Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
mijn gedacht
0
boothram
0
quote:

klein gevaarlijk afval schreef op 25 februari 2021 09:30:

Vraagje: zijn de bevrachtingsrates door een niet-insider als ik op één of andere manier op te volgen aub?
veel mogelijkheden
fearnpulse.com/ (mijn voorkeur)
tradewinds.com
poten daily breefing
hellenic
vlcc app
Alleen... de korte termijnratings zijn effenaf misleidend, ...
beter is te kijken naar de kwarteelrrappporten van tankermaatschappijen... daar zegggen ze wat ze overhouden aan een voyage:in kwartaalbegin (reken er wel 12000$ kosten en afschrijvingen of leasekosten voor hun rekening : breakeven vaak 280000..) : de spotprijs is bepaald door het verbruik op de vorige routes en de detailprijs voor fuel, ik neem aan in de haven waar ze starten.
Als het druk is varen ze sneller... en dan verbruikt zon ding 80 000 :$ per dag.
andere elementen kunnen een rol spelen, het is misschien niet overal identiek..)
Eenkeer alles verhuurt moeten ze ook nog van verder komen, gemiddeld gezien...
daarom: het aantal boten, en de verhouding scrap/nieuwbouw is belangrijk.
die is nu extreem slecht... maar de scraps moeten nog komen en verdere nieuwbouw extree duur en onzekerheden na 2030... dan wordt olievolume een probleem
[verwijderd]
0
quote:

sappas schreef op 25 februari 2021 10:47:

[...]
Dat is ook mijn mening.
Vroeger kon ik nog eens een deal maken met Binck over de kosten, dit is nu niet meer mogelijk en ze zijn toch een stuk duurder geworden.

Groetjes,

Sappas
Ja, klopt dat is mij ook niet meer gelukt. Ik moet nu ook de service fee betalen.

Dividend uitkering en een paar andere zaken zijn nu wel gratis.

Voordeel vind ik ook dat er veel OTC en pink handel mogelijk is, daar maak ik regelmatig gebruik van.

Maar alles bijelkaar ben ik fors duurder uit dan hiervoor bij Binck.
bambricks
0
quote:

basinclab schreef op 25 februari 2021 16:18:

[...]
veel mogelijkheden
fearnpulse.com/ (mijn voorkeur)
tradewinds.com
poten daily breefing
hellenic
vlcc app
Alleen... de korte termijnratings zijn effenaf misleidend, ...
beter is te kijken naar de kwarteelrrappporten van tankermaatschappijen... daar zegggen ze wat ze overhouden aan een voyage:in kwartaalbegin (reken er wel 12000$ kosten en afschrijvingen of leasekosten voor hun rekening : breakeven vaak 280000..) : de spotprijs is bepaald door het verbruik op de vorige routes en de detailprijs voor fuel, ik neem aan in de haven waar ze starten.
Als het druk is varen ze sneller... en dan verbruikt zon ding 80 000 :$ per dag.
andere elementen kunnen een rol spelen, het is misschien niet overal identiek..)
Eenkeer alles verhuurt moeten ze ook nog van verder komen, gemiddeld gezien...
daarom: het aantal boten, en de verhouding scrap/nieuwbouw is belangrijk.
die is nu extreem slecht... maar de scraps moeten nog komen en verdere nieuwbouw extree duur en onzekerheden na 2030... dan wordt olievolume een probleem

Thanks voor de side
boothram
0
break-even
er moet een onderscheid gemaakt worden
-cash breakeven
-boekhoudkundig breakeven
-reele NAV breakeven

het verschil: in cash breakeven worden alleen de lopende uitgaven afgetrokken van inkomen
- boekhoudkundig breakeven rekent met finaciering en afschrijving. normaal is dat 5% nieuwwaarde
over 20 jaar... wellichtis dat voor een 5 jaar oude boot nog 15x5 %. Onder de financiele uitgaven vallen ook de bareboat kosten; die zijn stukken hoger dan de afschrijvingen.. de breakeven van een bareboat is eerder 30 000$ /dag. rekening houdend met de verzekering, staff, drydockkosten,, administratieve kosten...
- verlies/winst breakeven: men kan de waarde berekenen van de vloot één jaar ouder, en verglelijken met de actuele waarde.... euronav schrijft algauw 300 000 000 af op een vloot die maar 140 000 000 verliest in waarde per jaar. dat maakt voor het NAV breakeven een verschil ..indien op een vloot 5000 000 wordt afgeschreven is dat eigenlijk 25000000 teveel 7000$/dag
rekening houdend met financieringskosten zonder leasekosten komt men eerder op een breakeven van 16000...(voor een vlcc) + -afgeleid uit de kosten zoals in q4, rekeninh houdend met een teveel aan kosten door covid en extra drydocks, normaal wordt geschat op 7000-8000$/dag voor een vlcc

zelfs met negatieve rates kan die 16000 hehaald worden...voor de timecharters zelfs ruim het dubbele.De stoop heeft het over een verbriuki van 30000$ /dag (50-60 tMT ...ipv 110).. er bestaan grafieken van vorig jaar in drukste periode sprak men van 80 000 fuelkosten /dag(denk grafiek van fearlys)

boothram
0
olieprijs +17% in februari
1,5per dag meer vanaf morgen....als opec+ dat beeslist

het eerste zal veel vlcc 15% trager doen rijden.... 85% productiviteit..=.17% meer boten nodig

... en de scraps bevorderen... samen 100+ vlcc nodig
de, het tweede vraagt ook 67 vlcc extra ... (per vlcc 10 milj vaten per jaar)
het herstel van een normaler marktevenwicht zou daardoor versneld kunnen worden...
laten we maar niet te snel van schaarste spreken... dan komen er geen scraps en dan gaat men sneller gaan varen...maar alles is relatief
168 boten meer nodig, en slechts 167 beschikbaar... wie zal de boot missen?
[verwijderd]
0
quote:

belegger1981 schreef op 1 maart 2021 12:18:

Op mijn bolero is nog geen dividend gestort euronav,nog iemand?
Het dividend wordt vrijdag 5 maart bijgeschreven.
GiGa
0
quote:

Landgenoot schreef op 1 maart 2021 14:31:

[...]
Het dividend wordt vrijdag 5 maart bijgeschreven.
De ex-coupon datum voor het dividend van $0,03 per aandeel is 24 februari 2021. De betaalbaarstelling van dit dividend is 5 maart 2021. Een dividend van $0,12 per aandeel op jaarbasis geeft, omgerekend naar de huidige euro/dollar wisselkoers, een dividendrendement van slechts 1,5% bij de huidige beurskoers.
Vavli
0
quote:

GiGa schreef op 1 maart 2021 18:48:

[...]

De ex-coupon datum voor het dividend van $0,03 per aandeel is 24 februari 2021. De betaalbaarstelling van dit dividend is 5 maart 2021. Een dividend van $0,12 per aandeel op jaarbasis geeft, omgerekend naar de huidige euro/dollar wisselkoers, een dividendrendement van slechts 1,5% bij de huidige beurskoers.
Beetje onzinnige uitleg: als je het dividend van de vier kwartalen 2020 samentelt, zit je aan een record opbrengst.
Wat de volgende drie kwartalen brengen, is voorlopig koffiedik kijken. Ongetwijfeld zal het dividend dit jaar een stuk minder zijn dan in 2020 maar de koerswinst zal zeer waarschijnlijk dat lagere dividend ruimschoots compenseren.
[verwijderd]
0
:)

1/1/2021 28/03/2021

1.22 1.21 eur/usd

6.6 7.53 euro / euronav

51.8 66.13 euro per vaatje Brent

Hoeveel vaatjes kan Euronav opslaan, al dan niet varend ?

Zo'n 262 630,9 DWT
129 000 000 Vaten ?

Neem nu dat die maar 65% geladen waren
Enig idee om welk bedrag dat dan gaat ?
Ik zou dan denken, waarom maar 65%
Iemand verdiend daar dan aan
en de schipper zal daar dan wel wat voor krijgen zeker ?
En intussen is het oud ijzer ook gestegen, en
Chinees nieuwjaar is gevierd
:)
Wat denken jullie ?

Becb
0
quote:

Thole schreef op 1 maart 2021 18:47:

Interessant gesprek met Hugo De Stoop: www.youtube.com/watch?v=scfNitz8xVk
Bedankt voor de link.
Wat betreft de shares buyback ben ik wat teleurgesteld (al is het voor het bedrijf natuurlijk goed): Euronav koopt niet bij koersen van 8euro per aandeel. Wel aan 6.5 - 7 euro - a no-brainer- noemt Hugo dat. Hun 50 miljoen aan buyback kapitaal legt natuurlijk wel een bodem onder de koers. Mochten ze weer richting 6.5 euro dalen, dan koop ik bij.

Vavli
0
quote:

Becb schreef op 2 maart 2021 09:04:

[...]

Bedankt voor de link.
Wat betreft de shares buyback ben ik wat teleurgesteld (al is het voor het bedrijf natuurlijk goed): Euronav koopt niet bij koersen van 8euro per aandeel. Wel aan 6.5 - 7 euro - a no-brainer- noemt Hugo dat. Hun 50 miljoen aan buyback kapitaal legt natuurlijk wel een bodem onder de koers. Mochten ze weer richting 6.5 euro dalen, dan koop ik bij.

Als het voor het bedrijf goed is, is het toch ook goed voor de aandeelhouder?
Ik denk dat het zeer verstandig is dat Euronav alleen inkoopt bij een te lage koers. Dat zorgt voor een bodem en bij hogere koers heeft Euronav cash om een tanker te kopen als zich ee, koopje voordoet of om meer winst als dividend uit te keren.
bambricks
0
quote:

Vavli schreef op 2 maart 2021 10:18:

[...]

Als het voor het bedrijf goed is, is het toch ook goed voor de aandeelhouder?
Ik denk dat het zeer verstandig is dat Euronav alleen inkoopt bij een te lage koers. Dat zorgt voor een bodem en bij hogere koers heeft Euronav cash om een tanker te kopen als zich ee, koopje voordoet of om meer winst als dividend uit te keren.

Heren dit heeft hij niet gezegd. Indien de koers achterblijft bij de waarde van de schepen dus eigenvermogen dan koopt men aandelen. Mits men op het zelfde moment niet tegen een koopje aanloopt in de tanker markt.

Dus als de aandelen 10 euro doen en de waarde van schepen zijn hoger dan prevaleert men op eigen aandelen te kopen.

Eigenlijk is het een afweging tussen kopen we schepen tegen een discount of onze eigen aandelen tegen een discount. Mits er een cash overschot is.

Mooi om te zien/horen hoe de CEO denkt. Dan begrijp je ook zijn beweeg redenen.

Aanrader om dit te beluisteren.
chob
0
Enig idee hoeveel de koers zou zakken bij een beurscrash want daar begin ik meer en meer voor te vrezen
Becb
0
quote:

bambricks schreef op 2 maart 2021 11:06:

[...]

Heren dit heeft hij niet gezegd. Indien de koers achterblijft bij de waarde van de schepen dus eigenvermogen dan koopt men aandelen. Mits men op het zelfde moment niet tegen een koopje aanloopt in de tanker markt.

Dus als de aandelen 10 euro doen en de waarde van schepen zijn hoger dan prevaleert men op eigen aandelen te kopen.

Eigenlijk is het een afweging tussen kopen we schepen tegen een discount of onze eigen aandelen tegen een discount. Mits er een cash overschot is.

Mooi om te zien/horen hoe de CEO denkt. Dan begrijp je ook zijn beweeg redenen.

Aanrader om dit te beluisteren.

I agree, maar zei hij ook niet dat hij de 50miljoen nog niet heeft aangewend, want dat de koers net omhoog ging (lees: te hoog voor buybacks). 2 weken geleden stond het rond de 8. vorige week pakweg 7.5. En daarbij heeft hij dus niet aangekocht.
19.290 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 15,380
Verschil +0,120 (+0,79%)
Hoog 15,390
Laag 15,070
Volume 59.888
Volume gemiddeld 226.608
Volume gisteren 29.779

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront