Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
HenkJoh
2
quote:

Bert12345 schreef op 24 december 2020 23:01:

Dat is allemaal waar, dus deze strategie wordt gekopieerd. Apple heeft 2.000 mrd in kas. Tesla 2? Beurswaarde van Tesla is 600 mrd, maar dat hebben ze in de verste verte niet in kas. Kortom: Tesla is een geweldig verhaal, maar geen marktmacht of kas om toetreders af te weren? Zelfs VW kan ze bedreigen, hoewel ze nu wel haast moeten maken. Herbert Deiss maakt goede stappen, maar is het genoeg? Dus het wordt: Apple (denk het), Tesla (krijgt een plaats), VW (yep, mits snel genoeg omgeschakeld), Toyota (wordt spannend, ze gokken verkeerd), Google (mss, ze hebben cash, alliantie met Toyota kan een plaats krijgen naast de anderen). Peugeot, Fiat, Alfa, Ford, Chrysler, etc: it will all be history.
Alhoewel de getallen niet zo kloppen (Kas en aan kasmiddelen gelijke middelen Apple zijn 191 mld usd en bij Tesla 14 mld.
) zit daar wel de crux. Tesla is absoluut nu koploper, maar houden ze de voorsprong? Als alles goed gaat dan gaat het goed. Zou Musk wat van zijn 20% belang af kunnen bouwen en aan Tesla ter beschikking stellen. Ben benieuwd hoe de markt dat zou absorberen. Nog eens een aandelen emissie? Het zou, want GS kan alles verkopen maar wordt wel tricky.

Maar vasthouden van de voorsprong, investeren in productiecapaciteit en investeren in werkkapitaal snoept al de operatief cash flow op.
Dutcheon
2
Er is niks af te houden, Elon omarmt juist de concurrentie... zie het feit dat hij toenadering toe laat bij het gebruik van de Tesla Superchargers door andere autofabrikanten.

Met Tesla wil hij de elektrificatie voort trekken. Hij heeft toch nooit gezegd dat hij de grootste wil zijn?

Ondertussen zijn ze wel de breedst opererende autobouwer.
Dat inhalen gaat zomaar niet, al gooit Apple er hun hele kapitaal morgen tegenaan.
En dat doel heeft Apple ook helemaal niet om Tesla van de kaart te vegen.....

De waarheid ligt ergens in het midden, en het duurt nog wel 3-5 jaar voordat andere autobouwers ook 500.000 EV’s bouwen kunnen en ook nog verkopen....
VW zal wellicht een poging doen maar komen ze aan de batterijen? Northvolt project gaat nog niet heel hard....
En bovendien iedereen roept altijd wat over de duurzaamheid van de accu’s van Tesla..... hoe zit het met die andere merken? Hoe gaat de accu van de ID3 zich houden op langere termijn?
Komt er een nieuw VW sjoemelschandaal.... lekkende accu’s??? Ik ben benieuwd.

Als het aan Elon ligt hadden de andere autobouwers 5 jaar geleden al moeten staan waar ze nu staan, en zo denk ik er ook over..... ze riepen in 2013 al heel hard dat ze er ook aan kwamen, maar ik heb nog geen Model-s concurrentie gezien.

Mijn model-s met inmiddels 300.000km op de teller en nog 32k waard doe ik voorlopig niet weg....
Wat is er sneller? Kan sneller laden? Heeft een grotere actieradius voor onder de 50.000 euro (tweedehands)

Een model-s van 2016 bijvoorbeeld.
Maar de concurrentie heeft er nog geen te koop. Allemaal suv achtigen of kleine pruts auto’s. Niet iets waar je met je gezin alle ruimte in hebt, luxe zoals de model-s heeft. Panoramadak wat volledig open kan, dolby geluid systeem en acceleratie naar 100 in 4sec en dat voor onder de 40k tweedehands
Mylett
6
Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.

Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.

Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:


"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"


Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.

Disclaimer

Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.
holenbeer
1
quote:

Twbg schreef op 28 december 2020 02:27:

Jij hebt echt totaal geen idee waar je over praat.
Wie? Musk met zijn soufflé?
tomansky
0
quote:

Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:

Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.

Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.

Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:


"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"


Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.

Disclaimer

Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.

Je verwijt de 'bulls' van blindstaren, maar het zelfde geldt voor de 'bears'.

Je hebt het over de waarde van alle andere automakers... heb je ook ooit gekeken hoeveel schuld vs. omzet die automakers hebben? op papier zijn die bedrijven falliet/niks waard.

Je vergeet ook even het punt dat Tesla nog steeds met 40-50% groeit ieder! jaar.

Je punt over de EV credits slaat helemaal nergens op, want als je dat nogsteeds roept dan heb je gewoon nog nooit een financieel rapport van Tesla bekeken. Al het geld bij Tesla gaat naar groei en niet naar de aandeelhouder. Wacht Q4 cijfers af en kijk naar de Free cash flow, ze zullen ook weer een record kwartaal halen qua auto verkopen.

Tuurlijk is de koers hoog. Maar zolang Musk en Tesla waarmaken wat ze beloven groeien ze vanzelf naar deze koers toe.

Disclaimer: Long, met 950% winst

beetje meer
0
Dec 28 (Reuters) - Tesla Inc TSLA.O will come to India early next year, country's transport minister Nitin Gadkari told national daily the Indian Express on Monday.

The electric-car maker will start with sales and then might look at assembly and manufacturing based on the response, the minister told the newspaper.

Tesla and the minister's office could not be immediately reached by Reuters for comment.

Though keen to reduce its oil dependence and cut down on pollution, India's efforts to promote electric vehicles have been so far stymied by a lack of investment in manufacturing and infrastructure such as charging stations.

The first model to be launched will be Model 3, the cheapest among Tesla vehicles, with prices starting at over $74,739 (5.5 million Indian rupees), according to a report in the Economic Times on Saturday. (https://bit.ly/355Y4i3)

The bookings will start in January, the report said.

In October, the government of Maharashtra had invited Tesla to the state, weeks after Chief Executive Officer Elon Musk suggested entering the country next year. nL4N2HD4BK
Dutcheon
1
Om het maar weer even een discussie te laten worden....

Voor het einde van het jaar nog een retrace of gaan we richting de 700$ sluiten dit jaar?

Zelf verwacht ik vandaag weer een redelijke opening (dit moment staat 674$ voorbeurs) gevolgd door een gecreerde dip..... en denk ik dat we voor eind 2021 net onder de 700$ gaan sluiten.

Maar ik dacht vorige week ook dat we nog een diepere retrace zouden hebben tot onder de 600$ maar we sloten alweer erg hoog vorige week op $671
Wie weet gaan we met de aankomende Q4 cijfers, die mogelijk zorgen voor het halen van de 500.000 verkochte Teslas in dit covid jaar toch nog met enthousiasme die 700 grens doorbreken.

Ik ben benieuwd en heb vorige week nog groot bijgekocht op 623
Bert12345
1
quote:

HenkJoh schreef op 25 december 2020 01:02:

[...]

Alhoewel de getallen niet zo kloppen (Kas en aan kasmiddelen gelijke middelen Apple zijn 191 mld usd en bij Tesla 14 mld.
) zit daar wel de crux. Tesla is absoluut nu koploper, maar houden ze de voorsprong? Als alles goed gaat dan gaat het goed. Zou Musk wat van zijn 20% belang af kunnen bouwen en aan Tesla ter beschikking stellen. Ben benieuwd hoe de markt dat zou absorberen. Nog eens een aandelen emissie? Het zou, want GS kan alles verkopen maar wordt wel tricky.

Maar vasthouden van de voorsprong, investeren in productiecapaciteit en investeren in werkkapitaal snoept al de operatief cash flow op.
Idd: de cash positie van Apple is iets minder positief als ik had verwacht. Goed dat je hier anoniem kan vertoeven.....
Gunther
3
quote:

Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Ik zou me ook het leplazarus lachen als ik Musk was. De markt aangeven dat 160 te hoog is, maar alle techgekkies denken dat alles in goud verandert. Musk wil de wereld veranderen. Winst is bijzaak, storytelling zijn handelsmerk. Ik hoop voor Jan Particulier die niets van waarderingen begrijpt dat die op tijd uitstapt. Musk is hoe dan ook winnaar, die geeft op deze koers aandelen uit. Geen zorgen meer en verder kunnen bouwen. Wat een heerlijke positie.
Bert12345
0
quote:

Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:

Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.

Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.

Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:


"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"


Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.

Disclaimer

Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.

Ik zit bij DeGiro en ga short in Tesla met Turbo Short van BNP Paribas. Hoe en waar koop jij die puts? Dank voor reactie.
HenkJoh
2
[quote alias=tomansky id=13036998 date=202012280939]
[...]

Je verwijt de 'bulls' van blindstaren, maar het zelfde geldt voor de 'bears'.

Je hebt het over de waarde van alle andere automakers... heb je ook ooit gekeken hoeveel schuld vs. omzet die automakers hebben? op papier zijn die bedrijven falliet/niks waard.

Je vergeet ook even het punt dat Tesla nog steeds met 40-50% groeit ieder! jaar.

Je punt over de EV credits slaat helemaal nergens op, want als je dat nogsteeds roept dan heb je gewoon nog nooit een financieel rapport van Tesla bekeken. Al het geld bij Tesla gaat naar groei en niet naar de aandeelhouder. Wacht Q4 cijfers af en kijk naar de Free cash flow, ze zullen ook weer een record kwartaal halen qua auto verkopen.

Tuurlijk is de koers hoog. Maar zolang Musk en Tesla waarmaken wat ze beloven groeien ze vanzelf naar deze koers toe.

Disclaimer: Long, met 950% winst

Beste Tomansky,

Ik ben geen typische bear. Althans niet voor het bedrijf, wel voor de koers. Maar bent u het er niet mee eens dat de verwachtingen wel heel hooggespannen zijn en als het misgaat de stijging juist de andere kant op gaat? Hoe hoger je komt, hoe dieper je valt. Er moet operationeel nog heel wat gebeuren om van een afzet van 500000 te groeien met aanzienlijke aantallen.

Quote ]Al het geld bij Tesla gaat naar groei en niet naar de aandeelhouder".[/i]

Ja precies. Sterker, toename van het geld komt van de aandeelhouder. Met zulke hooggespannen verwachtingen is het ze gelukt om in 2020 drie keer aandelen te verkopen/plaatsen. De laatste offer tegen een prijs van USD 449 per aandeel. Dan heb je ook geen vreemd vermogen nodig.
tomansky
0
quote:

HenkJoh schreef op 28 december 2020 18:43:

Beste Tomansky,

Ik ben geen typische bear. Althans niet voor het bedrijf, wel voor de koers. Maar bent u het er niet mee eens dat de verwachtingen wel heel hooggespannen zijn en als het misgaat de stijging juist de andere kant op gaat? Hoe hoger je komt, hoe dieper je valt. Er moet operationeel nog heel wat gebeuren om van een afzet van 500000 te groeien met aanzienlijke aantallen.

Quote ]Al het geld bij Tesla gaat naar groei en niet naar de aandeelhouder".[/i]

Ja precies. Sterker, toename van het geld komt van de aandeelhouder. Met zulke hooggespannen verwachtingen is het ze gelukt om in 2020 drie keer aandelen te verkopen/plaatsen. De laatste offer tegen een prijs van USD 449 per aandeel. Dan heb je ook geen vreemd vermogen nodig.

Ik kan niet voor andere spreken maar ik heb zelf nog de volgende verwachtingen.

- Tesla blijft marktleider EV's
- De batterijen die Tesla zelf gaat produceren worden de meest efficiente EV batterijen en tegen de goedkoopste prijs.
- FSD zal in 2021 verder uitgerold worden. Uiteindelijk zal Tesla het eerste bedrijf zijn dat een volledige zelfrijdende auto heeft.
- Hierna zal de prijs van FSD oplopen en dus de winst per verkochte auto flink stijgen.
- Met 2 draaiende fabrieken en 2 fabrieken in aanbouw zou het mogelijk moeten zijn dat ze 800K - 1Milj. auto's produceren in 2021.

Ik vind de verkoop van nieuwe aandelen juist super slim gedaan. De koers is maar met 1% 'diluted' en de kaspositie is flink verbeterd. Ze kunnen met dit geld de schulden terugbrengen of nog aggressiever groeien.

Sander1234
2
quote:

Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:

Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.

Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.

Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:


"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"


Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.

Disclaimer

Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.

200 k short- wow. Dat is echt put your money where your mouth is. Risicovol maar als de bubble klapt pak je ook echt een klapper! Succes!
Zelf ook short maar met 2 k. Wacht op de trigger voor een forse daling en dan ga ik er harder in. Heb binck turbo’s met een SL van 798 en 897. Over die van 798 kan ik er misschien wel uitgooien..mocht de 720 gehaald worden.
Ook wells fargo noemde Tesla in hun vooruitzichten de flop van het jaar. De vele believers en die nog steeds vol er voor gaan-zet iig een stop loss in met een voor jou acceptabel verlies (of pak de mooie winst)
[verwijderd]
0
Volkswagen breidt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's fors uit
Gecreëerd: 10:23

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen gaat het aandeel oplaadstations flink uitbreiden. Dit maakte de Duitse autobouwer dinsdag bekend.

In Duitsland heeft Volkswagen nu al meer dan 1.200 oplaadpunten en in 2021 staan er nog eens 750 gepland.

"We hebben significant meer oplaadpunten in Duitsland en Europa nodig", zei een bestuurder van de autofabrikant in een toelichting.

Door: ABM Financial News.


goh, je zou bijna denken dat Tesla concurrentie gaat krijgen.
löngterm
0
quote:

Mylett schreef op 27 december 2020 19:35:

Objectief de grootste bubbel voor een single stock ooit. Marketcap van USD 630 miljard komt overeen met >80% van de totale market cap (~800 miljard) van ALLE autoproducenten wereldwijd. Laat dat even goed inzinken... Tesla met een omzet van ~1% van de totale automarkt (25 miljard vs. 2,3 BILJOEN) wordt gewaardeerd op >20x omzet terwijl de de concurrentie op 0,35x omzet zit. Operating margins van nog geen 1% en de enige echte bron van winst (4 van de 5 'winstgevende' kwartalen) - de regulatory credits (waaronder ZEV) zijn een smeltend ijsklontje. Nu concurrentie dit jaar echt op stoom komt, verliest Tesla iet alleen marketshare in ALLE markten, maar verliest ook absoluut (YoY) sales in de meer volwassen markten (NL/NO/ES). De echte groei zal nu moeten komen uit USA en met name CN, maar ook daar lijkt (ondanks fikse pricecuts) het bovenstaande scenario zich te gaan herhalen.

Nu zullen de Tesla bulls wel weer komen met hun veelgehoorde tegenargumenten, waaronder de verwijzing naar hun Messias, maar feit blijft dat er geen enkele foutmarge in de sprookjes en luchtfietserij mag zitten om de HUIDIGE koers (gewaardeerd op 80% van ALLE autoproducenten wereldwijd) te rechtvaardigen.

Het mooiste van het hele verhaal is trouwens dat ik honderden online topics, nieuwsberichten en forums heb gevolgd en er door geen enkele bull ooit is vermeldt dat Musk zelf ook een mening blijkt te hebben over de belachelijke koers:

Elon Musk heeft namelijk zelf in mei bij een koers van 160 al aangegeven dat de stock price 'too high' was en herhaalde dit lachend en schouderophalend in een recent interview na vragen over de stock price ('I even said the stock was too high - what am I supposed to do') youtu.be/8HShn09BUh8?t=316

Interessant ook dat hij in dit interview ook aangeeft open te staan voor een merger. Tekenen aan de wand... En alsof dat niet genoeg is, schrijft hij in een recente brandbrief aan werknemers dat de winstgevend slechts 1% is en er dringend extra op de kosten moeten worden gelet:


"When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profits, but if, at any point, they conclude that’s not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!"


Het wachten is nu op de trigger voor de sledgehammer. En denk maar niet dat de S&P inclusie enige demping op de volatiliteit gaat hebben. Forced buying betekent namelijk ook forced selling bij herschikking van de portfolio.

Disclaimer

Short 200k d.m.v. puts Jan 2023.

Hoewel ik het met je eens ben dat Tesla in Bubbel territorium zit is je redenatie enorm biased en raakt nog schip nog wal.
Je vergelijkt Tesla met auto OEM's terwijl Tesla geen auto maker is. (FSD, Grid storage, Solar, Hvac, Vertically integrated)
Daarnaast maakt Tesla EV's welke de toekomst zijn en hebben ze een enorme voorsprong op intelectual property. Beleggen is toekomstige winsten waarderen niet die van vroeger.
Dan heb je nog het feit dat Tesla door de verticale integratie veel innovatiever te werk kan gaan en dit terug is te zien in de snelheid van verbeteringen in producten.
Ook willen vrijwel alle jonge talentvolle werknemers een baan veroveren bij Tesla. Kortom meer reden om te verwachten dat ze sneller zullen innoveren dan concurrentie.
Om nog maar niet te spreken over de de concurrentie die alle fabrieken om zal moeten bouwen en personeel her-opleiden. Dit terwijl ze in de knoop zullen liggen met employers unions en er financieel slecht voor staan.

Hoe dan ook leuk zo'n verhaaltje en ja Tesla is op de huidige waarderingen een enorme bubbel. Maar het is en blijft ook het aandeel met het meeste potentieel en een met meer product ideeën dan dat het kan uitwerken.
Dutcheon
0
quote:

wizz schreef op 29 december 2020 11:02:

Volkswagen breidt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's fors uit
Gecreëerd: 10:23

(ABM FN-Dow Jones) Volkswagen gaat het aandeel oplaadstations flink uitbreiden. Dit maakte de Duitse autobouwer dinsdag bekend.

In Duitsland heeft Volkswagen nu al meer dan 1.200 oplaadpunten en in 2021 staan er nog eens 750 gepland.

"We hebben significant meer oplaadpunten in Duitsland en Europa nodig", zei een bestuurder van de autofabrikant in een toelichting.

Door: ABM Financial News.


goh, je zou bijna denken dat Tesla concurrentie gaat krijgen.
Ja, maar dan zijn ze er nog niet....

met het IONITY netwerk hanteren ze tarieven die vergelijkbaar zijn met het tanken van een brandstof auto. Op dit moment is het al 79 cent per kW.

Daar gaat je voordeel.
[verwijderd]
1
quote:

Dutcheon schreef op 29 december 2020 15:34:

[...]

Ja, maar dan zijn ze er nog niet....

met het IONITY netwerk hanteren ze tarieven die vergelijkbaar zijn met het tanken van een brandstof auto. Op dit moment is het al 79 cent per kW.

Daar gaat je voordeel.
het gaat niet om de prijzen van de kW's, maar om het feit dat Tesla niet meer uniek is.
En langzaam maar zeker gewoon met de rest in het rijtje komt te staan.
Dutcheon
0
Als je het niet ziet, dan merk je er ook niks van inderdaad.

Ik heb elke dag lol met bijna 450pk op de achterwielen van mijn 8 jaar oude model-s.
Die lol ga je echt niet krijgen met een ID4.

In een model-s of model-x stap je als het ware in een nieuwe generatie auto. Het scherm helpt daar flink bij. Die ipad met soort van kinderhuls in een id-3 of id4 vind ik echt een afknapper

Je rijd vanavond nog weg zonder te plannen naar Italië met elke Tesla.
Dat kun je wel vergeten met elke andere EV, dan kun je gaan puzzelen naar laadpalen.
En kun je finacieel ook beter even met de auto van de buurman ruilen, want als je voor de hoofdprijs moet gaan laden dan is de lol er gauw van af.....

[verwijderd]
1
quote:

Dutcheon schreef op 29 december 2020 17:00:

Als je het niet ziet, dan merk je er ook niks van inderdaad.

Ik heb elke dag lol met bijna 450pk op de achterwielen van mijn 8 jaar oude model-s.
Die lol ga je echt niet krijgen met een ID4.

Je rijd vanavond nog weg zonder te plannen naar Italië met elke Tesla.
Dat kun je wel vergeten met elke andere EV, dan kun je gaan puzzelen naar laadpalen.
En kun je finacieel ook beter even met de auto van de buurman ruilen, want als je voor de hoofdprijs moet gaan laden dan is de lol er gauw van af.....

Nee, mijn nieuwe ID4 heeft maar 250 pk ofzo.
Toch ruim 100 meer dan mijn huidige octavia.
En die heb je toch wel nodig zeg als je in Nederland 100 wilt rijden. Ja echt hoor!

Tja, en ik denk inderdaad dat iedereen dagelijks naar Italie rijdt.
En wel bijzonder dat jouw S helemaal naar Italie rijdt zonder te laden.
Dacht dat ik dat alleen met mijn skoda kon.

En, iedereen kan natuurlijk zo even 80k aftikken voor een S. Geen probleem toch, want iedereen in Nederland is loaded!
Ik was al blij met mijn 8% bijtelling op mijn ID4 van 45k.

Maar ja, Tesla rijders zullen blijven volhouden dat Tesla die enige EV is en dat dat altijd zo zal blijven.

PS, ik heb de ID4 ook maar gekregen van mijn baas. Had liever een nieuwe diesel gehad, maar ik zal een gegeven paard niet in zijn bek kijken. En daarbij, de laadpaal staat al op mijn oprit.
7.741 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 ... 384 385 386 387 388 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 22:00
Koers 162,130
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 262.052
Volume gemiddeld 101.632.094
Volume gisteren 75.580.637

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront