Nederlandse consumptie in januari omhoog[
woensdag 23 maart 2022
(ABM FN-Dow Jones) Nederlandse consumenten hebben in januari 11,1 procent meer besteed dan in januari 2021. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag.
In december 2021 was er nog sprake van een stijging van 4,8 procent.
Consumenten hebben in januari, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 12,4 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in januari 2021.
De consumptie van diensten was in januari 2022 nog wel 5,8 procent lager dan in januari 2020. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.
In januari hebben consumenten 27,8 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in januari 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven.
Van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2022 waren de meeste niet-essentiële winkels dicht. Vanaf medio januari mochten de niet-essentiële winkels tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren.
Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 0,7 procent meer gespendeerd aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten dan in januari 2021.
Consumenten verbruikten minder energie en gaven minder uit aan motorbrandstoffen, maar aan persoonlijke verzorgingsproducten werd meer besteed dan een jaar eerder.
Ten slotte hebben consumenten 0,8 procent minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in januari 2021.