TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2021

2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
NewKidInTown
2
Net een interview gezien met de CEO van Heineken.

Wat een toonbeeld van heldere COMMUNICATIE, zonder mitsen en maren, zonder uuhhs, visie hebben, doelen stellen en ze ook halen.

Ach, had tt maar HALF zo'n CEO.
[verwijderd]
2
Laatste toevoeging mijnerzijds over de mogelijkheid van volledig electrisch rijden.

Ik richt mij in het leven namelijk doorgaans op de bijbel:

“Zalig zijn de armen van geest, zij zullen het rijk der hemelen betreden”.
sniklaas
2
quote:

NewKidInTown schreef op 14 november 2021 17:59:

Net een interview gezien met de CEO van Heineken.

Wat een toonbeeld van heldere COMMUNICATIE, zonder mitsen en maren, zonder uuhhs, visie hebben, doelen stellen en ze ook halen.

Ach, had tt maar HALF zo'n CEO.
heerlijk helder heineken...ipv een triest teleurstellend tomtom...
sniklaas
2
quote:

*JustMe* schreef op 14 november 2021 17:27:

[...]

Die straten en buurten in meer afgelegen plekken of op een verouderd energie-grid zitten kunnen hun auto opladen met zonne energie. Je koopt een EV + zonnepanelen + omvormer en je wekt je eigen energie op voor je auto.

Er zijn ook partijen die hiermee bezig zijn qua financieringsvorm. Je hoeft niet per se tegen een grote investering aan te kijken als de laadvoorziening en panelen gekocht worden met een krediet (in lease vorm) waarbij de rente en aflossing geen pijn doen, omdat die opwegen tegen de lagere energierekening.
+ battery pack om overdag gebruik te kunnen maken van je voertuig...

dat zie ik nog veel te weinig gebeuren, opslag punten voor electriciteit in een grid om de netwerken te ontlasten waar zowel netwerkbeheerder als de consumenten gebruik kunnen maken, desnoods green batteries op centrale plaatsen, tenminste als er voldoende batterijen gemaakt kunnen worden gezien de krapte aan materialen..

en daarnaast natuurlijk de productie van overtollige 'groene' waterstof...
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 14 november 2021 21:12:

[...]+ battery pack om overdag gebruik te kunnen maken van je voertuig...

dat zie ik nog veel te weinig gebeuren, opslag punten voor electriciteit in een grid om de netwerken te ontlasten waar zowel netwerkbeheerder als de consumenten gebruik kunnen maken, desnoods green batteries op centrale plaatsen, tenminste als er voldoende batterijen gemaakt kunnen worden gezien de krapte aan materialen..

en daarnaast natuurlijk de productie van overtollige 'groene' waterstof...
gewoon aankoppelen en met software het laden opstarten als er overproductie van stroom is. Dat zal voor

- velen op/tijdens het werk zijn....
- overdag cq overdag in het weekeind thuis
[verwijderd]
0
quote:

Riet v. Milt schreef op 14 november 2021 20:46:

Laatste toevoeging mijnerzijds over de mogelijkheid van volledig electrisch rijden.

Ik richt mij in het leven namelijk doorgaans op de bijbel:

“Zalig zijn de armen van geest, zij zullen het rijk der hemelen betreden”.
Of Nietsche's interpretatie daarvan
[verwijderd]
0
quote:

*JustMe* schreef op 14 november 2021 22:08:

[...]

Of Nietsche's interpretatie daarvan
Leuk dat juist ú NietZsche erbij haalt. Uit angst voor een waarschuwing liet ik u buiten zijn beschouwing, maar dat bedoelde ik wel. Nu u het zelf aanhaalt, neem ik aan dat er geen probleem is.
sniklaas
0
quote:

Knife Catcher schreef op 14 november 2021 21:57:

[...]gewoon aankoppelen en met software het laden opstarten als er overproductie van stroom is. Dat zal voor
- velen op/tijdens het werk zijn....
- overdag cq overdag in het weekeind thuis
op het werk ed wordt je de overproductie van elektriciteit wel kwijt maar thuis is een ander verhaal wanneer de auto van huis is kan de opgewekte elektriciteit naar het overbelaste netwerk of in een battery pack..

De netwerk bedrijven, inclusief Tennet hebben vele 10+ jaren nodig om überhaupt de energie die volgens de afspraken van de energietransitie duurzaam opgewekt gaan worden te kunnen ontvangen en dan moeten er ook processen zijn om deze elektriciteit te verwerken/in opslag te nemen…

Er moet nog heel erg veel gebeuren voordat Nederland CO2 neutraal ofwel klimaat neutraal wordt, wellicht helpen de huidige prijzen de energiebesparing een handje…
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 14 november 2021 22:45:

[...]op het werk ed wordt je de overproductie van elektriciteit wel kwijt maar thuis is een ander verhaal wanneer de auto van huis is kan de opgewekte elektriciteit naar het overbelaste netwerk of in een battery pack..

De netwerk bedrijven, inclusief Tennet hebben vele 10+ jaren nodig om überhaupt de energie die volgens de afspraken van de energietransitie duurzaam opgewekt gaan worden te kunnen ontvangen en dan moeten er ook processen zijn om deze elektriciteit te verwerken/in opslag te nemen…

Er moet nog heel erg veel gebeuren voordat Nederland CO2 neutraal ofwel klimaat neutraal wordt, wellicht helpen de huidige prijzen de energiebesparing een handje…
De laatste zin helemaal mee eens. Klimaat neutraal is zomaar niet gedaan. Het aantal EV's opvoeren kan echter vlot.
Knelpunt van het netwerk zit niet in de 12 panelen die piet particulier op zijn dak heeft liggen. Dat los je op door je afname erop af te stemmen. Vroeger hadden we nachtstroom, ging de wasmaschien om 0.00h aan. In de toekomst op afroep via de app als de zon schijnt.

Knelpunt met de aansluitingen nu liggen in de grootschalige opwekking van stroom waar de afname niet nabij is en ook niet op het moment van opwekken; daar is waterstof in veel gevallen een betere oplossing.

Battery pack is in Nederland de slechts denkbare oplossing in kosten en in verlies. Elke EV bezitter en vrijwel iedereen die van het gas af gaat komt in principe in de maanden okt-mrt stroom tekort, daar is de battery pack ook geen oplossing voor.

Maar terug naar TT; voorlopig zal er wel sterke groei aantal EV's blijven, met aantrekkende behoefte voor ADAS zie ik de behoefte aan goede kaarten positief in. Jammer dat HG niet een keer een schop heeft gehad. Hij is met zijn eigen estafette bezig, maar onderweg het stokje verloren.
sniklaas
3
quote:

Knife Catcher schreef op 14 november 2021 23:14:

[...]Hij is met zijn eigen estafette bezig, maar onderweg het stokje verloren.
voor ons aandeelhouder te hopen dat TOMTOM met of liefst zonder Harold de finish in deze veel te langdurige estafette haalt, of is dat teveel hopium…
tatje
0
www.theverge.com/2021/11/4/22763180/a...

7 miljard Argo 11 miljard Aurora.

Alles kan in de states.

Still, it’s a move that carries a lot of risk for Aurora and its founders. The company says it expects to lose money until 2027, with the next few years incurring the heaviest losses as it prepares to launch of its self-driving truck and ride-hailing businesses at scale. Aurora has said it wants to sell its hardware and software stack to other companies, rather than operate vehicle fleets itself.

Lijden verlies tot 2027.

Ik zie voor TT al in 2023 winst.

2023 ebitda 67 ebit 25
2024 ebitda 117 ebit 92
2025 ebitda 182 ebit 157
2026 ebitda 260 ebit 235

Uitgangspunt is 550 locatie technologie in 2023 met na 2023 een cagr van 15% jaarlijks voor locatie technologie.

Iedereen heeft een mening, dat mag in dit kikkerlandje :-)

Microsoft helpt Volkswagen met een cloud en dan hebben ze Microsoft niet meer nodig.

Dat gelooft toch niemand, of wel :-)

gelukkig weten wij maar een 5%.

Geen nieuws van TT en het orderboek klotst.

Tja.

AVE.
Wereldbelegger
0
Japan wil meer financiering voor lokale chipproductie

Naar verluidt is premier Fumio Kishida van plan hiervoor een voorstel in te dienen in het Japanse parlement. Japan is erg afhankelijk van halfgeleiders, onder meer voor zijn omvangrijke auto-industrie. Japanse autobouwers zoals Toyota, Honda en Nissan hebben te maken met productieverstoringen door de tekorten aan chips. Ook bedrijven als Sony en Nintendo hebben daarmee te kampen.

Het Taiwanese chipconcern TSMC heeft aangekondigd voor omgerekend meer dan 6 miljard euro een nieuwe chipfabriek in Japan te willen gaan bouwen, met behulp van Sony. Vanwege het sterke economische herstel van de coronacrisis is de vraag naar chips scherp toegenomen, terwijl het aanbod beperkt is. Veel grote chipbedrijven zijn daarom de productiecapaciteit aan het vergroten.

bron:
www.trouw.nl/buitenland/japan-wil-mee...
Vive tu vida positivamente
0
quote:

tatje schreef op 15 november 2021 11:21:

www.theverge.com/2021/11/4/22763180/a...

7 miljard Argo 11 miljard Aurora.

Alles kan in de states.

Still, it’s a move that carries a lot of risk for Aurora and its founders. The company says it expects to lose money until 2027, with the next few years incurring the heaviest losses as it prepares to launch of its self-driving truck and ride-hailing businesses at scale. Aurora has said it wants to sell its hardware and software stack to other companies, rather than operate vehicle fleets itself.

Lijden verlies tot 2027.

Ik zie voor TT al in 2023 winst.

2023 ebitda 67 ebit 25
2024 ebitda 117 ebit 92
2025 ebitda 182 ebit 157
2026 ebitda 260 ebit 235

Uitgangspunt is 550 locatie technologie in 2023 met na 2023 een cagr van 15% jaarlijks voor locatie technologie.

Iedereen heeft een mening, dat mag in dit kikkerlandje :-)

Microsoft helpt Volkswagen met een cloud en dan hebben ze Microsoft niet meer nodig.

Dat gelooft toch niemand, of wel :-)

gelukkig weten wij maar een 5%.

Geen nieuws van TT en het orderboek klotst.

Tja.

AVE.
Hoi Tatje,
Inderdaad ongelooflijk dat de koers van de ongeslepen diamant en het gezonde TomTom zo laag gehouden wordt en HG niets van zich laat horen.

Wanneer mag de handrem, remparachute en het anker eraf?!

Strong buy maar wel in mist gehuld!
boem!
1
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 15 november 2021 11:45:

[...]

Hoi Tatje,
Inderdaad ongelooflijk dat de koers van de ongeslepen diamant en het gezonde TomTom zo laag gehouden wordt en HG niets van zich laat horen.

Wanneer mag de handrem, remparachute en het anker eraf?!

Strong buy maar wel in mist gehuld!
Ik zie het anders.

HG heeft van zich laten horen bij de CMD en daarbij een zeer florisant verdienmodel getoond.

De markt heeft vooralsnog veel wantrouwen jegens dat getoonde verdienmodel en wil daar eerst het harde bewijs van zien.

Intussen worden we telkens geconfronteerd met gecamoufleerde cijfers.(toepassing deferred en versnelde afschrijving).

indien je naar de harde cijfres wil kijken moet je ipv EBIT de operationele cashfow bekijken.f
De operationele cashflow geeft nl het bedrag aan wat er met het bedrijf is verdiend en dat bedrag staat ook ter beschikking van aandeelhouders.
De opties die men daarbij heeft zijn:
investeringen incl lease
acquisities
aandeleninkoop
dividend.

De operatinele cashflow lijkt zich alsvolgt te ontwikkelen:
2021 25 mio
2022 80 mio
2023 115 mio
2024 155 mio
2025 205 mio

Op het moment dat TT de harde bewijzen aanlevert van het succesvolle verdienmodel volgt de koers vanzelf.

sniklaas
3
quote:

boem! schreef op 15 november 2021 12:11:

[...]
dat bedrag staat ook ter beschikking van aandeelhouders.
dat is mooi, ga zometeen naar de TOMTOM flappentapper mijn deel eruit pinnen, welke pincode kan ik gebruiken Martin?
nr36
12
Financieel Management

'Van het kastje naar de muur'… (over TomTom)

15 november 2021 Leo van de Voort Linkedin Twitter Facebook Whatsapp Mail

De navigatiekastjes waren een mooie ‘stepping stone’, maar hoe moet het nu verder met TomTom?

TomTom’s missie is: ‘create the most innovative location technologies for a safer, cleaner, congestion-free world’. Laten we deze even langs de missie-meetlat leggen. Zit de business erin? Check! De bijdrage aan de maatschappij? Yep! Innovatie? Boks!

Alles klopt - duurzaamheid, diversiteit, inclusiviteit, veiligheid, privacy, etc- maar je hart gaat er niet sneller van kloppen. Keurig, braaf, voorspelbaar. Heel anders dan wat bijvoorbeeld Waze vroeger over zichzelf zei: ‘outsmarting traffic’. Boem! Twee woorden die alles zeggen. Kijk, daar ga je van in een hogere versnelling, daar wil je bij horen, dat wil je hebben. Wie braaf is maakt niet het verschil, valt niet op in de klas en wordt niet als eerste gekozen met gym. Dat braaf zijn niet loont laten ook de cijfers zien. En wij weten: die liegen niet…

Op 26 mei 2005 kondigde TomTom aan om naar de beurs van Amsterdam, Euronext, te gaan. Het zou 26,8mln gewone aandelen aanbieden voor een initiële prijs van € 17,50 per aandeel. Met het geld dat de beursgang zou opbrengen werd ruimte gegenereerd om de groeistrategie te ondersteunen. Op 26 mei 2005 is TomTom onder aanduiding ‘Tom2’ op de Euronext verschenen.

In de periode na de beursgang van TomTom heeft het een hele mooie stijging laten zien richting de € 40. Dus in een paar maanden tijd heeft het meer dan een verdubbeling doorgemaakt. Dit kan voor een aandeelhouder zeker een succes worden genoemd. Uiteindelijk bereikte TomTom binnen 3 jaar zijn top op € 64,80, een stijging van 270%! Echt geweldig, én tijd voor reflectie – immers, wat nu? De navigatiekastjes waren een mooie ‘stepping stone’, maar geen bron van blijvende waardecreatie (opkomst mobile devices, en geïntegreerde autosystemen).

Om sterker te zijn en op langere termijn aandeelhouderswaarde te blijven creëren, heeft TomTom in 2007 TeleAtlas overgenomen. Hiervoor heeft het € 2,9 miljard betaald in cash, na een fikse strijd met Garmin. Biedingenstrijd? – dat wordt (veel) te veel betalen. Dat is de prijs voor een te late, reactieve ‘switch’.

De aandeelkoers is hierna naar beneden gegaan, onder andere doordat het uiteindelijk bijna € 1 miljard – ‘and still counting’ – op de overname moest afschrijven. De koers daalde uiteindelijk naar onder € 10 (en zelfs onder de € 5), ver onder de waarde van de beursgang. Door de afschrijving is de boekwaarde, maar ook de marktwaarde fors onderuit gegaan. De marktwaarde is steeds meer richting de boekwaarde gekropen. Er is dus fors aandeelhouderswaarde vernietigd… ‘and still counting’.

De concurrentie met Google Maps is erg lastig. De verkoop van Telematics aan Bridgestone in 2019 was een noodzakelijke zet – maar niet uit luxe: er was dringend geld nodig, en vooral: focus. Analisten: "Je moet je afvragen wat er overblijft van TomTom nu een onderdeel dat eerder tot speerpunt behoorde in de etalage staat". Het bleek dan ook niet in het belang van de aandeelhouders: reactief, zwalkend strategische beleid wordt afgestraft. En waarom een superdividend uitgekeerd?!

Het wordt tijd voor nieuwe bezieling. Een koers die zorgt voor houdbare positieve operationele kasstromen. Vanwege de hoge R&D kosten heeft het bedrijf nog nooit een euro verdiend met locatietechnologie.

TomTom heeft een zeker talent om beleggers teleur te stellen. Het wordt tijd daarin eens verandering te brengen. Er staat nog € 300mln op de bank: tijd om die eens écht te benutten. Vanuit een richtinggevende purpose en een groot gewaagd doel; alleen met een uiterste krachtsinspanning te bereiken en waarmee je je concurrentie het nakijken kunt geven. Maar, ligt dat op het pad van het huidige TomTom?

Zeker niet als de voorspellingen over omzet en vrije kasstroom neerwaarts worden bijgesteld. Daarbij heeft TomTom zich in een steeds afhankelijker positie gemanoeuvreerd – afhankelijk van de auto-industrie (die weer afhankelijk is van de chipindustrie), afhankelijk van de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, enzovoorts. Daarbij is het niet of nauwelijks aanwezig in de groeimarkt van de (nabije) toekomst: China. Pfff.

Doelen stellen en feedback krijgen op voortgang van zaken zijn nog altijd de instrumenten die als het meest effectief naar voren komen wanneer het gaat om het stimuleren en verhogen van ‘output’ (productiviteit), noodzaak van innovatie, geldigheid van een strategie en organisatieontwikkeling. TomTom wordt daar telkens flink mee geconfronteerd – en heeft moeite die confrontaties om te zetten in beslissende proactieve kansen creërende acties.
Zo stuurt het zich telkens weer van het kastje naar de muur.

De koers van het aandeel TomTom is in 2019 enorm weggezakt na het uitkeren van het speciale dividend. En dezer dagen staat de koers rond € 7…

De marktwaarde van TomTom is ongeveer € 800 miljoen. Er staat € 300 miljoen cash op de bank (en die neemt nog wat toe) dus de waarde die men nu aan TomTom toekent is zowat € 500 miljoen. De koersontwikkeling blijft dan ook ver achter bij die van de index (AMX).
Zonder oordeel over het bedrijf en de kansen en hun groei outlook prijst de markt TomTom in als een compleet uitgewoond bedrijf.

Het wachten is op ‘de barbaren’…

Door Leo van de Voort. (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en co-auteur van het boek Risicovreugde) en Frank Roos (medeoprichter van positioneringsbureau Roos & van de Werk). Beiden zijn verbonden aan Fuel for Living Strategies
[verwijderd]
0
quote:

sniklaas schreef op 15 november 2021 13:12:

[...]dat is mooi, ga zometeen naar de TOMTOM flappentapper mijn deel eruit pinnen, welke pincode kan ik gebruiken Martin?
Inmiddels overspannen overleg aan het IJ
Tolikara
0
Dank voor het plaatsen nr 36. Zal niet bij iedereen in goede aarde vallen maar is zoals het is.
Dutchy Ron
1
Dat hebben Leo en Frank prima verwoord……. Echter ook zij weten niet waar TT mee bezig is achter de schermen…. Hoogste tijd voor wat activistische groot aandeelhouders om HG en founders te zeggen waar het op staat….….. misschien wordt het tijd voor nieuwe marktten of target advertising ……met respect voor de privacy van de eindgebruikers….. TT zou veel meer push berichten kunnen sturen naar hier advertentie inkomsten uit kunnen genereren. De eindgebruiker zou die pushberichten per type moeten aan/uit kunnen zetten.
2.277 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 110 111 112 113 114 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 13:56
Koers 7,205
Verschil -0,070 (-0,96%)
Hoog 7,205
Laag 7,080
Volume 77.713
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront