TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom december 2021

3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 27 december 2021 19:58:

[...]

Ben het deels met je eens. Maar ik breek mijn hoofd over het gegeven dat HERE voor 2,6 mrd wordt gewaardeerd in 2016 en nu naar de geruchten gaat voor het dubbele moet weggaan. TomTom staat voor 850 mln aan de beurs. Das echt bizar...

Hier zouden de founders zichzelf een enorm plezier doen door uit te spreken wat hun ambitie is voor het aandeel komende tijd. Zie ook gewoon de performance afgemeten tov bijvoorbeeld AEX of Garmin. Kan toch niet! zie gewoon de resultaten in het plaatje >>

Wmb is de verlaring simpel, de founders willen een exit, en daarin geef ik ze ook groot gelijk. Februari gaan we zien of ze hetzelfde tructje als vorig jaar herhalen, of dat we gaan oogsten.

@edit, en zorg ervoor dat je Toby van Reuters mee hebt. Dat hij niet schrijft wat je wil kan je frustreren, maar zorg er dan voor dat hij geen aanleiding heeft omdat te doen. Het is wel Reuters, niet een of ander blaadje. Dat is wat een actief IR en PR beleid kan doen, de fantasie omzetten in waarde...bijvoorbeeld uitgebeeld in het aandeel. Moet nog van ver komen, dus ik kijk zeer uit naar 2022. Zelfs Boem's post neem ik met een pallet zout, maar als TT in staat is om bijvoorbeeld eens winstgevend te worden, kan het hard gaan... Echter zijn er ook nog veel kosten ben ik bang met alle opstartende projecten. Iets wat voor de beurs moeilijk te begrijpen is. TT is een soort ontwikkelhuis lijkt het, en de beurs beoordeeld het dan als een cashburner. TomTom moet gewoon gaan leveren nu, na 16 jaar aan de beurs.
Bij die HERE waardering of bij een IPO heb je niet die dynamiek waarbij je mogelijk eerst kunt dippen op korte termijn resultaat en daarna stijgen op langere termijn resultaat. Daar word je direct op 1 moment beoordeeld op basis van een perspectief. Zie de beursgang van Aurora. Die worden beoordeeld op vele malen maal de winst in 2028. Bij TomTom vindt men het al heel wat om een kwartaal vooruit te kijken. Stel dat TT nu een SPAC of afsplitsing zou doen (bijvoorbeeld het autonoom rijden gedeelte spin-off zoals asml ook ooit een spinoff van Asmi en philips was. Dan gaat men heel anders naar een waardering kijken. Btw: tomtom is geen cash burner. Qua cash is het wel positief, maar niet qua ebit.

Re: toby sterling. Die rapporteert idd voor Reuters over NL stocks en ook TT en ik kan me niet herinneren dat dat specifiek positief of negatief is. Die quote over ISA was meer een eenmalige omissie. Ik vroeg me wel af waar die AFS group ineens vandaan kwam. Is dat de go-to partij als je iets over TT wilt weten?
Dutchy Ron
0
Huawei's role in the M5 sits in the car's infotainment operating system. The HarmonyOS operating system fully integrates with other Huawei products, and customers can even use their Huawei smart watches as a key to start their vehicles.

Nieuwe impuls voor de smart Watch van TT ;-)
Dutchy Ron
3
Tesla could and should use HD maps. The only reason Tesla does not do this is because Elon is stubborn in his "vision-only" approach.

agreed
It might be better if FSD was really vision only, except if isn't and is handicapped by its reliance on crappy maps.
Even worse, not only is it using crappy map data for routing, it prioritizes that crappy data over the realtime camera data.
I see this almost everyday using FSD for two junctions - one was a 4-way stop that was completely removed, the other was a 4-way stop replaced by traffic lights. It manages to mishandle both of them because its using map data to override what the cameras are inputting.

Er zijn nu teveel verschillen tussen wat de sensoren en camera’s waarnemen tov de (slechte verouderde) maps ….. mooi dat dit gebeurt ;-)
NewKidInTown
0
US lekker hoger, AEX futs ook verder omhoog vanavond naar 800.

Alleen TT ietwat lager in de avond = feit, dus die aankoopmomenten komen nog morgen en wellicht de rest van de week, mooi toch ?
boem!
1
quote:

pwijsneus schreef op 27 december 2021 19:39:

[...]

Jij en ik weten allebei een ding of 2 over beeldvorming. Jij kijkt meer naar het toekomstperspectief. Ik hamer op de onacceptable performance op het gebied van resultaten, maar vooral de performance op de beurs. Da's gewoon niet best. Heeft wmb ook alles te maken met de communicatie, en het braaf blijven tov een dominante concurrent als Tech-Giant Google, of HERE met arrogante eigenaren...

Aangezien dit een beleggersforum is, ga ik ervan uit dat we ook de performance van het aandeel langs de meetlat moeten leggen van TomTom's performance, en fantasie. Ik denk persoonlijk dat TT best eens zou kunnen gaan knallen, maar voorlopig is het nog Asterix&Obelix-achtig rustig.

Ga het nog een keer zeggen, vanaf het perspectief van de founders zie ik een exit als meest lucratieve scenario. Als we een jankverhaal krijgen in februari weet ik iig genoeg.

Niemand ziet de potentie in TT, noch laten ze het cijfermatig zien. Wanneer gaan we oogsten!?!
Waar jij je zorgen maakt over de te verwachten cijfers in februari kijk ik daar rijkhalzend naar uit.

Jij hebt het over het niet benoemen van de potentie terwijl ik juist het tegendeel beweer.

TT geeft juist een uiterst transparant beeld van wat je zou mogen verwachten.

Daarvoor dien je wel de info tot je te nemen die TT ons verstrekt met haar outlook en backlog.

De outlook geeft de te verwachten IFRS omzet aan voor het komend jaar.
Het backlog doet hetzelfde alleen voor alle toekomende jaren op basis van reeds geboekte omzet(deferred) en de te verwachten omzet van alle reeds gesloten contracten.(incl de VW deal en de deal die in 2022 in de omzet mee gaat lopen).

De outlook 2022 bestaat uit de IFRS omzet van Enterprise plus de IFRS omzet van Automotive.

De omzet Automotive bestaat uit omzet vanuit deferred welke sterk stijgend is vanwege het vollopen van de voorziening waardoor de vrijval al jaren toeneemt.
Terugrekenend vanuit de totale deferred kort zie je na eliminatie van het gedeelte toekomend aan Consumer en Entreprise een vrijval van resp 85 mio, 113 mio en 127 mio in de jaren 2019, 2020 en 2021.

Voor 2022 voorzie ik een vrijval van 140 mio naast een omzet Enterprise van 180 mio.
Daar hoef je enkel het gedeelte aan IFRS omzet vanuit de prodomzet 2022 aan toe te voegen om tot een outlook cijfer voor A&E te komen.

Het backlog maakt je een stuk wijzer. Dit betreft nl alle reeds gesloten contracten per balansdatum.

NB de vertaalslag van prod- naar IFRS omzet ligt tussen de 40% (veel deferred long) en 50%( geen deferred long enkel deferred kort).

Mijn bijzondere aandacht zal ditmaal uitgaan naar het backlog en zijn onderlinge verdeling.
NB backlog 1 jan 2021 1,8 miljard met een IFRS omzet van 252 mio voor 2021, 288 mio voor 2022, 306 mio voor 2023.

In die zin zal het backlog een goede voorspelling weergeven vanwat er na IndiGo en de CES te verwachten is aan TOEKOMSTIGE omzetten.

boem!
0
Nogmaals ook ik erken de grote onderwaardering van de assets.

Alleen de FF's hebben een ander doel voor ogen en dat is om van TT een zelfstandig succes te maken.

Zij hebben daarvoor het geduld en het lef getoond om het op te nemen tegen de grote Techbedrijven.

Ik geloof WEL in dat zelfstandig verdienmodel en zie de onderwaardering van de assets slechts als een tijdelijk vangnet.

Indien het duidelijk wordt dat TT in haar niche-market wel degelijk in staat is om omzetten van 1 a 2miljard te verwezenlijken zal het snel gedaan zijn met die onderwaardering
Wereldbelegger
0
Goed nieuws - met een voorbehoud

Herstel autoproductie in 2022 in zicht

In het nieuwe jaar kunnen er wereldwijd 82,3 miljoen nieuwe personenauto’s worden gebouwd. Dat zou 9 procent meer zijn dan in 2021. In het afgelopen jaar komt de productie uit op 75,5 miljoen eenheden, dat is maar net 1,2 procent meer dan in 2020.

Dat berekenen analisten van IHS Markit in hun voorspelling voor 2022. “De vooruitzichten blijven in het teken staan van de beschikbaarheid van chips, tot tenminste 2023. Het evenwicht tussen een opgevoerde capaciteit in de halfgeleiderindustrie, hogere aantallen chips per voertuig en een robuuste vraag uit niet-auto sectoren blijft een rol spelen in deze verwachtingen.’

bron:
www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
Wereldbelegger
0
Europese autosector

De marktanalisten zijn niet erg optimistisch voor de Europese autosector. Die kan ‘een sombere mid-winter’ tegemoet zien nu de coronazorgen weer toenemen. Voor 2022 wordt in West- en Centraal Europa een vraag naar personenauto’s voorzien van 15 miljoen eenheden, dat zou dan bijna 8 procent meer zijn dan in het slecht verlopen 2021. ‘’Europese autokopers sluiten zich op voor een tweede winter met corona,’’ zegt Colin Couchman, directeur ‘global light vehicle forecasting’. ‘’De pandemie blijft een belangrijke bepaler voor de vraag naar auto’s, vooral de race tussen vaccins en varianten. De opkomst van omicron vormt een zorgwekkende ontwikkeling.’’

bron:
www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
[verwijderd]
3
Citadel maakt weer gebruik van de belachelijke registratie van shorts in ndl. Met 0,02 % extra weer in beeld. Kan de TT-analist van IEX dat weer even als negatief nieuws melden!?
NewKidInTown
0
Wat een rust hier, net als in het boekje. Echte uitslagen gaan er niet meer komen dit jaar.
Wereldbelegger
0
Japanse industrie leeft op onder aanvoering autosector

De Japanse industrie is in november duidelijk op stoom gekomen onder aanvoering van de auto-industrie. De maandelijkse productiestijging was de sterkste in ruim veertig jaar. Volgens kenners tonen de cijfers aan dat er duidelijk sprake was van herstel in de toeleveringsketen voordat de omikronvariant van het coronavirus zich over de hele wereld begon te verspreiden

De auto-industrie zag de productie met 43 procent stijgen. Daarmee was die sector alleen al goed voor twee derde van de totale toename. Autoproducenten als Toyota en Honda hadden eerder al gezegd dat ze wat betreft productie alweer bijna op het niveau van voor de crisis zaten.

De omikronvariant van het coronavirus blijft voor onzekerheid zorgen. Voor deze maand is het verre van zeker dat Japan de stijgende lijn kan vasthouden.

bron:
nieuws.nl/economie/20211228/japanse-i...
Wereldbelegger
0
Terugblik op autojaar 2021,

Autojaar 2021 is er een om snel te vergeten. Chiptekorten zorgden voor leveringsproblemen, waardoor veel consumenten langer moesten wachten en de autoverkoop na het rampjaar 2020 opnieuw lager uitvalt. Toch zijn er voldoende lichtpunten: het aanbod van elektrische auto's was nog nooit zo groot en ook voor volgend jaar zit er weer een hoop moois in het vat.

BOVAG en RAI Vereniging rekenen voor dit jaar op een autoverkoop van ongeveer 327.000 exemplaren. In 2020, toen het aantal registraties 20 procent kleiner uitviel vergeleken met het jaar ervoor, waren dat er nog 356.015.

Daarbij rekenen de brancheverenigingen op de traditionele eindsprint van elektrische auto's, die vaak in december nog snel op kenteken worden gezet. Op die manier kunnen zakelijk rijders profiteren van een gunstiger bijtellingstarief. Of dat dit jaar weer zal lukken, is vanwege de chiptekorten en vertraagde leveringen nog maar de vraag.

bron:
www.nu.nl/auto/6175067/terugblik-op-a...
NewKidInTown
1
Dank je WB, voor jouw inhoudelijke en to-the-point bijdragen. Heel veel beter dan........
Wereldbelegger
3
quote:

harrysnel schreef op 27 december 2021 19:16:

[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
Ik heb gisterenavond uw reactie gelezen.
Daarin bood u o.a. aan om iets specifieks nog een keer uit te leggen.
Wel, als u nog zin en tijd heeft. Dan lees ik dat graag.

U was nogal kwaad op mijn reactie op uw stelling:
“Wat TomTom moet blijven doen is zich richten op een aspect binnen de bedrijfskolom waar het bedrijf onmisbaar is. Dat kan bv zijn het leveren van navigatieoplossing waarbij de autobouwer volledig eigenaar blijft van de data.”

Mijn reactie:
"leveren van navigatieoplossing waarbij de autobouwer volledig eigenaar blijft van de data."
En doet TomTom dat met het aanbieden van IndiGO?
Of gaat TT juist daarmee op de stoel zitten van de databeheerder?

Is dat misschien de reden dat de autobouwers tot op heden niet op de stoep staan met vette contractaanbiedingen?

Steekwoorden:
dataeigenaar – databeheerder – datagebruik - autobouwers die zelf software ontwikkelen – IndiGO platform of applicatie zoals Paul Weeteling gisteren op IEX het noemde - Google.

[i]TomTom IndiGo gaat hand in hand met een netwerk van app-ontwikkelaars en serviceproviders en dat betekent onderaan de streep dat het platform zich altijd doorontwikkelt, met nieuwe applicaties en dus nieuwe functionaliteiten als gevolg.[/] (uit Autoweek)

Mijn vraag is simpel.
Wat gebeurt er met alle data die TomTom als Mapleverancier nu niet heeft, maar mogelijk(?) via IndiGO wel de beschikking over krijgt.
Kan daar de reden in liggen dat de autobouwers nog niet zichtbaar enthousiast hebben gereageerd?
Wereldbelegger
2
Driving Vehicle Intelligence and The Next Generation of Mobility

Join ZF as we discuss how we are driving vehicle intelligence and the Next Generation of Mobility through a software-defined revolution with our ecosystem partners that is delivering new innovations and technology for cleaner and safer mobility. This is a media-only event. Streaming for this session is available via the web app only. Tablets and mobile devices will not be supported.

Tuesday, January 4 9:00 – 9:45 AM

Het bedrijf weet zich te presenteren:
Up to this point, mobility has been a fundamental human need that has placed a great burden on our climate, making it necessary to undertake a mobility transformation all over the world. The coronavirus pandemic has further accelerated the pace of this trend. People everywhere now have the expectation of viable mobility that is electric, intelligent, connected, sustainable, safe, autonomous and also affordable. Today ZF offers solutions appropriate to this challenge – both already in and close to volume production. We invite you to join us here and now on this exciting journey into the mobility of tomorrow.

www.zf.com/mobile/en/technologies/nex...

Duidelijk een andere aanpak van ZF dan een Meet&Greet event met een 'senior management team' en wat developers in een kantoorruimte.
Terwijl ik de indruk heb dat zowel TT als ZF in dezelfde vijver aan het vissen zijn.

Maar ik ben geen kenner van de autoindustrie. Ik behoor tot de 'domme markt', en verbaas me hoe TomTom zich manifesteert op de CES terwijl er pers is uit 159 landen.
outofthebox
20
quote:

Wereldbelegger schreef op 28 december 2021 12:15:

[...]

Ik heb gisterenavond uw reactie gelezen.
Daarin bood u o.a. aan om iets specifieks nog een keer uit te leggen.
Wel, als u nog zin en tijd heeft. Dan lees ik dat graag.

U was nogal kwaad op mijn reactie op uw stelling:
“Wat TomTom moet blijven doen is zich richten op een aspect binnen de bedrijfskolom waar het bedrijf onmisbaar is. Dat kan bv zijn het leveren van navigatieoplossing waarbij de autobouwer volledig eigenaar blijft van de data.”

Mijn reactie:
"leveren van navigatieoplossing waarbij de autobouwer volledig eigenaar blijft van de data."
En doet TomTom dat met het aanbieden van IndiGO?
Of gaat TT juist daarmee op de stoel zitten van de databeheerder?

Is dat misschien de reden dat de autobouwers tot op heden niet op de stoep staan met vette contractaanbiedingen?

Steekwoorden:
dataeigenaar – databeheerder – datagebruik - autobouwers die zelf software ontwikkelen – IndiGO platform of applicatie zoals Paul Weeteling gisteren op IEX het noemde - Google.

[i]TomTom IndiGo gaat hand in hand met een netwerk van app-ontwikkelaars en serviceproviders en dat betekent onderaan de streep dat het platform zich altijd doorontwikkelt, met nieuwe applicaties en dus nieuwe functionaliteiten als gevolg.[/] (uit Autoweek)

Mijn vraag is simpel.
Wat gebeurt er met alle data die TomTom als Mapleverancier nu niet heeft, maar mogelijk(?) via IndiGO wel de beschikking over krijgt.
Kan daar de reden in liggen dat de autobouwers nog niet zichtbaar enthousiast hebben gereageerd?

Beste WB
Dat vind ik niet zo chic om zo te reageren op een verwijderde post van Harry Snel, wiens bijdragen hier door veel mensen gewaardeerd worden.
Bovendien doet u hierin weer een negatieve suggestie, waarvoor u door veel lezers niet zo gewaardeerd wordt .

“Is dat misschien de reden dat de autobouwers tot op heden niet op de stoep staan met vette contractaanbiedingen?“
Volgens mij hebt u daar geen zicht op, maar de negatieve suggestie is weer gewekt.

Misschien uw negatieve posts wat matigen, of heeft u daar zelf belang bij.
Verder ben ik niet zo van het reageren, maar ik moest het even kwijt.

vreemdvermogen
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 28 december 2021 12:15:

[...]

Mijn vraag is simpel.
Wat gebeurt er met alle data die TomTom als Mapleverancier nu niet heeft, maar mogelijk(?) via IndiGO wel de beschikking over krijgt.
Kan daar de reden in liggen dat de autobouwers nog niet zichtbaar enthousiast hebben gereageerd?

Als TomTom volger moet u dat toch wel weten. Natuurlijk gebruiken ze de data om de kwaliteit te verbeteren, echter zal TomTom nooit en te nimmer de privacy van gebruikers schenden Dat is zovele malen door TT aangegeven. In tegenstelling tot Google die vooral geïnteresseerd is in data die reclameopbrengsten genereert.
[verwijderd]
15
quote:

Wereldbelegger schreef op 28 december 2021 12:15:

[...]

Wat gebeurt er met alle data die TomTom als Mapleverancier nu niet heeft, maar mogelijk(?) via IndiGO wel de beschikking over krijgt.
Kan daar de reden in liggen dat de autobouwers nog niet zichtbaar enthousiast hebben gereageerd?

Uhhh. Ben ik nou zo slim of…

Indigo is ontwikkeld *SAMEN MET* autofabrikanten en geeft autofabrikanten *ZELF DE CONTROLE* welke data ze delen.
NewKidInTown
3
quote:

Wereldbelegger schreef op 28 december 2021 12:29:

Maar ik ben geen kenner van de autoindustrie. Ik behoor tot de 'domme markt', en verbaas me hoe TomTom zich manifesteert op de CES terwijl er pers is uit 159 landen.
Als ook geen kenner van de autoindustrie, denk ik dat TT vooral de aandacht en interesse van OEM's zal moeten en weten te trekken. OEM's die mbv IndiGo een substantieel deel van hun software ontwikkelingskosten kunnen besparen door met name standaard geleverde funktionaliteit kunnen overnemen en alleen nog voor hun merk en modellen specifiek ontwikkelde software in IndiGo kunnen "inhangen". Autorijders "uit 159 landen" zal het voor het overgrote deel worst zijn, zolang alles maar flitsend werkt en er gelikt uit ziet.

Althans, zo heb ik het tot nu toe begrepen.

Correct me if am wrong.

En de koers doet niks, over een week of twee maar eens weer zien waar we op staan. In tegenstelling tot de negativo's (wie zijn dat eigenlijk hier?) hoop en denk ik op aanzienlijk hogere koers.
Wereldbelegger
2
quote:

*JustMe* schreef op 28 december 2021 13:34:

[...]

Uhhh. Ben ik nou zo slim of…

Indigo is ontwikkeld *SAMEN MET* autofabrikanten en geeft autofabrikanten *ZELF DE CONTROLE* welke data ze delen.
Het zal wel aan mij liggen, maar dat samen met autofabrikanten neem ik voorlopig met een korreltje zout.
Als dat zo is dan wil ik als belegger toch graag zien dat autofabrikanten IndiGO direct omarmen en de samenwerking van de daken schreeuwen.
3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront