TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Oktober 2021

2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 » | Laatste
ketchup
7
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 28 oktober 2021 09:20:

[...]

AB!! Goed om jouw high level ervaring met ons te delen, thanks.
ja, ben ook die constante ondertoon voor negativisme meer dan zat van sommige posters
nogmaals ik ben ook geen fan van HG, dat is een ieder wel duidelijk , maar ik zie zeker upside voor de koers van het aandeel en hou me vast aan wat de experts toch allemaal zien als een soort van break-up value voor TT's asset van 1.5 miljard euro plus 350 mio cash en laat die cash dan nog opgesoupeerd worden intern, dan nog geeft de waarde van TT's asset bij 132 mio uitstaande aandelen 11.50 euro
dus voor HG om dit bedrijf de komende 2 jaar naar 12 euro te tillen moet mogelijk zijn, is het niet op verdiensten dan toch zeker voor waarde bepaling
hier aan 7 euro is echt een aanfluiting, hij zou serieus moeten overwegen op te stappen en plaats te maken voor een energieke gedreven CEO die aandeelhoudersrendement op de eerste plaats zet en niet als een fat cat om de 3 maand op zijn zeiljacht ligt te dobberen.
Lionfart
1
Pas op: onderstaand bericht kan als positief worden ervaren

FORD ZIET CHIPLEVERINGEN TOENEMEN EN OMZET STIJGEN
Ford heeft in het derde kwartaal de omzet aanzienlijk zien stijgen. Dat komt volgens de Amerikaanse autofabrikant doordat het veel meer chips kreeg geleverd en dus ook meer auto's kon produceren.

Eerder in het jaar moest Ford nog veel fabrieken stilleggen vanwege de chiptekorten. De tekorten zijn zeker niet voorbij en kunnen nog wel tot 2023 aanhouden, maar Ford denkt dat de situatie vanaf begin volgend jaar verder verbetert. De omzet van Ford kwam in de maanden juli tot en met september uit op 35,7 miljard dollar, een kleine €31 miljard. In het tweede kwartaal waren de verkopen nog goed voor 26,8 miljard dollar aan inkomsten. De nettowinst daalde op jaarbasis tot 1,8 miljard dollar. Dat kwam door hogere prijzen voor onder meer metaal en energie, maar ook arbeid. Ford denkt dit jaar een hogere brutowinst te kunnen boeken dan het eerder dacht. De autoproducent voorziet nu dat die brutowinst tussen de 10,5 en 11,5 miljard dollar (€9 miljard tot €9,9 miljard) uitkomt.

www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/fo...

De Verenigde Staten en Canada blijven met afstand de grootste markten voor Ford. In de thuismarkt denkt het bedrijf hard te kunnen groeien als de productie dat ook toelaat. In Europa werkt Ford nog altijd aan het verhogen van de winstmarge en daarbij boekt de onderneming al resultaat. De Europese tak is niet langer verlieslijdend, nu wil Ford de marge verhogen tot 6 procent in 2023.
pwijsneus
5
TomTom wil de concurrentie aangaan met Google, op eigen kracht. Zo'n beetje heel de markt zet zijn vraagtekens of dit een succesvolle benadering is, ook dat zien we terug in de koers.

Wat we ook terugzien in de koers is dat de helft van de aandelen in handen is van de founders, die tegelijkertijd ook aan het roer staan. Dus het verschil tussen TomTom en elk ander beursgenoteerd bedrijf is dat de onderneming - of iig de CEO - verantwoording moet afleggen tegen zijn aandeelhouders. Dat hoeft de CEO van TomTom dus niet, en blijkbaar is hier na decennia de prik van de cola, en het vertrouwen van de markt totaal weg.

Gisteren zag je nog posts over Stellantis, Volkswagen en nog wat Chinezen. Echt niemand die de link met TomTom nog legt (als die er uberhaupt is!), behalve de fanboys hier.

Helemaal niets wijst erop dat TomTom "het aandeel op 12 euro gaat zetten". Dat lazen we in 2016, 2017, 2018, 2019, en dat lezen we in 2024 waarschijnlijk nog.

Winst maken hoeft bij TomTom niet - kost alleen maar belasting - dus er wordt vol geinvesteerd in allerlei hobbypaarden. Van mij mag er een activistische partij opstaan die zorgt voor wat reuring in de tent. Want in Amsterdam zit een pand vol drowsy bestuurders. Ook daar schijnt TomTom een oplossing voor te hebben....behalve degene in de boardroom..
tatje
2
Short term incentive is afhankelijk van de cijfertjes, dus NIET in 2020.
Afhankelijk van ( operational ) omzet, ebit, ebitda, capex en FCF .

Long term incentive is afhankelijk van prestaties, die nog niet in de cijfertjes lopen, dus WEL in 2020.
Dus vond de RVC, dat men deze long term incentive wel moest krijgen.
- schulden vrije balans.
- handhaven R en D

Ik kan me wel vinden in het betoog van Ketchup.

Maar, als het eerlijk gebeurt, dan denk ik toch aan een andere prijs dan Ketchup.

Het is Google en Microsoft met partners, die de dienst gaan uitmaken.

Als het dichtgetimmerd is.

Ik kan me voorstellen, dat Tom Tom ook baat heeft bij Microsoft.

Op sommige gebieden hoeft TT het ei niet meer uit te vinden, daar heb je tenslotte partners voor.

Dus een gedeelte van de R en D kosten van Microsoft, daar profiteert TT ook van.

Maar goed, ik zie Microsoft en TT als 1 blok versus Google.

Microsoft en oa TT hebben een verdien model waar veel oems zich in kunnen vinden.

Microsoft gaat met de hulp van TT een cloud maken voor VW en RNM, ik denk dat daar iets tegenover staat.

Harold zei het op de BAVA 2019.

VW en Microsoft gaan samenwerken in een cloud voor VW.
Daar liggen kansen voor ons, want Microsoft heeft niet de in - car technologie die daar voor nodig is.
Een gezamenlijk bod ( Microsoft TT ) zou zelfs kunnen.

De start ups en Here schreeuwen het van de daken, hoe goed ze zijn en worden, logisch hebben geld nodig.

TT hoor je niet, Microsoft geeft ook weinig details.

Voor mij, is dat een goed teken.

pwijsneus
0
quote:

tatje schreef op 28 oktober 2021 10:15:

Microsoft gaat met de hulp van TT een cloud maken voor VW en RNM, ik denk dat daar iets tegenover staat.

Dat hopen wij hier allemaal inderdaad, maar is dat ook zo?
tatje
0
Als je locatie technologie in 2023 naar 550 wil tillen, zul je de verwachtingen moeten waarmaken.

Automotive eind 2021 236 met de ( het begint met een 2 Taco ) 23,5% cagr is in 2023 360.

Automotive 360
Enterprise 190
totaal locatie technologie 550.

Gaan ze dit bij Q4 en FY bevestigen, dan kan een koers boven de 10.

DerksVisie
0
www.tomtom.com/products/indigo/

Transform the in-vehicle experience
Over three decades ago, TomTom changed how we drive. TomTom IndiGO is the next evolution for drivers … and passengers.

harrysnel
31
Als ik op hetTT forum lees “beleggers moeten niet blijven hangen in het verleden” dan denk ik dat de schrijver van dergelijke teksten werkelijk niets van beleggen begrijpt. De huidige koers van TomTom is het resultaat van 16 jaar genoteerd zijn aan de beurs.Als we het met zijn allen, de beleggers, analisten en ook het bestuur van TomTom zelf, eens zijn dat de beurswaarde van het bedrijf ver onder de assetwaarde noteert, dan is het zaak om te zoeken naar de redenen daarvoor. Volgende stap is dan dat je gaat werken aan de onderliggende oorzaken van de gevoelde onderwaardering. Als je niet langer kijkt naar het verleden en de ogen sluit voor gemaakte fouten , kun je er donder op zeggen dat het ook in de toekomst niet loopt zoals je als belegger zou willen.

De gepubliceerde cijfers, het al dan niet waarmaken van uitgesproken verwachtingen, het uitleggen van waar de waarde voor aandeelhouders in de toekomst vandaan moet komen, de manier van communiceren met externe partijen, het verantwoorden van gedane investeringen, terugkoppeling met betrekking tot strategische doelstellingen en het verbinden daaraan van consequenties etc. …. de koers van 7,47 is het rapportcijfer en geeft aan dat TomTom in 16 jaar abominabel heeft gepresteerd.

Mijn grote ergenis mbt TomTom is gelegen in het feit dat het bestuur en de RvC enerzijds wel constateert dat er sprake is van een onvoldoende waardering op de beurs maar anderzijds helemaal niets met dit gegeven doet. Er wordt geen enkele consequentie verbonden aan het feit dat TomTom gefaald heeft om de belangen van de outside aandeelhouder te behartigen. Dat er vervolgens op dit forum ook posters zijn die bereid zijn om, na 16 jaar schoffering van hun eigenbelang, het verleden met de mantel der liefde te bedekken is voor mij niet te bevatten. Zal wellicht een belegger fetish zijn: jezelf laten afranselen in de kelder van de Amsterdamse beurs. Niet mijn hobby.

Ik loop niet vrijwillig mee omlaag in de polonaise als de grote leider zijn strategie van “vuren op 4 cilinders” omruilt voor “alle ballen op de zelfrijdende auto”. Doe liever niet mee met de vogeltjesdans als de echtgenote van de CEO een divisie waarvan ik dacht dat het een melkkoe was gaat opleuken en daarbij miljoenen in de melkput smijt. Ga de CEO niet de hemel in prijzen als hij op weg naar de “endgame” een winstgevende tak verkoopt en daarbij doodleuk zeg dat het voor TomTom nog een lange onzekere weg is naar de eindstreep…

Het lult maar. Niet alleen Goddijn maar ook zijn consiglieres in de RvC.

De huidige voorzitter van de RvC Haank zegt bij zijn afscheid als CEO van uitgever Springer: “dat hij volgens de management boeken die het bedrijf zelf uitgeeft eigenlijk al te lang in functie is en dat er nieuw bloed nodig is”. Vervolgens komt hij bij TomTom en houdt hij de hand boven het hoofd van CEO fossiel Goddijn (je moet met koolstofdatering achterhalen hoelang de beste man al in functie is/zeilt) en vindt hij het een goed idee om de termijn van deze ervaren CEO als vanzelfsprekend te verlengen.

De vorige rechterhand van de grote leider, Peter Wakkie, is vooral bekend als advocaat en hulpverlener van menig bestuurder in crisis van beursgenoteerde bedrijven. Hij richtte zich tijdens zijn periode bij TomTom op als de grote beschermheer van het Nederlandse bedrijfsleven tegen vijandige overnames en wilde met de wet Wakkie bedrijven een jaar lang bedenktijd geven bij overnamebod. Dat hij daarmee de belangen schaadt van de aandeelhouders (de eigenaren!) van beursgenoteerde bedrijven zal hem een worst zijn. Net als dat hij het blijkbaar niet erg vindt dat ook deze voorgestelde beschermingsconstructie druk weghaalt bij incapabele bestuurders die anders door overnamebod via de beurs tot orde kunnen worden geroepen.

Wakkie: “we gaan op internationale zoektocht naar de beste CFO voor ons bedrijf.” Taco wordt ondertussen al intern klaargestoomd en aangesteld.

Goddijn: “we doen blijkbaar iets goed dat Fitbit en Gopro schijnbaar niet kunnen”. Sports loopt uit op een debacle.

Op de AVA wordt uitgebreid gediscussieerd over verlenging termijn Goddijn. Goddijn zelf: het gaat eigenlijk automatisch zo’n verlenging; is zo gepiept.

Goddijn: “Consumer is nog steeds belangrijk voor TT”. De beloningscommissie: “we laten Consumer buiten beschouwing bij beoordelen of KPI behaald zijn”.

Telematica is vanuit synergie standpunt heel belangrijk voor strategie TomTom. Telematica wordt verkocht.

Goddijn heel 2008: we hebben geen extra geld nodig na overname TeleAtlas. Koers van E60 naar onder E10. Goddijn 2009: we doen toch maar emissie op lage koers.

Zelf ben ik bereid om naar de toekomst te kijken. Maar: pas als er consequenties worden verbonden aan het falen van bestuur en RvC. Ik kan niets met lulkoek als “er is een ander soort belegger nodig”. Dit aandeel heeft het soort beleggers dat past bij de 16 jaar dat het op de beurs staat. Je wilt institutionele beleggers trekken? Neem dan afscheid van de CEO die in december 2007 institutionele beleggers in het fonds liet voor E56 per aandeel en vervolgens een claimemissie deed op flutkoers in 2009, waarbij eerst gedacht werd aan de oprichter + bevriende partijen. Janivo, de grote belegger in TeleAtlas dat voor hoofdprijs verkocht werd aan TomTom, mocht van vriend Goddijn meedoen aan 2009 emissie om de schuldenlast na TeleAtlas overname te verlichten. Hoe gek wil je het hebben? Pas als de verantwoordelijken voor dit soort acties opstappen (wegsturen is helaas onmogelijk) kan ook de beurs een streep zetten door het verleden. Waarom zou Goddijn na 16 jaar ineens wel aan alle aandeelhouders gaan denken? Institutionele beleggers zijn geen beurs fetisjisten en zullen pas een streep zetten door het verleden als Goddijn weg is.

[verwijderd]
2
quote:

ketchup schreef op 28 oktober 2021 09:02:

precies, dit bedrijf straalt nog immer private company uit , en heeft toevallig een beursnotering

Dit is wel duidelijk veranderend voor mijn gevoel.

Eind 2017 stopte TomTom consumer met sports. Vigreux heeft toen nog de reorganisatie mee geholpen (lees: afscheid genomen van de mensen) en vanaf 1 januari 2018 is ene Mike Schoofs de managing director van Consumer. Ondanks de dubbele rollen die er zijn, ze is niet alleen "de vrouw van", maar ook "een van de oprichters van" en grootaandeelhouder, is toch besloten dat het beter is dat zij andere dingen doet.

Ook wordt hier weleens geroepen (weet niet of dat zo is) dat Goddijn veel zeilt. Ook dat is prima. Wat je ziet is dat er onder het bestuur een laag aan managers is (die ook met beloningen aan TT gebonden worden) die verantwoordelijk zijn voor de business units en de R&D, waardoor je wat meer op afstand kan sturen. Dat is ook in Goddijn en anderen hun belang, vroeg of laat moet ook Goddijn een stokje overdragen, dus voor de continuïteit is dit gewoon nodig.

Ik vraag me wel af of er binnen TT een opvolger voor Goddijn voorhanden is. Ik heb een aantal artikelen over bedrijfsopvolging gelezen en een van de conclusies was dat er bij "iemand van buiten halen" minder resultaten behaald worden dan bij iemand van binnen halen. Met name doordat er "intellectueel kapitaal wegloopt". Met andere woorden: interne mensen kennen het bedrijf beter.

Ik zie echter niet zo snel wie dan de nieuwe HG zou moeten worden. Is Taco Titulaer een kroonprins? Hij is wel een beetje zelfde type als HG (praat zelfs hetzelfde) en ik vind hem meer dan alleen een financiële CFO, ook wel een business CFO. En iemand die het financiele reilen en zeilen kent wordt ook vaak binnen bedrijven als opvolger gezien, omdat dat nu eenmaal belangrijk is. Ik weet echter niet of ik Taco T hier nou geschikt voor acht. Ik denk toch beter iemand van buiten en dan met Goddijn in een toezicht rol, zodat dat intellectuele kapitaal behouden blijft.

Dat lijkt me trouwens geen makkie, om TT te moeten leiden terwijl Goddijn met al zijn kennis(voorsprong) over je schouder meekijkt en ook met zijn grote belangen. Ik denk dat zodra Goddijn afscheid neemt van de CEO rol hij ook een deel van zijn belang in TomTom zou moeten en misschien ook willen afstaan, al is het maar omdat het ook voor hem lastig zal zijn om wel zwaar belegd te zijn in het aandeel, zonder aan het stuur te zitten.

Om HG's belang af te bouwen zou eerst het aandeel omhoog moeten, waarna bepaalde partijen kunnen instappen om (een deel van) de aandelen van de vier founders te kopen. Misschien tot een niveau waarop er een soort macht / invloed evenwicht is tussen de aandeelhouders die er dan in stappen en de founders van TT. Zij willen natuurlijk niet dat hun kindje aan het eerste de beste bedrijf wordt verkocht voor een habbekrats en dat vervolgens achteraf blijkt dat die financiële partij een soort achterdeur deal heeft met de overnemende partij.

Een ander signaal dat het bestuur al wat meer 'op afstand' staat is dat het niet de oprichters van TomTom maar de commissarissen van TomTom mogen besluiten of bij een bod op TomTom de beschermingsconstructie (aan constructie waarbij TT extra stemrecht verwerft) in werking treedt. In theorie is het dus mogelijk dat morgen Microsoft een openbaar bod doet en dat de RvC zegt: wij heffen de loopbrug niet op. Ik maak me uiteraard geen illusies dat de TomTom fouders een zeer sterke stem hebben bij de RvC, maar dit is wel een verandering ten opzichte van vroeger.
tatje
0
Zeilen, veel Harold !

zeg es 2 maal een week zuid Frankrijk.
1 maal 3 weken Griekse eilanden.

5 weken per jaar, voor de rest ligt de boot in de Haven van Palma .

Is 5 weken nou zo veel.

Mijn zoon, in loondienst heeft 45 verlofdagen, dus 9 weken.

Ik gun het Harold.
pwijsneus
3
quote:

*JustMe* schreef op 28 oktober 2021 11:40:

[...]

Dit is wel duidelijk veranderend voor mijn gevoel.

...

Om HG's belang af te bouwen zou eerst het aandeel omhoog moeten, waarna bepaalde partijen kunnen instappen om (een deel van) de aandelen van de vier founders te kopen. Misschien tot een niveau waarop er een soort macht / invloed evenwicht is tussen de aandeelhouders die er dan in stappen en de founders van TT. Zij willen natuurlijk niet dat hun kindje aan het eerste de beste bedrijf wordt verkocht voor een habbekrats en dat vervolgens achteraf blijkt dat die financiële partij een soort achterdeur deal heeft met de overnemende partij.

Een ander signaal dat het bestuur al wat meer 'op afstand' staat is dat het niet de oprichters van TomTom maar de commissarissen van TomTom mogen besluiten of bij een bod op TomTom de beschermingsconstructie (aan constructie waarbij TT extra stemrecht verwerft) in werking treedt. In theorie is het dus mogelijk dat morgen Microsoft een openbaar bod doet en dat de RvC zegt: wij heffen de loopbrug niet op. Ik maak me uiteraard geen illusies dat de TomTom fouders een zeer sterke stem hebben bij de RvC, maar dit is wel een verandering ten opzichte van vroeger.

Gezien de houding van de founders ten opzichte van de notering, en inside info lijkt het er meer op dat de founders zelf een achterdeurtje hebben.

Dus eerst moet het aandeel omlaag, en koop je gunstig de minderheidsaandeelhouders uit
+
Achterdeur treed in werking en verkoopt onderneming aan derde partijen (of PE, of Big Car/Big Tech)
=
Maximaal rendement voor de founders, en een mooi einde. Plus de minderheidsaandeelhouders hebben het nakijken. Logisch toch? Dat verklaard ook het verschil in beurs- en assetwaarde. Dit is de meest gunstige manier om daarvan gebruikt te maken. Makes perfect sense. Bij de afhandeling van TTT heb je prima kunnen ondervinden dat de founders totaal niets met ons op hebben.

Eind goed, al goed.
[verwijderd]
4
quote:

harrysnel schreef op 28 oktober 2021 11:30:

Zelf ben ik bereid om naar de toekomst te kijken. Maar: pas als er consequenties worden verbonden aan het falen van bestuur en RvC. Ik kan niets met lulkoek als “er is een ander soort belegger nodig”. Dit aandeel heeft het soort beleggers dat past bij de 16 jaar dat het op de beurs staat. Je wilt institutionele beleggers trekken? Neem dan afscheid van de CEO die in december 2007 institutionele beleggers in het fonds liet voor E56 per aandeel en vervolgens een claimemissie deed op flutkoers in 2009, waarbij eerst gedacht werd aan de oprichter + bevriende partijen. Janivo, de grote belegger in TeleAtlas dat voor hoofdprijs verkocht werd aan TomTom, mocht van vriend Goddijn meedoen aan 2009 emissie om de schuldenlast na TeleAtlas overname te verlichten. Hoe gek wil je het hebben? Pas als de verantwoordelijken voor dit soort acties opstappen (wegsturen is helaas onmogelijk) kan ook de beurs een streep zetten door het verleden. Waarom zou Goddijn na 16 jaar ineens wel aan alle aandeelhouders gaan denken? Institutionele beleggers zijn geen beurs fetisjisten en zullen pas een streep zetten door het verleden als Goddijn weg is.

De kredietcrisis was geen normale recessie maar eentje waarin de kredietverlening opdroogde. Destijds werkte ik deels in Londen en daar spraken banken over een 'credit crunch' wat een veel betere term is. Ik weet nog dat daar onder kleine clubjes echt paniek over was (kon ik lezen op intranet) terwijl je er in Nederland nog niet zoveel over hoorde. Een crunch betekent een inkrimping. De kredietverlening implodeerde. Als je als bank bijvoorbeeld een ratio hebt van 1:10 betekent dit dat je voor elke 10 euro die je uitleent 1 euro opzij moet zetten. Wat gebeurt er als een bank met een 1:10 regel een miljard euro moet afschrijven? Dan moet ze dus 10 miljard uitstaande kredieten 'terughalen' om weer aan haar 1:10 norm te voldoen. En als er daardoor meer bedrijven omvallen, krijg je nog meer afschrijvingen en moeten banken nog meer geld terughalen en heb je een vicieuze cirkel. Banken waren op dat moment bezig met leningen terughalen.

Indien er een normale recessie was geweest, was er bij TT niks aan de hand geweest. Ze hadden dan hun schulden kunnen heronderhandelen, misschien een hogere rente of desnoods een mini-emissie. Dat werd TT niet gegund, de bank wilde gewoon iets van 400 miljoen euro terughalen. Vervolgens zijn er hedgefunds die dit soort dingen weten en die gaan een bedrijf keihard shorten. Omdat ze weten: hoe lager de koers hoe meer nieuwe aandelen TomTom moet uitgeven, hoe meer verwatering er plaatsvindt en hoe lager de EPS wordt en hoe lager de koers, dus vrijwel gegarandeerde winst. JP Morgan is voor exact dit soort activiteiten veroordeeld. Ik denk dat TomTom gewoon in het pak genaaid is op dat moment door grotere krachten.

Omdat TT zich niet in het pak wilde laten naaien hebben ze eigen vermogen neergelegd en aandeelhouders in het netwerk, zoals inderdaad die Janivo. En hebben zich uiteindelijk uit de situatie ontworsteld. Deze hele episode is nog steeds een soort open wond voor sommige aandeelhouders (zie ook jouw post) en heeft zelfs vandaag de dag nog invloed op hoe sommigen naar tomtom kijken, al is het maar omdat je het duidelijk in de grafiek ziet op wat voor koersen tomtom ooit gestaan heeft.

Als mij vandaag de dag een ding opvalt is dat TomTom meer dan 300 miljoen netto kaspositie heeft. Kijk ik naar vele andere en grotere bedrijven, dan zie ik dat zij goede resultaten hebben maar wel schulden op de balans. Waarom zou TomTom niet bijvoorbeeld 500 miljoen euro schuld mogen hebben in plaats van 300 op de bank, indien in ruil daarvoor bijvoorbeeld investeringen of overnames waren gedaan waardoor TomTom nu een miljard omzet noteert en grotere winsten behaalt. Ik denk dat dit te maken heeft met een trauma en ook een soort dwarsheid. Zo van: nooit meer wil ik 1 cent schuld hebben bij een bank na hetgeen is voorgevallen.

Ook is het best 'toevallig' dat na de verkoop van Telematics het aantal aandelen is verkleind van 230 miljoen naar 126 miljoen door een combinatie van aandelen inkoop en reverse split. Waarmee het aantal aandelen is teruggebracht naar ongeveer hetzelfde aantal als voor die emissie in 2009. Alsof ze dachten: al doen we er 10 jaar over, we gaan hetgeen dat hierboven beschreven staat allemaal ongedaan maken. De verwatering én de afhankelijkheid van banken.

De koe in de kont kijkend had TomTom gewoon toen Tele Atlas duurder werd ofwel deels in cash moeten betalen aan de eigenaren van TeleAtlas en deels in aandelen TomTom moeten betalen. Of ze hadden een grotere emissie moeten doen op een koers van 50 euro in plaats van later op 5 euro.
[verwijderd]
1
quote:

tatje schreef op 28 oktober 2021 11:47:

Zeilen, veel Harold !

zeg es 2 maal een week zuid Frankrijk.
1 maal 3 weken Griekse eilanden.

5 weken per jaar, voor de rest ligt de boot in de Haven van Palma .

Is 5 weken nou zo veel.

Mijn zoon, in loondienst heeft 45 verlofdagen, dus 9 weken.

Ik gun het Harold.
Me too en ik volg het niet. Ik stelde alleen wat anderen claimen.

Ik denk echter dat wordt overschat hoeveel een bestuur doet en onderschat wat lagen daaronder doen en dat is ook nodig, want stel dat een CEO morgen onder een tram loopt, dan moeten de zaken wel gewoon doorgang vinden.
Ellyot
4
[quote alias=harrysnel id=13769868 date=202110281130]
Als ik op hetTT forum lees “beleggers moeten niet blijven hangen in het verleden” dan denk ik dat de schrijver van dergelijke teksten werkelijk niets van beleggen begrijpt. De huidige koers van TomTom is het resultaat van 16 jaar genoteerd zijn aan de beurs.Als we het met zijn allen, de beleggers, analisten en ook het bestuur van TomTom zelf, eens zijn dat de beurswaarde van het bedrijf ver onder de assetwaarde noteert, dan is het zaak om te zoeken naar de redenen daarvoor. Volgende stap is dan dat je gaat werken aan de onderliggende oorzaken van de gevoelde onderwaardering. Als je niet langer kijkt naar het verleden en de ogen sluit voor gemaakte fouten , kun je er donder op zeggen dat het ook in de toekomst niet loopt zoals je als belegger zou willen.

De gepubliceerde cijfers, het al dan niet waarmaken van uitgesproken verwachtingen, het uitleggen van waar de waarde voor aandeelhouders in de toekomst vandaan moet komen, de manier van communiceren met externe partijen, het verantwoorden van gedane investeringen, terugkoppeling met betrekking tot strategische doelstellingen en het verbinden daaraan van consequenties etc. …. de koers van 7,47 is het rapportcijfer en geeft aan dat TomTom in 16 jaar abominabel heeft gepresteerd.

Mijn grote ergenis mbt TomTom is gelegen in het feit dat het bestuur en de RvC enerzijds wel constateert dat er sprake is van een onvoldoende waardering op de beurs maar anderzijds helemaal niets met dit gegeven doet. Er wordt geen enkele consequentie verbonden aan het feit dat TomTom gefaald heeft om de belangen van de outside aandeelhouder te behartigen. Dat er vervolgens op dit forum ook posters zijn die bereid zijn om, na 16 jaar schoffering van hun eigenbelang, het verleden met de mantel der liefde te bedekken is voor mij niet te bevatten. Zal wellicht een belegger fetish zijn: jezelf laten afranselen in de kelder van de Amsterdamse beurs. Niet mijn hobby.

Ik loop niet vrijwillig mee omlaag in de polonaise als de grote leider zijn strategie van “vuren op 4 cilinders” omruilt voor “alle ballen op de zelfrijdende auto”. Doe liever niet mee met de vogeltjesdans als de echtgenote van de CEO een divisie waarvan ik dacht dat het een melkkoe was gaat opleuken en daarbij miljoenen in de melkput smijt. Ga de CEO niet de hemel in prijzen als hij op weg naar de “endgame” een winstgevende tak verkoopt en daarbij doodleuk zeg dat het voor TomTom nog een lange onzekere weg is naar de eindstreep…

Het lult maar. Niet alleen Goddijn maar ook zijn consiglieres in de RvC.

De huidige voorzitter van de RvC Haank zegt bij zijn afscheid als CEO van uitgever Springer: “dat hij volgens de management boeken die het bedrijf zelf uitgeeft eigenlijk al te lang in functie is en dat er nieuw bloed nodig is”. Vervolgens komt hij bij TomTom en houdt hij de hand boven het hoofd van CEO fossiel Goddijn (je moet met koolstofdatering achterhalen hoelang de beste man al in functie is/zeilt) en vindt hij het een goed idee om de termijn van deze ervaren CEO als vanzelfsprekend te verlengen.

De vorige rechterhand van de grote leider, Peter Wakkie, is vooral bekend als advocaat en hulpverlener van menig bestuurder in crisis van beursgenoteerde bedrijven. Hij richtte zich tijdens zijn periode bij TomTom op als de grote beschermheer van het Nederlandse bedrijfsleven tegen vijandige overnames en wilde met de wet Wakkie bedrijven een jaar lang bedenktijd geven bij overnamebod. Dat hij daarmee de belangen schaadt van de aandeelhouders (de eigenaren!) van beursgenoteerde bedrijven zal hem een worst zijn. Net als dat hij het blijkbaar niet erg vindt dat ook deze voorgestelde beschermingsconstructie druk weghaalt bij incapabele bestuurders die anders door overnamebod via de beurs tot orde kunnen worden geroepen.

Wakkie: “we gaan op internationale zoektocht naar de beste CFO voor ons bedrijf.” Taco wordt ondertussen al intern klaargestoomd en aangesteld.

Goddijn: “we doen blijkbaar iets goed dat Fitbit en Gopro schijnbaar niet kunnen”. Sports loopt uit op een debacle.

Op de AVA wordt uitgebreid gediscussieerd over verlenging termijn Goddijn. Goddijn zelf: het gaat eigenlijk automatisch zo’n verlenging; is zo gepiept.

Goddijn: “Consumer is nog steeds belangrijk voor TT”. De beloningscommissie: “we laten Consumer buiten beschouwing bij beoordelen of KPI behaald zijn”.

Telematica is vanuit synergie standpunt heel belangrijk voor strategie TomTom. Telematica wordt verkocht.

Goddijn heel 2008: we hebben geen extra geld nodig na overname TeleAtlas. Koers van E60 naar onder E10. Goddijn 2009: we doen toch maar emissie op lage koers.

Zelf ben ik bereid om naar de toekomst te kijken. Maar: pas als er consequenties worden verbonden aan het falen van bestuur en RvC. Ik kan niets met lulkoek als “er is een ander soort belegger nodig”. Dit aandeel heeft het soort beleggers dat past bij de 16 jaar dat het op de beurs staat. Je wilt institutionele beleggers trekken? Neem dan afscheid van de CEO die in december 2007 institutionele beleggers in het fonds liet voor E56 per aandeel en vervolgens een claimemissie deed op flutkoers in 2009, waarbij eerst gedacht werd aan de oprichter + bevriende partijen. Janivo, de grote belegger in TeleAtlas dat voor hoofdprijs verkocht werd aan TomTom, mocht van vriend Goddijn meedoen aan 2009 emissie om de schuldenlast na TeleAtlas overname te verlichten. Hoe gek wil je het hebben? Pas als de verantwoordelijken voor dit soort acties opstappen (wegsturen is helaas onmogelijk) kan ook de beurs een streep zetten door het verleden. Waarom zou Goddijn na 16 jaar ineens wel aan alle aandeelhouders gaan denken? Institutionele beleggers zijn geen beurs fetisjisten en zullen pas een streep zetten door het verleden als Goddijn weg is.

HARRY SNEL, wat een post!
Met afstand de beste die de afgelopen 10 jaar op dit forum is geplaatst.
Qua inhoud en stijl een KO voor die paar fanboys die hardnekkig op het forum hun eendimensionale gedachtegang blijven posten.
Zou door het FD moeten worden opgepikt en integraal geplaatst.
Meer dan een AB.

beursbeurs
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 28 oktober 2021 00:37:

[...]

Mooi cijferseizoen tot nu toe. Vrijwel elk bedrijf verhoogt de outlook. De concurrenten van TomTom (o.a. Garmin) en de klanten van TomTom (o.a. Stellantis)

Alleen ons krimpende navigatiebedrijfje zelf verlaagt de outlook. Wat zou dat toch zijn?
Opvallend dat op jouw post niet wordt gereageerd. Te confronterend misschien, wat zou dat toch zijn?;)
[verwijderd]
5

Twee dagen geleden een artikel over Baidu over hoe zij HD maps maken.

Voordat ik die link hier post het volgende. Tijdens een aandeelhoudersvergadering werd gevraagd hoe TomTom betaald wordt door Baidu. Aangezien het niet niks is dat Baidu zomaar TomTom's totale mapmaking platform mag gebruiken (investering van honderden miljoenen) om in China HD maps te maken, aangezien westerse bedrijven dat niet mogen.

Uit het antwoord blijkt dat TomTom nog niet betaald wordt voor het proces van het maken van de maps. Dus op dit moment nul euro voor het beschikbaar stellen (als het ware leasen) van haar platform - van haar kroonjuwelen - aan Baidu. Maar dat TomTom betaald gaat worden van de omzet die Baidu in China gaat behalen met HD maps.

Goddijn: als we even kijken naar Baidu dan nemen ze daar ons productieplatform in licentie om HD-kaarten te produceren. Het geld gaat pas rollen op het moment dat die producten ook gelicenseerd, verkocht en gebruikt worden door automobielfabrikanten

===

How Baidu Apollo builds HD (High-Definition) maps for autonomous vehicles
2 days ago·5 min read

towardsdatascience.com/how-baidu-apol...
[verwijderd]
1

Baidu, dat gaat betalen aan TomTom zodra Baidu HD maps omzet maakt

- Heeft robotaxi vloot gelanceerd. Nu gratis, wordt betaald
- Gaat met Geely massa productie EV's starten
- Heeft 10 HD maps deals in China met Chinese autofabrikanten

www.economist.com/business/2021/03/20...

Baidu is also investing heavily in cloud services to keep up with Alibaba and Tencent, two bigger Chinese tech rivals. But arguably the boldest push is what the company calls “intelligent driving”. This business contributes hardly any revenues today but holds “huge long-term monetisation potential”, according to Baidu’s new prospectus. The business has three prongs. The first is the establishment of a nationwide fleet of robotaxis powered by Apollo, Baidu’s in-house self-driving technology. The firm is already operating self-driving taxis in three Chinese cities, including part of Beijing. Rides are currently free but Baidu hints that it may soon start charging.

It has international ambitions, too. In January it received permission to test self-driving cars in California. Baidu also plans to mass-produce electric vehicles (evs). In January it formed a new venture with Geely, a Chinese carmaker, to bring to market “intelligent” (if not fully autonomous) evs within three years. By 2035 China’s government wants every other new car sold to be an ev. The third prong allows Baidu to earn immediate revenues by selling services to Chinese carmakers, such as high-definition maps and automated-parking technology, which it has already sold to ten firms. Baidu is already a late entrant to China’s crowded personal-mobility industry. For now, at least, investors are on for the ride.
nr36
0
Volkswagen verwacht volgend jaar daling chiptekort

Automaker Volkswagen zegt te verwachten dat het chiptekort in de loop van het volgende jaar verlicht zal worden. Dat schrijft het bedrijf in een kwartaalrapport waar het ook de winstmargeverwachting herhaalde.

De beschikbaarheid van halfgeleiders voor de productie van chips verbetert volgens de Duitse automaker in het vierde kwartaal van dit jaar om daarna verder te herstellen in de loop van 2022. Eerder gaf automaker Ford al aan dat de het kritieke tekort aan chiponderdelen aan het verminderen was.

Ondanks dat het grootste autobedrijf van Europa te kampen heeft met problemen in de toeleveringsketen, handhaafde het de winstmargeverwachting. VW deed dit ondanks een daling van de winstcijfers in het derde kwartaal: ten opzichte van vorig jaar lag de operationele winst met €2,8 mrd 12% lager .

Daarnaast zag het bedrijf het aantal verkochte auto's teruglopen. Volkswagen verwacht dat het dit jaar evenveel auto's zal verkopen als in 2021, terwijl het eerder nog stelde meer te willen verkopen.

Net als veel andere automakers heeft VW zich gedurende de chipcrisis gericht op de lucratievere modellen. Het is voor de automaker essentieel om de winstcijfers op peil te houden om zodoende de uitbreiding van zijn elektrische modellen te kunnen financieren. Met die elektrische modellen wil het bedrijf de concurrentie aangaan met Tesla.
boem!
0
quote:

harrysnel schreef op 28 oktober 2021 11:30:

Als ik op hetTT forum lees “beleggers moeten niet blijven hangen in het verleden” dan denk ik dat de schrijver van dergelijke teksten werkelijk niets van beleggen begrijpt. De huidige koers van TomTom is het resultaat van 16 jaar genoteerd zijn aan de beurs.Als we het met zijn allen, de beleggers, analisten en ook het bestuur van TomTom zelf, eens zijn dat de beurswaarde van het bedrijf ver onder de assetwaarde noteert, dan is het zaak om te zoeken naar de redenen daarvoor. Volgende stap is dan dat je gaat werken aan de onderliggende oorzaken van de gevoelde onderwaardering. Als je niet langer kijkt naar het verleden en de ogen sluit voor gemaakte fouten , kun je er donder op zeggen dat het ook in de toekomst niet loopt zoals je als belegger zou willen.

De gepubliceerde cijfers, het al dan niet waarmaken van uitgesproken verwachtingen, het uitleggen van waar de waarde voor aandeelhouders in de toekomst vandaan moet komen, de manier van communiceren met externe partijen, het verantwoorden van gedane investeringen, terugkoppeling met betrekking tot strategische doelstellingen en het verbinden daaraan van consequenties etc. …. de koers van 7,47 is het rapportcijfer en geeft aan dat TomTom in 16 jaar abominabel heeft gepresteerd.

Mijn grote ergenis mbt TomTom is gelegen in het feit dat het bestuur en de RvC enerzijds wel constateert dat er sprake is van een onvoldoende waardering op de beurs maar anderzijds helemaal niets met dit gegeven doet. Er wordt geen enkele consequentie verbonden aan het feit dat TomTom gefaald heeft om de belangen van de outside aandeelhouder te behartigen. Dat er vervolgens op dit forum ook posters zijn die bereid zijn om, na 16 jaar schoffering van hun eigenbelang, het verleden met de mantel der liefde te bedekken is voor mij niet te bevatten. Zal wellicht een belegger fetish zijn: jezelf laten afranselen in de kelder van de Amsterdamse beurs. Niet mijn hobby.

Ik loop niet vrijwillig mee omlaag in de polonaise als de grote leider zijn strategie van “vuren op 4 cilinders” omruilt voor “alle ballen op de zelfrijdende auto”. Doe liever niet mee met de vogeltjesdans als de echtgenote van de CEO een divisie waarvan ik dacht dat het een melkkoe was gaat opleuken en daarbij miljoenen in de melkput smijt. Ga de CEO niet de hemel in prijzen als hij op weg naar de “endgame” een winstgevende tak verkoopt en daarbij doodleuk zeg dat het voor TomTom nog een lange onzekere weg is naar de eindstreep…

Het lult maar. Niet alleen Goddijn maar ook zijn consiglieres in de RvC.

De huidige voorzitter van de RvC Haank zegt bij zijn afscheid als CEO van uitgever Springer: “dat hij volgens de management boeken die het bedrijf zelf uitgeeft eigenlijk al te lang in functie is en dat er nieuw bloed nodig is”. Vervolgens komt hij bij TomTom en houdt hij de hand boven het hoofd van CEO fossiel Goddijn (je moet met koolstofdatering achterhalen hoelang de beste man al in functie is/zeilt) en vindt hij het een goed idee om de termijn van deze ervaren CEO als vanzelfsprekend te verlengen.

De vorige rechterhand van de grote leider, Peter Wakkie, is vooral bekend als advocaat en hulpverlener van menig bestuurder in crisis van beursgenoteerde bedrijven. Hij richtte zich tijdens zijn periode bij TomTom op als de grote beschermheer van het Nederlandse bedrijfsleven tegen vijandige overnames en wilde met de wet Wakkie bedrijven een jaar lang bedenktijd geven bij overnamebod. Dat hij daarmee de belangen schaadt van de aandeelhouders (de eigenaren!) van beursgenoteerde bedrijven zal hem een worst zijn. Net als dat hij het blijkbaar niet erg vindt dat ook deze voorgestelde beschermingsconstructie druk weghaalt bij incapabele bestuurders die anders door overnamebod via de beurs tot orde kunnen worden geroepen.

Wakkie: “we gaan op internationale zoektocht naar de beste CFO voor ons bedrijf.” Taco wordt ondertussen al intern klaargestoomd en aangesteld.

Goddijn: “we doen blijkbaar iets goed dat Fitbit en Gopro schijnbaar niet kunnen”. Sports loopt uit op een debacle.

Op de AVA wordt uitgebreid gediscussieerd over verlenging termijn Goddijn. Goddijn zelf: het gaat eigenlijk automatisch zo’n verlenging; is zo gepiept.

Goddijn: “Consumer is nog steeds belangrijk voor TT”. De beloningscommissie: “we laten Consumer buiten beschouwing bij beoordelen of KPI behaald zijn”.

Telematica is vanuit synergie standpunt heel belangrijk voor strategie TomTom. Telematica wordt verkocht.

Goddijn heel 2008: we hebben geen extra geld nodig na overname TeleAtlas. Koers van E60 naar onder E10. Goddijn 2009: we doen toch maar emissie op lage koers.

Zelf ben ik bereid om naar de toekomst te kijken. Maar: pas als er consequenties worden verbonden aan het falen van bestuur en RvC. Ik kan niets met lulkoek als “er is een ander soort belegger nodig”. Dit aandeel heeft het soort beleggers dat past bij de 16 jaar dat het op de beurs staat. Je wilt institutionele beleggers trekken? Neem dan afscheid van de CEO die in december 2007 institutionele beleggers in het fonds liet voor E56 per aandeel en vervolgens een claimemissie deed op flutkoers in 2009, waarbij eerst gedacht werd aan de oprichter + bevriende partijen. Janivo, de grote belegger in TeleAtlas dat voor hoofdprijs verkocht werd aan TomTom, mocht van vriend Goddijn meedoen aan 2009 emissie om de schuldenlast na TeleAtlas overname te verlichten. Hoe gek wil je het hebben? Pas als de verantwoordelijken voor dit soort acties opstappen (wegsturen is helaas onmogelijk) kan ook de beurs een streep zetten door het verleden. Waarom zou Goddijn na 16 jaar ineens wel aan alle aandeelhouders gaan denken? Institutionele beleggers zijn geen beurs fetisjisten en zullen pas een streep zetten door het verleden als Goddijn weg is.

AB nr 16 van mij omdat jij erin bent geslaagd in een betoog exact aan te geven waar de frustatie vandaan komt.

Indien je naar de toekomst wil kijken biedt de onafhankelijke scheidsrechter in deze de oplosssing.
De markt waardeert een bedrijf op basis van relevantie en op zijn verdiencapaciteit.
Dat de markt daar een prijs van 55 euro aan verbond in 2007 is alleszins te begrijpen.
Een kw va 20 is niet disproportioneel voor een succesvol BTC hardware bedrijf.

Dat de prijs daarna instortte naar 4 euro in 2009 is ook te begrijpen daar de relevantie en verdiencapaciteit van het BTC hardware bedrijf vol in de flank werd geraakt door Google.

TT heeft ingezet om het bedrijf te transformeren naar een relevant BTB C&S bedrijf.

Dee huidige situatie is dat men er in is geslaagd om een relevant C&S bedrijf te worden waarbij de verdiencapaciteit nog te wensen overblijft.
De markt toont zijn afwachtend vertrouwen in de missie en kent TT nu een verdiencapaciteit toe van 40 mio.

Op het moment dat men deze verdiencapaciteit opwaardeert zal dit direct terug te vinden zijn in de koers.

IN die zin denk ik niet, dat het vervangen van HG de oplossing zal bieden tot een hogere koers dat moet toch echt waargemaakt gaan worden door een hogere FCF.

Ik
2.287 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 10:46
Koers 6,110
Verschil -0,075 (-1,21%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 177.673
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront