Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
BenP
0
Benieuwd hoe het zal uitdraaien als VLSFO uit de gratie zal vallen. Misschien een storm in een glas water. Euronav installeerde geen scrubbers. Voorlopig was dat de juiste keuze, maar of dit zo blijft...

www.hellenicshippingnews.com/shipping...
[verwijderd]
0
quote:

Tellen schreef op 25 december 2020 09:05:

1 jaar wachten voor hoeveel rendement ? Q4 2021 rates zullen goed/zeer of super zijn.
Koers dan 8-9-10 euro ?
Voor investeerders met geduld reken uw percentage winst maar uit.
Ondertussen lopen overal de koersen, reken maar uit hoeveel je mist. Over een jaar instappen kan altijd nog, als de rates dan gaan stijgen.
Over het algemeen lopen eerst de rates en later de koersen op.
boothram
0
het zou best kunnen dat vlsfo op termijn verdwijnt; Er zouden ook geleidelijk aan strengere normen kunnen komen, en beperkingen op bv de vaarsnelheid, leeftijd, verbruik...scrubbers zijn geen opLOSSING; wel limieten bv, bv geen vlsfo meer na 2035...en verplicht strengere normen elk jaar...
De nieuwe schepen zullen wellicht duurder zijn, omwille van die onzekerheden...
voor de komende 3 jaar is alle nieuwbouw wellicht al gepland...en met de voorzien scrap is dat wat weinig;;; als men de niet-eco schepen weert is er wellicht een tekort, en dat kan zich snel laten voeleen. De grote onzekerheid zal wellicht de nieuwbouw beperken....tot een minimum. Dat alles is goed voor de cashflow van de bedrijven... zelfs bij verlies-rates: afschrijvingen en intrest zijn nog altijd de grootste bestanddelen van de break-even.. intresten zullen zeer sterk dalen, door de intrestvoeten zowel als door de snel verlagende schuldposities..; de nieuwbouw door euronav gekocht is minder dan de afschrijvingen en het product van de verkoop....
De vlsfo prijzen zouden wel weer kunnen stijgen, en de gap met mgo groeien, omdat men meer en meer vlsfo zal gebruken, want mgo is op vele plaatsen niet meer welkom.
Euronav heeft wel nog een voorrad vlsfo, en dank zij de oceania kunnen ze aan beter 'volumeprijzen' kopen, en aan de huidige koers is het verlies van 54 miljoen $ na q1... zowat volledig weggewerkt.
dat kan betekenen dat andere opties voor oceania openstaan: voorraad verkopen bv en ook het schip?? tenzij natuurlijk dat het meer opbrengt dan de 100 miljoen $ dat het zou opleveren (voorraad 80 miljoen, scrap ulcc >20 miljoen)...
Er zitten heel wat verborgen meerwaarden in de vloot-evaluatie, en elk miljard is 5$ per aandeel...
bij schaarste kan dat aardig oplopen....voor de laatste beschikbare schepen moet men veel meer betalen, zie maar cosco en contango... Nu komt er wellicht een ander probleem...teveel olieaanbod en goedkope olie, die het verbruik aanwakkert: 50 $ is nog altijd minder dan 60$...dus kun je 20% meer kopen: en voor sommigen zullen dat ook doen,en de vernieuwing helaas vertragen...saoudi arabie voorzien nog een kleine stijging van 5 % tegen 2024...dat vergt wel 40 schepen extra. anderen voorien een even grote daling....maar dan komt wellicht geen nieuwbouw en evenveel schaarste: weight and sea..
Sugarstock
0
Ik volg dit forum al geruime tijd met veel interesse. Ik ben echter ook op zoek naar een publiek discussieforum met focus op STNG en/of fora over tankers in het algemeen. Google searches leveren weinig op. Kan iemand me hierin helpen?
aossa
0
Waarom blijf je niet bij ons?

Je krijgt er de (dagelijkse) mijmeringen van basinclab er gratis erbij!

Wist je dat hij ooit het verdwijnen van de ezelskar heeft voorspeld?
In Roemenië is het snel gegaan en verdwenen de ezels in de vleescrocketten uit de muur...
[verwijderd]
1
quote:

Sugarstock schreef op 27 december 2020 17:47:

Ik volg dit forum al geruime tijd met veel interesse. Ik ben echter ook op zoek naar een publiek discussieforum met focus op STNG en/of fora over tankers in het algemeen. Google searches leveren weinig op. Kan iemand me hierin helpen?
Beste sugarstock,

Het aandeel STNG (scorpio tankers) is het grootste percentage in mijn beleggingsportefeuille). Ik heb trouwens ook euronav maar in vergelijking met STNG is het gedeelte euronav peanuts. Alleen al de hoge short interest in combinatie met een groot percentage aandelen in bezit van institutionele beleggers kan een leuke cocktail worden om het aandeel hoger te zetten.
STNG heeft één van de jongste en grootste vloten ter wereld. Niet onbelangrijk in een scheepvaart die streeft naar groenere normen. Door die groenere normen zullen er trouwens vele schepen uit de internationale wateren moeten verdwijnen waardoor het aanbod in de nabije toekomst zal dalen.
STNG met hoofdzetel in Monaco heeft als klanten de grootste oliemaatschappijen ter wereld. Bedrijven die de rekeningen altijd zullen betalen. Geen onbelangrijk argument!!!
Als de koers van een bedrijf ondergewaardeerd is heeft dat natuurlijk een reden. De koers van STNG is dermate laag naar mijn mening omdat tankers de laatste jaren een sector is die in het slop zit door de te lage vrachttarieven. Tweede reden is dat vele mensen denken dat door electrische wagens de vraag naar olie zal zakken. De wereld zal de komende 10 jaar nog olie nodig hebben, integendeel de vraag zal nog stijgen.
De president van STNG (Robert Bugbee) is een ervaren rot in het vak. Ik heb al zitten denken dat hij Scorpio van de beurs zou kunnen halen door het zelf te kopen. Aan de prijzen waar scorpio nu aan noteert is dat geen onrealistisch scenario.
Keep on dreaming zou ik zeggen :)

Om samen te vatten. Ik blijf mijn STNG aandelen de komende jaren vasthouden. Ik hoop erop dat ik op termijn met winst kan verkopen.

Er is een forum van STNG op iex maar er is niet veel leven in de brouwerij:
www.iex.nl/Forum/Topic/1372157/Koffie...

[Modbreak IEX: Gelieve hier geen reclame te maken, bericht is bij dezen aangepast.]

Met vriendelijke groet,
Filip1987
Tellen
0
Tijd voor een grote overname van bv STNG aan 50% van de nominale waarde van de schepen
boothram
0
ik heb eens stng bekeken, in bruto tonnage ong. t 40% van euronav, en qua leeftijd redelijk vergelijkbaar....maar de zaken staan er nu inderdaad iets beter voor.
Anderzijds heeft voor de belfische belegger wel een fiscaal voordeel....voor de eerst ong 900 euro aan dividend wordt de roerende voorheffing terugbetaald.
de winstcapacitiet is afgelopen jaar nadelig beinvloed door de scrubberinstallaties.
De beurswaardering is even ondergewaardeeerd als euronav....
de schuldgraad lijkt me wel veel groter: als je bij de beurscapitalisatie ook de schuldgraad bijtelt, dan vind il euronav toch iets duurder, maar veel veiliger...speculatief is stng wel intressanter, als er een klein herstel komt van de tarieven, alleen ietss voorzichter: schulden zijn een veelvoud van beurscapitalisatie bij euronav en een correcte vlootwaardering is dat een kleine fractie...
nu euronav zou niet diep in de zak moeten tasten om het op te kopen...
Tellen
0
max 20 milj om bedrijf + schulden over te nemen. STNG heeft zeer veel assets en nog meer schulden. Die gaan zowiezo in de problemen komen als de rates laag blijven.
[verwijderd]
0
quote:

Tellen schreef op 28 december 2020 16:06:

max 20 milj om bedrijf + schulden over te nemen. STNG heeft zeer veel assets en nog meer schulden. Die gaan zowiezo in de problemen komen als de rates laag blijven.
STNG gaat niet in de problemen komen, de aandeelhouders kunnen zich (bij blijvend lage rates) klaarmaken voor verwatering.
Tellen
0
Dat kan maar aan welke waarde dan ? 0.01 USD per aandeel ? Dan is het interessanter voor aandeelhouders STNG om boetiek te verkopen
[verwijderd]
0
quote:

Tellen schreef op 29 december 2020 09:46:

Dat kan maar aan welke waarde dan ? 0.01 USD per aandeel ? Dan is het interessanter voor aandeelhouders STNG om boetiek te verkopen
Kijk naar het verleden. Verwatering op 0,01 is op zich geen probleem, gooi er een reverse split tegenaan en we kunnen weer verder.
Iedereen die al een aantal jaren in de scheepvaart zit weet dat het zo gaat.
Ik ken geen enkel scheepvaart bedrijf die nu een hogere koers heeft als 10 jaar geleden. Maar meerdere die nu op 95% staan van hun toenmalige waarde, bijv frontline.
boothram
0
stng kan dan wel verlies boeken, zolang er voldoende cash-flow is ize ik het niet echt in de problemen komen. de scrubberinstallatis zijn een probleem...maar in januari was er nog een grote meerwaarde in vergelijking met vldfo: het is niet ondenkbaar dat bij een heropleving weer een premie ontstaat voor vlsfo /mgo...maar onwaarschijnlijk. Alleen die kosten en time-outs zullen verdwijnen. Hoeveel en wanneer ze moeten terugbetalen staat op hun website: ze zitten helaas niet op de bahamas....met negatief kapitaal kunnen ze niet verder doen denk ik.
Indien bv.euronav 'het boeltje' zou overnemen, met de schulden zijn vooral die schulden de kost. alleen, zij zouden wellicht stukken goedkoper kunne lenen. De tarieven in q4 gerealiserd zijn zeker niet erg verlieslaten: per boot valt de schuld wel nog mee...20 miljoen... zn dat kost dan algauw 10 000 euro per dag/per schip aan afschrijving en intrest. Dit kwartaal halen ze het nog net, denk ik.maar er is toch een dringende nood aan een goed kwartaal...Indien euronav zou overnemen zou vooral goedkoper geleend kunnen worden, en euronav zou wel een en ander verkpen....Op de commerciele diensten zou eventueel wel kunnen bespaard worden, hoe meer schepen hoe meer vaart...
Al bij al is het niet evident een bedrijf op te kopen met zo'n schuldenlast: misschien wel een deel van de vloot...en dan zou men wellicht dieper in de geldbeugel moeten tasten, maar wel een serieuze korting kunnen afdwingen...maar t euronav het zal houden bij grotere schepen, al denk ik dat er nu misschien wel wat meer nood zal zijn aan die kleinere schepen....afnemend verbruik!
[verwijderd]
0
quote:

Dark_enRahl schreef op 29 december 2020 16:15:

En we zijn terug ingestapt!
GAK 6,525 EUR.
2400 stuks.
Succes, bij welke koers stap je weer uit?

Bij welke koers koop je bij?
[verwijderd]
0
Viewpoint : A bleak outlook for VLCC freight rates
Published date: 29 December 2020

Share:
Very large crude carrier (VLCC) rates in the Mideast Gulf are likely to remain under pressure into 2021, as Opec+ policies will offer little initial support.

The Opec+ group decided on 3 December to raise its collective crude production by 500,000 b/d in January. The increase — which equates to around two 2mn bl cargoes a week — will be shared across all vessel classes, and will not support VLCC rates in 2021 on its own.

Subsequent output adjustments by the Opec+ group will be decided at monthly ministerial meetings, and production cuts are also possible.

VLCC shipments of crude from the Mideast Gulf to Asia-Pacific — by far the busiest route for the vessel class — declined by 21pc on the year to just over 250mn t in the second half of 2020, according to Vortexa. The volume lost equates to 250 VLCCs, more than one supertanker a day.

The overhang of tankers available to load before the standard fixing window averaged 25 during the fourth quarter. This oversupply, which has pushed VLCC rates between the Mideast Gulf and east Asia down to $6.77/t so far on average in the fourth quarter, is likely to stay. Despite a slight increase in recent weeks, rates were almost 25pc lower than any previous fourth quarter since Argus started assessing the route in 2005.

Hopes for global oil demand recovery remain tied to the easing of measures taken to curb the spread of the Covid-19 pandemic. Argus Consulting estimates global crude demand will rise by 5mn b/d on the year in 2021, which would still leave it nearly 4mn b/d below 2019 levels.

But demand in China, as well as in India and other emerging markets, has recovered more quickly than expected. And some positive signs are emerging for VLCC and Suezmax tonne-mile demand from China, the world's largest oil importer. Shipping research firm Alphatanker estimated that US-China crude shipments will increase by 75pc on the year in 2021 to around 1mn b/d. China's purchases of US crudes have ramped up as Beijing looks to meet its interim trade deal negotiated with Washington in January, which included commitments to buy more US energy products. But the incoming administration of president-elect Joe Biden has not given a clear signal on what it plans to do about the deal, which is due to expire in late 2021.

On the tanker supply side, although the VLCC order book was at multi-year lows in relation to fleet size for most of 2020, 32 new tankers are scheduled to be delivered in 2021, according to shipbroker SSY. This means that the fleet will increase in size unless scrapping increases significantly.

After limited scrapping in 2019 and 2020, more could take place in 2021, with 232 ships — or 29pc of the fleet — more than 15 years old, which is the typical cut-off point beyond which ships are chartered at a discount. These older ships are also likely to operate at higher cost than newer vessels, making them more likely to be scrapped, particularly in an environment of lower rates. But the number of vessels scrapped would need to rise tenfold from the three so far in 2020 in order to offset new deliveries, so this is unlikely to impact rates in the short term.

In the longer term, if the order book remains low tanker supply could tighten. Lower earnings and uncertainty over future environmental legislation are likely to discourage some companies from making major investment. But there are already signs of an increase in ordering activity, and any future tightening of supply will depend on whether all the options on a recent spate of orders for VLCCs to be delivered in 2022 and 2023 are exercised, and whether this increase in demand continues.

By Nikos Kokolinakis
Yes we can
0
quote:

Tellen schreef op 29 december 2020 19:16:

shorten als het aandeel al zo laag staat, das durven...
Lijkt me leuk :) ik ga alvast gewoon rustig bijkopen, shortertjes uitroken. Grappig en heel erg lucratief
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 13:35
Koers 15,140
Verschil -0,120 (-0,79%)
Hoog 15,280
Laag 15,070
Volume 15.978
Volume gemiddeld 226.401
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront