Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Pedro (DD stijging vandaag!!!!!)
1
quote:

Martijn2019 schreef op 12 maart 2022 12:08:

Eind van deze maand staat dit aandeel op minimaal €50,-
Dat denk ik ook in ieder geval op zijn minst in de 40 met een goede uitgangspositie voor de komende maanden om door te stijgen naar 60 tot 70 om dan met big news te komen! IK hoop dat de koers einde van het jaar ergens rond de 100 staat!
Pedro (DD stijging vandaag!!!!!)
1
Ik heb het idee dat de euforie bij aandeelhouders en de angst bij shorters nu anders is dan een tijdje geleden toen met de geruchten van Prosus en Morgan Stanley! Hebben jullie dat idee ook?
Lazzy
0
Cproof
0
quote:

Lazzy schreef op 12 maart 2022 12:22:

Mandag staan we op 28, dit soort geruchten helpen alleen de shorters..
En wederom een waarzegger waarschijnlijk ook schat hemeltje rijk wat lijkt mij dat heerlijk als je in de toekomst kan kijken, wanneer is die oorlog afgelopen?
Tootje24
7
Niet zeker of het hier al was gepost, maar hierbij een mooie analyse van 5 minuten van een Morningstar equity analyst "Just eat investors can smell profit cooking". Analyse na de FY 2021 resultaten met slechts 115 views. JET is in ieder geval zijn TOP PICK in the space zegt hij. Hij noemt het ook een "High return, low risk investment for patient investors".

www.youtube.com/watch?v=sGTAYLahPHc
Tbag
0
quote:

Hethangterom schreef op 12 maart 2022 09:06:

[...]

Tot aan vorige week was er überhaupt nog geen publiek welkom bij Harry (ivm corona). Stond allemaal zeer uitgebreid te lezen op de site.
Slechts betalende gasten (die voor 10k, 10 minuten spreektijd krijgen) waren welkom.

Pedro en ik hebben beide toegang gehad via betalende zakenrelaties. Jammer dat jullie hier zo jaloers op zijn. Eind van de show heb ik nog een handtekening van Jitse gekregen op een oranje pet die ik voor de grap had meegenomen. Die zal ik volgende keer bij business class opzetten als bewijs. Dat moet wel opvallen!

DeZwarteRidder
4
quote:

Tbag schreef op 12 maart 2022 12:31:

[...]Pedro en ik hebben beide toegang gehad via betalende zakenrelaties. Jammer dat jullie hier zo jaloers op zijn. Eind van de show heb ik nog een handtekening van Jitse gekregen op een oranje pet die ik voor de grap had meegenomen. Die zal ik volgende keer bij business class opzetten als bewijs. Dat moet wel opvallen!
Als je nu even een foto maakt van je petje met handtekening en op dit forum plaatst, dan weten we dat je geen leugenaar bent.
Tootje24
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 12 maart 2022 12:44:

[...]

Als je nu even een foto maakt van je petje met handtekening en op dit forum plaatst, dan weten we dat je geen leugenaar bent.
Of gewoon überhaupt een mooie selfie maakt..
Spoorstudent
0
quote:

kassa! schreef op 30 december 2021 12:45:

[...]

Bijna altijd is toch wel minstens 95% maar jouw voorspellingen zijn echt wel meer dan 5% fout.

Maak ik daar een typo, 5% moet natuurlijk 50% zijn.
Farlake
0
Interessant stuk van de VEB van 9 december 2021 nu erg actueel:

Deel 1:
Gekelderde waardering maakt Just Eat Takeaway kwetsbaar voor overname

De koers van Just Eat Takeaway (JET) bereikte afgelopen week het laagste niveau in drie jaar. JET’s waardering oogt buitengewoon laag afgezet tegen de prijs die betaald werd bij een tiental overnames in maaltijdbezorgland in de laatste vier jaar. Waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het was geen geheim dat de Amerikaanse maaltijdmoloch DoorDash voet aan de grond wilde krijgen in Europa. De overname van de Finse bezorgdienst Wolt, actief in 23 Europese landen, waaronder sinds vorig jaar in Duitsland was dan ook geen grote verrassing.

Dat geldt wel voor de prijs: DoorDash betaalde liefst 8,1 miljard dollar (ondernemingswaarde, alle aandelen plus nettoschuld) voor deze kleine Europese speler. De Finnen realiseren een jaarlijkse totale orderwaarde (gross transaction value, GTV) van slechts 2,5 miljard dollar. DoorDash betaalde dus 3,2 keer de orderwaarde.

Ter vergelijking JET, dat in veel Europese landen marktleider is, realiseerde op vergelijkbare basis meer dan 27 miljard euro aan GTV. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd wordt bij een ondernemingswaarde (enterprise value, EV) van iets meer dan 9 miljard euro gewaardeerd tegen slechts 0,3 keer GTV.

Ontwikkeling waardering sinds beursgang JET (Takeaway)

Bron: JET (half)jaarcijfers, IPO prospectus, Bloomberg, bedragen in miljarden euro’s.

Grote transactie
Is Wolt duur of JET goedkoop? Het laatste lijkt het geval, afgaand op recente overnames in maaltijdbezorging.

In de laatste vier jaren werden meerdere grote overnames gedaan in de maaltijdbezorgsector tegen waarderingsratio’s die een stuk hoger liggen dan de huidige 0,3 keer GTV van JET (zie tabel). Zo kocht JET zelf verschillende bedrijven tegen hogere waarderingen: 10bis in Israel (2018: 1,0), de Duitse Delivery Hero bezittingen (2018: 1,5), het Britse Just Eat (2019: 1,5) en Amerikaanse Grubhub (2020: 1,2).

Transacties JET (Takeaway) en sectorgenoten

Bron: JET, bedrijfsrapporten, bedragen in miljarden euro’s, *verondersteld GTV = GOV, GMV, de berekening van de totale orderwaarde is door JET medio 2021 aangepast en kan ook afwijken bij sectorgenoten.

Saillant detail: technologieinvesteerder Prosus was in de overnamestrijd met JET (toen nog Takeaway) in december 2019 bereid om tot 1,3 keer de GTV over 2018 te betalen voor Just Eat. Als we deze waarderingsratio plakken op JET’s GTV over 2020 (21,4 miljard euro) komt de waarde per JET aandeel uit op circa 140 euro.

In de afgelopen twaalf maanden kwamen daarnaast zowel het Amerikaanse DoorDash als Britse Deliveroo naar de beurs tegen een waardering van bijna 2 keer de GTV.

Mededingingsbezwaren
Het leidt allemaal tot één vraag: waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het Amerikaanse DoorDash (ondernemingswaarde: 53 miljard dollar) zou met haar aanzienlijke omvang eenvoudig een bod in aandelen kunnen doen op JET. Toch lijkt dat niet kansrijk. De Amerikanen zijn verreweg marktleider in de Verenigde Staten, waarmee een overname door JET’s aanwezigheid met Grubhub vermoedelijk al snel op mededingingsbezwaren zou stuiten.

Het Amerikaanse taxibedrijf Uber, waarvan maaltijdbezorger UberEats (de nummer twee speler in de Verenigde Staten) deel uitmaakt, deed in mei 2020 zelf een overnamepoging bij het uiteindelijke door JET overgenomen Grubhub. Volgens bronnen in de Wall Street Journal konden beide partijen echter geen overeenkomst bereiken over eventuele mededingingskwesties, waardoor de overname klapte.

Zeker is dat verschillende Amerikaanse politici van de regerende Democratische-partij zich destijds openlijk negatief uitlieten over een mogelijke samensmelting van UberEats en Grubhub. Volgens Senator Amy Klobuchar uit Minnesota zat Amerika ‘niet te wachten op een volgende fusie die concurrentie de das omdoet’.

Voor dominante partijen als DoorDash en UberEats lijkt een overname van JET dus niet zo makkelijk. Al is het mogelijk dat door recente ontwikkelingen, waarbij ook boodschappen door Grubhub worden bezorgd, het speelveld – ook vanuit mededingingsperspectief – is gewijzigd. Enkele analisten zien dan ook een gaatje om misschien toch een bod uit te brengen.

1 April 2023
Wie zeker niet aanloopt tegen zwaarwegende mededingingsbezwaren is het Duitse Delivery Hero (ondernemingswaarde 28 miljard euro). De maaltijdbezorger verkocht in december 2018 zijn activiteiten in Duitsland (Lieferheld, pizza.de en Foodora) voor 930 miljoen euro aan JET (toen nog actief als Takeaway).

Topman Niklas Ostberg zal de lage waardering van JET ook zijn opgevallen. De baas van Delivery Hero betaalde dit voorjaar voor een 5-procent belang in het Britse maaltijdbezorgbedrijf Deliveroo omgerekend circa 3,6 miljard pond. Dat was afgezet tegen de orderwaarde van 6,6 miljard Britse pond over de afgelopen twaalf maanden 0,6 keer de GTV.

Op Twitter liet Ostberg zich destijds ontvallen dat dit belang in Deliveroo onder geen enkel door Delivery Hero doorgerekend scenario op de lange termijn een slechte investering kon zijn. Het veel grotere JET is vandaag echter te koop voor een (nog) lagere waardering. Waarom koopt Ostberg niet (alle) JET-aandelen?

Het meest aannemelijk lijkt de zogeheten standstill-overeenkomst tussen JET en Delivery Hero. Ten tijde van de verkoop van de Duitse bezittingen aan JET - in ruil voor 508 miljoen euro in contanten en een circa 18-procent aandelenbelang in Takeaway - werd een wapenstilstand gesloten.

Volgens die geldende afspraken mag Delivery Hero tot 1 april 2023 geen extra aandelen kopen (vandaag houden de Duitsers 1,4 procent) of een overnamebod op JET doen. De Duitsers mogen alleen een (tegen)bod uitbrengen als een andere koper zich meldt voor JET. En zelfs in dat geval is goedkeuring van de JET-commissarissen vereist.

Prosus
Wie niet tegen deze bezwaren aanloopt is technologiebelegger Prosus, dat beschikt over meer dan 11 miljard euro liquide middelen. Het is algemeen bekend dat Prosus graag een wereldspeler wil zijn op de markt voor maaltijdbezorging. Met een overname van JET wordt die ambitie in één keer vervuld.

Ook had Prosus eerder interesse in de activiteiten van Just Eat. De Zuid-Afrikanen waren in december 2019 bereid 5,1 miljard Britse pond (6,1 miljard euro) of 1,3 keer de GTV te betalen. Het is daarnaast geen geheim dat topman Bob van Dijk loert op het 33-procent belang van JET in de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood. Prosus heeft de andere twee derde van de aandelen al in bezit.

Het belang in iFood van JET is een erfenis van de overname van Just Eat. Ten tijde van die overname werd iFood door analisten gewaardeerd op ongeveer 1 miljard euro. Dat is vandaag de dag zeker 2,3 miljard euro – het hoogste bod dat tot dusver werd uitgebracht op de te koop staande iFood-activiteiten.

Alleen de gestegen waardering van iFood doet vermoeden dat Prosus meer zou moeten willen betalen voor de Just Eat-activiteiten, nog los van waardevolle Takeaway-activiteiten in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland (zie kader). Tijdens de deze zomer gehouden jaarvergadering van Prosus wilde Van Dijk niet nader ingaan op vragen van de VEB over de mogelijke aantrekkelijkheid van JET voor Prosus.

Het is niet bekend of de kemphanen nog door één deur kunnen na de overnamestrijd om Just Eat, maar ongetwijfeld zal van Dijk zijn sommetjes maken voor JET (zie kader). Zelfs een vijandige overname zou bij de onvrede in het aandeelhoudersbestand van JET kans van slagen kunnen hebben.

Farlake
0
Deel 2

Geen beschermingsconstructie
JET heeft sinds vorig jaar geen beschermingsconstructie meer.

Wel is Groen nog altijd grootaandeelhouder, al is zijn belang door de overname Grubhub verwaterd tot circa 7 procent. Hiermee is Groen maar nipt groter dan enkele andere aandeelhouders, waaronder Caledonia, Tiger Global, Seth Klarman en Cat Rock.

Wel zou JET de zogeheten bedenktijd van 250 dagen kunnen inroepen om een vijandige overname te frustreren. Maar dat zou geen teken van kracht zijn, bovendien zal de relatie met toch al ontevreden aandeelhouders dan pas echt verstoord worden.
Pedro (DD stijging vandaag!!!!!)
0
quote:

Farlake schreef op 12 maart 2022 13:09:

Interessant stuk van de VEB van 9 december 2021 nu erg actueel:

Deel 1:
Gekelderde waardering maakt Just Eat Takeaway kwetsbaar voor overname

De koers van Just Eat Takeaway (JET) bereikte afgelopen week het laagste niveau in drie jaar. JET’s waardering oogt buitengewoon laag afgezet tegen de prijs die betaald werd bij een tiental overnames in maaltijdbezorgland in de laatste vier jaar. Waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het was geen geheim dat de Amerikaanse maaltijdmoloch DoorDash voet aan de grond wilde krijgen in Europa. De overname van de Finse bezorgdienst Wolt, actief in 23 Europese landen, waaronder sinds vorig jaar in Duitsland was dan ook geen grote verrassing.

Dat geldt wel voor de prijs: DoorDash betaalde liefst 8,1 miljard dollar (ondernemingswaarde, alle aandelen plus nettoschuld) voor deze kleine Europese speler. De Finnen realiseren een jaarlijkse totale orderwaarde (gross transaction value, GTV) van slechts 2,5 miljard dollar. DoorDash betaalde dus 3,2 keer de orderwaarde.

Ter vergelijking JET, dat in veel Europese landen marktleider is, realiseerde op vergelijkbare basis meer dan 27 miljard euro aan GTV. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd wordt bij een ondernemingswaarde (enterprise value, EV) van iets meer dan 9 miljard euro gewaardeerd tegen slechts 0,3 keer GTV.

Ontwikkeling waardering sinds beursgang JET (Takeaway)

Bron: JET (half)jaarcijfers, IPO prospectus, Bloomberg, bedragen in miljarden euro’s.

Grote transactie
Is Wolt duur of JET goedkoop? Het laatste lijkt het geval, afgaand op recente overnames in maaltijdbezorging.

In de laatste vier jaren werden meerdere grote overnames gedaan in de maaltijdbezorgsector tegen waarderingsratio’s die een stuk hoger liggen dan de huidige 0,3 keer GTV van JET (zie tabel). Zo kocht JET zelf verschillende bedrijven tegen hogere waarderingen: 10bis in Israel (2018: 1,0), de Duitse Delivery Hero bezittingen (2018: 1,5), het Britse Just Eat (2019: 1,5) en Amerikaanse Grubhub (2020: 1,2).

Transacties JET (Takeaway) en sectorgenoten

Bron: JET, bedrijfsrapporten, bedragen in miljarden euro’s, *verondersteld GTV = GOV, GMV, de berekening van de totale orderwaarde is door JET medio 2021 aangepast en kan ook afwijken bij sectorgenoten.

Saillant detail: technologieinvesteerder Prosus was in de overnamestrijd met JET (toen nog Takeaway) in december 2019 bereid om tot 1,3 keer de GTV over 2018 te betalen voor Just Eat. Als we deze waarderingsratio plakken op JET’s GTV over 2020 (21,4 miljard euro) komt de waarde per JET aandeel uit op circa 140 euro.

In de afgelopen twaalf maanden kwamen daarnaast zowel het Amerikaanse DoorDash als Britse Deliveroo naar de beurs tegen een waardering van bijna 2 keer de GTV.

Mededingingsbezwaren
Het leidt allemaal tot één vraag: waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het Amerikaanse DoorDash (ondernemingswaarde: 53 miljard dollar) zou met haar aanzienlijke omvang eenvoudig een bod in aandelen kunnen doen op JET. Toch lijkt dat niet kansrijk. De Amerikanen zijn verreweg marktleider in de Verenigde Staten, waarmee een overname door JET’s aanwezigheid met Grubhub vermoedelijk al snel op mededingingsbezwaren zou stuiten.

Het Amerikaanse taxibedrijf Uber, waarvan maaltijdbezorger UberEats (de nummer twee speler in de Verenigde Staten) deel uitmaakt, deed in mei 2020 zelf een overnamepoging bij het uiteindelijke door JET overgenomen Grubhub. Volgens bronnen in de Wall Street Journal konden beide partijen echter geen overeenkomst bereiken over eventuele mededingingskwesties, waardoor de overname klapte.

Zeker is dat verschillende Amerikaanse politici van de regerende Democratische-partij zich destijds openlijk negatief uitlieten over een mogelijke samensmelting van UberEats en Grubhub. Volgens Senator Amy Klobuchar uit Minnesota zat Amerika ‘niet te wachten op een volgende fusie die concurrentie de das omdoet’.

Voor dominante partijen als DoorDash en UberEats lijkt een overname van JET dus niet zo makkelijk. Al is het mogelijk dat door recente ontwikkelingen, waarbij ook boodschappen door Grubhub worden bezorgd, het speelveld – ook vanuit mededingingsperspectief – is gewijzigd. Enkele analisten zien dan ook een gaatje om misschien toch een bod uit te brengen.

1 April 2023
Wie zeker niet aanloopt tegen zwaarwegende mededingingsbezwaren is het Duitse Delivery Hero (ondernemingswaarde 28 miljard euro). De maaltijdbezorger verkocht in december 2018 zijn activiteiten in Duitsland (Lieferheld, pizza.de en Foodora) voor 930 miljoen euro aan JET (toen nog actief als Takeaway).

Topman Niklas Ostberg zal de lage waardering van JET ook zijn opgevallen. De baas van Delivery Hero betaalde dit voorjaar voor een 5-procent belang in het Britse maaltijdbezorgbedrijf Deliveroo omgerekend circa 3,6 miljard pond. Dat was afgezet tegen de orderwaarde van 6,6 miljard Britse pond over de afgelopen twaalf maanden 0,6 keer de GTV.

Op Twitter liet Ostberg zich destijds ontvallen dat dit belang in Deliveroo onder geen enkel door Delivery Hero doorgerekend scenario op de lange termijn een slechte investering kon zijn. Het veel grotere JET is vandaag echter te koop voor een (nog) lagere waardering. Waarom koopt Ostberg niet (alle) JET-aandelen?

Het meest aannemelijk lijkt de zogeheten standstill-overeenkomst tussen JET en Delivery Hero. Ten tijde van de verkoop van de Duitse bezittingen aan JET - in ruil voor 508 miljoen euro in contanten en een circa 18-procent aandelenbelang in Takeaway - werd een wapenstilstand gesloten.

Volgens die geldende afspraken mag Delivery Hero tot 1 april 2023 geen extra aandelen kopen (vandaag houden de Duitsers 1,4 procent) of een overnamebod op JET doen. De Duitsers mogen alleen een (tegen)bod uitbrengen als een andere koper zich meldt voor JET. En zelfs in dat geval is goedkeuring van de JET-commissarissen vereist.

Prosus
Wie niet tegen deze bezwaren aanloopt is technologiebelegger Prosus, dat beschikt over meer dan 11 miljard euro liquide middelen. Het is algemeen bekend dat Prosus graag een wereldspeler wil zijn op de markt voor maaltijdbezorging. Met een overname van JET wordt die ambitie in één keer vervuld.

Ook had Prosus eerder interesse in de activiteiten van Just Eat. De Zuid-Afrikanen waren in december 2019 bereid 5,1 miljard Britse pond (6,1 miljard euro) of 1,3 keer de GTV te betalen. Het is daarnaast geen geheim dat topman Bob van Dijk loert op het 33-procent belang van JET in de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood. Prosus heeft de andere twee derde van de aandelen al in bezit.

Het belang in iFood van JET is een erfenis van de overname van Just Eat. Ten tijde van die overname werd iFood door analisten gewaardeerd op ongeveer 1 miljard euro. Dat is vandaag de dag zeker 2,3 miljard euro – het hoogste bod dat tot dusver werd uitgebracht op de te koop staande iFood-activiteiten.

Alleen de gestegen waardering van iFood doet vermoeden dat Prosus meer zou moeten willen betalen voor de Just Eat-activiteiten, nog los van waardevolle Takeaway-activiteiten in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland (zie kader). Tijdens de deze zomer gehouden jaarvergadering van Prosus wilde Van Dijk niet nader ingaan op vragen van de VEB over de mogelijke aantrekkelijkheid van JET voor Prosus.

Het is niet bekend of de kemphanen nog door één deur kunnen na de overnamestrijd om Just Eat, maar ongetwijfeld zal van Dijk zijn sommetjes maken voor JET (zie kader). Zelfs een vijandige overname zou bij de onvrede in het aandeelhoudersbestand van JET kans van slagen kunnen hebben.

Dit is een artikel van vorig jaar, heeft de VEB nog niet iets van gisteren? Want er is gisteren een heel nieuw hoofdstuk begonnen voor JET!!
Farlake
0
Niet van gisteren maar wel een stuk van de VEB van 3 maart 2022:

Hoop is de strategie van Just Eat Takeaway voor probleemdochter in de Verenigde Staten

Just Eat Takeaway (JET) opende eerder deze week de boeken over 2021. Beleggers konden enigszins opgelucht ademhalen. Topman Jitse Groen kwam deze keer niet met onaangename verrassingen. Medio 2021 kwam JET nog met een verkapte winstwaarschuwing, waardoor het aandeel stevig onderuitging. Wat de cijfers nu wel duidelijk maken, is dat het bedrijf in de Verenigde Staten verder achteropraakte bij de concurrentie.

Geen nieuwe tegenvallers
JET boekte in 2021 een operationeel verlies (aangepaste ebitda) van 350 miljoen euro. De marge als percentage van de bruto transactiewaarde (gross transaction value, GTV) kwam daarmee uit op min 1,2 procent. Het bedrijf had eerder al aangekondigd dat dit aangepaste resultaat ergens tussen de min één en min 1,5 procent zou uitkomen.

Helemaal onder aan de streep was het nettoverlies wel een veelvoud van dat van vorig jaar. Door de hoge investeringen die JET doet in bijvoorbeeld het optuigen van een eigen bezorgdienst, het binnenhalen van nieuwe restaurants voor haar platform en kosten van overnames, kwam het verlies uit op één miljard euro.

De Amsterdamse maaltijdbezorger verwacht dat het aangepaste resultaat zal verbeteren. Volgens Groen moet dit in het lopende boekjaar ongeveer op een min van 230 miljoen euro eindigen.

De langzaamaan opkrabbelende resultaten van JET, alhoewel het nog steeds om stevige verliezen gaat, zijn allerminst spectaculair te noemen. Maar maaltijdbezorgbedrijven die wel oplopende verliezen rapporteren, worden daarvoor hard afgestraft door beleggers. Concurrent Delivery Hero verloor onlangs bijvoorbeeld liefst 30 procent aan beurswaarde, nadat het bedrijf bekend had gemaakt ook voor dit jaar weer een licht hoger verlies te verwachten dan analisten dachten.

Probleemdossier Grubhub
Het uitblijven van nieuwe tegenvallers bij JET betekent niet dat alles bij het bedrijf op rolletjes loopt. In de Verenigde Staten heeft Groen nog steeds zijn handen vol aan de vorig jaar overgenomen maaltijdbezorger Grubhub.

JET haalt sinds de overname van de Amerikaanse branchegenoot bijna een derde van haar GTV uit de Verenigde Staten. Grubhub heeft de grootst mogelijke moeite om in de VS te concurreren met de bezorgdiensten van concurrenten als DoorDash en Uber.

Omdat het Amerikaanse DoorDash sinds december 2020 ook beursgenoteerd is, kunnen beleggers de waarde van alle bestellingen in de Verenigde Staten inmiddels met elkaar vergelijken. Vanaf 2018 is die bruto transactiewaarde van Grubhub verdubbeld, terwijl de transactiewaarde van DoorDash bijna is vervijftienvoudigd (zie grafiek).

Bruto orderwaarde Grubhub blijft achter

Bruto orderwaarde in miljarden dollars. Bron: jaarverslagen JET, Grubhub, DoorDash. Beide bedrijven definiëren orderwaarde als transactiewaarde van de kassabon voor de klant, inclusief belastingen en fooien.

De Amerikaanse markt voor maaltijdbezorging is sterk gefragmenteerd. Grubhub is vooral goed vertegenwoordigd in enkele Noord-Amerikaanse steden als New York, Boston en Philadelphia. Die steden vertonen veel kenmerken van de Europese markten. Denk hierbij aan een hoge bevolkingsdichtheid, de gewoonte om te bestellen en te laten bezorgen en een grote keuze aan restaurants.

De netwerkeffecten op de markt voor maaltijdbezorging zijn lokaal. In deze Amerikaanse steden met relatief veel marktplaatsrestaurants, waarvoor Grubhub niet zelf de bezorging hoeft te doen, kan Grubhub beter concurreren. In andere lokale markten zoals Los Angeles, Dallas, Houston, en Miami zijn logistieke spelers als DoorDash, die de bezorging wel in eigen beheer hebben, tot dusver veel succesvoller geweest.

Wat beleggers daarom vooral zorgen baart is dat Grubhub zelfs in de steden waar het van oudsher een dominante positie had, de afgelopen jaren juist marktaandeel heeft verloren. Google-gegevens over het zoekgedrag laten zien dat consumenten die in New York eten willen bestellen relatief steeds vaker naar DoorDash zochten (blauwe lijn) dan naar de diensten van Grubhub (oranje lijn). De data van Google geeft een ruwe indicatie van het uiteindelijke bestelgedrag van nieuwe klanten.

Zoekaandeel Grubhub en DoorDash in de stad New York

Bron: Google Trends, relatieve marktaandeel van Grubhub en DoorDash.

De belangrijkste oorzaak van het verlies aan marktaandeel was in het verleden de keuze van Grubhub om weinig te investeren in het toevoegen van nieuwe (bezorg)restaurants. De nadruk lag lange tijd op winstgevendheid en niet op groei. De afgelopen jaren probeert de maaltijdbezorger de achterstand in te lopen. Dat heeft direct zijn weerslag gehad op het resultaat.

Het (aangepaste) operationele resultaat is door de investeringen van Grubhub gestaag gedaald. Tegelijkertijd weet concurrent DoorDash in de Verenigde Staten haar winstgevendheid juist ieder jaar te verbeteren.

Winstgevendheid bij Grubhub neemt af

Aangepaste operationele winstmarge. Bron: jaarverslagen JET, Grubhub en DoorDash. De cijfers van Grubhub zijn (opwaarts) aangepast voor commissieplafonds die overheden in enkele grote steden oplegden tijdens de coronapandemie.

De teleurstellende prestaties van Grubhub hebben bij JET-aandeelhouders geleid tot twijfels over het perspectief van de Amerikaanse activiteiten. Om op te boksen tegen de machtige Amerikaanse concurrentie is JET inmiddels op zoek naar strategische partners voor Grubhub.

Tijdens de analistenbijeenkomst liet Jitse Groen weten met diverse geïnteresseerde partijen in gesprek te zijn. Hierbij liggen volgens hem nog altijd alle opties op tafel, van een investeringsmaatschappij (private equity) tot een strategische partner. Die partijen zouden zowel een minder- als meerderheidsbelang kunnen nemen.

JET en haar aandeelhouders moeten ondertussen hopen dat de verliezen inderdaad gaan teruglopen en dat het hoofdpijndossier dat Grubhub heet langzaam tot het verleden gaat behoren.
De Stille
1
Jitse heeft meerdere keren aangegeven in gesprek te zijn over de verkoop van IFood en een strategische samenwerking voor Grubhub. Er zijn weinig (bekende) vorderingen gemaakt en het duurde voor veel beleggers te lang.Ondertussen bleef de koers maar dalen. Inmiddels slaat de koers nergens op. Het is nu niet gek dat JET plots een 'prooi' is geworden.

Er komt een bod.. Op IFood/Grubhub of JET.. Maandag weten we misschien iets meer. En anders een week later, misschien een maand later.. Voor de vergadering in de maand mei moet er iets gebeuren.. Wees niet ongeduldig en stap er niet uit zou ik zeggen.. Zwaar ondergewaardeerd + mogelijk een overname maakt het aandeel JET aantrekkelijk.

Zoals Warren Buffet (winst 2015: 22 miljard euro) eens zei: ‘de aandelenmarkt is bedoeld om geld van ongeduldige mensen te verplaatsen naar geduldige mensen’.

Jimnotaris
0
Hopelijk komt er inderdaad snel een bod op JET of beter onderdelen van JET. Het 1e kwartaal zal geen goede cijfers laten zien. De impact van opheffen Coronamaatregelen/oorlog en inflatie zijn duidelijk merkbaar.
[verwijderd]
0
quote:

Tbag schreef op 12 maart 2022 12:31:

[...]
Ja doe dat!
Ik wil zo'n volwassen vent met stropdas wel eens met een oranje petje in het publiek zien zitten.
Meer vermaak kan ik niet aan.

Pedro Cash
0
Zoals ik gisteren al vroeg, en nee het is gene zever of stoerdoenerij, is het verstandig om nu alles in te zetten op JET ? Bv bij bevestiging van overname, ...
[verwijderd]
1
quote:

Pedro Cash schreef op 12 maart 2022 14:00:

Zoals ik gisteren al vroeg, en nee het is gene zever of stoerdoenerij, is het verstandig om nu alles in te zetten op JET ? Bv bij bevestiging van overname, ...
Het is verstandig vooral je eigen mening te volgen! En zeker niet die van een paar fantasten op het forum.

Hoezo zou je waarde hechten aan de meningen van mensen die je niet eens kent ?
De een heeft een privé-jet en gaat wekelijks op zakenreis,....de ander vraagt om een handtekening op zijn tou-petje.
En om het intellect nog meer aan te tonen, ze zijn alleen groot fan van JET al sinds koers €100+.
JET doet nu €30, en jij vraagt hun advies......man man man.
Jalen
0
quote:

Pedro Cash schreef op 12 maart 2022 14:00:

Zoals ik gisteren al vroeg, en nee het is gene zever of stoerdoenerij, is het verstandig om nu alles in te zetten op JET ? Bv bij bevestiging van overname, ...
Dat lijkt me niet. tenzij je van een gokje houdt. Het kan ook keihard instorten als Jitze een tweet stuurt dat hij Grub niet gaat verkopen. Maar JET is nog steeds laag geprijsd. Dus wat overweight gaan zou ik wel aandurven. Maar all-in? Nee.
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 14,080
Verschil +0,760 (+5,71%)
Hoog 14,120
Laag 13,295
Volume 3.436.901
Volume gemiddeld 2.409.952
Volume gisteren 6.390.192

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront