Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.181 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
voda
0
ADNOC, bp & Masdar to Expand UAE UK Hydrogen Partnership

Strategic Research Institute
Published on :
22 Sep, 2021, 6:30 am

Abu Dhabi National Oil Company, bp and Masdar announced the signing of strategic framework agreements to expand upon the UAE and UK’s longstanding track record of bilateral partnership in sustainability, including the potential development of clean hydrogen hubs in both the UK and UAE at a scale of at least 2 gigawatts. The agreements underscore the partners’ leadership in technology-driven solutions to the global climate challenge as well as a shared commitment to driving new economic opportunity through decarbonization, both domestically and abroad.

Under the terms of the agreements, ADNOC, bp and Masdar will seek to collaborate on UK and UAE clean hydrogen hub development at an initial scale of 1GW in the UAE and 1GW in the UK, building on the UAE’s position as an anchor investor in some of the UK’s largest offshore wind projects. The hydrogen agreements also align with the UK’s recently announced commitment to achieve 5GW of low-carbon hydrogen by 2030 and the UAE’s Nationally Determined Contribution of reducing greenhouse gas emissions by 23.5% compared to business as usual for the year 2030.

ADNOC and bp will also, as part of the agreements, jointly identify areas for potential partnership in greenfield carbon capture and underground storage and best-in-class methane detection platforms. Further, Masdar and bp will together explore opportunities to develop, build and operate sustainable energy and mobility solutions in urban population centers.

The partners’ shared interest in developing new opportunities for clean hydrogen development capitalizes on the UK and UAE’s highly complementary infrastructure and resource positions. With abundant renewable energy sources and proximity to significant future demand centers for hydrogen and its carrier fuels, the partners’ commitments can help to ensure the UK and UAE are well positioned to become regional leaders in the new hydrogen economy and support both countries’ ambitious climate targets.

CCUS, an equally critical component of the world’s decarbonization toolkit, has been built successfully at commercial scale in the UK and UAE through the Teesside and Al Reyadah facilities, respectively. With the framework agreement, the two partners look forward to expanding their shared leadership in CCUS technology to explore pilot opportunities for further industrial-scale carbon capture within the UAE.
Barren Wuffett
4
Nederlandse docu over waterstof bij National Geographic

Is waterstof dé plossing voor ons energieprobleem en voor het terugbrengen van onze CO2 uitstoot? In de documentaire Waterstof, onze nieuwe energie? gaat presentatrice Anic van Damme op ontdekkingsreis naar de status van waterstof in Nederland. Wat kan er al? Welke uitdagingen en oplossingen zijn er?

In Zuid-Korea rijden al 10.000 auto’s op waterstof, in Nederland nog maar een paar honderd. Volgens wetenschappers gaan ook schepen, vrachtauto’s en zelfs vliegtuigen in de toekomst waterstof gebruiken. De havens van Groningen en Delfzijl – de hydroports - zijn ambitieus om de industrie te verduurzamen door gebruik van waterstof.

En er zijn plannen om ons aardgasnetwerk in te zetten voor het transport van dit gas en in Zuidwending (Groningen) willen ze waterstof gaan opslaan in zogeheten cavernes die zo diep zijn dat de Eiffeltoren erin zou kunnen staan. En wat te denken van een huis dat voorzien is van een centrale verwarming op waterstof? Bij de studenten van de TU Delft krijgt Anic van Damme een bijzonder kijkje in de toekomst. Het waterstof-raceteam Forze gebruikt waterstof voor 800 pk en een snelheid van 300 kilometer per uur. Het team van Eco-runner zet niet in op snelheid, maar op afstand. Met slechts 450 gram waterstof reden zij een afstand van 1196 kilometer – een wereldrecord.

Waterstof, onze nieuwe energie?, een Nederlandse productie, is op woensdag 22 september om 22.00 uur te zien op National Geographic.

www.ad.nl/show/nederlandse-docu-over-...
Leefloon
1
Ierse ( www.beursduivel.be/Forum/2780/Ierse-a... ) IPO, FWIW. Euronext:

Corre Energy B.V. is gespecialiseerd in de ontwikkeling, de bouw en de exploitatie van ondergrondse installaties voor grootschalige opslag van duurzame energie. Het concern ontwikkelt opslaginstallaties in zoutholtes voor energie in de vorm van perslucht en waterstof, waarmee een grote massa energie kan worden opgeslagen met het oog op een later gebruik, om het niet altijd beschikbaar zijn van duurzame energie te compenseren. Corre Energy B.V. ontwikkelt verder activiteiten op het gebied van de productie en verkoop van groene waterstof.

live.euronext.com/en/ipo-showcase/cor...
voda
0
EDP to Build Hydrogen Pilot Plant in Pecém Port Complex

Strategic Research Institute
Published on :
23 Sep, 2021, 6:30 am

On 1st September the Governor of Ceará together with executives from EDP have jointly announced that EDP will invest a total of R$41.9 million in a pilot project for the production of a green hydrogen plant in Pecém Industrial and Port Complex, with a production capacity of 250 Nm3/h of the gas. Its operation should start as early as December 2022. EDP will have a solar plant of 3 MW providing renewable energy to an electrolyzer from Hytron-NEA.

EDP already is operational in Industrial Area of Pecém Complex with a 720 MW power plant and this investment in Research & Development can bring insights into energy transition of its own plants and help EDP become a player in green hydrogen through scaling up production.

Pecém Industrial and Port Complex together with its shareholders State Government of Ceará and The Port of Rotterdam is extremely happy with this development as it marks the first stepping stone of the green Green Hydrogen HUB Pecém Ceará.

The project “Green Hydrogen HUB Pecém - Ceará” was launched in February of this year by the Government of Ceará, Pecém Industrial and Port Complex, Federation of State Industries (Fiec) and Federal University of Ceará. This project has attracted companies interested in operating in the Green Hydrogen value chain, which ranges from renewable energy generation, to production, storage, distribution and consumption of green hydrogen, including for export.
voda
0
Al wat ouder, maar interessant artikel.

Waterstof uit de zee komt eraan

In het proefproject PosHYdon wordt het Q13a-A-gasplatform omgebouwd tot een waterstoffabriekje op zee.
WIM DE PRETER
20 augustus 2021 20:53

Wordt de Noordzee een productieplaats van groene waterstof voor de koolstofvrije economie van morgen? Bedrijven en onderzoekers steken hun teen in het zeewater.

Of het aardolie en -gas zal kunnen vervangen is een open vraag, maar zeker is wel dat waterstof in de Europese energieplannen een belangrijke rol heeft als brandstof van de toekomst. Daar zijn goede redenen voor. Het is eenvoudig te maken met een zogenaamde elektrolyzer, door water met behulp van elektriciteit te splitsen in waterstofgas en zuurstofgas. Doe je dat met groene stroom, dan heb je een volledig fossielvrije energiebron die makkelijk te transporteren en op te slaan is met de bestaande gasinfrastructuur. Door het te laten reageren met andere moleculen kan je er groene brandstoffen of chemische basisgrondstoffen mee maken.

LEES MEER
De waterstofeconomie: wonder of waanzin?
Lees het artikel

Het verklaart de vele plannen om waterstof op grote schaal te produceren. Zo wil het Deense Ørsted met Nederlandse windstroom een megawaterstoffabriek doen draaien die onder meer de Gentse Kanaalzone van groene brandstof moet voorzien.

Maar er worden ook plannen gesmeed om waterstof op zee te produceren, in de buurt van de molens die de groene energie leveren. Onder meer in Nederland, Frankrijk en het VK worden proefprojecten opgestart (zie kader). Het Nederlandse consortium NortH2, dat plannen heeft voor een elektrolysefabriek in Eemshaven (Groningen), zegt ook de bouw van offshore elektrolyzers te overwegen.

Veel proefprojecten
De komende jaren duiken verschillende proefprojecten op rond de productie van waterstof op zee en gemaakt van zeewater. Het dichtst bij huis komt het Nederlandse PosHYdon-project, waaraan ook de Belgische groep Deme deelneemt. Op 13 kilometer voor de kust van Scheveningen (Den Haag) wordt op een bestaand boorplatform (Q13a-A) een waterstoffabriekje van 1 megawatt geplaatst. De groene waterstof zal worden gemengd met gas en via de bestaande pijpleiding naar de kust worden vervoerd.

De Franse bedrijven Lhyfe en Centrale Nantes zijn van plan om bij de monding van de Loire een waterstoffabriek in zee te installeren die gebruikmaakt van groene stroom afkomstig van wind, zon en de getijden. De productie zal gebeuren op een drijvend platform. De Fransen hopen volgend jaar de eerste waterstof te produceren, om vanaf 2024 naar een industriële schaal te gaan.

Ook het Britse Dolphyn-project gaat gebruikmaken van drijvende platformen met windturbines, ontziltingsinstallaties als elektrolyzers. De locatie is nog niet beslist, maar er wordt gekeken naar de kust van Schotland. Over drie à vier jaar zou de eerste waterstof geproduceerd kunnen worden.

In het project Oyster werken vier bedrijven samen om een gecombineerde windmolen met elektrolyzer te ontwikkelen. Na een test- periode aan land hopen de partners over enkele jaren een demo-installatie op zee te tonen.


Op het Duitse eilandje Helgoland, wil een consortium rond de energiegroep RWE een pijpleidingennet laten vertrekken om waterstof te vervoeren dat ter plekke uit windenergie geproduceerd wordt. Dat Aquaventus-project mikt op een miljoen ton groene waterstof tegen 2035.

Waarom doen bedrijven al die moeite om elektrolyzers op zee te bouwen als het ook op land kan? Dat heeft vooral te maken met de kostprijs om energie te transporteren. ‘Toekomstige windparken zullen almaar verder van de kust liggen. Om windenergie met een stroomkabel aan land te brengen heb je hoge voltages nodig, en converters om wisselstroom om te zetten in gelijkstroom. Hoe groter de afstand, hoe duurder dat wordt. Met een gaspijpleiding zijn de transportkosten lager en heb je minder energieverliezen’, zegt René Peters, specialist in gastechnologie bij het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO.

Kantelpunt
Het kantelpunt waarop het goedkoper wordt om waterstof bij de windmolens zelf te produceren ligt volgens experts op 80 à 100 kilometer van de kustlijn. De Belgische Noordzee is er te klein voor, maar veel andere Noordzeelanden willen windparken aanleggen op honderden kilometers voor hun kust. Voor hen kan offshorewaterstofproductie interessant zijn.

Ingenieurs bekijken verschillende opties. Een ervan is het gebruik van bestaande of kunstmatige eilandjes om een complete installatie te bouwen. Naast de elektrolyzers zelf heb je ontzilters nodig om van het zeewater een geschikte grondstof te maken, en een compressiestation om het waterstof door de pijplijnen te jagen.

Een andere optie is het gebruik van platformen op zee, vergelijkbaar met boorplatformen voor olie- en gaswinning. In het Nederlandse proefproject PosHYdon wordt voor de eerste keer een bestaand gasplatform omgebouwd tot een waterstofplatform, dat gevoed wordt met stroom van een naburig windpark. Het waterstof zal samen met aardgas door bestaande pijpleidingen aan land gebracht worden.
voda
0
Deel 2:

De Nederlandse overheid stak PosHYdon onlangs een subsidie van 3,6 miljoen euro toe, op de totale projectkosten van 10 miljoen euro. ‘We willen met het project nagaan hoe duur zo’n installatie is, hoeveel onderhoud je nodig hebt en wat de impact is van de variabele windenergie op de waterstofproductie’, zegt Peters. Tegen 2023 moet de proefinstallatie operationeel zijn. Waterstofplatformen op commerciële schaal ziet Peters pas rond 2030 verschijnen. ‘We gaan ervan uit dat die een vermogen zullen hebben van 250 megawatt.’

Het Belgische ingenieursbedrijf Tractebel, onderdeel van het Franse Engie, ontwierp een concept voor een waterstoffabriek op zee, qua omvang vergelijkbaar met een olieboorplatform. ‘Aanvankelijk gingen we uit van installaties van 400 megawatt. Maar omdat er nu al windparken van 1 gigawatt gepland worden, hebben we de platformen modulair gemaakt zodat je ze verder kan opschalen’, zegt Sven Goethals, verantwoordelijk voor businessdevelopment rond waterstoftechnologie.

Tractebel heeft verschillende disciplines in huis die rond zo’n platform moeten samenwerkern, zegt Goethals. ‘We staan bekend voor elektrische technologie, maar we hebben ook een gasafdeling en een maritieme campus in Antwerpen. En we hebben twee Duitse bedrijven gekocht (DOC Offshore en Overdick, red.) die gespecialiseerd zijn in offshorewind.’

Het waterstofplatform van Tractebel wordt verankerd in de zeebodem. Goethals ziet vooral potentieel in de Noordzee, de Baltische Zee en sommige wateren in Zuidoost-Azië. Daarnaast werkt het bedrijf aan oplossingen voor drijvende windparken die in diepe wateren ontplooid kunnen worden, zoals WindFloat Atlantic voor de Portugese kust en het Britse Dolphyn, twee projecten waar Tractebel bij betrokken is. ‘In zulke parken zou de waterstofproductie geïntegreerd worden in de windmolens.’

Het geloof in de technische mogelijkheden is groot, maar er moet natuurlijk ook een markt zijn voor het groene gas om de vereiste miljardeninvesteringen los te krijgen. ‘Voor groene stroom was dat makkelijker omdat er al een volledige elektrische infrastructuur bestond. Maar voor waterstof moet dat ecosysteem nog gebouwd worden’, zegt Goethals. ‘Daarom realiseren we met Tractebel ook allerlei projecten die de vraag op gang kunnen trekken, zoals het Revive-project om vuilniswagens op waterstof te doen rijden.’

Luc Vandenbulcke, de CEO van de maritieme infrastructuurbouwer DEME (zie kader), kijkt voor de afzet in de eerste plaats naar de industrie. ‘In de haven van Antwerpen is vandaag al een grote vraag naar en een volledige infrastructuur voor waterstof. Helaas wordt die nu geproduceerd met fossiele energie.’

Hij verwacht dat de prijs van groene waterstof zal dalen, zoals die van groene stroom. ‘In een eerste fase zullen subsidies nodig zijn, maar ook de prijs van CO2 zal verder omhoog moeten om waterstof concurrentieel te maken. Het Europese systeem van handel in emissierechten moet nog rigider worden toegepast. Er worden nog te veel uitzonderingen toegestaan.’

DEME haalt waterstof uit Midden-Oosten
Een van de partners in het Nederlandse PosHYdon is de Belgische DEME-groep. ‘Waterstofproductie op zee biedt een oplossing voor plaatsen waar weinig rechtstreekse energievraag is, zoals afgelegen kusten of eilanden’, verklaart CEO Luc Vandenbulcke die interesse.

Maar DEME kijkt verder dan de Noordzee. ‘We denken dat het interessant kan zijn om groene waterstof te produceren op plaatsen met veel zon en wind, om het vandaar per schip te transporteren’, zegt Vandenbulcke. Zo wil DEME in Oman, op het Arabische schiereiland, een elektrolyzer van 500 megawatt helpen bouwen.
De groene waterstof zou er met stikstof omgezet worden tot ammoniak, dat makkelijker transporteerbaar is. ‘Waterstof vervoeren is moeilijk. Als gas is het te ijl en volumineus, als vloeistof moet het extreem gekoeld worden.’

Volgens de DEME-topman zal de waterstofimport qua prijs kunnen concurreren met lokale productie. ‘De beschikbaarheid van zon en wind weegt op tegen de hogere kost van omzetting en transport’, klinkt het. DEME legde ook in Egypte al contacten voor een gelijkaardig project.


www.tijd.be/de-tijd-vooruit/innovatie...
voda
0
MAHLE & Bramble Energy Launch Fuel Cell Demonstrator Vehicle

By Strategic Research Institute on Sep 27, 2021 10:00 am

MAHLE Powertrain and Bramble Energy have jointly agreed to continue their collaboration to develop Bramble’s PCBFC hydrogen fuel cell technology. The phase 1 demonstrator vehicle was launched at the Cenex Low Carbon Vehicle show. Bramble Energy’s innovative PCBFC technology significantly reduces the manufacturing cost of hydrogen fuel cell powertrains. While conventional fuel cell stacks rely on stamped plates to hold the various layers, Bramble Energy’s approach leverages PCB manufacturing technology, which can be produced cheaply, in virtually any shape using flexible production techniques.

MAHLE Powertrain was chosen as the project’s integration partner due to its decade-long experience in powertrain technology integration and its expertise in EV control systems and thermal management. Its recent Memorandum of Understanding with Bramble strengthens the duo’s relationship ahead of the development of the phase 2 demonstrator.

The phase 1 results of the collaboration are based around a Renault Kangoo ZE delivery vehicle that sees a 5 kW Bramble Energy fuel cell integrated into the powertrain acting as a range extender. Future development will focus on creating a derivative with a higher power output and increased overall efficiency.

Hydrogen fuel cells generate electricity using an electromechanical reaction rather than the combustion of a traditional engine. This not only eliminates harmful emissions but is silent in operation with no moving parts and produces only heat and water as by-products.
voda
0
RWE, EP Infra, Eustream & NAFTA Sign MoU on Blue Hydrogen

Strategic Research Institute
Published on :
28 Sep, 2021, 6:30 am

EP Infrastructure, Eustream, NAFTA and RWE Supply & Trading are looking to jointly explore the potential development of state-of-the art blue hydrogen production facilities in eastern Slovakia. To this end the companies have now signed a Memorandum of Understanding. RWE Supply & Trading could off-take and import the produced hydrogen to Germany and other RWE core markets in Western Europe. The hydrogen could then be transmitted through a repurposed Eustream gas pipeline to Germany. The carbon dioxide captured during hydrogen generation could be stored within depleted natural gas fields in Slovakia or neighbouring Central Eastern European countries, including Ukraine. The partners aim to help accelerate the ramp-up of the hydrogen economy and significantly contribute to the European decarbonisation ambitions.

RWE Supply & Trading is the trading arm of the energy company RWE, one of the leaders in European hydrogen development with a large number of promising green hydrogen projects across Europe. RWE Supply & Trading pursues international opportunities to import green and low-carbon hydrogen and its derivatives (e.g. ammonia) to Germany and other European markets in order to complement RWE’s own green hydrogen production.

EPIF, Eustream and NAFTA are leading infrastructure operators in the Central and Eastern European region. Both companies under the umbrella of EPIF are planning to become leading hydrogen infrastructure operators.

The companies are creating a joint working group, which is going to create a roadmap for project implementation and hold dialogues with relevant stakeholders enabling the project implementation, most notably in Ukraine, Czech Republic and Austria in the coming months. All companies consider the memorandum as an important step towards further developing their hydrogen businesses.
voda
0
Port of Rotterdam Helps DeltaPort to be a Regional Hydrogen Hub

Strategic Research Institute
Published on :
28 Sep, 2021, 6:30 am

The Port of Rotterdam Authority strengthens its cooperation with DeltaPort Niederrheinhäfen enabling this group of inland ports in the northern Ruhr area to be a regional hub for importing green hydrogen from the port of Rotterdam. The two parties signed the declaration of intent earlier today. Other signatories included German companies Thyssengas, energy company Eon, cold store operator Nordfrost, and regional development company Kreis Wesel.

Green hydrogen can play a valuable role in the energy transition, which in turn is indispensable for meeting the Paris Climate Agreement objectives. Like the Netherlands, Germany will have to import hydrogen if it serious about meeting the expected rising demand for green hydrogen.

DeltaPort considers the partnership an excellent opportunity to combine activities and integrate these with the hydrogen strategy of North Rhine-Westphalia. The H2UB DeltaPort project is focused on the supply of hydrogen for regional users in the Wesel and Kleve districts.
Radikal
0
www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/28/arcel...

De staalfabriek van ArcelorMittal in Gent krijgt in de toekomst groenere ovens. Dat staat in een intentieverklaring die het bedrijf en de overheid vandaag hebben ondertekend. Ze investeren samen ruim 1 miljard euro om één van de twee bestaande hoogovens te vervangen door een elektrische installatie op waterstof.
voda
0
Ovako’s Steel Production to be Carbon Neutral from January 2022

Strategic Research Institute
Published on :
29 Sep, 2021, 6:05 am

Swedish steel maker Ovako continues to lead the way in sustainable steel production, including an innovative approach to heating steel with fossil-free hydrogen. To accelerate its environmental work, the company now takes the next step by adopting carbon-neutral steel production from January 1, 2022. Ovako President & CEO Mr Marcus Hedblom said “We want to be at the forefront of the transition towards a sustainable society with no carbon emissions. We are therefore initiating 100% carbon-neutral steel production from 2022. Ovako’s climate initiatives have, so far, contributed to a reduction of our carbon footprint by 55 % since 2015. Through our hydrogen heating initiative, we will drive that development further and support our customers in their journey to make their products more climate smart.”

To support its climate initiatives and new technology investments, Ovako will add a climate surcharge on its steel from January 2022.

Ovako has reduced carbon emissions significantly through efficient processes, the use of fossil-free electricity and dedicated investments such as conversions to fossil-free fuels for heat treatment. By building on the success of its recent pilot project to heat steel with fossil-free hydrogen, Ovako is now preparing the first full-scale production installation at its Hofors mill in Sweden. The initiative has the support of several industrial partners as well as the Swedish Energy Agency. Full implementation of hydrogen-fuelled heating will further reduce process emissions by a total of 80% from the 2015 baseline – that is, an additional 50% from today’s already low levels.

Ovako’s goal is to achieve zero-carbon emission steel. Beginning in January 2022 and until the goal is met, the company will counterbalance the remaining carbon emissions in production through carbon offsets. The use of offsets will gradually decrease as the company continues to invest in new technology and improve its processes. The purpose of the offsets is to reduce global carbon emissions, thereby contributing to the transition toward a sustainable society.

Ovako is a subsidiary of Sanyo Special Steel and a member of Nippon Steel Corporation group. Ovako develops high-tech steel solutions for customers in the bearing, transport and manufacturing industries. Ovako production is based on recycled scrap and includes steel in the form of bar, tube, rings and pre components. Ovako has around 2,700 employees in more than 30 countries and sales of approximately EUR 900 million.
voda
0
Repsol to Start Electrolyser at Petronor Refinery

Strategic Research Institute
Published on :
29 Sep, 2021, 6:30 am

Repsol will start up the first electrolyzer in the northern Spanish region of the Basque Country in the second half of 2022, to produce renewable hydrogen at its Petronor refinery. The facility will have a capacity of 2.5 MW and will involve an investment of €8.9 million, covering also the construction of the necessary infrastructures for the use and distribution of the renewable hydrogen produced. The electrolyzer will serve Petronor's own refinery and different entities at the nearby Margen Izquierda Technology Park, located in the municipality of Abanto-Zierbena. These include the Energy Intelligence Center and the first hydrogen plant in the Basque Country, a facility promoted by the Basque Energy Agency (EVE) and Repsol that will supply the technology park’s own mobility logistics platform made up of light vehicles and buses.

The project will be carried out by the engineering firms Sener and John Cockerill, while the pipelines that will transport the renewable hydrogen produced at Petronor to the Margen Izquierda Technology Park will be constructed by Nortegas.

This project is included in the Basque Hydrogen Corridor (BH2C) Initiative, promoted by Petronor and Repsol to accelerate the economic recovery of the Basque Country and Spain, as a whole, while advancing the decarbonization of the economy and promoting strategic sectors such as energy, mobility, industry, and services. The consortium, which was launched last June 22, has so far managed to bring together 80 companies, institutions, and research centers that plan to mobilize €1.431 billion until 2026. These funds will be earmarked for the execution of 40 projects throughout the hydrogen value chain, with the aim of creating more than 1,300 jobs and positioning the region as an international hub in renewable hydrogen.
nine_inch_nerd
0
Ik ben geen Chuck fan, maar vind Aker's reclamecampagne wel grappig...

We’ll take it from here, Chuck
From Action Hero to Industrial Heroes

industrihelter.akerasa.com/en

NB: ik zit dik in Aker Horizons AS
voda
0
Xebec Signs Hydrogen Contract with Turkish Flat Steel Manufacturer

Strategic Research Institute
Published on :
01 Oct, 2021, 6:00 am

Global provider of clean energy solutions Xebec Adsorption Inc has signed a contract to supply two Hy.GEN 150 units with Turkish flat steel manufacturer. The two units will have a capacity of approximately 600 kg of hydrogen per day (220 tons per year) at 99.999% purity to create a protective atmosphere within the annealing heat-treatment process. This contract from a flat steel producer represents the first of its kind received by Xebec and the third site in Turkey, showcasing the company’s increasing position and diverse set of industrial applications for on-site hydrogen generation.

Excess hydrogen quantities of high purity hydrogen can be used to fill emerging demand from FCEVs. The company believes that this approach can support the economic rollout of hydrogen refueling infrastructure.

Building hydrogen supply for industrial customers while establishing support for the emerging mobility sectorXebec continues to execute its strategy to satisfy existing and evolving needs for industrial hydrogen through on-site production supported by Decentralized Production Hubs. This strategy will allow for local production of adequate quantities of hydrogen while also addressing the upcoming demand from fuel cell electric vehicles.

Xebec is a global provider of clean energy solutions for renewable and low carbon gases used in energy, mobility and industrial applications. The company specializes in deploying a portfolio of proprietary technologies for the distributed production of hydrogen, renewable natural gas, oxygen and nitrogen.
voda
1
Orsted & Williams to Explore Clean Energy Opportunities in US

Strategic Research Institute
Published on :
01 Oct, 2021, 6:30 am

Ørsted and Williams have signed a memorandum of understanding to explore potential jointly developed Power-to-X projects in the US. Through the MOU, the two companies are identifying ways to leverage Ørsted’s renewables and hydrogen expertise with Williams’ natural gas infrastructure and processing experience to co-develop hydrogen or synthetic natural gas facilities powered by renewable energy. As part of this agreement, the parties are exploring a large-scale wind energy, electrolysis, and synthetic gas-via-methanation co-development in western Wyoming where Williams owns significant land area and natural gas infrastructure.

Williams’ energy infrastructure network, which handles 30 percent of the natural gas used for power generation, heating, and industrial use in the US, is adaptable to future renewable energy storage and transport. The company’s nationwide footprint and best-in-class infrastructure expertise is well-positioned to advance the future of hydrogen, linking the lowest cost production sites for renewable hydrogen and other e-fuels to growing demand centres.

As a leading developer, builder, and owner-operator of renewable generation and the first developer to operate the full spectrum of new renewable technologies at utility scale in the US, Ørsted is uniquely positioned to provide the low-cost clean electricity that is essential to the production of renewable hydrogen and its derivatives.
voda
0
Petrofac Signs Partnership with Green Hydrogen Firm Protium

Strategic Research Institute
Published on :
01 Oct, 2021, 6:30 am

Leading international service provider to the energy industry Petrofac announced the signing of a strategic partnership with leading UK green hydrogen energy company, Protium. The strategic partnership aims to provide clients with access to Protium’s green hydrogen expertise and Petrofac's world-class engineering, procurement and construction and energy project delivery legacy drawing this knowledge together to deliver market-leading, innovative green hydrogen and net zero projects across the UK.

The two brands will leverage Petrofac’s technical engineering expertise during the early phases of Protium's projects with the aim of delivering the full EPC offering to shared clients. This includes projects involving the development of renewable energy assets, green hydrogen production facilities and downstream hydrogen equipment. Through this partnership, clients will benefit from the expedited delivery of green hydrogen projects that are both innovative and bespoke depending on the client’s sector and energy needs.

With an expanding CAPEX pipeline totaling more than GBP 1 billion, Protium’s work assists businesses to transform their decarbonisation strategies to achieve net zero, specifically through the decarbonisation of mobility, thermal and electrical demand.

Protium and Petrofac are already actively pursuing a number of commercial green hydrogen projects around the UK, as well as jointly bidding on multiple government-funded programs to demonstrate the technical and commercial effectiveness of green hydrogen solutions.
nine_inch_nerd
0
Aannemer Mourik bouwt eerste graafmachine op waterstof

Aannemersbedrijf en industrieel dienstverlener Mourik heeft als eerste bedrijf een graafmachine op waterstof gebouwd. De machine moet nog deze maand ingezet worden bij dijkversterkingsproject Sterke Lekdijk bij Schoonhoven.

De industrieel dienstverlener begon vorig jaar met de ontwikkeling van de groene graafmachine door een bestaande graafmachine om te bouwen. 'Het kost tijd om alles goed af te stellen, zowel op het gebied van de besturing als de software,' zo vertelt divisiedirecteur Walter Deelen.

De ontwikkeling van de eerste schone graafmachine heeft volgens Deelen zo'n negen ton gekost, een factor vier van de kosten van een gewone graafmachine. Omdat de graafmachine emissieloos is, kan hij volgens Mourik ook ingezet worden in Natura 2000-gebieden.

Opdrachtgevers blijven achter

Of Mourik de machines ook wil gaan verkopen, is een kwestie van vraag en aanbod, zo vertelt Deelen. 'Een jaar geleden zag je dat de sector erg geïnteresseerd was in schonere materiaal, nu blijven opdrachtgevers juist wat achter.' Het is volgens Deelen dus even aftasten hoeveel interesse er is. Mourik heeft in ieder geval al afspraken liggen met de fabrikant van de basismachine Liebherr. 'De machine is zo in componenten opgebouwd dat hij eenvoudig gereproduceerd kan worden.'

Mourik is daarnaast al aan het kijken of ook andere machines omgebouwd kunnen worden naar een waterstofvariant. Hier is echter wel een kanttekening bij te maken, zo legt Deelen uit. Bij lichtere machines is het handiger om ze volledig elektrisch te laten draaien, maar bij zwaardere machines is het juist onhandig om constant accupakketten te moeten vervangen. Voor de zware machines is een waterstofoplossing daarom een optie, aldus Deelen.
voda
0
ABB & PERIC to Develop Efficient Hydrogen Generation Technology

Strategic Research Institute
Published on :
04 Oct, 2021, 6:30 am

ABB and China’s leading manufacturer of hydrogen generation technology sign Memorandum of Understanding to accelerate the widespread adoption of hydrogen as an energy source. Both companies will explore how integration of ABB’s automation, electrification and digital solutions with PERIC’s electrolyzers can help reduce hydrogen generation costs in the future. The collaboration between ABB and PERIC will comprise ongoing consultation relating to the development of joint solutions and/or the integration of complementary technologies that will optimize efficient green hydrogen generation. The aim is for a detailed action plan and specific agreement to be defined within three months following the signature of the MoU.

PERIC will integrate an extensive scope of ABB’s automation, electrification and digital solutions into the project and bring ABB in on the initiatives where specific ABB technology can be included, such as rectifiers, distributed control systems, energy management, advanced analytics, instrumentation and telecommunication.

ABB’s integrated approach will play a key role in helping PERIC optimize energy use throughout the plant, thus reducing costs for electrolyzer production. Utilizing digital solutions from ABB, all data from the plant’s equipment will be integrated into a single automation system that will be continuously analyzed to maintain continuous and efficient operation.

PERIC Hydrogen Technologies Co Ltd, a company headquartered in China with over 60 years of history in supplying products and technologies for hydrogen generation, looks to further enhance its capabilities to manufacture highly efficient electrolyzers, systems that generate hydrogen by using electricity to split water into hydrogen and oxygen.
voda
0
Development of Environmentally Safe Transport on Sakhalin Island

Strategic Research Institute
Published on :
04 Oct, 2021, 6:30 am

Rusatom Overseas, KAMAZ, Far East and Arctic Development Corporation and Sakhalin Region Development Corporationhave signed a memorandum of understanding on cooperation in the development and application of hydrogen technologies in the transport sector on Sakhalin Island. The parties will consider jointly participating in the hydrogen fleet development project. They will also discuss launching eco-friendly hydrogen fuel cell transport on the territory of the Sakhalin Region.

ROSATOM, together with top Russian and international players in the hydrogen technology market, is actively involved in the development of transport projects that use hydrogen fuel cells in the Far East and other regions of Russia. In particular, we consider hydrogen technology in the passenger and freight transport to be highly promising, potentially hugely contributing to achieving the Sakhalin Region’s decarbonization goals. Undoubtedly, the participation of such a major player as KAMAZ in the project will give fresh impetus to the development of hydrogen economy on the island, where the first significant projects of this kind can be implemented in the foreseen future
Bijlage:
voda
0
IEA Calls for Governments Support for Low Carbon Hydrogen

Strategic Research Institute
Published on :
05 Oct, 2021, 6:09 am

International Energy Agency says in a new report said that governments need to move faster and more decisively on a wide range of policy measures to enable low-carbon hydrogen to fulfil its potential to help the world reach net zero emissions while supporting energy security. According the IEA’s Global Hydrogen Review 2021 “Currently, global production of low carbon hydrogen is minimal, its cost is not yet competitive, and its use in promising sectors such as industry and transport remains limited but there are encouraging signs that it is on the cusp of significant cost declines and widespread global growth. 17 governments have released hydrogen strategies, more than 20 others have publicly announced they are working to develop strategies, and numerous companies are seeking to tap into hydrogen business opportunities. Pilot projects are underway to produce steel and chemicals with low-carbon hydrogen, with other industrial uses under development. The costs of fuel cells that run on hydrogen continue to fall, and sales of fuel-cell vehicles are growing.”

IEA said “Almost all hydrogen produced today comes from fossil fuels without carbon capture, resulting in close to 900 million tonnes of CO2 emissions. Investments and focused policies are needed to close the price gap between low-carbon hydrogen and emissions-intensive hydrogen produced from fossil fuels. Depending on the prices of natural gas and renewable electricity, producing hydrogen from renewables can cost between 2 and 7 times as much as producing it from natural gas without carbon capture. But with technological advances and economies of scale, the cost of making hydrogen with solar PV electricity can become competitive with hydrogen made with natural gas, as set out in the IEA’s Roadmap to Net Zero by 2050.

IEA also said “Global capacity of electrolysers, which produce hydrogen from water using electricity, doubled over the last five years, with about 350 projects currently under development and another 40 projects in early stages of development. Should all these projects be realised, global hydrogen supply from electrolysers, which creates zero emissions provided the electricity used is clean, would reach 8 million tonnes by 2030. This is a huge increase from today’s level of less than 50 000 tonnes, but remains well below the 80 million tonnes required in 2030 in the IEA pathway to net zero emissions by 2050.”

IEA said that The broader issue is that policy action so far focuses on the production of low-carbon hydrogen while the necessary corresponding steps that are required to build demand in new applications is limited and enabling greater use of hydrogen in industry and transport will require much stronger policy measures to foster the construction of the necessary storage, transmission and charging facilities. IEA estimates “Countries with hydrogen strategies have committed at least USD 37 billion to the development and deployment of hydrogen technologies, and the private sector has announced additional investment of USD 300 billion. But putting the hydrogen sector on path consistent with global net zero emissions by 2050 requires USD 1200 billion of investment between now and 2030.”

The Global Hydrogen Review lays out a series of recommendations for near term-action beyond just mobilising investment in research, production and infrastructure. It highlights that governments could stimulate demand and reduces price differences through carbon pricing, mandates, quotas and hydrogen requirements in public procurement. In addition, international cooperation is needed to establish standards and regulations, and to create global hydrogen markets that could spur demand in countries with limited potential to produce low-carbon hydrogen and create export opportunities for countries with large renewable energy supplies or large CO2 storage potential.

Hydrogen is light, storable and energy-dense, and its use as a fuel produces no direct emissions of pollutants or greenhouse gases. The main obstacle to the extensive use of low-carbon hydrogen is the cost of producing it. This requires either large amounts of electricity to produce it from water, or the use of carbon capture technologies if the hydrogen is produced from fossil fuels.
5.181 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 865,35 0,00 0,00% 17 apr
AMX 918,68 0,00 0,00% 17 apr
ASCX 1.207,91 0,00 0,00% 17 apr
BEL 20 3.794,57 0,00 0,00% 17 apr
Germany40^ 17.771,70 +1,68 +0,01% 17 apr
US30^ 37.727,71 0,00 0,00% 17 apr
US500^ 5.019,56 0,00 0,00% 17 apr
Nasd100^ 17.504,91 0,00 0,00% 17 apr
Japan225^ 37.744,07 0,00 0,00% 17 apr
WTI 82,31 +0,10 +0,12% 07:48
Brent 87,31 0,00 0,00% 17 apr
EUR/USD 1,0683 +0,0012 +0,12% 07:48
BTC/USD 61.421,12 +168,18 +0,27% 07:48
Gold spot 2.375,54 +14,55 +0,62% 07:48
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,555 0,000 0,00% 17 apr
ADYEN NV 1.434,800 0,000 0,00% 17 apr
Aegon 5,560 0,000 0,00% 17 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 15,555 0,000 0,00% 17 apr
ADYEN NV 1.434,800 0,000 0,00% 17 apr
Aegon 5,560 0,000 0,00% 17 apr

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront