Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
KCNIB
0
quote:

Bert12345 schreef op 11 januari 2022 18:42:

[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet wat de waarde is. Iedereen die zegt dat wel te weten, moet je wantrouwen.

Een groeiaandeel moet toetreders van de markt kunnen weren. Daarvoor moet je specifieke kenmerken hebben, die anderen niet kunnen kopieren. De grootste zijn, lijkt mij i.i.g. niet uniek genoeg om winsten te maken.

ASML heeft specifieke kennis. Veeg alle idioten op internet bij elkaar en het lukt je nog niet een EAV machine te bouwen ;-))
Oliemaatschappijen hebben bronnen en raffinaderijen. Dat kopieer je ook niet.

Met fietsen eten rond brengen, is niet uniek genoeg om superieure winsten te maken. Als je dat al doet, schaffen anderen ook een rugzak en een fiets aan. Je kan geen toetreders weren. Je kunt groeien qua omvang, maar de winst gaat niet meegroeien. Sterker nog: JET is groter dan enkele jaren geleden, maar verlies is ook gestegen. Hoezo is groot zijn dan goed?

Ergo: er waardering zoals ASML is totaal uitgesloten.
Dat geldt ook voor de peers en flitsbezorgers. PICNIC is 3,6 miljard waard en maakt nog steeds verlies. JET investeert veel in nw klanten en wil zo concurrentie kapot maken. Daarna kan de fees omhoog en kan er geld verdiend worden. JET zal trouwens ook omzet weghalen bij flitsbezorgers en PICNIC
Bert12345
0
quote:

KCNIB schreef op 11 januari 2022 18:52:

[...]

Dat geldt ook voor de peers en flitsbezorgers. PICNIC is 3,6 miljard waard en maakt nog steeds verlies. JET investeert veel in nw klanten en wil zo concurrentie kapot maken. Daarna kan de fees omhoog en kan er geld verdiend worden. JET zal trouwens ook omzet weghalen bij flitsbezorgers en PICNIC
Nee, dat kan zij juist niet. Klanten zijn niet trouw en als er andere flitsbezorgers opstaan, lopen de klanten weg voor een lagere prijs. Prijselasticiteit hè?
Bert12345
1
De fees kunnen niet fors omhoog. Stel je bent ASML, dan kan dat wel, want wie bouwt anders die EAV machines? Niemand kan dit. JET zijn fietsen met bezorgers met rugzakjes. Kunnen wij ook. Je hebt geen "pricing power".

Een bedrijf moet unieke produkten hebben voor pricing power, of onderling de markt verdelen, of alleen heerser zijn.

Hoe meer jij weerwoord jij geeft, hoe negatiever ik zelf word ;-)
optiejunky
0
Ben het wel hierboven mee eens, en verkies ook bijvoorbeeld Shell, Lithium, Philips Asml etc boven JET. Toch is /wordt JET een soort belangrijke website om lekker eten en rommeltjes te bestellen, die op den duur niet meer weg te denken is. ( zoals hotel.com / booking.com) . Maar veel concurrentie ligt op de loer, denk ook dat zelfs de hype v flits bezorgers dit juist kunnen zijn ( Gorilla's ed.).

Maar er is nu onderwaardering ( volgens wie?) en Jet is mogelijk een overname kanshebber.
DeZwarteRidder
0
De Gorilla's en de Flinken kunnen natuurlijk ook prima ingezet worden om maaltijden te bezorgen.
[verwijderd]
0
quote:

KCNIB schreef op 11 januari 2022 18:52:

[...]

Dat geldt ook voor de peers en flitsbezorgers. PICNIC is 3,6 miljard waard en maakt nog steeds verlies. JET investeert veel in nw klanten en wil zo concurrentie kapot maken. Daarna kan de fees omhoog en kan er geld verdiend worden. JET zal trouwens ook omzet weghalen bij flitsbezorgers en PICNIC
3,6 Miljard, hoezo? Gewoon de laatste investeerder(s) die meedoen aan een financing ronde en zichzelf rijk rekenen.

We hebben eind vorig jaar gezien in India hoe dat kan aflopen. Een aantal compleet mislukte IPO's, bedrijven die veel minder waard bleken dan investeerders onderling dachten (en hoopten).

Trouwens niet alleen India. Ook in de VS gingen er wat de mist in. Bij 1 was Prosus betrokken, Udemy, bedrijf noteert na 2 maanden 50% onder de IPO koers.

Paul
3
quote:

Bert12345 schreef op 11 januari 2022 18:42:

[...]

Eerlijk gezegd weet ik niet wat de waarde is. Iedereen die zegt dat wel te weten, moet je wantrouwen.

Een groeiaandeel moet toetreders van de markt kunnen weren. Daarvoor moet je specifieke kenmerken hebben, die anderen niet kunnen kopieren. De grootste zijn, lijkt mij i.i.g. niet uniek genoeg om winsten te maken.

ASML heeft specifieke kennis. Veeg alle idioten op internet bij elkaar en het lukt je nog niet een EAV machine te bouwen ;-))
Oliemaatschappijen hebben bronnen en raffinaderijen. Dat kopieer je ook niet.

Met fietsen eten rond brengen, is niet uniek genoeg om superieure winsten te maken. Als je dat al doet, schaffen anderen ook een rugzak en een fiets aan. Je kan geen toetreders weren. Je kunt groeien qua omvang, maar de winst gaat niet meegroeien. Sterker nog: JET is groter dan enkele jaren geleden, maar verlies is ook gestegen. Hoezo is groot zijn dan goed?

Ergo: er waardering zoals ASML is totaal uitgesloten.
Bert, Ik denk dat je de toetredingsbarrieres vooral moet zoeken in schaalvoordelen. Ten eerste de reclame/acquisitiekosten. Als nieuwkomer zijn die hoger dan wanneer miljoenen mensen je app al geïnstalleerd hebben. Ten tweede zijn er schaalvoordelen bij de bezorging. Als je in een stad zit met honderden bestellingen per dag kun je sneller en goedkoper leveren dan wanneer het er tientallen zijn.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 januari 2022 19:27:

De Gorilla's en de Flinken kunnen natuurlijk ook prima ingezet worden om maaltijden te bezorgen.
Als ik naar de lokale afhaal Chinees ga bel ik ff bij de buren aan of ze ook wat willen en daar reken ik €3 voor. Soms doe ik de hele straat eet ikzelf voor niks.
CEO Takeaway
0
quote:

perry1 schreef op 11 januari 2022 19:32:

Morgen boven de 45 of onder 40 beide is K natuurlijk
ka lote? of de K van koop
chauffeurke
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 januari 2022 19:27:

De Gorilla's en de Flinken kunnen natuurlijk ook prima ingezet worden om maaltijden te bezorgen.
Ons moeder ook. Kost weinig, heeft tijd zat en is supersnel in haar scootmobiel. Ik zeg doen. Alle bietjes helpen.
chauffeurke
0
quote:

kassa! schreef op 11 januari 2022 19:35:

[...]

Als ik naar de lokale afhaal Chinees ga bel ik ff bij de buren aan of ze ook wat willen en daar reken ik €3 voor. Soms doe ik de hele straat eet ikzelf voor niks.
Je moet zeggen dat je gratis brengt en rekent gewoon 5 euro extra voor een bak Wuhan special.
Tis wa!
3

HP de Tijd,

CEO Jitse Groen van Just Eat Takeaway. ©BELGAIMAGE
PIETERJAN NEIRYNCK
Vandaag om 16:00
De Nederlandse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway komt woensdagochtend met een tradingupdate. Zit de weg naar winstgevendheid in de bezorgtas van Jitse Groen?

Wat zit woensdagochtend in de oranje bezorgtas van Just Eat Takeaway-topman Jitse Groen? Best een lekkere hap voor beleggers, want ze zijn al een tijdje 'hangry' op zoek naar wat goed nieuws. Om maar te zeggen: er wordt uitgekeken naar de handelsupdate die de Nederlandse maaltijdbezorger de wereld instuurt.



Just Eat Takeaway
TKWY
2,17%
sloot 2021 af als het slechtst presenterende aandeel in de AEX, de korf van Amsterdamse steraandelen. Nadat het aandeel even de kaap van 100 euro had aangetikt, werd een vrije val ingezet. Terwijl de sterindex een kwart hoger ging, halveerde de beurskoers van JET. Momenteel koerst het aandeel rond 43 euro.

LEES MEER
Just Eat Takeaway tuimelt naar laagste koers in drie jaar
Beleggers straften het bedrijf van 'food delivery dinosaur' Jitse Groen af vanwege een Amerikaanse miljardengok. De overname van de maaltijdbezorger Grubhub voor 7,3 miljard dollar viel op een koude steen en leidde tot felle kritiek, die CEO Groen moeilijk kan vatten. 'Een bedrijf neerzetten dat op de lange termijn er heel goed uitkomt. Dat is het plan, en daar mag je me ook op afrekenen', luidde zijn betoog in het Financieele Dagblad.

Groen voelt zich gesterkt door zijn grote gelijk in Duitsland, waar Just Eat Takeaway het vanuit de underdogpositie tot marktleider heeft geschopt. Dat de grote herintrede van de concurrerende maaltijdbezorger Delivery Hero na amper zeven maanden op een sisser uitdraaide, was eind vorig jaar een welgekomen meevaller.

Ook analisten zien de concurrentie graag wegdeemsteren. 'Voor de komende jaren verwachten we dat de maaltijdbezorger zijn positie in de kernmarkten zal versterken, maar wel tegen een hogere prijs dan verwacht', zegt Marc Hesselink (ING), die het koersdoel van 125 naar 80 euro verlaagd heeft. Het koopadvies blijft.

Dinsdag maakt Just Eat Takeaway een herstelbeweging in Amsterdam, geholpen door - alweer - Delivery Hero. De rivaal denkt in de tweede helft van 2022 geen verlies meer te maken. Optimistisch, reageert de zakenbank Morgan Stanley, die opwerpt dat het nu aan Groen is om de markt gerust te stellen dat het verlies in 2021 - 384 miljoen euro volgens analisten - de piek bereikt heeft en het pad naar winst ingeslagen is.

Afwachten of het verlaten van rood deel uitmaakt van het plan van Groen.

Paul
0
quote:

Bilderberg007 schreef op 11 januari 2022 17:03:

Voor de liefhebbers:

12 jan: Update JET
20 jan: Update Deliveroo
9 feb: Update Uber
10 feb: Update Delivery Hero
16 feb: Update Doordash
2 mrt : FY 21 JET
17 mrt: FY 21 Deliveroo

Ofwel op 16 feb hebben we beeld wie de nummer 1 voedselbezorger buiten China is. Dan wel vraag bereken je dat met aantal bezorgingen, omzet of GTV. Mijn inschatting is Uber nummer 1, DH (nog zonder GLOVO) nummer 2, JET nummer 3 en Doordash (met WOLT) nummer 4. maar het zal close zijn voor de eerste drie. Deliveroo is vnl. lokale speler.
Mijn inschatting/mening is dat JET hier het beste uit zal komen, hebben sterke positie in grote ontwikkelde landen, kans om met sterk wereldwijde oranje huisje (= goedkopere marketing) dominant in Europa en mindere mate Noord Amerika te zijn. Uber overal aanwezig (behalve Brazilië vanaf mrt 2022) maar niet veel landen nummer 1 (Frankrijk misschien!), verbranden veel geld. DH vooral buiten Noord Amerika en Europa groot/sterk, daarvan is eigenlijk alleen Zuid Korea een interessante markt. Doordash dominant in VS maar zullen veel geld moeten besteden in Europa om daar via WOLT voet aan de grond te krijgen. In paar jaar is het ze zelfstandig nagenoeg niet gelukt in Australië of Canada voet aan de grond te krijgen (omzet eerste 9 maanden 2020 was daar 4 mln dollar!). Deliveroo is rijp om overgenomen te worden. Alleen DH lijkt daarvoor geschikt (hebben al een belang).

Succes morgen.
Uber vindt ik interessant. Zijn een wereldmerk, jet heeft helaas lokale merken. Alleen, Uber kwam erg laat in maaltijdbezorging en moet marktaandeel kopen met kortingsdeals. Ze zijn bereid dit te doen omdat de taximarkt tgv corona kromp en ze moeten groeien. Als de verliezen te hoog oplopen in maaltijdbezorging en de taximarkt weer aantrekt, zou het voor hun misschien aantrekkelijker kunnen zijn om zich weer op hun core business toe te leggen (?). Maar tot die tijd moeten pure players in de bezorgingsbranche concurreren met een aggressief bedrijf dat geen winst hoeft te maken.
Unimog
0
quote:

Terex7 schreef op 11 januari 2022 17:29:

[...]

Heb de grafiek van Gemalto opgezocht en moet zeggen dat het koersverloop er akelig veel op lijkt.
Heb je ook gekeken naar degene die met een bod kwam ?

Koers ATOS ligt er lamgeslagen bij. Uiteindelijk ging Thales er met Gemalto vandoor.
A3aan
2
Als je goed erover nadenkt is het natuurlijk belachelijk dat honderde jongelui op de fiets boodschappen rond brengen. Ja ze doen dat voor een grijpstuiver en volwassene trapt daar voor zo'n minimale vergoeding niet lang in. Eigenlijk is de tijd 50 jaar terug gezet. Toen kwam de SRV wagen met boodschappen aan de deur. Heeft het ook maar 10 jaar vol gehouden en toen was het over en uit. Dat zal ook met JET gebeuren. Deze rage gaat vanzelf weer over. Zeker als er nooit geld verdiend wordt. Als al het geld dat de beleggers erin gestopt op is, is het gedaan. Groen lacht dan toch in zijn vuistje. Hij heeft immers heel ruimhartig een groot deel van zijn aandelen met een IPO geplaatst en houdt sowieso daar enkele honderden miljoenen aan over. Wel slim, dat moet ik toegeven.
perry1
0
quote:

CEO Takeaway schreef op 11 januari 2022 19:39:

[...]
ka lote? of de K van koop
Klote
williewilwel
10
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
chauffeurke
2
quote:

A3aan schreef op 11 januari 2022 20:02:

Als je goed erover nadenkt is het natuurlijk belachelijk dat honderde jongelui op de fiets boodschappen rond brengen. Ja ze doen dat voor een grijpstuiver en volwassene trapt daar voor zo'n minimale vergoeding niet lang in. Eigenlijk is de tijd 50 jaar terug gezet. Toen kwam de SRV wagen met boodschappen aan de deur. Heeft het ook maar 10 jaar vol gehouden en toen was het over en uit. Dat zal ook met JET gebeuren. Deze rage gaat vanzelf weer over. Zeker als er nooit geld verdiend wordt. Als al het geld dat de beleggers erin gestopt op is, is het gedaan. Groen lacht dan toch in zijn vuistje. Hij heeft immers heel ruimhartig een groot deel van zijn aandelen met een IPO geplaatst en houdt sowieso daar enkele honderden miljoenen aan over. Wel slim, dat moet ik toegeven.
Ik ben nog maar kort bij dit aandeel betrokken en je kunt veel zeggen over Jitse. Ik vervloek hem ook sinds dat mijn verlies flink oploopt. Maar voor 1 ding neem ik het wel voor hem op: dit is niet de slimme move van Jitse. Dan had hij wel eerder de handdoek in de ring gegooid en de toko opgedeeld en verkocht. Jij suggereert dat hij het slim aan pakt omdat hij altijd nog veel geld overhoudt hoe dan ook. Dat is zijn drive helemaal niet. Ik denk dat hij heel trots is op zijn bedrijf en het nog groter en winstgevend wil maken. Daar gaat hij voor. En over een poosje zal blijken wie gelijk heeft. Dan zijn we of allemaal: verliezers of winnaars. Nu Grub met verlies verkopen is veiliger en voor nu beter voor de koers maar als hij niet verkoopt en het wordt winstgevend dan klapt iedereen voor hem. Maar zoals gezegd ik ben voor nu ook best pissig. En bezorgd. Laten we er maar vanuit gaan dat Jitse niet zomaar onbezorgd een miljard( ik noem maar een bedrag) van zijn vermogen weggooit omdat hij dan heel 'slim' nog enkele honderden miljoenen overhoudt.
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 13,360
Verschil -0,720 (-5,11%)
Hoog 14,000
Laag 13,360
Volume 2.123.091
Volume gemiddeld 2.417.205
Volume gisteren 3.436.901

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront