TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
[verwijderd]
2
Koos

Nvidia denkt dat in 2024 de eerste auto’s op de weg zijn - zal dan om level 4 gaan, dus again geo-fenced - die kunnen helpen realtime data te verzamelen.

Voordat een auto op de weg gaat is er nog altijd een bestaande map nodig. Want op basis waarvan gaat auto nummer 1 rijden?

Dit zijn dan toch de HD Maps van de usual suspects (TomTom en HERE) waarbij de technologie van nvidia veel meer klinkt als een update service. Ik kan me voorstellen dat ook dit weer zo’n feed van data naar tomtom kan worden net zoals mobileye (volgens Goddijn) ook een data source is voor tomtom.
Wereldbelegger
0
quote:

*JustMe* schreef op 9 november 2021 11:56:

@Wereldbelegger. Ford was het zwaarst geraakt tot nu toe samen met General Motors. En zie dit bericht:

Ford's U.S. sales continued to recover from chip shortage in October

KEY POINTS

Ford reported sales of 175,918 new vehicles in October, down by 4% from a year ago but a far narrower loss than in prior months.

The sales mark Ford's best sales by volume since April and the first time since May that the company hasn't reported a double-digit monthly loss compared with 2020.

New U.S. vehicle sales were down by about 21% last month compared with a year earlier, according to Cox Automotive.

www.google.nl/amp/s/www.cnbc.com/amp/...

Dat ziet er goed uit en is hoopgevend.

Maar het hele artikel lezend:
Een forecast van slechts 10% stijging t.o.v. 2021
Dat is een zeer beperkte inhaalslag tov 2021 maar tov van 2020? of 2019?

However, Ford isn’t in the clear regarding its supply of semiconductor chips just yet. CFO John Lawler last week said the company expects the chip shortage to continue into next year and potentially, to a far lesser extent, into 2023.

Lawler said Ford expects a 10% increase in wholesale vehicle volumes in 2022 compared with this year, as the semiconductor shortage continues to impact the business.
NewKidInTown
4
Riet geschorst, das heel jammer, of het terecht is of niet, daar laat ik me niet over uit. Wel las ik haar originele bijdragen met een persoonlijk tintje altijd met veel interesse en plezier.
Ik kwam erachter dat het begon met een quotje van Justme, tja, dan raak je al snel in de gevarenzone.

Anyway, ik ben maar op zoek gegaan naar andere OBJECTIEVE posters die ik in de toekomst blindelings zal moeten moeten volgen, er zit, voor mij, niet veel anders op want mijn amateuristische pogingen om dit aandeel te analyseren, leidden tot helemaal niets.

Na zorgvuldige selectie van de bijdragen van de verschillende posters hier, zijn er in ieder geval TWEE die er met kop en schouders boven uitsteken nl. Boem uit Thailand voor de boekhoudkundige kennis en onderbouwing EN Vive uit Breda wegens zijn uitstekende voorspellende kwaliteiten wat de toekomstige koers betreft.
Een en ander heeft tot gevolg gehad dat ik in het vervolg niet uitsluitend afga op de IRMA-methodiek maar vooral, zo niet uitsluitend, de visies van bovengenoemde twee posters nadrukkelijk laat meewegen.
Een en ander heeft direct deze ochtend al als resultaat gehad dat ik mijn LONG-positie vrijwel rond daglaag (7,16 a 7,17) heb uitgebreid met de aankoop van een aantal CALLS.

Het kan bijna niet anders dan dat deze beslissing een zeer gelukkige is geweest.
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 november 2021 12:07:

[...]

Dat ziet er goed uit en is hoopgevend.

Maar het hele artikel lezend:
Een forecast van slechts 10% stijging t.o.v. 2021
Dat is een zeer beperkte inhaalslag tov 2021 maar tov van 2020? of 2019?

However, Ford isn’t in the clear regarding its supply of semiconductor chips just yet. CFO John Lawler last week said the company expects the chip shortage to continue into next year and potentially, to a far lesser extent, into 2023.

Lawler said Ford expects a 10% increase in wholesale vehicle volumes in 2022 compared with this year, as the semiconductor shortage continues to impact the business.
Is precies in lijn met marktonderzoeken en ook TomTom zelf. TomTom verwacht 20% groei volgend jaar. 10% door volume groei in de automarkt in het algemeen en 10% door nieuwe modellen/orders van tomtom zelf.

De automarkt als geheel moet 20% herstellen (en niet 10%) dus die resterende 10% die zit nog in het vat voor daarna en je krijgt ook pent up demand. Dan is de vraag hoger dan de eindvraag bij consumenten, omdat alle lege showrooms bevoorraad moeten worden.
tatje
0
Gaan we 550 aan locatie technologie halen in 2023 !!!

Na Q3 hadden we aan automotive 176 met 54 erbij is 230 in 2021

Automotive 230 met 2 jaar een cagr van 25% is 360 in 2023

Enterprise 2021, ik ga voor 170. 2022 180, 2023 190.

360 automotive en 190 Enterprise is 550 in 2023 .

Ik zeg het kan, maar er kan veel gebeuren in dik 2 jaar, zowel positief als negatief.

We zullen het zien.

Trouwens ik blijf bij mijn mening.

De backlog is in het leven geroepen om het orderboek te verbloemen.

Ik ga voor :
2019 500
2020 550
2021 600

Tja.
benbelegger
11
quote:

Riet v. Milt schreef op 9 november 2021 09:00:

[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd. Deze account is geschorst.]
Jammer.

NewKidInTown
0
quote:

hvasd2 schreef op 9 november 2021 12:40:

www.iex.nl/Artikel/733015/Forumkampio...
Gelezen in een van de reacties op bovenstaand artikel:

"een eerlijk en open verhaal over de fouten die hij heeft gemaakt en zeer aan te bevelen voor veel jongere en overmoedige beginnende beleggers.
Zoals alles op 1 aandeel te zetten om een klapper te maken, niet op tijd afscheid nemen wanneer negatieve berichten zich aandienen, inderdaad nooit met geleend geld beleggen en zoals a; eerder genoemd risico's spreiden over de diverse sectoren."

Ook iets om te onthouden, ook al is het al vaak genoemd in de draadjes van DIT aandeel.
Wereldbelegger
1
quote:

*JustMe* schreef op 9 november 2021 12:29:

[...]

Is precies in lijn met marktonderzoeken en ook TomTom zelf. TomTom verwacht 20% groei volgend jaar. 10% door volume groei in de automarkt in het algemeen en 10% door nieuwe modellen/orders van tomtom zelf.

De automarkt als geheel moet 20% herstellen (en niet 10%) dus die resterende 10% die zit nog in het vat voor daarna en je krijgt ook pent up demand. Dan is de vraag hoger dan de eindvraag bij consumenten, omdat alle lege showrooms bevoorraad moeten worden.
Ik heb echt moeite met "moet".
Dat Ford een meevaller bekend maakt valt bij mij op dit moment nog onder:
'één zwaluw maakt nog geen zomer'

Ik zie graag meerdere positieve signalen tegemoet.
En ik verwijs naar het artikel hierboven over aankoopuitstel gedrag.
vreemdvermogen
0
quote:

NewKidInTown schreef op 9 november 2021 12:29:

Riet geschorst, das heel jammer, of het terecht is of niet, daar laat ik me niet over uit. Wel las ik haar originele bijdragen met een persoonlijk tintje altijd met veel interesse en plezier.
Ik kwam erachter dat het begon met een quotje van Justme, tja, dan raak je al snel in de gevarenzone.

Anyway, ik ben maar op zoek gegaan naar andere OBJECTIEVE posters die ik in de toekomst blindelings zal moeten moeten volgen, er zit, voor mij, niet veel anders op want mijn amateuristische pogingen om dit aandeel te analyseren, leidden tot helemaal niets.

Na zorgvuldige selectie van de bijdragen van de verschillende posters hier, zijn er in ieder geval TWEE die er met kop en schouders boven uitsteken nl. Boem uit Thailand voor de boekhoudkundige kennis en onderbouwing EN Vive uit Breda wegens zijn uitstekende voorspellende kwaliteiten wat de toekomstige koers betreft.
Een en ander heeft tot gevolg gehad dat ik in het vervolg niet uitsluitend afga op de IRMA-methodiek maar vooral, zo niet uitsluitend, de visies van bovengenoemde twee posters nadrukkelijk laat meewegen.
Een en ander heeft direct deze ochtend al als resultaat gehad dat ik mijn LONG-positie vrijwel rond daglaag (7,16 a 7,17) heb uitgebreid met de aankoop van een aantal CALLS.

Het kan bijna niet anders dan dat deze beslissing een zeer gelukkige is geweest.
Tja als je iemand omschrijft als 'kwal' dan kan de scheids alleen maar de rode kaart trekken.
Verrassende keuze Kid. Boem en Rick volgen. Irma in twijfel trekken. Je durft. Tellen ook je vriendjes Sniklaas , pwijsneus en Wereldbelegger niet meer mee?
bikkelharde winst
0
quote:

NewKidInTown schreef op 9 november 2021 13:01:

[...]
Gelezen in een van de reacties op bovenstaand artikel:

"een eerlijk en open verhaal over de fouten die hij heeft gemaakt en zeer aan te bevelen voor veel jongere en overmoedige beginnende beleggers.
Zoals alles op 1 aandeel te zetten om een klapper te maken, niet op tijd afscheid nemen wanneer negatieve berichten zich aandienen, inderdaad nooit met geleend geld beleggen en zoals a; eerder genoemd risico's spreiden over de diverse sectoren."

Ook iets om te onthouden, ook al is het al vaak genoemd in de draadjes van DIT aandeel.
Altijd objectief proberen te blijven tov. een aandeel. Probeer bijdrages van forumleden zoveel mogelijk te filteren op bullshit. Het heeft een tijd gekost maar inmiddels doe ik er mijn voordeel mee. Zo kun je, middels de juiste strategie, met een ontzettend slecht aandeel als TomTom toch nog winst maken.
Wereldbelegger
0
Vive tu vida positivamente 11 oktober 2021 08:58
quote:
DiCoFlow schreef op 10 oktober 2021 22:02:

In de bijlage een recente update van de Fair Value van Tom2
€ 14,88
www.iex.nl/Forum/Upload/2021/13733418...

Koers moet dus nu op > €14,00 staan!!!!

Strong buy!

-/-/-/-

Zelfde website; één maand later
Fair Value van Tom2
€ 9,27

Bron:
simplywall.st/stocks/nl/consumer-dura...

In één maand bijna 38% van de Fair Value af.
Dus de koers moet nu op > €9,00 staan!!!!

10-10-2021 Fair Value 14,88
9-11-2021 Fair Value 9,27
verschil -5,61
in % -37,70%

Ik vind bovenstaande grappig.Niet omdat de Fair Value bij deze website gedaald is maar dat koersen toeteren met het woord 'moet' lachwekkend is. Dat hierboven de toeteraar voorspellende kwaliteiten worden toegedicht doet daar niet aan af.

kijken of mijn weddenschap geld oplevert

[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 november 2021 13:48:

[...]

Ik heb echt moeite met "moet".
Dat Ford een meevaller bekend maakt valt bij mij op dit moment nog onder:
'één zwaluw maakt nog geen zomer'

Ik zie graag meerdere positieve signalen tegemoet.
En ik verwijs naar het artikel hierboven over aankoopuitstel gedrag.
Met ‘moeten’ wordt bedoeld dat de auto industrie enkele tientallen procenten ‘moet’ herstellen om weer op oude niveaus te komen van 2019 en een deel van dat herstel vindt plaats in 2022, te weten 10% (is nu de consensus vanuit onderzoek bij alle autofabrikanten)

Aankoopuitstel is logisch als je een auto wilt kopen en hoort dat de levertijd 6 maanden is. Diezelfde mensen geven echter ook aan gewoon in de markt te zijn voor een auto als levertijden korter zijn of kiezen bijvoorbeeld een ander model of ander merk dat wel betere beschikbaarheid heeft.
Wereldbelegger
1
quote:

*JustMe* schreef op 9 november 2021 14:35:

[...]

Met ‘moeten’ wordt bedoeld dat de auto industrie enkele tientallen procenten ‘moet’ herstellen om weer op oude niveaus te komen van 2019 en een deel van dat herstel vindt plaats in 2022, te weten 10% (is nu de consensus vanuit onderzoek bij alle autofabrikanten)

Aankoopuitstel is logisch als je een auto wilt kopen en hoort dat de levertijd 6 maanden is. Diezelfde mensen geven echter ook aan gewoon in de markt te zijn voor een auto als levertijden korter zijn of kiezen bijvoorbeeld een ander model of ander merk dat wel betere beschikbaarheid heeft.
Dank voor de toelichting.

IHS zag op 26 oktober dit jaar een verbetering voor de Europese autoindustrie in 2022
Dat is positief maar het is nog niet de gewenste inhaalslag om boven de productie van 2019 uit te komen.
Ik ben heel benieuwd naar de voorspelling van ACEA en wanneer deze voorspelling wereldkundig wordt gemaakt in 2022
Dit laatste in relatie met de Q4/FY cijfers van TomTom.

IHS Markit expects European car production to climb 16% to almost 18.6 million units next year -- output that would bring the industry closer to pre-pandemic levels of around 20 million. ACEA will publish its 2022 forecasts early next year.
sniklaas
4
quote:

boem! schreef op 9 november 2021 11:29:

[...]

Je maakt het mij wel heel makkelijk.

TT heeft nl naast de hogere winsten ook een hogere omzet geboekt tov haar outlook muv het jaar 2020
Outlook vs actuals
2012 t/m 2019 7387 mio vs 7429 actuals.

zeker en vast zijn de cijfers positief in jouw spreadsheet, de realiteit daarentegen kleurt diep en diep rood…

Vorig jaar had iemand op dit forum de omzet verwachtingen die TOMTOM door de jaren heen heeft uitgesproken op een rijtje gezet, gemiddeld rond de 9% als ik mij goed herinner…

Realiteit is en blijft 0% groei in de omzet van 2008 t/m 2021 rekening houdend met de jaarlijkse inflatie cijfers van het CBS…

Jaar over jaar 0% toename van de omzet Martin en dat in een state of the art gevraagde en toekomstbestendige technische oplossingen voor mobiliteit betekend simpelweg dat het verdienmodel van TOMTOM knudde is en dat al voor het 14e jaar op rij…

Door de verregaande automatische verwerking van de probes en de dalende omzet per eenheid blijven de kosten nipt beheersbaar. Wanneer ook dit ‘voordeel’ zijn maximale omslagpunt heeft bereikt zal er drastisch iets moeten veranderen;

1) reorganisatie om de kosten fors te reduceren
2) omzet per eenheid fors omhoog
3) fors meer eenheden vermarkten

Al met al grote uitdagingen voor TOMTOM en gezien het verleden is het bedrijf als een zelfstandige eenheid NIET in staat om punt 2 en 3 te realiseren waardoor middels uitvoering van punt 1 wat extra tijd kan worden gekocht om daarna in de niche markt en in de vergetelheid weg te kwijnen…
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 9 november 2021 14:55:

[...]

Dank voor de toelichting.

IHS zag op 26 oktober dit jaar een verbetering voor de Europese autoindustrie in 2022
Dat is positief maar het is nog niet de gewenste inhaalslag om boven de productie van 2019 uit te komen.
Ik ben heel benieuwd naar de voorspelling van ACEA en wanneer deze voorspelling wereldkundig wordt gemaakt in 2022
Dit laatste in relatie met de Q4/FY cijfers van TomTom.

IHS Markit expects European car production to climb 16% to almost 18.6 million units next year -- output that would bring the industry closer to pre-pandemic levels of around 20 million. ACEA will publish its 2022 forecasts early next year.
Het zal niet lineair maar met schokken omhoog gaan. De knik waarop echt duidelijk meer chips beschikbaar komen verwacht ik medio 2022. Er zijn ook analisten die daarna al overschotten verwachten. Het kan namelijk niet zo zijn dat álle sectoren parallel aan elkaar meer chips nodig hebben, je gaat ook vraaguitval naar chips zien vanuit bepaalde sectoren en vanuit hamsteraars.
[verwijderd]
4
quote:

bikkelharde winst schreef op 8 november 2021 18:34:

[...]Inderdaad. Of nou Herman Goddijn, Nina Brink of clown Bassie aan het roer zou staan bij TT..... Jou boeit het niet.
Clown Bassie, CEO van het TomTom circus vind Dividend gewoon weggegooid geld en absoluut geen Erekwestie.
Tja, het is geen man van Eer terwijl het krimpbedrijfje waarvan je vrouw in ieder geval één cylinder om zeep geholpen heeft verder lijdt.

Was getekend: Dividend Erekwestie
tatje
3
Ieder nadeel heb een voordeel.

Zonder Riet zal dit forum niet hetzelfde zijn.

Maar heeft nu tijd om in haar Morgan italie te doorkruisen.

Maar de opvolger van Riet staat al klaar, D.E Dividend Erekwestie.

Zelfs de daltons krijgen nazaten :-)

Dividend krijg je meestal als percentage van de winst. bv 50% vd winst als Dividend.

Welke winst.
vreemdvermogen
0
D.E. de nieuwe aanwinst op het forum Nou dat wordt koffiedik kijken. Taalgebruik doet me sterk aan iemand denken. Wat je er allemaal voor over hebt om je gal te spuwen op een forumpje van een 3e divisie clubje. Ja aanhangers worden steeds fanatieker en schuwen geen enkel middel. Kijk maar naar voetbal. Supporters van FC Knudde in hevige gevechten met aanhangers van VVDL ( voetbal voor de lol)
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront