Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

DPL64
10
quote:

GertosAmdam schreef op 28 december 2021 19:17:

Schip met LNG draait vandaag bij Hawai 180 graden van koers (van richting Azie naar ri chting Europa) Hoeveel huishoudens kan zo'n schip van warmte voorzien gedurende welke periode? Kan me nauwelijks voorstellen dat dit efficent is; schepen van de ene kant van de wereld naar de andere kant sturen om (een beetje) liquid gas aan te leveren. Wat een gedoe. Hoeveel marktwaarde vertegenwoordigt zo'n lading LNG tegen de huidige gasprijkzen? Beter vriendjes worden met Poetin zou ik denken, als burger met een CV ketel (en niet als belegger / speculant in RDS).
Een LNG heeft capaciteit van gemiddeld ongeveer 170.000 m3.

1 m3 LNG = 24 mmBtu. JKM prijs = $ 40/mmBtu. Waarde lading is ongeveer 163 million USD. In deze prijs zitten dus kosten voor winning gas, vloeibaar maken, transport en weer omzetten naar gas.

1 m3 gas = 0,0017 m3 LNG. Lading LNG is dus 100 miljoen m3 gas. Bij een gebruik van 2.000 m3 per jaar voor gemiddeld huishouden is dat dus gebruik van 50.000 huishoudens voor één jaar.
DPL64
2
quote:

Marco1962 schreef op 29 december 2021 07:20:

[...]
Ik begrijp dat ieder bedrijf haar zorgenkindje heeft.
Maar waarom Shell eindeloos geld in dit project blijft steken terwijl het in een enorme (milieu)ramp kan eindigen ,begrijp ik niet.

De imago schade van zo,n ramp kan zomaar het einde van het bedrijf betekenen.
Prelude zit nog in fase van opstarten en kinderziektes. Wie weet breekt er nog een periode aan dat FLNG zeer rendabel
Is/wordt.
Marco1962
1
quote:

Mouse schreef op 29 december 2021 07:26:

BHP heeft deze ramp overleefd:
Uit Wikipwdia: BHP kwam samen met het bedrijf Vale in diskrediet toen op 5 november 2015 een dam brak van afvalwaterbassin in Mariana.[9] Door de dambreuk stroomde vijftig miljoen ton vervuil water en modder weg. De modder overspoelde het dorp Bento Rodrigues en hierbij vielen minstens 12 doden en verschillende gewonden.[10] Daarnaast is er ook enorme milieuschade doordat het gif ook de rivier Rio Doce heeft bereikt.[11]

Maar het zal altijd blijven kleven, net als Nigeria aan Shell.
Mooi stuk, bedankt.
Shell ligt mijn inziens al voldoende onder het vergrootglas. Ik zie dan ook liever dat ze stoppen met dit project.
Marco1962
2
quote:

DPL64 schreef op 29 december 2021 07:34:

[...]

Prelude zit nog in fase van opstarten en kinderziektes. Wie weet breekt er nog een periode aan dat FLNG zeer rendabel
Is/wordt.
Dat is de positieve kant van het verhaal. Dat de kosten voor de baten uit lopen is normaal. Maar om daarvoor in een ongeleid projectiel te blijven investeren vind ik nogal wat. De millieu risico,s zijn enorm. Het is letterlijk spelen met vuur.
Rakker
0
Dat begrijp ik, het kan natuurlijk uitdraaien op een nachtmerrie. Maar Shell heeft het niet alleen voor het zeggen, zij hebben een belang van 67,5% in de Prelude. En het vergt nogal wat moed, een project van10,8 miljard en/of US$ 12,6 miljard zomaar op te geven.
DPL64
1
quote:

Marco1962 schreef op 29 december 2021 07:42:

[...]
Dat is de positieve kant van het verhaal. Dat de kosten voor de baten uit lopen is normaal. Maar om daarvoor in een ongeleid projectiel te blijven investeren vind ik nogal wat. De millieu risico,s zijn enorm. Het is letterlijk spelen met vuur.

Ik denk niet dat milieu risico’s van een FLNG groter zijn dan van een FPSO of deep-sea platform.
Hendrik65
1
quote:

Mouse schreef op 29 december 2021 07:44:

Dat begrijp ik, het kan natuurlijk uitdraaien op een nachtmerrie. Maar Shell heeft het niet alleen voor het zeggen, zij hebben een belang van 67,5% in de Prelude. En het vergt nogal wat moed, een project van10,8 miljard en/of US$ 12,6 miljard zomaar op te geven.
Altijd lastig, een project annuleren, waarin je verschrikkelijk veel hebt geïnvesteerd. Rationeel gezien zou je echter je verlies moeten nemen als (je weet dat) de kosten blijven oplopen, het streven naar winst ijdel (b)lijkt.

Azië op alle fronten rood. Geloof het voor vandaag. Die 4-6% stijging, die een enkeling hier voorspelde, gaat er ook vandaag niet komen. Stap zo in de auto. Een garagebezoek. Tijd voor de eerste keuring van mijn Duitse 'Benziner'.

Reed een aantal dagen geleden overigens weer in een elektrische variant van dit merk. Met een volle batterij zou ik 288 kilometer kunnen rijden, vertelde mij het display bij vertrek. 97.500 euro betaal je daarvoor. Man man man, wat een geld.
Take a sisi
0
quote:

DPL64 schreef op 29 december 2021 07:54:

[...]

Ik denk niet dat milieu risico’s van een FLNG groter zijn dan van een FPSO of deep-sea platform.
Ja zo zit ik ook te denken

Milieu risico's hebben alle oil-majors bij de Prelude van Shell is het probleem dat ze in een erg warm klimaat gas winnen , als bij een calamiteit noodsystemen om bv airco en stromend water actief te houden niet op de goede manier inkomen , dan zit je als werknemer op de Prelude , gelijk een kalkoen in de oven rond de kerstdagen .
Klimaat verergerd de situatie dus vanuit menselijk oogpunt de zaak even vernederlandsen arbo technisch klopt er in ieder geval geen ene meter van .
Hoe het met de productie de afgelopen maanden is vergaan , daar heb ik geen inzicht op echter als dat van een leien dakje is gegaan lijkt deze laatste hindernis wel te nemen .
Als intussen is gebleken dat bij de storingen met de noodvoorziening het project door technische omstandigheden ook het rendement zwaar kloten is , dan heeft Shell met de Prelude een flink probleem , echter dat laatste daar hebben we geen inzicht op .
Het blijft dus een groot mysterie in hoeverre de techniek van dit ijzeren eiland in staat is aan de verwachtingen te voldoen .
Marco1962
0
quote:

DPL64 schreef op 29 december 2021 07:54:

[...]

Ik denk niet dat milieu risico’s van een FLNG groter zijn dan van een FPSO of deep-sea platform.
Feit is dat de Prelude al meerdere keren gebreken van onveiligheid heeft laten zien. Een ramp gebeurt nooit ineens, je krijgt waarshuwingen. Je zal dan echt iets moeten veranderen anders wordt de zaak steeds onveiliger.
Marco1962
0
quote:

Hendrik65 schreef op 29 december 2021 08:04:

[...]

Altijd lastig, een project annuleren, waarin je verschrikkelijk veel hebt geïnvesteerd. Rationeel gezien zou je echter je verlies moeten nemen als (je weet dat) de kosten blijven oplopen, het streven naar winst ijdel (b)lijkt.

Azië op alle fronten rood. Geloof het voor vandaag. Die 4-6% stijging, die een enkeling hier voorspelde, gaat er ook vandaag niet komen. Stap zo in de auto. Een garagebezoek. Tijd voor de eerste keuring van mijn Duitse 'Benziner'.

Reed een aantal dagen geleden overigens weer in een elektrische variant van dit merk. Met een volle batterij zou ik 288 kilometer kunnen rijden, vertelde mij het display bij vertrek. 97.500 euro betaal je daarvoor. Man man man, wat een geld.
Voor mij is 19,76 genoeg. Je rijdt toch geen Mercedes hoop ik. Want dan begrijp ik dat verlies nemen lastig is voor je. :))
DeLa(s)Vega(s)
1
quote:

DPL64 schreef op 29 december 2021 07:31:

[...]

Een LNG heeft capaciteit van gemiddeld ongeveer 170.000 m3.

1 m3 LNG = 24 mmBtu. JKM prijs = $ 40/mmBtu. Waarde lading is ongeveer 163 million USD. In deze prijs zitten dus kosten voor winning gas, vloeibaar maken, transport en weer omzetten naar gas.

1 m3 gas = 0,0017 m3 LNG. Lading LNG is dus 100 miljoen m3 gas. Bij een gebruik van 2.000 m3 per jaar voor gemiddeld huishouden is dat dus gebruik van 50.000 huishoudens voor één jaar.
Super bedankt voor deze cijfers en inzichten! Nu nog even proberen te achterhalen hoeveel van deze vessels een op -zeg- 75% van volle capaciteit draaiende Prelude kan afvullen, dan hebben we denk ik een heel aardige indicatie wat de Prelude aan omzet zou kunnen draaien in een jaar. Uiteraard afhankelijk van de gasprijzen maar ik begreep van een eerdere discussie dat het merendeel (wellicht wel 80 a 90% ?) van de handel in gas tegen (middellange) termijncontracten wordt gevoerd?

Ik gooi er een paar AB-tjes tegenaan!
Ron-tron system
0
Hier staan de verkoop en kooporders weer ingegeven.
Gisteren kwam er duidelijk nieuws dat omicron veel minder ziekmakend is een 3de bevestiging reeds maar de markt reageerde er niet op zoals ik gehoopt had:)
Geen erg dan maar handelen.
DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

DPL64 schreef op 29 december 2021 07:02:

[...]

Was geen forse brand. Nav brandmelding is er een power shutdown geweest. Daarna lukte het niet om noodstroom op te starten waardoor Prelude volledig of grotendeels spanningsloos was. Dit heeft tot een onveilige situatie voor personeel geleidt. Daarom heeft NOPSEMA nu geeist dat Shell eerst moet aantonen dat Prelude veilig is (dus ook noodstroomvoorziening en procedures rondom power shutdown en noodstroom).

NOPSEMA zit er bovenop omdat er in het verleden klachten zijn geweest over werksituatie en veiligheid op Prelude.

Artikel met meer info: www.maritime-executive.com/article/re...
Volgens mij zit je behoorlijk goed in deze materie. Zeer nuttig, dank! Kun jij een enigszins beredeneerde inschatting maken hoe lang het zou (kunnen) duren voordat Shell het "lek boven water heeft" en weer toestemming van NOPSEMA zal krijgen om weer operationeel te zijn?

Weken / maanden stilstand, dat zou m.i. tamelijk desastreus zijn voor de omzet (zeker tegen de huidige hoge prijzen). De essentie van termijnhandel is immers (onder andere) dat de verkopende partij een leveringsplicht heeft en als de verkoper niet kan leveren er hetzij boetes volgen of erger elders gas moet inkopen om te kunnen leveren? Of is de hele keten in handen van Shell en zit er geen kopende partij in?
DeLa(s)Vega(s)
0
quote:

Take a sisi schreef op 29 december 2021 08:05:

[...]

Ja zo zit ik ook te denken

Milieu risico's hebben alle oil-majors bij de Prelude van Shell is het probleem dat ze in een erg warm klimaat gas winnen , als bij een calamiteit noodsystemen om bv airco en stromend water actief te houden niet op de goede manier inkomen , dan zit je als werknemer op de Prelude , gelijk een kalkoen in de oven rond de kerstdagen .
Klimaat verergerd de situatie dus vanuit menselijk oogpunt de zaak even vernederlandsen arbo technisch klopt er in ieder geval geen ene meter van .
Hoe het met de productie de afgelopen maanden is vergaan , daar heb ik geen inzicht op echter als dat van een leien dakje is gegaan lijkt deze laatste hindernis wel te nemen .
Als intussen is gebleken dat bij de storingen met de noodvoorziening het project door technische omstandigheden ook het rendement zwaar kloten is , dan heeft Shell met de Prelude een flink probleem , echter dat laatste daar hebben we geen inzicht op .
Het blijft dus een groot mysterie in hoeverre de techniek van dit ijzeren eiland in staat is aan de verwachtingen te voldoen .

Er is iemand op dit forum (weet helaas niet wie) die een app of site gebruikte waarop te zien is als een LNG vessel wordt afgevuld en vertrekt. Even tellen hoeveel dat er waren in 2021 en dan hebben we een aardige indicatie, mede dankzij de cijfers van DPL64
DeLa(s)Vega(s)
0
Marco1962
0
quote:

GertosAmdam schreef op 29 december 2021 09:01:

[...] Er is iemand op dit forum (weet helaas niet wie) die een app of site gebruikte waarop te zien is als een LNG vessel wordt afgevuld en vertrekt. Even tellen hoeveel dat er waren in 2021 en dan hebben we een aardige indicatie, mede dankzij de cijfers van DPL64
Volgens mij bedoel je de site marinetraffic.
Er is ook een app van in de playstore.
Na installatie type Prelude in het zoekveld en klaar is kees.
Hendrik65
0
quote:

Marco1962 schreef op 29 december 2021 08:24:

[...]
Voor mij is 19,76 genoeg. Je rijdt toch geen Mercedes ho
op ik. Want dan begrijp ik dat verlies nemen lastig is voor je. :))
Nee, da's meer iets voor mijn vader. Audi. 19,76 is volgens mij al gelukt. Gefeliciteerd!
bp5ah
1
quote:

Carl2-8 schreef op 29 december 2021 09:04:

Mooie start meteen 2 ritten:)

Liquide hier nu 18.95 en 19.17 eruit op 19.72.

Dus op naar de 19.85 waarschijnlijk ;) ...
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 7924 7925 7926 7927 7928 7929 7930 7931 7932 7933 7934 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:38
Koers 33,880
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 34,090
Laag 33,785
Volume 5.322.034
Volume gemiddeld 7.610.910
Volume gisteren 5.322.034

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront