Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Alfie Solomons
0
Heel vreemd! Echt een aandeel waar ik geen touw aan vast kan knopen. Het enige wat regelmatig stijgt is mijn bloeddruk..

Vandaag is iig een mooie dag!
Becb
0
zou het kunnen te maken hebben met het lagere volume waardoor de aankopen van euronav zelf harder doorwegen?
RJ 80
1
Zou kunnen, maar ook besef dat Euronav al eerder heeft te kennengegeven dat de helft van de vloot voor Q3 tegen tarieven uit Q2 nog geboekt zijn. IEX Premium geeft dat vandaag ook nog eens aan met een strong buy advise erbij. Q3 moet minimaal breakeven kunnen draaien daardoor. Daarnaast hebben ze een tanker (had ik elders ook al gelezen eerder deze week) met 'winst' verkocht na een periode dat die al veel opgeleverd heeft. Allemaal goed voor cashpositie en knap met de huidige rates. Q4 begint dus slecht maar het jaar is sowieso wel gered om bekende reden. En wie weet wat er nog allemaal gebeurt. Denk dat opwaartse potentie groter is dan neerwaartse, mede ook omdat de toekomst troebeler dan ooit lijkt te zijn met de volatiliteit in olieprijzen van dien. Die volatiliteit zal vaker dan gemiddeld voor opslag op zee zorgen, ofwel sterk aantrekkende en afnemende vraag in kort tijdbestek als die waves covid blijven passeren. Vraag zal ook ongelijk over de aardkloot komen. Gaat het hier goed, ergens anders weer slecht etc etc. Zorgt ook voor een inefficiente verdeling van waar de tankers zich bevinden op een gegeven moment. Lokaal zal er dus ook vaker krapte zijn daardoor en kan ook een driver worden achter de tarieven.

Kortom, de onzekerheid die er nu is maakt dat ik posities heb in tankers. REsultaten zullen per kwartaal schommelen, maar sommige kwartalen kunnen meerdere kwartalen goedmaken. Euronav is zo'n beste kindje van de klas soort. Wel spannend, en in tussentijd her en der wat dividenden. 5% porto in tankers vind ik wel te verantwoorden momenteel.
Vavli
0
We moeten toch rekening houden met een lange periode met aanzienlijk lager olieverbruik. Dat heeft onvermijdelijk zijn impact op het aantal tankers waar nood aan is en dus op de tarieven.
We kunnen maar hopen dat dit het proces zal versnellen dat de oude tankers eruit gaan zodat, als de vraag herneemt, de rates terug gaan pieken, maar ik verwacht voor het vierde kwartaal en geheel 2021 kommer en kwel.
boothram
0
sleutel voor de lange en middellange termijn: de investeringswaarde van een newbuild: tot 2037moeten we er rekening houden dat 6% van de vloot jaarlijks afvloeit: (scrap) en dan hebben we een vloot over van gemiddeld een 6 a 7 jaar... op dat ogenblik zal de olie transportbehoefte*km scher gedaald zijn; naar schatting is dan nog slecht een vloot van 500 vlcc nodig, oa door opening van noordpoolroutes naar china, c2 maatregelen, olie-besaprende alternatieve nen en circulaire economie ook daarna zal de transportbehoefte nog 4 a 5 % zakken per jaar , en gezien er dan geen scrap meer zal zijn wellicht voor een langere tijd, zal daarna beneden breakeven gevaren worden... tenzij men die schepen op 15 jaar 75 % afschrijft. 5% per jaar . de banken zullen wellicht slecht 30% finanncieren aan 3% en voor het overige verwacht ide risiconemer wellicht 10% minimum, , dat is samen voor een vlcc zowat 33000/dag voor termijncontracten of 440000 op de spot...: dat is dan ook wat gevraagd zal worden door de bevrachters en dat is dan ook maar ietsje meer dan voor de rest van de vloot...kortom, als de nieuwbouw geen 12 miljoen per jaar opbrengt, zal men niet toehappen slechts met mondjesmaat nieuwe kopen, waardoor schaarste zal groeien , om in 2037 te resulteren in een groeiend overtal aan schepen...en instorting van die prijzenvoor schepen die dan gemiddeld 7 jaar oud zijn... conclusie: men zal de nieuwbouw zoveel mogelijk vermijden, tenzij men een alternatief vind voor oliie-transport: (water?) dan is het geen krimpende markt meer, dan is het wellicht ook ecologisch, dan kan er een groter deel geleend worden en heel wat goedkoper voor de vloot van euronav goed nieuws....vanaf 6 miljoen/jaar/vlcc spreken we van winst.. 10 miljoen per jaar per vlcc iis zowat gegarandeerd door de investeringsdrempel voor nieuwbouw, (waaronde dit niet rendeert) en met 200 miljoen winst kunnen elk jaar 10% eigen aandelen inkopen, om daarmee nog eens 100 miljoen meerwaarde te incasseren En geen nieiuwe tankers is schaarste, en nog hogere opbrengsten....
Investor
0
Vandaag is er minder olieverbruik als gevolg van Corona. Daarna zal het olieverbruik ofwel stijgen ofwel gelijk blijven tot 2040 als gevolg van de stijgende behoefte aan energie. Dat is somber nieuws voor het klimaat,maar het is zo. In Europa (en China) worden er wel enorme inspanningen gedaan naar wind- ,zonne- en waterkrachtenergie, maar die oplossingen zijn veel te duur voor pakweg 70% van de wereldbevolking. Dus ik geloof niet in het scenario van dalende olieconsumptie na corona.
boothram
0
het scenario van dalend olieverbruik wordt vaak als negatief gezien voor de tankermaatschappijen, wat ik betwist: alles hangt af van de prijsevoluties, voor olieontginning en voor alternatieve energie. je zou wel eens gelijk kunnen hebben en een constant of stijgend olieverbruik... of dat op de lange termijn het geval blijff: stel dat het olieverbruik stagneert op het coronaniveau dan hebben we 15 jaar lang vanaf 2022 6 A 7 % van de vloot te vervangen... maar die nieuwere schepen worden wellicht pas 5 jaar later met mondjesmaat vervangen worden: genoeg in 2037 is misschien teveel daarna...
Tellen
0
neen, dat is ook de reden dat de koers daalt; samen met de rotslechte tarieven natuurlijk
Erik007
0
quote:

Tellen schreef op 14 oktober 2020 09:53:

neen, dat is ook de reden dat de koers daalt; samen met de rotslechte tarieven natuurlijk
Heb even geen tijd om het op te zoeken: ben nl. niet helemaal zeker dat er geen buybacks meer gepland zijn. Wat overigens de koersevolutie betreft: denk dat de bodem zo ongeveer bereikt is. In normale omstandigheden kan die alleen maar omhoog. Maar de algemene marktomstandigheden zijn op dit moment natuurlijk (andermaal) niet normaal: Covid-19, Trumpiaanse kwesties, ...
boothram
0
ik zie geen enkele reden om te denken dat de buy-backs gedaan zijn? INTEGENDEEL, ja die die gebeurd zijn die zijn al gedaan, maar niet de 100 miljoen voor q2 nog de 10% toegestaan
zelfs als q4 verlies zou opleveren (kan nog keren met de novemberboekingen, de verhoging van de chinese reserves, de spanning tussen Saoedi's en Trump ... dit kan aanleiding geven tot korte termijn uitschieters, maar het is vooral uitkijken naar scraps en de levering van de nieuwe boten voor euronav. Hoe dan ook, de nieuwbouw zal zich nu meer concentreren op vlgc en niet vlcc...daar is de groei, en investeren in een vlcc is aan de huidige nieuwprijs nog steeds een risico ... en de investering in eigen aandelen heel wat interessanter
indien euronav winst blijft maken, dan zullen de aankopen eigen aandelen doorgaan, en de aaankoopstrategie doorgaan, ook na de 10% met een nieuwe toelating...
Tellen
0
de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
[verwijderd]
0
Volgens mij mogen ze de komende 5 jaar 10% van de aandelen inkopen. Euronav heeft een prijsje gewonnen nml door hun inzicht od markt en hun mededekingen daaromtrent. Hugo zijn mening hierover zal wel kort bij de waarheid zijn.
Erik007
0
quote:

Tellen schreef op 16 oktober 2020 05:47:

de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
De inkoop eigen aandelen heeft tot nu inderdaad nog maar weinig effect gehad op de koers. Daarentegen is de "intrinsieke" waarde van elk nog "uitstaand" aandeel "theoretisch" wel verhoogd. Ik schrijf theoretisch tussen " " omdat de effectieve en praktische verhoging pas zal plaatsvinden op het ogenblik dat Euronav de ingekochte eigen aandelen ook vernietigt. Dit zou dan ook een flink opwaarts effect moeten hebben op de koers. Mocht de koers ook, ondanks de vernietiging, nog niet gaan stijgen, dan weet ik het ook niet meer...

Wat zijn de meningen hieromtrent: zal Euronav overgaan tot de vernietiging van de ingekochte eigen aandelen, of een deel ervan? Zo ja, binnen welke termijn denken jullie dat dit zou kunnen gebeuren?
just just
0
quote:

Erik007 schreef op 16 oktober 2020 09:45:

[...]

De inkoop eigen aandelen heeft tot nu inderdaad nog maar weinig effect gehad op de koers. Daarentegen is de "intrinsieke" waarde van elk nog "uitstaand" aandeel "theoretisch" wel verhoogd. Ik schrijf theoretisch tussen " " omdat de effectieve en praktische verhoging pas zal plaatsvinden op het ogenblik dat Euronav de ingekochte eigen aandelen ook vernietigt. Dit zou dan ook een flink opwaarts effect moeten hebben op de koers. Mocht de koers ook, ondanks de vernietiging, nog niet gaan stijgen, dan weet ik het ook niet meer...

Wat zijn de meningen hieromtrent: zal Euronav overgaan tot de vernietiging van de ingekochte eigen aandelen, of een deel ervan? Zo ja, binnen welke termijn denken jullie dat dit zou kunnen gebeuren?
Die discussie is reeds uitgebreid gevoerd geweest. Kans lijkt klein dat ze de aandelen zullen vernietigen aangezien ze deze achter de handen zouden houden om eventuele overnames mee te financieren
Erik007
0
[quote alias=just just id=12817576 date=202010161002]
[...]

Die discussie is reeds uitgebreid gevoerd geweest. Kans lijkt klein dat ze de aandelen zullen vernietigen aangezien ze deze achter de handen zouden houden om eventuele overnames mee te financieren
[/quote

Ik volg het forum al lange tijd en weet dus ook dat deze aangelegenheid al ruimschoots is besproken geweest. Je schrijft terecht: "de kans dat ze de aandelen zullen vernietigen is klein", maar een kleine kans betekent niet dat ze onbestaande is. In dezelfde zin, "ze zouden de aandelen achter de hand houden om eventuele overnames met te financieren: "zouden" betekent dat dit helemaal niet zeker is.

Nu, beide eventualiteiten zijn positief: zowel de vernietiging van de ingekochte aandelen als het gebruik van die aandelen voor overnames verhoogt de waarde en moet dus een positief effect op de koers hebben.

Een andere interessante vraag is in welke mate Euronav verder gaat met het programma om eigen aandelen in te kopen: tot en met 2 oktober jl. had Euronav 16.069.873 eigen aandelen ingekocht, dit komt overeen met 7,304 % van het totaal aantal aandelen. Aangezien de raad van bestuur de toelating heeft gekregen tot 10% eigen aandelen in te kopen is er dus nog een mooie marge om verder te gaan met dit inkoop-programma. De concrete vraag is dus: zullen ze hiermee op een (relatieve) korte termijn mee verder doen of zal het nog wat wachten zijn?

Zie www.euronav.com/nl/investeerders/aand...
BenP
0
quote:

Tellen schreef op 16 oktober 2020 05:47:

de aankopen eigen aandelen, zelfs indien ze doorgaan, hebben precies weinig effect op de beurskoers. We staan even hoog ( laag ) als 5 jaar geleden. Oke, er zijn intussen wel mooie dividendontvangsten geweest.
Ten opzichte van hun peers heeft de beurskoers toch nog redelijk stand gehouden.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 12:00
Koers 15,370
Verschil +0,070 (+0,46%)
Hoog 15,450
Laag 15,360
Volume 1.528
Volume gemiddeld 226.295
Volume gisteren 24.422

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront