Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
RJ 80
1
Ach, het is weer ff interessanter om naar andere aandelen te kijken. Zie ik ook aan de rest van mn portfolio afgelopen weken. Daarnaast is er nogal wat op los gespeculeerd door kleine investeerders die in en uitstapten, met name op de Amerikaanse varianten, maar ik denk dat EURN dat ook heeft ervaren. Ik vermoed (ook door seekingalpha berichten en links die hier gepost zijn) dat de speculanten even weg zijn en grote institutionele partijen voor een deel ook. Bij mij speelt de gedachte dat diegenen die nu nog zijn gebleven of zelfs bijkopen (ook de kleine investeerder, en daar ben ik er eentje van) blijven zitten al is het maar vanwege dividend, maar ook vanwege de (potentiele) vooruitzichten in de sector (en dan vooral vwb de VLCC). Er is m.i. veel gehandeld obv rates die dagelijks kunnen wijzigen, terwijl die contracten voor langere periodes en soms ook lange periodes afgesloten zijn.

Daarnaast is onzekerheid verre van weg, en dat zal ook wel voor de olieprijs blijven gelden, up en down. Buiten dat houdt de olielobby zich onderling onrustig. Ieder olieproducerend land acteert primair toch het eerst uit eigenbelang, waardoor ik vermoed dat olieaanbod voorlopig wel hoger blijft dan vraag. Q2 zal wat mij betreft denderend zijn, en rest van het jaar mogelijk ook. Dan heb ik nog ergens gelezen (sorry ben de bron kwijt) dat er niet bepaald olieschepen bijgebouwd worden, en eerder afnemen wat de tarieven op termijn ook onder druk (Omhoog) kan zetten. Als de vraag naar olie dan weer toeneemt dan is dat ook weer niet per definitie ongunstig voor tankeraandelen. Dit laatste vind ik lastig te staven mede omdat ik de bron niet meer gevonden heb zojuist, maar alles bij mekaar voor mij reden de aandelen aan te houden. Zeker als euronav werkelijk kwartaaldividenden gaat uitkeren, vind ik het met de huidige hoogte ervan wat minder belangrijk wat de koers doet.

Becb
0
De institutionele beleggers stappen dus uit. Niet bevorderlijk voor de koers, en dat wil zeggen dat op dit moment de enige koper van stevig formaat Euronav zelf is. Dat wil zeggen dat ze tijd hebben om te kopen. 17 mio aandelen te kopen. Stel dat ze over 180 dagen spreiden, dan is dat minder dan 100k per dag. Dat doet het gemiddelde volume amper stijgen. Zou dat de prijs veel laten stijgen?
Todeco
0
PDT Partners, LLC Euronav NV BE0003816338 0,70% 15/06/2020
Millennium Capital Partners LLP Euronav NV BE0003816338 0,50% 8/03/2018

Ook een tweede institututionele belegger die een Short positie heeft genomen na het dividend
Long Short
0
Ben ik correct met onderstaande denkwijze?

1.2% short = 2.640.296 aandelen geshort
Zowel PDT Partners als Millennium Capital Partners zullen het interim dividend van Q2 uit eigen zak moeten betalen als ze niet tijdig uit hun positie stappen.
Ik ben geen finance wizz kid maar is de kans niet groter dat ze voor komende ex div date alles terug kopen?

Risky bets
0
Waarom zouden shorters moeten terugkopen voor een dividend. Vaak daalt de koers minimaal met de ex-div hit, vooral op hoog dividend aandelen.
Todeco
0
Aangezien Millenium al meer dan 2 jaar Short staat, vermoed ik dat zij er niet veel om geven om het dividend te moeten betalen. PDT partners daarentegen is waarschijnlijk met reden ingestapt op de ex-dividend datum. Aangezien het dividend voor Q2 pas in september zal worden uitbetaald, hebben ze evenwel nog ruim de tijd
Long Short
0
Dus die betalen het dividend uit in cash omdat het aandeel de dag na ex div date (in theorie) met hetzelfde bedrag als het dividend is gezakt? Ok, duidelijk.
Wel 'grand jouers', heel veel downside potential zie ik wel niet voor een aandeel die nu al ferm onder NAV noteert.
Risky bets
0
Ik lees hier lang niet alles meer, maar als ik zo terug scroll, en zie de onbegrip over de lage prijs ; Dan vraag ik me af of sommigen niet veel te veel focussen op de P/E en div yields. De bigger picture is er natuurlijk ook.

- Lees bijvoorbeeld eens de IEA projectie van gisteren. Volgens hun model gaat olie demand > vraag vanaf q3 2020. Tevens projecteren ze, zelfs per eind 2021, nog een paar miljoen lagere globale olievraag dan voor de crisis.

Als dat model gelijk krijgt, dan betekend dit dat offshore storage snel af gaat nemen nu. Die tankers komen vrij voor de markt. US Schalie gaat niet super snel rebounden en je hebt ook de OPEC cuts. Te veel tankers voor een tijdje lijkt logisch. Maar dan ook blijft olievraag in 2021 volgens IEA onder niveau's voor de crisis. Dit betekend simpelweg een overschot aan tankers.

- Maar dit gaat dan toch in meer scrapping resulteren? --> Ja op termijn wel. Maar de 2e hands waarde van 20 jaar oude tankers ligt nu fors boven scrap waarde. Dus 2e hands waarde zal dan eerst fors moeten zakken (en NAV's dus ook).

- Een andere druk op de moderne 2e hands curve, is dat alle sectoren het moeilijk hebben. Van Offshore, tot Cruise, containers, bulk, LNG, LPG etc... De backlogs van shipyards zullen snel af gaan nemen, want wie gaat nu op schaal nieuwe schepen orderen? Kortingen op nieuwbouw orders lijken logisch. Als rates slecht zijn en de outlook pessimistisch, dan zal "on the water" schepen op 2e hands markten handelen op kortingen op nieuw bouw prijzen. Er is dus ook potentiele druk op de 2e hands waarde van moderne schepen, wat ook NAV kan verslechteren.

- EURN specifiek is die belgische dividend tax en Belgische domicile. Bijna alle andere scheepvaart bedrijven zitten in een tax haven als de marshall islands. Voor velen zal EURN daarom alleen interessant zijn als het op een korting tov peers handeld.

Al met al, denk ik dat velen hier de big picture wellicht missen.

Ok, bovenstaande had een short geschreven kunnen hebben. Dat ben ik niet, ik heb gister nog wat tankers bijgekocht, waaronder EURN.

De order boeken zijn erg laag en de aandelen prijzen erg goedkoop nu. Dat maakt ze interessante beleggingen voor mij op termijn. Soms lees ik hier het sentiment dat "de tanker trade nu over is". Ik vind dat een rare gedachtegang. In scheepvaart loont het over het algemeen om contrair te handelen. Als een aandeel hoog handelt tov NAV (en thesis populair is) verkopen en als iedereen pessimistisch is en de handdoek wil gooien, kopen. Ik hoop dat EURN zelf ook aandelen aan het inslaan is op het moment.
[verwijderd]
0
quote:

belegger1981 schreef op 16 juni 2020 20:54:

[...]

Wat mij meest tegenhoud om bij te kopen is dat men zegt dat tankeraandelen niet voor lange tijd bij te houden zijn.
Hoe zien jullie dit,hoe lang bezit je deze in een portefeuille.
Ik zie dat die koers onder de 8€ zit,toch ben ik er niet in berust dat we veel gaan stijgen na resultaten Q2.
Voorlopig geloof ik er nog wel in maar als die koers na Q2 resultaten niet omhoog gaan dan is er toch iets niet pluis.
Alvast men dank

Oh, Wat is lange tijd ?
Als je nu instapt, kan je ze zeker voor de volgende 10 jaar (2030) bijhouden.
De uitgekeerde coupons zullen dan reeds lang uw inleg terugbetaald hebben.
Risico's ?
- Het olie verbruik zal dalen, maar niet in 1 dag, 1 jaar, en ook niet de volgende 5 jaar, intussen kan je dat volgen
- Een gezonken schip, kan altijd maar daar zijn verzekeringen voor
- De schrabprijs van de schepen zijn nu al hoger dan de beurswaarde van Eun
- cash is er momenteel genoeg, en de mogelijkheden zijn reeds voorzien om in geval van dadelijk op te schalen
- indien het slechter wordt zal Eun er bij de eersten bij zijn om andere over te nemen
- het is de jongste en meest moderne vloot die er is
- ...
- ze kunnen zichzelf dadelijk van de beurs halen
harryhol
0
quote:

Ron V schreef op 16 juni 2020 20:49:

(www.mcquilling.com/blog/another-black) : Dit betreft geen schepen van Euronav. Zie ook home.treasury.gov/news/press-releases...
Daarom heb ik dit niet gepost. Als je doorleest zie je dat, zou er een uitgebreide boycot van Venezuela tankers komen, TCE's van boven de 100k weer mogelijk zijn. Doch waarschijnlijk te mooi om waar te zijn...
Long Short
0
Ik kan volgen in het scrap vs second hand price verhaal. Zit ook long en lig niet echt wakker van de dalende koers al begrijp ik het niet echt.
Wel vraag ik me af wat de impact is van de bulk/container schepen die ook de scrap yards in zullen gaan. (Iedereen lijkt nu wat enthousiaster te worden in het bulk segment, daar zijn de TC's van enorm slecht naar gewoon slecht...ooit gaan ze toch schepen moeten opofferen om voldoende cash te blijven houden) Geeft toch een serieuze prijsdruk denk ik.
Als tanker owner moet je de keuze maken tussen 'investeren in een special survey' of verkopen tweedehand/scrap. Wat is hier het 'omslagpunt'... Dat kan ik niet zo goed inschatten.
Risky bets
0
quote:

Pommeke schreef op 17 juni 2020 09:39:

[...]

Oh, Wat is lange tijd ?
Als je nu instapt, kan je ze zeker voor de volgende 10 jaar (2030) bijhouden.
De uitgekeerde coupons zullen dan reeds lang uw inleg terugbetaald hebben.
Risico's ?
- Het olie verbruik zal dalen, maar niet in 1 dag, 1 jaar, en ook niet de volgende 5 jaar, intussen kan je dat volgen
- Een gezonken schip, kan altijd maar daar zijn verzekeringen voor
- De schrabprijs van de schepen zijn nu al hoger dan de beurswaarde van Eun
- cash is er momenteel genoeg, en de mogelijkheden zijn reeds voorzien om in geval van dadelijk op te schalen
- indien het slechter wordt zal Eun er bij de eersten bij zijn om andere over te nemen
- het is de jongste en meest moderne vloot die er is
- ...
- ze kunnen zichzelf dadelijk van de beurs halen

Scrap steel waarde is niet groter dan beurswaarde.
Ze zijn niet de jongste/modernste (FRO/STNG/HUNT/OET bijvoorbeeld).

EURN moet uitkijken dat het zelf geen overname prooi wordt.
PAPA JOE
0
quote:

Risky bets schreef op 17 juni 2020 09:59:

[...]

Scrap steel waarde is niet groter dan beurswaarde.
Ze zijn niet de jongste/modernste (FRO/STNG/HUNT/OET bijvoorbeeld).

EURN moet uitkijken dat het zelf geen overname prooi wordt.
Risky, je hebt een fantastische kennis van zaken
Kvraag me soms af indien je vroeger niet in het management zat van EURN
Je schetst een objectief beeld naar de toekomst toe die mijn insziens minder positief is en toch koop je bij en hoopt dat EURN zal bijkopen wat ik ook hoop.
Zou je durven vermoeden naar results van Q2 toe dat de koers een opwaartse wending zal maken ?
Risky bets
0
"Zou je durven vermoeden naar results van Q2 toe dat de koers een opwaartse wending zal maken ?"

Korte termijn koers is moeilijk te voorspellen. Ik hoop dat EURN eindelijk gaat inkopen en dat zou koers wel kunnen supporten.

Ligt natuurlijk ook aan de algemene markt, als grote indices -20% doen dan zal scheepvaart vast ook wel naar beneden gaan.
[verwijderd]
0
&Risky

Bedankt voor je duidelijke verhaal ! Minder positief dan gehoopt maar wel duidelijk...Toch zijn er best een aantal factoren die ook op de korte termijn voor koersstijging kunnen zorgen... denk aan sancties door de vs... Ben jij het hiermee eens?

Hoe schat jij de hoogte van het dividend van q2 in voor Euronav? En zal q3 (met het goede begin ook niet zorgen voor een mooi dividend?)

Hoor graag even van je !
Risky bets
0
Ja, sancties zouden een positieve verassing zijn.

Q2 div zal gelijkwaardig aan het Q1 div zijn, (met aftrek van eventuele buybacks). Q3 zal ook nog wel een dividend zijn, misschien 0.15 cent ofzo.
mjmj
0
Ik denk dat dit een geliefd shorters aandeel is. Het financiële beleid van de company gericht op de koers is ronduit slecht. Kijk maar eens naar de grafiek in de laatste jaren. Ik ben eruit.
Chalo
0
quote:

Risky bets schreef op 17 juni 2020 10:26:

"Zou je durven vermoeden naar results van Q2 toe dat de koers een opwaartse wending zal maken ?"

Korte termijn koers is moeilijk te voorspellen. Ik hoop dat EURN eindelijk gaat inkopen en dat zou koers wel kunnen supporten.

Ligt natuurlijk ook aan de algemene markt, als grote indices -20% doen dan zal scheepvaart vast ook wel naar beneden gaan.
Mijn gedachte is dat de koers zo laag mogelijk wordt gehouden om goedkoop eigen aandelen op te kopen. Daarna zullen we pas kunnen profiteren van een mooie koersstijging. Hoe meer vraag en minder aanbod, des te hoger komt de koers te staan.
mijn gedacht
0
Een tijd geleden schreef ik hier dat Eurn een slanke versie van zichezlf lijkt te maken door ca 25-30 % beurswaarde van zichzelf buiten te werken via div. Met doel te worden overgenomen ?

Inkoopprogramma loopt over jaren: en zal amper invloed hebben op de koers. De bijkomende shorters zijn nu bondgenoten voor De Stoop.

Olieprijs staat ca 40 $. Vanaf 45 $ kunnen schalieboeren met een kleine marge weliswaar weer oppompen. VS voert nu in, eigen productie was precorona 10-12 mio bpd. Als dat herneemt zal er olie teveel zijn.
mijn gedacht
0
...en weer moeten gestockeerd worden. Of nieuwe cuts van Opec+. Wat deze laatsten niet erg gaan vinden bij prijzen die op 2 maand meer dan verdubbeld zijn
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 15,260
Verschil -0,220 (-1,42%)
Hoog 15,460
Laag 15,260
Volume 29.779
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 30.839

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront