TomTom « Terug naar discussie overzicht

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

pwijsneus schreef op 7 januari 2022 11:08:

[...]

? Onlangs weersprak je nog dat TomTom op de beurs wordt beoordeeld als een cashburner. Nu zeg je eigenlijk en zekere zin hetzelfde.
TomTom in totaliteit is geen cash burner, want er komt meer cash binnen dan er uit gaat.

De cash die binnenkomt is echter van het reguliere navigatie product en de cash die er uitgaat voor toekomstige product

Als je puur HD maps isoleert van de rest van de cijfers, dan kun je zeggen dat het veel geld kost (ik zei even 100 miljoen per jaar, kan meer of minder zijn, maar je ziet hoe groot de lijst is) terwijl de baten op HD maps nul zijn en baten op ADAS maps er nu wel duidelijker komen.

Daarnaast is het raar om wel de nadelen te zien, bijvoorbeeld toen Autonomos werd overgenomen, wat geld kost en ook extra engineers op de payroll zet, zonder dat men dit ook ziet als een waarde toevoeging.

Zeker nu er deals gesloten zijn op HD maps zou daar wat meer waarde aan gehecht mogen worden. Al ben ik met jou eens: de waarde van HD maps is lastig te schatten. We zien wel allemaal van die onderzoeken die het hebben over een markt van 17 miljard dollar in 2030, maar we weten niet hoe die berekeningen zijn opgebouwd, omdat we niet weten wat de prijs van HD maps zijn. Een tijd geleden wist TT dit zelf ook nog niet, daar "moest de industrie nog uitkomen". Nu met meer deals moet daar in elk geval binnen TT meer duidelijkheid over zijn.

closer
2
quote:

tatje schreef op 7 januari 2022 10:04:

Ik denk dat ketchup gelijk heeft, Apple in de auto zal een aardschok geven.
Precies waar ik me zorgen over maak, zie de introductie van de iPhone waarbij Apple het complete landschap veranderde...
Daarom schreef ik eerder: "Vooralsnog een totaal versnipperd landschap (auto's, hardware, software) en iedereen presenteert zichzelf als uniek en onmisbaar. Uiteindelijk is dit geen bestendige situatie en wordt concentratie onvermijdelijk. Of TT er met de buit vandoor gaat, is de vraag. Dat kan alleen als ze inderdaad jaren voorlopen op de rest."

Is TT op tijd of komt de disruptie van Apple/Google/Amazon? Met hun grote zakken kunnen die zich een jarenlange (stille) ontwikkeling makkelijk permitteren. En zijn TT's partners nog te vertrouwen als zoiets gebeurt?
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 7 januari 2022 09:47:

[...]

Ha * JustMe *

Lijstje is over 2018.

Je hebt Stellantis genomen.

Maar misschien kun je aan de IR vragen welke 5 merken ze bedoelen.

4 lijken me zeker !
Volkswagen
Toyota
Stellantis
RNM

Lijken me zeker.

Maar of TT GM bedoelt of Hyundai/kia, maakt toch een groot verschil.

Bedoelen ze GM dan is er 1 van de 4 niet, want GM is een niet lijkt me.
Bedoelen ze Hyundai/Kia dan zijn er 2 van de 4 niet TT, waant Hyundai/Kia lijkt me een zekerheid.

3 van de 5 lijkt me zo wie zo 60%

5 grootste, 45 miljoen autos per jaar 60% is 27 miljoen stuks per jaar.
Van de top 5 vallen er 2 af. De top 5 zijn Toyota, VW, RNM, GM, Stellantis.

De afvallers zijn dan GM (voorspelbaar ivm cruise automation) en VW. Dat laatste is heel jammer. Maar we weten dat RNM gewoon nog in het TT kamp zit. Ze zijn naar Google overgelopen voor infotainment, maar bij TT gebleven voor autonomous driving. Als ik RNM zou mogen ruilen voor VW, graag. RNM is na het Google event toch een iets minder betrouwbare partner en bij VW zit TT nu zo mooi bij CARIAD binnen voor infotainment en connected services, met ook HD maps erbij is het mooi rond. Bovendien is VW de grootste uitdager van Tesla op EV's, zij gaan Tesla het eerst passeren in volume. Ook zijn ze de eerste na Tesla met een eigen OS en lopen ze op de andere legacy OEMs voor op het connecten van hun voertuigen. TT gaat daar wel van profiteren natuurlijk via CARIAD, maar het zou nog mooier zijn als TT ook HD maps doet, vanwege het grote volume. Als TT VW nog niet heeft, hoeft niet per se te betekenen dat het niet kan komen, natuurlijk. Momenteel zit VW nog aan HERE verbonden als mede eigenaar en maps afnemer.

De nummer 6 Hyundai-KIA reken ik ook tot team TT.
[verwijderd]
4
quote:

ketchup schreef op 7 januari 2022 09:54:

[...]

klopt, het was wat dat betreft een non-event en niet meer dan confirmatie wat eigenlijk al voor het goede ( Indigo ) nieuws gedeeld was

verwacht geen opbeurende cijfers voor opkomende rapportage, verwacht wel een beeld hoe het de komende 2 jaar er voor TT "kan" uitzien
... maar denk voornamelijk dat er bij TT geen ruimte meer is voor externe interesse
de free-float is te klein , de cash positie is niet beschikbaar voor dividend en het aandeel staat niet op het netvlies bij de grote bankanalisten
verder is het echt ook een handicap dat TT aan de mini-beurs noteert

.. maar dit is allemaal ook zo in de hand gewerkt door HG & Co , ze willen geen moeilijke externe mogelijk activistische belangen die hun hand kunnen forceren, ze willen juist 100% hun eigen ding doen en als dat betekend dat ze van mening veranderen, dan willen ze geen gezeik en moeilijke vragen
de beschikbare cash is enkel voor interne consumptie, niets delen is de boodschap en dan blijven de wolven vanzelf buiten de deur

neemt niet weg dat het bedrijf steeds meer aan waarde toeneemt, enkel nog niet aan de beurs ... daar is wederom een trigger voor nodig en die komt eraan , want ook al zijn ze bij TT wat dat betreft slow, bij HERE staat de druk op de ketel en daarbij iedereen weet nog niet wat er komen gaat, maar dat Apple komt is een zekerheid en dat gaat de hele sector een aardschok geven

HG zou er goed aan doen Tim Cook uit te nodigen voor de volgende Canal- parade op zo'n homo-sloep , HG trek je roze jurk aan , buk voorover op het dek en laat hem het contract op je rug tekenen, ben bereid speciaal naar Amsterdam te komen en op de gracht met een spandoek te staan
Tim sign the contract
Daar heb je zeker een punt. TT gaat gestaag zijn weg en doet dat bij voorkeur in de luwte. Niet zonder succes, want ik vind Indigo wel een succes en CARIAD ook een succes. Ze delen wel dit soort informatie, omdat het verplicht is om transparant te zijn en omdat ze daarmee zichzelf promoten bij andere fabrikanten. Maar niet om zich nou bij investeerders in de kijker te spelen. Die kunnen nog lastige vragen stellen ook. Het zijn externe ontwikkelingen zoals de overname van WAZE, de overname van HERE en dat soort zaken geweest die TomTom dwingen om meer strategische vragen te beantwoorden over hun positie in de markt t.o.v. anderen.

Tegelijkertijd hebben ze het na de overname van HERE niet verkeerd gespeeld. Geen onvertogen woord, gewoon klanten goed blijven bedienen, ook als ze nu eigenaar zijn van je concurrent. En vervolgens is TT nu met een contract beloond voor gewoon goed je werk blijven doen en samenwerken. Ik heb niks met types als Musk (leugenachtig, overdrijven, cult status) maar Goddijn zou wel een snufje Musk mogen gebruiken. TT wordt als bedrijf goed bestuurd, maar om aandeelhouders geven ze niet zo veel. Ik zou niet zeggen dat ze een hekel hebben aan aandeelhouders, maar het is voor hen meer iets 'that comes with the package' (het hoort erbij) en die moet je dan ook om de zoveel tijd informeren. Als je die conference calls meer engaging doet (zonder te liegen of overdrijven) en meer vertelt over je strategische waarde en daarover ook structureel communiceert zet je het aandeel zo flink hoger. Een aandeel is niet alleen performance, ook beleving.
[verwijderd]
3
quote:

closer schreef op 7 januari 2022 11:28:

[...]Precies waar ik me zorgen over maak, zie de introductie van de iPhone waarbij Apple het complete landschap veranderde...
Daarom schreef ik eerder: "Vooralsnog een totaal versnipperd landschap (auto's, hardware, software) en iedereen presenteert zichzelf als uniek en onmisbaar. Uiteindelijk is dit geen bestendige situatie en wordt concentratie onvermijdelijk. Of TT er met de buit vandoor gaat, is de vraag. Dat kan alleen als ze inderdaad jaren voorlopen op de rest."

Is TT op tijd of komt de disruptie van Apple/Google/Amazon? Met hun grote zakken kunnen die zich een jarenlange (stille) ontwikkeling makkelijk permitteren. En zijn TT's partners nog te vertrouwen als zoiets gebeurt?
Ik heb geen zorgen over Apple in het dashboard. De deals die je daarvoor sluit lopen ver vooruit in de tijd. Nu een deal sluiten is over paar jaar lanceren. Ondanks dat Indigo die tijd natuurlijk wil verkorten. Ook hoor je Apple nergens, bij Stellantis hoorde je bijvoorbeeld Amazon die hen helpt met software driven worden. Bovendien is Apple Maps niet automotive grade. Leuk voor op je mobiel, maar niet goed genoeg voor in de auto. Bovendien zijn TomTom maps hybride (online met fysieke fallback of andersom).

Een ander punt is wel wanneer Apple totaal onafhankelijk wordt van TomTom in elk geval voor wat betreft kaarten inkoop. Volgens mij heeft Apple inmiddels zelf kaarten van de US en nog niet van Europa. Wat gebeurt er als Apple ook van TT onafhankelijk wordt in Europa. Gaat dan TT's Licensing omzet ineens omlaag? Of gaat TT's toegang tot data van Apple vervallen, waardoor TT andere bronnen nodig heeft en moet inkopen of zichzelf nogal goedkoop aanbiedt? (CARIAD?) Tegelijkertijd is er inmiddels een marketplace om data in grote getalen in te kopen, dus je hebt niet per se partnerships nodig om ook data te hebben. Maar dan kost het wel geld.

Goddijn zei natuurlijk dat de Apple-TomTom relatie zich kan ontwikkelen naar iets nieuws. Ik stel me daarbij voor dat Apple wel zelf maps heeft en data ontvangt en TomTom gebruikt voor alles aan de achterkant, dus het realtime updaten van de maps. TomTom heeft daar de technologie voor en de mensen voor en dit staat nogal ver weg van de core activiteiten van Apple. Bovendien kan dat een manier zijn voor TomTom om toch toegang te houden tot alle data van iPhone gebruikers en die zijn belangrijk voor het TT product. Wat ik in deze derde alinea schrijf is het ideale scenario en zeker niet ondenkbaar, tomtom zegt content te zijn met de goede relatie met Apple. Alleen is het voor ons een black box wat die goede relatie precies is.
GEMT
1
Technical Indicators:
Buy: 7 Sell: 1 Neutral: 2
Summary:STRONG BUY

Moving Averages
Buy: 12 Sell: 0
Summary:STRONG BUY

Bron: investing.com
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 7 januari 2022 10:44:

DEEL 1 van 2

Door de lancering van Indigo en de digitale cockpit waar iedereen druk mee is was de aandacht even van HD maps en (semi) autonoom rijden af. Het bericht en teruglezen gisteren deed me het volgende realiseren.

Als je op TomTom press site een zoekopdracht doet op "HD map" krijg je dit

www.tomtom.com/press-room/?title=hd+map

TomTom Collaborates with HELLA Aglaia for Real-Time HD Map Updating Sep 05, 2019
TomTom and Elektrobit Reveal First HD Map Horizon for Automated Driving Mar 07, 2019
TomTom Secures Market Leadership in HD Mapping Mar 06, 2019
TomTom HD Map & TomTom AutoStream to Power Baidu's Open Autonomous Driving Platform, Apollo Jan 08, 2018
TomTom HD Map for Autonomous Driving Extends to Japan Oct 27, 2017
TomTom HD Map for Autonomous Driving Now Covers Mainland US Interstate Road Network* Mar 14, 2017
TomTom's HD Map powers autonomous driving Oct 10, 2016
TomTom expands HD Map coverage to over 200K kilometres Sep 29, 2016
TomTom showcases precise localisation capability with live demo of its HD Map and RoadDNA products Sep 26, 2016
TomTom launches HD Map & RoadDNA for 17 new states Jun 08, 2016
TomTom debuts new demo to showcase precise localisation capability of its HD Map and RoadDNA products Jun 08, 2016
TomTom extends HD Map coverage with California & Nevada Mar 16, 2016

En als je een query doet op "autonomous" dan krijg je dit

www.tomtom.com/press-room/?title=auto...
TomTom Launches RoadCheck: A Pioneering Product for Safer Autonomous Driving Sep 03, 2020
UvA and TomTom to Open New Research Lab for Autonomous Driving Nov 14, 2019
TomTom Launches Autonomous Test Vehicle Sep 05, 2019
TomTom Collaborates with DENSO to Develop End-To-End Autonomous Driving System Jan 04, 2019
TomTom & Qualcomm Extend Collaboration with New Autonomous Driving Demonstration Jan 08, 2018
TomTom Solves the Unspoken Design Challenge for Autonomous Vehicles Jan 08, 2018
TomTom & Zenuity Join Forces on End-To-End Autonomous Driving System Software Jan 08, 2018
TomTom Launches AutoStream: A Revolutionary Map Delivery Service for Autonomous Driving Jan 08, 2018
TomTom HD Map & TomTom AutoStream to Power Baidu's Open Autonomous Driving Platform, Apollo Jan 08, 2018
TomTom HD Map for Autonomous Driving Extends to Japan Oct 27, 2017
TomTom High Definition Map for Autonomous Driving Now Covers Western Europe Jul 05, 2017
TomTom and Baidu Join Forces to Develop Unified High Definition Maps for Autonomous Driving Jul 05, 2017
TomTom and Bosch Collaborate on World First: Radar Localisation Map Layer for Autonomous Driving Jun 07, 2017
TomTom HD Map for Autonomous Driving Now Covers Mainland US Interstate Road Network* Mar 14, 2017
Qualcomm and TomTom Announce Plans to Accelerate the Future of Autonomous Driving Feb 27, 2017
TomTom acquires Autonomos, a Berlin-based autonomous driving start-up Jan 18, 2017
TomTom's HD Map powers autonomous driving Oct 10, 2016
TomTom and PSA Group Drive EU Ministers in Autonomous Vehicles Apr 15, 2016

Bij automated als zoekopdracht krijg je dit

www.tomtom.com/press-room/?title=auto...

More than 5 million vehicles now rely on TomTom’s maps for automated driving Jan 06, 2022
TomTom, Toyota Research Institute and DENSO Collaborate on Advanced Mapmaking for Automated Driving Mar 10, 2020
Number of TomTom-Powered Automated Vehicles on Road Doubles Sep 05, 2019
TomTom and Elektrobit Reveal First HD Map Horizon for Automated Driving Mar 07, 2019
TomTom Celebrates Automated Driving Milestone: Half a Million Vehicles on the Road Jan 04, 2019
TomTom and Elektrobit Join Forces on 'Electronic Horizon' for Automated Driving Feb 26, 2018
TomTom delivers highly automated driving maps for all interstate roads in California & Michigan Jan 06, 2016
TomTom launches RoadDNA: Precise localisation technology for automated driving Sep 14, 2015
Bosch and TomTom partner on innovative mapping technology for automated driving Jul 21, 2015
TomTom announces publicly available test map data for Highly Automated Driving in Metro Detroit Jun 03, 2015
TomTom and Volkswagen partner to shape the future of Highly Automated Driving Oct 02, 2014

En dan is er ook nog het mapmaking platform CCP waar veel aan gedaan is.
Als ik dit dan even samenvat. Hoe vaak heeft TT in de afgelopen jaren een persbericht gepubliceerd met de term HD map, Autonomous of automated in de titel?

2014 1
2015 3
2016 9
2017 9
2018 7
2019 9
2020 2
2021 0
2022 1

Ze hebben het de afgelopen 2 jaar niet van de daken geschreeuwd zullen we maar zeggen.

op 6 maart 2019 was er een persbericht: TomTom (TOM2), the leading independent location technology specialist, today announces that it has closed deals with multiple top 10 carmakers for high-definition (HD) mapping. Together they represent a majority of cars produced by those carmakers that have sourced HD Maps*.

Op 6 januari 2022 staat er in het persbericht: TomTom has also closed deals with multiple top ten carmaker groups globally for its high-definition (HD) map, including three of the top five [2]. The TomTom HD Map has been selected by these leading carmakers to support their most advanced AD use cases.

Dus wat is er in die 3 jaar veranderd mbt HD maps? De voortgang die wordt gemeld is dat de ADAS-maps van 0,5 mio begin 2019, naar 1 mio begin 2020, 3 mio begin 2021 en 5 mio begin 2022 zijn gegaan. Van HD maps zijn geen nieuwe gegegvens verstrekt die wijzen op voooruitgang.
SimonCA
8
quote:

*JustMe* schreef op 7 januari 2022 12:09:

[...]

Ik heb geen zorgen over Apple in het dashboard. De deals die je daarvoor sluit lopen ver vooruit in de tijd. Nu een deal sluiten is over paar jaar lanceren. Ondanks dat Indigo die tijd natuurlijk wil verkorten. Ook hoor je Apple nergens, bij Stellantis hoorde je bijvoorbeeld Amazon die hen helpt met software driven worden. Bovendien is Apple Maps niet automotive grade. Leuk voor op je mobiel, maar niet goed genoeg voor in de auto. Bovendien zijn TomTom maps hybride (online met fysieke fallback of andersom).

….

I had the idea that the concept of TomTom was unique. (Looking at Toyota Entune I was convinced it was IndiGO but not).
Now there are several other digital cockpit platforms with similar specifications as IndiGO. I wonder how much time those companies spend on the development of their digital cockpits.
Knowing the R&D possibilities Apple has and the quality staff they can hire, I think things can go fast.
[verwijderd]
2
quote:

win some... schreef op 7 januari 2022 12:23:

[...]

Als ik dit dan even samenvat. Hoe vaak heeft TT in de afgelopen jaren een persbericht gepubliceerd met de term HD map, Autonomous of automated in de titel?

2014 1
2015 3
2016 9
2017 9
2018 7
2019 9
2020 2
2021 0
2022 1

Ze hebben het de afgelopen 2 jaar niet van de daken geschreeuwd zullen we maar zeggen.

op 6 maart 2019 was er een persbericht: TomTom (TOM2), the leading independent location technology specialist, today announces that it has closed deals with multiple top 10 carmakers for high-definition (HD) mapping. Together they represent a majority of cars produced by those carmakers that have sourced HD Maps*.

Op 6 januari 2022 staat er in het persbericht: TomTom has also closed deals with multiple top ten carmaker groups globally for its high-definition (HD) map, including three of the top five [2]. The TomTom HD Map has been selected by these leading carmakers to support their most advanced AD use cases.

Dus wat is er in die 3 jaar veranderd mbt HD maps? De voortgang die wordt gemeld is dat de ADAS-maps van 0,5 mio begin 2019, naar 1 mio begin 2020, 3 mio begin 2021 en 5 mio begin 2022 zijn gegaan. Van HD maps zijn geen nieuwe gegegvens verstrekt die wijzen op voooruitgang.
Dit is ook weleens aan Willem Strijbosch gevraagd (hoofd autonoom rijden)

Volgens hem zie je dit in de hele markt, eerst was er heel veel nieuws over wie gaat met wie en was iedereen bezig met zich positioneren en zijn er allerlei partnerships gesloten. Daarna was de hype voorbij en ging het vooral om daadwerkelijk leveren wat er geroepen is. Dus de technische uitdagingen samen met die partners aangaan en het echte werk leveren. Dat je dus over bepaalde partnerships minder hoort betekent niet dat ze er niet meer zijn, maar dat ze bezig zijn om de technologie te harden en werkend te krijgen. Verder denk ik ook dat Covid zeker in 2020 de boel een jaar stilgelegd heeft en ook 2021 sterk in teken stond van chips.

Verder geldt voor TT dat bepaalde producten nu gewoon bestaan, dus daar hoef je niet meer over te berichten. HD maps, autostream, road DNA, dat waren allemaal persberichten over nieuwe TT producten en inmiddels staan die gewoon in de etalage www.tomtom.com/products/automated-dri...

Er zijn trouwens wel HD maps deals gesloten in 2021, vertelde Harold Goddijn in call. Zou volgens hem in 2022 voor eerst zichtbaar worden in cijfers. Al denk ik nog beperkt qua bedragen, maar in elk geval wel zichtbaar. De automotive omzet zou 20-30% groeien en aangezien de automarkt zo'n 10% zal groeien zit er dus waarschijnlijk wel iets van HD maps in, maar geen mega bedragen (nog).

[verwijderd]
4
quote:

SimonCA schreef op 7 januari 2022 12:49:

[...]

I had the idea that the concept of TomTom was unique. (Looking at Toyota Entune I was convinced it was IndiGO but not).
Now there are several other digital cockpit platforms with similar specifications as IndiGO. I wonder how much time those companies spend on the development of their digital cockpits.
Knowing the R&D possibilities Apple has and the quality staff they can hire, I think things can go fast.
Come on! We always and only look at the bright side of TomTom. IndiGO is a revolution! American companies will never achieve the superior innovations produced by TomTom.
Wereldbelegger
0
In het TT casino is de jan 2022 Call 9,20 favoriet.
Gezien het aantal vermoed ik dat een groot deel daarvan contract sluiten is.
Opties na jan 22 zijn nauwelijks in trek.

De Turboshort handelaar heeft zo te zien zijn aankoop van de week met 5% verlies gesloten.
Optiebelegger
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 januari 2022 13:07:

In het TT casino is de jan 2022 Call 9,20 favoriet.
Gezien het aantal vermoed ik dat een groot deel daarvan contract sluiten is.
Opties na jan 22 zijn nauwelijks in trek.

De Turboshort handelaar heeft zo te zien zijn aankoop van de week met 5% verlies gesloten.

Gekocht : Call febr.22 E 10,00 x 0,37
Geschreven: Put febr.22 E 9,00 x 0,50
Speel gratis mee tot expiratie februari.
Evt 100 stuks afnemen voor 8,87
tatje
0
3 van 5 voor HD is 60%.

Harold zei bij de Q en A van de CMD sept 2019, kan ook Taco zijn geweest, 60% marktaandeel van de toegekende deals HD.

Toegekend was nog maar klein.
Taco zei: 60% is gebaseerd op het toegekende volume.

Maar nu 6 jan 2022 is 3 van de 5 top 5 oems groot :-):-)

Willem zei sept 2019, binnen 12 en 18 maanden heeft iedere oem zijn HD keuze gemaakt.

Dus tussen sept 2020 mrt 2021 maar TT maakte het nu kenbaar.

Was iedere oem later of moest TT onder druk het bekend maken :-)
[verwijderd]
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 7 januari 2022 13:07:

In het TT casino is de jan 2022 Call 9,20 favoriet.
Gezien het aantal vermoed ik dat een groot deel daarvan contract sluiten is.
Opties na jan 22 zijn nauwelijks in trek.

De Turboshort handelaar heeft zo te zien zijn aankoop van de week met 5% verlies gesloten.

Dat is dan wel weer logisch want de opties februari daar zit een ‘event’ tussen ook wel jaarcijfers en outlook genoemd die tot grote bewegingen kan leiden en nog ongewis is. Als je dan wilt ‘gokken’ (ik haal jouw casino terminologie aan) doe het dan 1 dag voor de cijfers dan betaal je in elk geval minimale tijdwaarde.
H. Berkhof
0
quote:

closer schreef op 7 januari 2022 11:28:

[...]Precies waar ik me zorgen over maak, zie de introductie van de iPhone waarbij Apple het complete landschap veranderde...
Daarom schreef ik eerder: "Vooralsnog een totaal versnipperd landschap (auto's, hardware, software) en iedereen presenteert zichzelf als uniek en onmisbaar. Uiteindelijk is dit geen bestendige situatie en wordt concentratie onvermijdelijk. Of TT er met de buit vandoor gaat, is de vraag. Dat kan alleen als ze inderdaad jaren voorlopen op de rest."

Is TT op tijd of komt de disruptie van Apple/Google/Amazon? Met hun grote zakken kunnen die zich een jarenlange (stille) ontwikkeling makkelijk permitteren. En zijn TT's partners nog te vertrouwen als zoiets gebeurt?
In mijn overpeinzing gebeurt dat niet. Dat heeft te maken met de verhoudingen binnen de wereld.
Europa > USA
Wereldbelegger
0
quote:

Optiebelegger schreef op 7 januari 2022 13:10:

[...]
Gekocht : Call febr.22 E 10,00 x 0,37
Geschreven: Put febr.22 E 9,00 x 0,50
Speel gratis mee tot expiratie februari.
Evt 100 stuks afnemen voor 8,87
Mooi!
Is een leuk opgetuigd gokje.

ketchup
2
Simon, betting against Apple is the fastest way to the poor house , however working with Apple, as we witnessed after Dr Dré ( Beats) sold his business to Apple , could be very lucrative , working for Apple is a different story - when your time is up and they are able to do the job themselves better than you ever did , they dump you
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 7 januari 2022 12:56:

[...]

Dit is ook weleens aan Willem Strijbosch gevraagd (hoofd autonoom rijden)

Volgens hem zie je dit in de hele markt, eerst was er heel veel nieuws over wie gaat met wie en was iedereen bezig met zich positioneren en zijn er allerlei partnerships gesloten. Daarna was de hype voorbij en ging het vooral om daadwerkelijk leveren wat er geroepen is. Dus de technische uitdagingen samen met die partners aangaan en het echte werk leveren. Dat je dus over bepaalde partnerships minder hoort betekent niet dat ze er niet meer zijn, maar dat ze bezig zijn om de technologie te harden en werkend te krijgen. Verder denk ik ook dat Covid zeker in 2020 de boel een jaar stilgelegd heeft en ook 2021 sterk in teken stond van chips.

Verder geldt voor TT dat bepaalde producten nu gewoon bestaan, dus daar hoef je niet meer over te berichten. HD maps, autostream, road DNA, dat waren allemaal persberichten over nieuwe TT producten en inmiddels staan die gewoon in de etalage www.tomtom.com/products/automated-dri...

Er zijn trouwens wel HD maps deals gesloten in 2021, vertelde Harold Goddijn in call. Zou volgens hem in 2022 voor eerst zichtbaar worden in cijfers. Al denk ik nog beperkt qua bedragen, maar in elk geval wel zichtbaar. De automotive omzet zou 20-30% groeien en aangezien de automarkt zo'n 10% zal groeien zit er dus waarschijnlijk wel iets van HD maps in, maar geen mega bedragen (nog).

Maar waarom moet dit allemaal zo onduidelijk bljven? 20/30% automotive groei, dus waarschijnlijk zal er iets van HD map omzet zijn. Maar het kunnen ook extra ADAS-maps zijn of extra Nav-kit omzet, of omzet vanuit ISA, of inhaalomzet, of een combinatie. Waarom niet gewoon de cijfers voor omzet en backlog voor HD maps geven? Dan wordt de potentie veel duidelijker.

TT blijft over veel dingen vaag. Hoe vaak is hun betaalde navigatie-app gedownload? Zit hier groei in? Geen idee. Hoe vaak worden de API's en SDK's van TT gebruikt? Hoeveel groei zit hier in? En wat voor deel daarvan gaat via Msft Azure en wat voor deel via TT zelf? Volkomen onduidelijk. Etc Etc. Als je dat soort cijfers niet geeft, wordt het een stuk lastiger jezelf op een overtuigende manier als groeiaandeel te presenteren.
[verwijderd]
0
quote:

ketchup schreef op 7 januari 2022 14:04:

Simon, betting against Apple is the fastest way to the poor house , however working with Apple, as we witnessed after Dr Dré ( Beats) sold his business to Apple , could be very lucrative , working for Apple is a different story - when your time is up and they are able to do the job themselves better than you ever did , they dump you
Zie Intel vs M1 chip
2.254 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront