Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

meneer Euro
8
tafon
0
Mooie lijst met zaken die van invloed zijn op de koers.
De conclusie hieruit is ook dat je als particulier nooit kan bepalen hoe de koers zal reageren op al deze invloeden.
Ik kijk dan ook enkel naar de TA die spiegelt een beetje af wat de grote beleggers misschien aan het doen zijn.
Op dit moment kun je daarmee zien dat er koopdruk is en die versterkt de laatste dagen behoorlijk.
Tja en dan hopen dat je goed gehandeld hebt.
aextracker
3
De wereld economie draait nog immer zgn. "op halve kracht". Gebrek aan container capaciteit omdat schepen uit de vaart worden gehouden en marges worden opgestuwd in de rederijwereld, industrieen die t.g.v. ontregelde supply chains niet volop kunnen produceren c.q. investeren in groei.
RDS gaat een prima herstelfase tegemoet en bouwt onderhuids rustig door aan het "vergroenen van haar bijdrage aan de energie transitie. Nu de "anti windmolen NGO's "i.v.m. "horizonvervuiling van zich laten horen, zullen de "weiland beschermgroepen" snel opstaan en zich tegen de "versolarisering van de natuurlandschappelijke waarden" keren. wat dan overblijft is "kernenergie , getijde energie en\of waterstof....... laat RDS daar nu volop aan werken..... voor profesisonele applicatie.

Zodra de politiek gaat inzien dat "natuur samenhangt met klimaat" en natuur ook betekent dat je niet overal koeien kan doden om er zonnecelparken voor in de plaats te leggen...... hoezo bouwen...... zal de druk van de massa nieuwe richtingen doen inslaan.

Ondertussen blijven ze lekker lullen in Brussel en Den Haag over klimaat en 2050 en "uit de publieke ruif snoepen" en op kosten van de burgers wachtgeld opstrijken om er hotellerie carrieres mee op te bouwen, zoals de "Krolse je-weet-wel kater Henk"....

Hoe verder weg de te bereiken doelen, des te beter voelen politici zich op hun gemak. Hoe zou dat nou komen...... ?
[verwijderd]
1
quote:

aextracker schreef op 8 mei 2021 09:41:

De wereld economie draait nog immer zgn. "op halve kracht". Gebrek aan container capaciteit omdat schepen uit de vaart worden gehouden en marges worden opgestuwd in de rederijwereld, industrieen die t.g.v. ontregelde supply chains niet volop kunnen produceren c.q. investeren in groei.
RDS gaat een prima herstelfase tegemoet en bouwt onderhuids rustig door aan het "vergroenen van haar bijdrage aan de energie transitie. Nu de "anti windmolen NGO's "i.v.m. "horizonvervuiling van zich laten horen, zullen de "weiland beschermgroepen" snel opstaan en zich tegen de "versolarisering van de natuurlandschappelijke waarden" keren. wat dan overblijft is "kernenergie , getijde energie en\of waterstof....... laat RDS daar nu volop aan werken..... voor profesisonele applicatie.

Zodra de politiek gaat inzien dat "natuur samenhangt met klimaat" en natuur ook betekent dat je niet overal koeien kan doden om er zonnecelparken voor in de plaats te leggen...... hoezo bouwen...... zal de druk van de massa nieuwe richtingen doen inslaan.

Ondertussen blijven ze lekker lullen in Brussel en Den Haag over klimaat en 2050 en "uit de publieke ruif snoepen" en op kosten van de burgers wachtgeld opstrijken om er hotellerie carrieres mee op te bouwen, zoals de "Krolse je-weet-wel kater Henk"....

Hoe verder weg de te bereiken doelen, des te beter voelen politici zich op hun gemak. Hoe zou dat nou komen...... ?
Waar denk jij dat de waterstof uit geproduceerd moet worden? Klassiek is tot nog toe op industriele schaal steamreforming. Electrolytisch, hoe dan ook, vraagt nog meer electriciteit die dan niet meer door windmolens of zonne-cellen opgewekt mag worden!
Zwijnash
1
Olie- en gasconcern Shell begint komende zomer met de productie van groene waterstof op zijn belangrijkste raffinaderij in Duitsland. Het wordt het eerste Europese groenewaterstofproject van Shell. Over twee jaar, in 2023, wil het olie- en gasconcern ook in Nederland beginnen met de productie van groene waterstof.

DeLa(s)Vega(s)
2
quote:

alrob schreef op 8 mei 2021 08:24:

[...]
Ik vond de daling naar de 9.863 op 28 oktober jl (intraday) nog wel wat extremer. Dus wat is laag, wat is extreem? En die olieprijs, tja vorig jaar zelfs even negatief. Dus wat hangt waar van af. Gewoon geen oliepeil op te trekken. Behaverial beleggen is m.i de clou, de remedie. Al dat gecijfer heeft nauwelijks zin; dat zie je bij de publicatie van kwartaalresultaten zo vaak; gunstige cijfers maar toch de koers naar beneden omdat de verwachtingen toch hoger waren, etc. Experts vallen over elkaar heen met cijfermatige berekeningen. Wat is goed genoeg?

Eens, dat fundamentals het nogal eens afleggen tegen sentiment. EN logisch, want ga maar eens tegen de kudde in handelen, dat kan je flink duur komen te staan. Die koersdaling naar € 9,863 was héél erg behavioural te verklaren: er was toen nog geen enkel uitzicht op een werkend vaccin. Laat staan 6 ! Toen de vaccins er ineens waren schoot de koers als een malle omhoog. En toen kwam de Engelse variant dus weer onzekerheid en weer in een klap omlaag (van € 15,70 naar € 14,20 dus circa 10% in enkele dagen). Angst en hoop, daar gaat het voornamelijk om. En terecht!

Angst dat olie(maatschappijen) de nieuwe fimrolletjes of Nokia 2G zijn versus de hoop dat de wereld weer volledig open gaat, de opgepotte spaargelden worden besteed aan mobiliteit (rijden op olie/gas) en vliegen en verwarmen en plastics uiteraard. En dat er eerder méér ICE auto's komen (toenemende welvaart in India en China) dan minder in de komende 20 jaar.

Ik denk dat de EV hype vergelijkbaar is met de Bacardi Breezer hype van 20 jaar geleden. Toen was Heineken werkelijk bang dat de jeugd geen bier meer zou gaan drinken en voor altijd dat hippe Bacardi Breezer zou kopen. Na 2 jaar was de hype over. Achteraf denk je dan: waarom dacht men in hemelsnaam dat een mierzout drankje de gewoonte van 1000 jaar oud om bier te drinken zou wegvagen?

Een auto staat m.i. voor vrijheid. Een EV biedt die vrijheid niet. Altijd maar weer aan die belachelijke oplader.
meneer Euro
0
DeLa(s)Vega(s)
1
quote:

meneer Euro schreef op 8 mei 2021 10:55:

Ah het is weer weekend. Twee dagen ouwehoeren over diesels en elektrische auto's....
Het kan ook heel kort: koop die OTM calls van jun. Momemtum is er naar. ZIe ook XOM. Fijn weekend!
Harry Bullish
2
De ontwikkeling van de batterijen van elektrische auto's staat ook verre van stil. Batterijen worden efficiënter, en er zijn ook ontwikkelingen in de maak die de opslag van groene energie moeten verbeteren, waarmee ook het netwerk kan worden ontlast. Je hebt het dan over de mogelijkheid voor een groter elektrisch wagenpark, en de mogelijkheid om sneller te laden. Daarnaast is er een Chinese fabrikant die inzet op 'accuvervangingsstations', al zie ik daar weinig toekomst in. Ik denk dat voor lange afstanden in de toekomst steeds meer groen en blauw waterstof zal worden gebruikt.

Nu zijn waterstofbrandstofcellen nog niet heel kostenefficiënt, maar daar gaat mogelijk verandering in komen. Er zijn nu al EV/Waterstof hybrid bestelbussen, met een 3 keer de actieradius van de elektrische variant. Auto's die nu al volledig op waterstof rijden, hebben een actieradius vergelijkbaar met de gemiddelde benzineauto. Het probleem is op dit moment echter dat de productie van dergelijke auto's en groen waterstof nog duur is, maar ook dat zal waarschijnlijk niet altijd zo blijven.

En hoewel het voorlopig toekomstmuziek is, lijkt het verre van ondenkbaar dat er over 30 jaar vliegtuigen op (groen) waterstof zullen vliegen, op de korte afstanden. Shell is zelf ook bezig met de waterstofinfrastructuur in o.a. de VS, en onderzoekt de mogelijkheid van gebruik van waterstof als brandstof voor de scheepvaart.

Er is een verandering gaande die veel meer is dan een 'hype'. Om eerlijk te zijn vind ik uw analogie enigszins vreemd. Naar mijn weten heeft Heineken zich nooit serieus drukgemaakt om de concurrentie van Bacardi, en waren het vooral kleinere brouwers die zich zorgen maakten om de toegenomen concurrentie. Zelfs al zou Heineken zich daar ooit druk om hebben gemaakt, dan gaat de vergelijking natuurlijk totaal niet op. Breezers en bier zijn drankjes die nagenoeg dezelfde negatieve externaliteiten kennen, namelijk de hoeveelheid alcohol die schadelijk is voor de gezondheid. Het is echter niet zo dat de negatieve externaliteiten significant groter zijn dan voor het andere drankje; de drankjes zijn wat dat betreft nagenoeg inwisselbaar. Het was dan ook niet zo dat het ene drankje zwaarder zou worden belast dan het ander. Er zijn dan ook geen mega-investeringen gedaan, met overheden wereldwijd, die geld vrijmaakten om bier te laten vervangen door breezers.

De manier waarop u afsluit, doet mij een beetje denken aan de mensen die dachten dat er geen markt zou zijn voor mobiele telefoons. Wie wil er nu de hele dag bereikbaar zijn? Dat waren onze voorouders toch ook niet? Daarnaast, als u het vreemd vindt dat we afstappen van een gebruik dat we al heel lang gewend zijn, dan zal u het helemaal vreemd vinden dat men ooit van paard en wagen is overgestapt naar auto's.

Natuurlijk zullen elektrisch en benzine nog een behoorlijke tijd naast elkaar blijven bestaan, maar volgens mij onderschat u de energietransitie schromelijk. Onverstandig, lijkt mij. Zelfs scepticus Warren Buffet is in gaan zien dat er een grote verandering gaande is.

Rik R
0
Olie- en gasconcern Shell begint komende zomer met de productie van groene waterstof op zijn belangrijkste raffinaderij in Duitsland. Het wordt het eerste Europese groenewaterstofproject van Shell. Over twee jaar, in 2023, wil het olie- en gasconcern ook in Nederland beginnen met de productie van groene waterstof.

De productie van waterstof kost veel energie. Als dat gebeurt met energie uit een schone bron, zoals zonne-energie of windenergie, wordt dat groene waterstof genoemd. Als er energie gebruikt wordt die opgewekt is met fossiele brandstoffen, dan heet het grijze waterstof. Als dergelijke energie gebruikt wordt, maar de uitgestoten CO2 is opgevangen voordat die in de atmosfeer terechtkwam, dan wordt de waterstof blauw genoemd.

De Rheinland-raffinaderij in Rodenkirchen, enkele kilometers ten zuiden van Keulen, wordt de eerste Europese raffinaderij van Shell waar de 'schone' variant wordt gemaakt.

Shell denkt dat waterstof, dat veelal wordt gezien als essentieel voor de vergroening van de industrie, een belangrijk onderdeel van zijn bedrijfsvoering wordt in de komende decennia. De eerste jaren zal het nog niet zover zijn.

www.nu.nl/economie/6132164/shell-begi...
DeLa(s)Vega(s)
3
Dank voor de uiteenzetting en de nuttige argumentatie. Waterstof heeft hoop ik van ganser harte de toekomst. Vooral als de daarvoor benodigde electriciteit groen wordt opgewekt. Dan hebben we een werkelijk groene energievoorziening. Dat zou walhalla zijn. Ik geloof daar ook zeker in, al denk ik dat het nog wel even duurt voordat dit ICE wereldwijd gaat vervangen.

Mijn bedenkingen bij EV zijn, behalve wat ik reeds noemde, de erbarmelijke omstandigheden waarin de grondstoffen voor de accu's worden gedolven, niet zelden door kinderen. Wat gaan we met de accu's straks doen ? De accu's schijnen nogal lastig te blussen te zijn (nogal wat nieuwe appartementgebouwen in A'dam hebben een eigen parkeerkelder met circa 50% Tesla's daarin. Oei, als dat ooit een keer mis gaat....) Bovendien worden veel accu's geladen met door kolen opgewekte stroom. Als de hele keten wordt geanalyseerd, hoe CO2 vriendelijk is EV dan ? We zagen de verkopen van Tesla3 in NL instorten toen het belastingvoordeel een stukje omlaag ging. Dan denk ik inderdaad: een puur fiscaal gedreven hype. Zie ook de Mitsubishi Outlander, veelal met de laadkabel nog ongebruikt in het plastic verpakt na 3 jaar rijden. Treurige "groene" kopers die alleen het belastingvoordeel najagen.

Dus wat mij betreft heel graag de transitie naar waterstof. Liefst zonder al te veel subsidie, indien mogelijk. Heel mooi dat Shell daarop inspeelt.

FirstPharming
1
quote:

De moeder van Juul schreef op 5 maart 2021 21:34:

[...]
dat aandeel van je stond 3 weken geleden op 3,71 . Nu op 2,09.

Hoe vind je zelf dat het gaat?
E nu op 6,87 euro .......

What about that !!
FirstPharming
1
Bovenstaande gaat over Recon Africa die in Namibie na een eerste boring sterk omhoog zijn gegaan
DannyS
0
quote:

bedoekt schreef op 8 mei 2021 10:39:

Oliepijpleidingen VS stilgelegd vanwege cyberaanval - nos.nl/l/2379835
"Elke dag gaan 100 miljoen vaten olie, diesel en andere geraffineerde producten door de pijplijnen van Colonial."

Is weer een stagiair achter de computer gekropen. LOL
[verwijderd]
0
quote:

FirstPharming schreef op 8 mei 2021 11:53:

[...]

E nu op 6,87 euro .......

What about that !!
laat even weten hoveel het over 6 maanden staat
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 5238 5239 5240 5241 5242 5243 5244 5245 5246 5247 5248 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:36
Koers 34,060
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 34,300
Laag 33,925
Volume 7.870.903
Volume gemiddeld 7.443.880
Volume gisteren 7.870.903

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront