CMC componenten in Alabama. Door het veelvuldig pattenteren van de in het fabricageproces gebruikte technieken, hebben zij overigens een behoorlijk obstakel opgeworpen voor eventuele concurrentie.

Als we kijken naar Rolls Royce, dat duidelijk achterloopt op GE (over Pratt & Whitney nog maar te zwijgen) en haar onderzoek naar CMC’s pas begon in 2016, dan lijkt dit een logischere kandidaat. Mogelijk zijn zij momenteel bezig een fabricagelijn op te zetten en dus zou de oven van AMG een key component hierin zijn. Recente vacatures hintten echter nog veel naar onderzoek gerichte applicaties.

Een andere en veel minder vanzelfsprekende kandidaat is SpaceX.
SpaceX ‘flirt’ sinds 2018 actief met CMC’s en heeft altijd de ambitie gehad om zelf zoveel mogelijk componenten zelf te maken. Of turbine onderdelen op zo’n schaal worden geproduceerd dat dat in-house fabricage rechtvaardigt is mij natuurlijk niet bekend en lijkt niet voor de hand liggend (echter, als je haar ambities mag geloven…).

Hoewel de vraag niet met zekerheid beantwoord kan worden, is het wel duidelijk dat de productie van CMC gebaseerde componenten op industriële schaal nog aan de beginfase staat.
Nu wordt de potentie meer gelimiteerd door de toepasbaarheid en productiekosten van CMC’s. Heeft AMG dus een nieuwe cash cow te pakken? Ik ben overtuigd (voor de korte termijn) zeker van niet. Maar het is uiteraard wel leuk om te zien dat zij alvast haar positie heeft verankerd in een innovatie die langzamerhand meer voet krijgt aan de grond.
[verwijderd]
0
quote:

TegenBeterWetenIn schreef op 31 mei 2020 21:30:

Door een keramisch basismateriaal (aangeduid als de matrix) met vezels (vaak ook keramiek) te combineren, ontstaat een samengesteld materiaal (composite) dat beter in staat is om energie te absorberen dan normale (monolithische) keramische materialen. De vezels zorgen namelijk voor een meer gelijkwaardige distributie van de energie door het materiaal. Vaak wordt zowel voor de matrix als de vezel eenzelfde materiaal gebruikt.

Hoe langer de vezel des te beter de distributie en des te beter het materiaal bestand is tegen breken (aangeduid als de fracture resistance). De eerste generatie CMC’s hadden kortere vezels (gekscherend aangeduid als whiskers), en maakten dus de verwachtingen m.b.t. beoogde versterking nog niet waar. De toepassing bleef lang beperkt tot bijv. hoog belastbare keramische messen.

Het productieproces (waarover later meer) kent hoge werktemperaturen en beoogd gebruik van het uiteindelijke product in werkomgevingen met hoge temperaturen, maakt vezels met een metallurgische of organische basis minder geschikt.
Elementen als Koolstof (C) en Silicium(Carbide) (SiC) (die eenzelfde eigenschappen hebben als keramiek en daardoor als element ook als zodanig kunnen worden beschouwd) zijn, naast Alumina, veelgebruikt. Bovendien kunnen hiermee tevens lichtere en beter geleidende composities worden gemaakt. De tweedeling van de compositie (matrix/vezel) verklaart dan ook meteen de naamconventie van CMC’s: C/C, SiC/SiC, C/SiC enz.
Deze elementen brengen ons al iets dichterbij het productassortiment van AMG.

Met al deze eigenschappen maakt het dat CMC’s een uitermate geschikte toepassing vinden waarbij duurzaamheid, corrosiebestendigheid, lichtgewicht en hittebestendigheid belangrijke vereisten zijn. Applicaties lopen uiteen van remschijven met hoogwaardige prestaties, ventilatoren voor extreem hete gassen, filters van hete vloeistoffen tot kogelvrije vesten.
Ter illustratie, een remschijf gemaakt van CMC’s heeft een levensduur van minimaal 300.000 km.

Waarom hebben CMC’s dankzij deze prachtige kenmerken hun weg nog niet gevonden in alledaags gebruik?
Ondanks het 20 jarig bestaan van het productieproces van CMC’s blijkt tot op heden juist het verweven van de lange vezels een technisch complex en dus kostbaar component van de productie. Om maar bij het eerste voorbeeld te blijven loont het nog steeds niet om 4 remschijven van metaal (als gelijkwaardige levensduur van een remschijf van CMC’s) te vervangen.

Veel logischer is het dus pas over te stappen op componenten gemaakt van CMC’s als er winst gemaakt kon worden met alle kenmerken die CMC’s bieden (tenminste, totdat de productiekosten flink verlaagd zijn). Een industrie waar die winsten wel gemaakt worden is de lucht- en ruimtevaart. De link met AMG is hiermee compleet.

AMG heeft bekende naam als het gaat om het produceren en installeren van diverse vacuum furnaces in de specialistische metallurgische industrie.
Tot de aankondiging in de "Q1 earnings", refereerde de vacuüm functie van haar ovens dan ook naar de functie voor het creëren van een steriele omgeving en ter voorkoming van oxidatie (bijv. in het geval van titanium) bij de verhitting van metalen.

Bij de oven bedoelt voor CMC’s is er een heel ander proces van toepassing.
De basis van de beoogde fabricaten wordt eerst voorgevormd en omgeven door polymere band waarin de keramische vezels zijn verwerkt. Door pyrolyse verdwijnt het polymeer, waarna de overgebleven, verhardde en voorgevormde vezels worden geïnfiltreerd met de voorkomende matrix elementen (in gas- of vloeibare vorm) om uiteindelijk het composiet te vormen.
We noemen deze vorm van fabricage ook wel PIP. Dat staat voor Polymer Infiltration and Pyrolysis. Infiltratie en pyrolyse worden 4 tot 10 keer herhaald om de gewenste poreusheid te verkrijgen.

Zoals eerder gezegd is het gebruik van CMC’s tot dusverre meest lonend (en toepasbaar) in de lucht- en ruimtevaart. Kan daarmee een eenvoudige conclusie worden getrokken welke klant in de Q1 earnings werd bedoeld?

Eerste gedachte gaat natuurlijk uit naar GE Aviation (al een stevige klant van AMG) die al sinds 2014 een behoorlijke investering doet in het industrialiseren CMC’s en als vrucht van die investering (tevens paradepaardje) CMC’s in LEAP motoren heeft geïntroduceerd. Zij hebben echter al een fabricageproces van CMC componenten in Alabama. Door het veelvuldig pattenteren van de in het fabricageproces gebruikte technieken, hebben zij overigens een behoorlijk obstakel opgeworpen voor eventuele concurrentie.

Als we kijken naar Rolls Royce, dat duidelijk achterloopt op GE (over Pratt & Whitney nog maar te zwijgen) en haar onderzoek naar CMC’s pas begon in 2016, dan lijkt dit een logischere kandidaat. Mogelijk zijn zij momenteel bezig een fabricagelijn op te zetten en dus zou de oven van AMG een key component hierin zijn. Recente vacatures hintten echter nog veel naar onderzoek gerichte applicaties.

Een andere en veel minder vanzelfsprekende kandidaat is SpaceX.
SpaceX ‘flirt’ sinds 2018 actief met CMC’s en heeft altijd de ambitie gehad om zelf zoveel mogelijk componenten zelf te maken. Of turbine onderdelen op zo’n schaal worden geproduceerd dat dat in-house fabricage rechtvaardigt is mij natuurlijk niet bekend en lijkt niet voor de hand liggend (echter, als je haar ambities mag geloven…).

Hoewel de vraag niet met zekerheid beantwoord kan worden, is het wel duidelijk dat de productie van CMC gebaseerde componenten op industriële schaal nog aan de beginfase staat.
Nu wordt de potentie meer gelimiteerd door de toepasbaarheid en productiekosten van CMC’s. Heeft AMG dus een nieuwe cash cow te pakken? Ik ben overtuigd (voor de korte termijn) zeker van niet. Maar het is uiteraard wel leuk om te zien dat zij alvast haar positie heeft verankerd in een innovatie die langzamerhand meer voet krijgt aan de grond.
Weer goeie info AB
[verwijderd]
0
quote:

RP91 schreef op 2 juni 2020 11:30:

Lijkt toch wat up tw gaan
AMG komt altijd langzamer op gang dan andere aandelen als die eenmaal echt gaat dan gaat hij ook!
[verwijderd]
0
quote:

Stokely schreef op 2 juni 2020 12:30:

[...]
AMG komt altijd langzamer op gang dan andere aandelen als die eenmaal echt gaat dan gaat hij ook!
Altijd langzamer op gang?? Volgens mij gaat het alleen maar down als ik naar de grafiek kijk.....
[verwijderd]
0
quote:

AMGflop schreef op 2 juni 2020 15:15:

[...]

Altijd langzamer op gang?? Volgens mij gaat het alleen maar down als ik naar de grafiek kijk.....
Vanaf een crises tijd (koers) endan up, was in 2008 ook het geval.
[verwijderd]
3
Het Amerikaanse ministerie van Handel stelt een onderzoek in naar de import van vanadium. Dit maakte het ministerie dinsdagmiddag bekend.
Het onderzoek is ingesteld door minister Wilbur Ross, die wil weten of de huidige hoeveelheid vanadium die wordt geïmporteerd de nationale veiligheid in gevaar brengt.
Ross kwam tot zijn besluit na klachten van enkele producenten die in de VS gevestigd zijn, waaronder AMG Vanadium, dat onderdeel is van het in Amsterdam genoteerde AMG en is gevestigd in het Amerikaanse Cambridge in Ohio.
[verwijderd]
0
Dr. Bob
0
Verzoek is op 19 november 2019 gedaan. Belanghebbenden kunnen tot 20 juli hun bezwaren aanreiken. Traag proces.
[verwijderd]
0
quote:

Dr. Bob schreef op 2 juni 2020 17:06:

Verzoek is op 19 november 2019 gedaan. Belanghebbenden kunnen tot 20 juli hun bezwaren aanreiken. Traag proces.
bezwaren? De overheid is zelf belanghebbende.
[verwijderd]
0
quote:

Dongen schreef op 2 juni 2020 16:50:

non-issue? koers reageert er wel op, zo lijkt het. Maar wat is er van aan?
AMG achterblijver loopt gewoon wat in
rene66
0
quote:

Dongen schreef op 2 juni 2020 16:16:

Het Amerikaanse ministerie van Handel stelt een onderzoek in naar de import van vanadium. Dit maakte het ministerie dinsdagmiddag bekend.
Het onderzoek is ingesteld door minister Wilbur Ross, die wil weten of de huidige hoeveelheid vanadium die wordt geïmporteerd de nationale veiligheid in gevaar brengt.
Ross kwam tot zijn besluit na klachten van enkele producenten die in de VS gevestigd zijn, waaronder AMG Vanadium, dat onderdeel is van het in Amsterdam genoteerde AMG en is gevestigd in het Amerikaanse Cambridge in Ohio.
@Dongen, mooi gevonden. Ik zag het na jouw melding ook op Yahoo staan.

Er staat toch echt 2 juni 2020 bij het bericht

"WASHINGTON, June 2 (Reuters) - The U.S. Commerce Department said on Tuesday it was opening an investigation into whether imports of vanadium, a metal used in aerospace, defense and energy applications, impair U.S. national security."

finance.yahoo.com/news/u-opens-nation...
rene66
0
quote:

Dongen schreef op 2 juni 2020 16:50:

non-issue? koers reageert er wel op, zo lijkt het. Maar wat is er van aan?
Dit is geen non-issue. Als uit het onderzoek blijft dat de handelspraktijken van andere landen niet correct is dan wordt het snel "recht getrokken" door de VS. Gevolg vanadium prijs VS omhoog en dus koers AMG omhoog. Die onderzoeken duren meestal wel een tijd, maar het gaat om de invalshoek van het onderzoek en dat is dus positief voor AMG.
Dr. Bob
0
quote:

rene66 schreef op 2 juni 2020 17:22:

[...]@Dongen, mooi gevonden. Ik zag het na jouw melding ook op Yahoo staan.

Er staat toch echt 2 juni 2020 bij het bericht

"WASHINGTON, June 2 (Reuters) - The U.S. Commerce Department said on Tuesday it was opening an investigation into whether imports of vanadium, a metal used in aerospace, defense and energy applications, impair U.S. national security."

finance.yahoo.com/news/u-opens-nation...
Onderzoek 28 mei gestart.
Bijlage:
262 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 24,500
Verschil +0,340 (+1,41%)
Hoog 24,500
Laag 23,840
Volume 211.210
Volume gemiddeld 245.664
Volume gisteren 140.716

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront