Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

mijn gedacht schreef op 28 augustus 2020 14:00:

Wat gek. Je koopt aandelen om winst te maken. Lukt dat niet dan kies je maar voor de LT lees ik hier. Of zelfs al voor de very LT. Dat is niet meer kiezen, maar geen andere keuze meer hebben. :-) Dus niet doen alsof je dat beslist hebt.
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen tactieken, maar bovenstaande past iig niet bij mij.
Als het niet is wat ik er van verwacht, dan is het tijd om het te laten gaan. Het kan natuurlijk wel even duren voordat je prijs krijgt die je wil.

Voor de rest heb ik, net als de meeste hier, verschillende tactieken bij verschillende producten.
opties en derivaten, is meestal erg korte termijn.
Obligaties, die zijn meestal LT (sommigen kijk ik maanden niet naar).

Maar iedereen zijn eigen natuurlijk.
boothram
0
quote:

aossa schreef op 27 augustus 2020 22:45:

[...]
Dat vervoeren ze toch al op paletten, daar hebben ze geen VLCC voor nodig.
en olie vervoeren ze toch ook al in vaten...
allen met vlcc is het vele keren goedkoper
boothram
1
quote:

Alessandro schreef op 27 augustus 2020 18:42:

Ik denk dit. Het grootste deel van de tankersector geniet momenteel van een neerwaartse trend, deels mijns inziens veroorzaakt door grote dividenden die de neerwaartse trend in gang zetten en vervolgens wat verkopen. Daytraders en shorters spelen daarop in. Ik zie het bij DHT, nochtans een even stevig bedrijf als Euronav, met goede cijfers en hoge dividenden en toch alweer ernstige daling na ex dividend (waarop ik maar ben beginnen kopen), en Teekay Tankers (OK resultaten, geen dividend, extreem lage koers momenteel, dus gekocht), mogelijk zelfs bij Frontline. Nat had het al zitten voor het dividend. Tankeraandelen reageren doorgaans vrij spontaan op de actuele prijzen, die momenteel laag staan en pas zullen stijgen in september en de daaropvolgende maanden. Hugo kan bijkopen aan deze tarieven, wat allicht toch een zekere grens zet op de daling. Zit zelf na maanden opnieuw aan mijn GAK (voor wat ik nog heb na verlaging na dividend).
bij de ANdere tankeraandelen is het vaak oppassen geblazen
- ofwel een oudere vloot
- ofwel een nav dicht bij de equity waarde
- ofwel een grote schuldenlast
- veel minder cash beschikbaar
dit is meestal wel van die aard dat het koersverschil verantwoord is: het verklaart ook waarom sommige aandelen een groter hefboomeffect hebben, en zegt ook iets over de strategie van euronav, die minder gericht is op direct rendement, maar des te meer op groei; ik zie euronav wel andere bedrijven overnemen, deel s met cash of aandelenruil, maar ik zie niet direct een pure tankermaatschappij euronav overnemen. dergelijke overname zou wellicht ook aan nav gebeuren, ik zou zeggen laat maar komen... Een overname van een ongeveer even grote maartschappij die maar over half zoveel cash beschikt....dat zou dan de cashpositie van beide opslorpen, maar als er voldoende tc contracten aanwezig zijn is dat vlug herstelt: enkele scraps, enkele verkopen, en lopende contracten.;; niet echt een probleem, als het aantal aandelen in omloop niet te snel oploopt.
overigens international seaways, hunter, frontline zouden kunnen meeprofiteren van een fusie:ze hebben ook wel heel wat period charters, er zou geen cash probleem ontstaan, ze hebben gelijklopende en/of gezamenlijk belangen Op de lange termijn zou de leverage van euronav verhogen... en een verdubbeling van de vloot zou ook wel schaalvoordelen meebrengen.

Yes we can
0
quote:

basinclab schreef op 30 augustus 2020 19:10:

[...]
bij de ANdere tankeraandelen is het vaak oppassen geblazen
- ofwel een oudere vloot
- ofwel een nav dicht bij de equity waarde
- ofwel een grote schuldenlast
- veel minder cash beschikbaar
dit is meestal wel van die aard dat het koersverschil verantwoord is: het verklaart ook waarom sommige aandelen een groter hefboomeffect hebben, en zegt ook iets over de strategie van euronav, die minder gericht is op direct rendement, maar des te meer op groei; ik zie euronav wel andere bedrijven overnemen, deel s met cash of aandelenruil, maar ik zie niet direct een pure tankermaatschappij euronav overnemen. dergelijke overname zou wellicht ook aan nav gebeuren, ik zou zeggen laat maar komen... Een overname van een ongeveer even grote maartschappij die maar over half zoveel cash beschikt....dat zou dan de cashpositie van beide opslorpen, maar als er voldoende tc contracten aanwezig zijn is dat vlug herstelt: enkele scraps, enkele verkopen, en lopende contracten.;; niet echt een probleem, als het aantal aandelen in omloop niet te snel oploopt.
overigens international seaways, hunter, frontline zouden kunnen meeprofiteren van een fusie:ze hebben ook wel heel wat period charters, er zou geen cash probleem ontstaan, ze hebben gelijklopende en/of gezamenlijk belangen Op de lange termijn zou de leverage van euronav verhogen... en een verdubbeling van de vloot zou ook wel schaalvoordelen meebrengen.

Ben het daar niet mee eens: Euronav heeft 1 van de jongste vloten. Meerwaarde creëren op de vloot wordt dus moeilijk. Euronav heeft voldoende schaalgrootte. Ook hier zal een nog grotere schaalgrootte niet echt van betekenis zijn. Euronav heeft een riante kapitaalspositie en kan dit door een overname zeker niet verbeteren.
De logische weg vooruit is om verder te gaan met substantiële en ambitieuze share buyback programma's zolang de koers ver onder NAV noteert. De nu op AVA goedgekeurde buyback van 10% zal vermoedelijk zijn afgerond voor de volgende AVA. Op volgende AVA zal opnieuw voorgesteld worden om 10% buyback te doen.
Ik ga eens opzoeken of de ingekochte aandelen nog stemgerechtigd zijn, maar misschien weet iemand op het forum dit ? Kan een wereld van verschil maken op volgende AVA !
Donatello
0
In april, in volle coronacrisis, verkocht de familie Saverys al een pak aandelen in de oliereder Euronav EURN-0,59% . Haar belang zakte toen onder de drempel van 5 procent. De beslissing was opmerkelijk, omdat de redersfamilie Euronav in 2004 had afgesplitst van CMB. Uit het jaarverslag van de holding Saverco blijkt bovendien dat de familie ook een 'nieuwe verkoop' overweegt om aan al haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen.
Donatello
0
Yes we can
0
quote:

Donatello schreef op 31 augustus 2020 20:44:

Uit de tijd van vandaag, dus kans dat er terug druk komt op het aandeel .....
Er is een (veel) ouder interview met de familie Saverys, waarin hij aankondigde zich geleidelijk financieel terug te trekken uit Euronav om zich toe te leggen op zijn andere business. Dat was pre-corona. Dat doet hij dus ook, lijkt me niet abnormaal.
Bijkomend: als de familie andere financiële verplichtingen heeft, dan zie ik verder geen verband met Euronav.
Yes we can
0
quote:

Dag André schreef op 1 september 2020 16:18:

Interessante koers wel voor de inkoop van eigen aandelen ...
Ik denk dat er niet veel eigen aandelen ingekocht worden op het moment, maar we zien het wel. Maakt toch niets uit ?
[verwijderd]
0
Balen, ik heb 175 aandelen gehaald voor 8,28. Zie dat de prijs vandaag een stukje gezakt is. Morgen nog even aankijken en misschien 125 extra aandelen erbij halen nu de prijs <7,60 is. Wanneer het weer november is zal de prijs vast stijgen door de dividend uitkering :) Of is dit nou een dom idee?
boothram
0
quote:

Yes we can schreef op 31 augustus 2020 14:18:

[...]
Ben het daar niet mee eens: Euronav heeft 1 van de jongste vloten. Meerwaarde creëren op de vloot wordt dus moeilijk. Euronav heeft voldoende schaalgrootte. Ook hier zal een nog grotere schaalgrootte niet echt van betekenis zijn. Euronav heeft een riante kapitaalspositie en kan dit door een overname zeker niet verbeteren.
De logische weg vooruit is om verder te gaan met substantiële en ambitieuze share buyback programma's zolang de koers ver onder NAV noteert. De nu op AVA goedgekeurde buyback van 10% zal vermoedelijk zijn afgerond voor de volgende AVA. Op volgende AVA zal opnieuw voorgesteld worden om 10% buyback te doen.
Ik ga eens opzoeken of de ingekochte aandelen nog stemgerechtigd zijn, maar misschien weet iemand op het forum dit ? Kan een wereld van verschil maken op volgende AVA !
Yes we can
1
Leefloon
0
quote:

Yes we can schreef op 31 augustus 2020 14:18:

Ik ga eens opzoeken of de ingekochte aandelen nog stemgerechtigd zijn, maar misschien weet iemand op het forum dit ?
Een bedrijf kan geen volwaardig aandeelhouder van zichzelf zijn, dus zelfs een slechtste en frauderende CEO kan zichzelf zo niet met 51% van de aandelen decharge verlenen en de jaarrekening goedkeuren, door het bedrijf te laten kiezen voor het bedrijf. Je opzoekwerk zou dus moeten opleveren dat het antwoord "nee" is.
boothram
0
eigen aandelen aankopen of aandelen die even sterk ondergewaardeerd zijn levert een vergelijkbare meerwaarde voor nav per aandeel. Er is op ongeveer de helft van de vloot nog wel , naast de normale afschrijving ruimte om 5% tot 15% extra af te schrijven wegens de lagere marktprijzen. bij scrap van andere boten gaat dan weL een meerwaarde geboekt worden...na die correcties hou ik bij een 'equity' waarde van ruim 11$ voor 200 000 000 aandelen...eind 2020: met ex coupon een gemiddelde aankoopwaarde van 9$. zowel frontline als euronav spreken over een verdere consolidatie van de sector. de afschrijvingen op een gemiddelde vloot zijn zowat 10%, dus kunnen ze daarna verder gaan met de inkoop van jaarlijks 10% inkopen. De lucratieve termijncontracten waarover veel bedrijven beschikken bieden op een andere manier een solide basis en nieuwe aankopen kunnen nog wat uitgesteld...of gefinancierd met leningen, scraps de financiële positie blijft op een lager niveau weliswaar gezond. ik geloof wel in een meerwaarde voor schaalvergroting: als schepen voor 70% varen, blijven er niet zoveel om over de wereld te verspreiden om snel te kunnen een boot aanbieden uit de onmiddellijke omgeving. Of om bij averij bv. een alternatief aan te bieden...De besparing zal ook zeker niet enorm zijn, maar het gaat er ook om extra service aan te bieden...En het biedt wellicht ook meer voordelen voor poolvorming of technische evoluties: voor kleinere bevrachters die in een beperkt aantal havens vrije schepen hebben is het een concurrentieel nadeel, en misschien is het dan extra interessant over een pool als tankers internationaal te beschikken, en meer bevrachters aan te trekken
Qtime
0
7,50 €.... begint interessant te worden. Aan - 7,25 € gaan we nog eens bijtanken.
the.andyman
0
twee weken geleden stond ik nog leuk aan +15% vandaag iets in de min, de divindend pakkers hebben hier serieuze schade aan gericht denk ik
Yes we can
1
quote:

Leefloon schreef op 2 september 2020 09:45:

[...]
Een bedrijf kan geen volwaardig aandeelhouder van zichzelf zijn, dus zelfs een slechtste en frauderende CEO kan zichzelf zo niet met 51% van de aandelen decharge verlenen en de jaarrekening goedkeuren, door het bedrijf te laten kiezen voor het bedrijf. Je opzoekwerk zou dus moeten opleveren dat het antwoord "nee" is.
Klinkt logisch, dank je voor het delen van je gedachtengang
Yes we can
0
quote:

Qtime schreef op 2 september 2020 10:26:

7,50 €.... begint interessant te worden. Aan - 7,25 € gaan we nog eens bijtanken.
Dat is inderdaad ook zo ongeveer de koers waaraan ik ga bijtanken.
Leefloon
0
quote:

Yes we can schreef op 2 september 2020 10:32:

gedachtengang
Ja, dat. Of "gewoon" artikel 2:228 BW, zesde lid, eerste zin...

Ingekochte aandelen worden ook wel slapende aandelen genoemd, en met slapende aandelen neemt het percentage stemrecht, ten opzichte van het totaal, van de overige aandelen toe.

Voor zeggenschap (percentage belang) kunnen ingekochte aandelen wel meetellen, maar dat is een ander verhaal. Heeft het bedrijf 25%, en de CEO ook, dan heeft de CEO zeggenschap over 50% van de aandelen, maar met maximaal een derde van de stemrechten (zijn 25%, van 100% - 25% ingekochte aandelen). In meldingen met belangen komt weleens de optelsom voor, met controle of zeggenschap over in totaal 50% van de aandelen.

Een bedrijf kan alle aandelen inkopen, maar dan gaat het stemrecht van een specifiek (genummerd of geloot) aandeel naar het werkelijk bestaande management toe. Er is dus altijd een aanspreekbare aandeelhouder met stemrecht.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:31
Koers 15,190
Verschil -0,070 (-0,46%)
Hoog 15,280
Laag 15,190
Volume 4.061
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront