Euronav « Terug naar discussie overzicht

Forum geopend voor Euronav

19.284 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Vavli
0
quote:

basinclab schreef op 25 maart 2022 22:02:

het lijkt er nu wel op dat het minder gas en dus meer olie wordt en ook iets meer olie-km.
gastankers; exmar zit goed, met 1 pas verzilverd contract en een 2de dat zal volgen. Daardoor raakt exmar uit de financiele problemen: meten wel contracten zijn van lange duur. Exmar op zich een kleine speler, maar cmb niet...Mogelijks gaan ze nu uitbreiden, het momentum gebruiken om te groeien. Dit zou dan de mogelijkheid voor snelle winst wat beperken...anders wel zeer koopwaardig.
Euronav moet dan weer rekenen op nog veel hogere scraps en prijzen van newbuildings...en een tekort aan GROTE boten...

Hoe gaat het nu met die scraps? Heeft er iemand zicht op de trend?
TryHard
0
@Qtime Bij tellurian (TELL) zit je goed voor transport van LNG. Is trouwens goed aan zijn opmars bezig.
Gooss
1
@ Qtime
Exmar zit eerder in LPG transport. Ze hebben slechts 1 LNG carrier. Zoals reeds gemeld is het financieel niet het meest rendabele bedrijf.
Voor LNG heb ik aandelen van - in mijn ogen - een onderkend pareltje : GTT (Gaztransport&Technigaz). Dit is een hoogtechnologisch bedrijf dat schepen voorziet van membranen om gassen te vervoeren. Ze zijn ook op de kar gesprongen van "LNG as a fuel", waar schepen varen op minder vervuilend LNG. Nog lokkertjes : marges tussen 40 en 50%, dividend pay-out van 80% van de winst, stabiele inkomsten over jaren gespreid per contract, in Frankrijk jaarlijks hoogste aantal patent-aanvragen van de middelgrote ondernemingen. En kers op de taart : ze zetten ook in op waterstof (via PEM), waar al verschillende contracten getekend zijn.
Enig nadeel in mijn ogen : geen opvolging op Beursduivel, zodat ik mijn verhaal bij een draadje van een olietanker maatschappij kwijt moet :-)
Henry WILLEM
0
Door de hoge brandstof prijzen tegenover een jaar geleden , zal het braek even punt voor de VLCC en Seuzmax een pak hoger liggen
In de Weekend Tijd over Euronav schreef men gemiddeld van 40 ton brandstof nodig per dag aan 900 dollar/Ton ,gemiddeld per schip , kan iemand dit bevestigen .
Francesco L.
1
quote:

Gooss schreef op 28 maart 2022 12:05:

@ Qtime
Exmar zit eerder in LPG transport. Ze hebben slechts 1 LNG carrier. Zoals reeds gemeld is het financieel niet het meest rendabele bedrijf.
Voor LNG heb ik aandelen van - in mijn ogen - een onderkend pareltje : GTT (Gaztransport&Technigaz). Dit is een hoogtechnologisch bedrijf dat schepen voorziet van membranen om gassen te vervoeren. Ze zijn ook op de kar gesprongen van "LNG as a fuel", waar schepen varen op minder vervuilend LNG. Nog lokkertjes : marges tussen 40 en 50%, dividend pay-out van 80% van de winst, stabiele inkomsten over jaren gespreid per contract, in Frankrijk jaarlijks hoogste aantal patent-aanvragen van de middelgrote ondernemingen. En kers op de taart : ze zetten ook in op waterstof (via PEM), waar al verschillende contracten getekend zijn.
Enig nadeel in mijn ogen : geen opvolging op Beursduivel, zodat ik mijn verhaal bij een draadje van een olietanker maatschappij kwijt moet :-)
Thanks for all the information, I was looking at LNG carriers too but it seems that the largest fleets are state owned and not listed on Nyse or European stock exchanges.
PAPA JOE
0
Wat is de reden voor plotse daling
Enkele grote jongens die de verkoopsknop indrukken
Iran deal die niet doorgaat of uitgesteld wordt ?
MiCno
0
Mogelijke stappen in het vredesoverleg? Hoe cynisch het ook klinkt vermoed ik dat vrede in het nadeel is van Euronav...
Vavli
0
quote:

PAPA JOE schreef op 29 maart 2022 15:36:

Wat is de reden voor plotse daling
Enkele grote jongens die de verkoopsknop indrukken
Iran deal die niet doorgaat of uitgesteld wordt ?
Een week geleden deden de Russen moeilijk. Die zijn nu bijgedraaid maar nu wil Teheran dat de Revolutionaire Garde door de VS van de lijst van terroristische organisaties wordt geschrapt. Het is een eis die eigenlijk geen verband heeft met de nucleaire deal maar die nu wel een mogelijk akkoord blokkeert.
Hansbeurs
0
Ik denk niet dat dat helemaal juist is; een vrediger situatie in Rusland / Ukraine zal een stabielere situatie in de gehele wereld met zich mee gaan brengen met als gevolg dat het algehele herstel van de wereld economie de draad weer zal gaan oppikken van waar we die net na het verminderen van alle Corona beperkingen hebben achtergelaten toen het Poetin conflicht ontbrandde.
De aanwijzingen dat de Iran overeenkomst tot stand gaat komen worden ook steeds bemoedigender. Ik heb een tijd geleden ook al eens de vraag gesteld ip dit Forum waarom er bij dit aandeel geregeld zulke onverklaarbare up- en downswings voorkomen, maar daar heb ik maar weining zinnige reacties op gehad. Ik denk vaak dat er een aantal mensen meer zicht hebben op intwikjelingen op korte of langere termijn en dan op die basis dan grote aantallen te kopen of verkopen om dat dan een tijd later weer in omgekeerde volgorde te doen!
Twinny33
0
De reden is mij ook niet echt duidelijk. Weet wel dat in de Londense city beursgevoelige informatie al veel eerder rond gaat dan de buitenwereld mag weten. Misschien zakt de koers omdat olieprijs hoog is en dat Euronav daardoor veel meer kosten heeft voor de transport?
krach03
0
quote:

PAPA JOE schreef op 29 maart 2022 15:36:

Wat is de reden voor plotse daling
Enkele grote jongens die de verkoopsknop indrukken
Iran deal die niet doorgaat of uitgesteld wordt ?
Daling op zeer licht volume. Ook in de VS voorlopig licht volume.

Sommige twitteraars zijn al enkele weken verbaasd dat olietankers relatief hoge koersen bleven aanhouden, ondanks record lows voor VLCC-rates. En dan denk je, nu kan het niet veel meer slechter,

maar dan zijn er enkele elementen bijgekomen:
-ik las iets over een storm(?) waardoor er nog meer tankers beschikbaar kwamen
-en daarna sloot de zeehaven in China waarlangs het meeste olie wordt geïmporteerd ivm Covid

en vandaag dan de vredesonderhandelingen (godzijdank), maar voor tankers op KORTE termijn slecht nieuws omdat sommigen het hebben gebruikt als olieplay op de oorlog.

Alle elementen tezamen verantwoordelijk voor daling. Zo zie ik het.
PAPA JOE
1
Dank aan allen voor jullie input
Het is idd juist - koers EURN kan enorm gevoelig evolueren en zelfs zoals hier vermeld met kleine volumes
Ik blijf zitten want de Saverijs , onze viking en de shorters die nog op 3,73% staan blijven aar mijn mening ook zitten
Geduld is een mooie deugd
DW Services
0
Oil prices tumble more than $5 a barrel as Biden weighs massive reserves release
Oil futures dived more than $5 a barrel on Thursday morning on news that the Biden administration is weighing releasing some 1 million barrels of oil per day from strategic reserves for several months in a bid to calm soaring crude prices.

Brent futures (BRN1!) were down $4.71, or 4.2%, to $108.58 a barrel and U.S. West Texas Intermediate futures (CL1!) were down $5.45, or 5%, to $102.74 a barrel at 0035 GMT.

The Biden administration will give remarks later on Thursday where he is expected to announce the plan, aimed at lowering gasoline prices that have hit record levels following Russia's invasion of Ukraine. Prices had settled up around 3% on Wednesday, driven by supply concerns as peace talks between Russia - which calls its actions a "special operation" - and Ukraine appeared to have stalled.

"It's a sentiment shock, but if recent history suggests anything the reserve release will only be a temporary fix and akin to putting a band-aid on a broken leg," said Stephen Innes, Managing Partner at SPI Asset Management.

In early March, the Biden administration said it would release 30 million barrels from its strategic reserves as part of a global release of 60 million barrels in a bid to lower prices.

The release comes as U.S. oil stocks fell by 3.4 million barrels in the week to March 25, surpassing forecasts of a 1 million barrel drop, but implied demand for gasoline and distillates also declined.

An apparent slowing of demand came as U.S. production rose by 100,000 barrels per day to 11.7 million bpd after stagnating at 11.6 million bpd since early February.
maci
0
EURONAV KONDIGT FINALE
JAARRESULTATEN 2021 AAN
HOOGTEPUNTEN 2021
• 2021 uitdagend jaar voor olietankermarkt
• Belangrijkste oorzaken van lage vrachttarieven: overaanbod aan schepen in
combinatie met de Omicron-variant en trager dan verwachte terugkeer naar
genormaliseerd niveau economische activiteiten
• De thesis dat op middellange termijn de vrachttarieven zullen herstellen blijft
intact en wordt ondersteund door sectorfundamenten
• Euronav investeerde anticyclisch in 8 nieuwe eco-schepen (5 Suezmaxen en 3
VLCC’s) aan voordelige prijzen
• Verdere diversifiëring financiering met nieuwe obligatielening van 200 miljoen
USD; leningen met een duurzaamheidscomponent maken nu meer dan 40% uit
van totale financiering
• Afschrijvingskosten vanaf 2022 verlaagd met 100 miloen USD per jaar en
bepaalde kostenposten opnieuw geclassificeerd om vergelijkbaarheid binnen de
sector te garanderen
ANTWERPEN, België, 31 maart 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
(“Euronav” of de “Vennootschap”) kondigt vandaag de finale financiële resultaten aan voor
het volledige jaar 2021.

De rest kan je hier lezen: ml-eu.globenewswire.com/Resource/Down...
Bregt14
0
Euronav boekt stevig verlies in vierde kwartaal
(ABM FN) Euronav heeft een naar eigen zeggen een uitdagend 2021 achter de rug en sloot het boekjaar met een stevig verlies af. Dit bleek donderdagochtend uit de definitieve jaarcijfers van de olierederij.

De omzet in het vierde kwartaal daalde van 134,3 naar 117,4 miljoen dollar. Netto boekte het bedrijf een kwartaalverlies van 72,2 miljoen dollar, beduidend meer dan het verlies van 58,2 miljoen in 2020.

Over het hele jaar ging de omzet van 1,2 miljard naar 420 miljoen dollar en werd een winst van bijna een half miljard dollar een verlies van 338,8 miljoen dollar in 2021. Dit definitieve resultaat is 0,4 miljoen hoger dan een eerder aangekondigd tussentijds resultaat door de integratie van resultaten van joint ventures.

Het herstel na de vaccinatiecampagnes bleef beperkt en evolueerde niet zoals gewenst en verwacht, stelde Euronav. Wel profiteerde Euronav van de zwakke markt door extra schepen aan te kopen in een afgestrafte markt. Het basisscenario van hogere vrachttarieven door verschroting van oude schepen blijft behouden.

Het kwartaaldividend beloopt 0,03 euro. Een concrete outlook werd niet gegeven.

Door: ABM Financial News.pers@abmfn.beRedactie: +32(0)78 486 481
effegenoeg
0
Bronnen: Rusland biedt India olie aan met hoge korting
MOSKOU/MUMBAI (AFN) - Rusland wil olie met hoge korting gaan verkopen aan India, nu het te maken heeft met flinke beperkingen bij de verkoop van olie door de oorlog in Oekraïne. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg. India heeft Rusland tot dusver nog niet in harde taal veroordeeld voor de invasie van Oekraïne.

Naar verluidt biedt Moskou Russische Oeral-olie aan met kortingen van wel 35 dollar per vat ten opzichte van de prijzen van voor de oorlog, om zo India te verleiden veel meer olie te kopen. Door de oorlog en de westerse sancties tegen Rusland zijn veel andere landen veel terughoudender geworden met het kopen van olie uit Rusland. De Verenigde Staten hebben zelfs al een importverbod opgelegd en ook de Britten gaan de invoer van Russische olie verbieden.

Moskou zou willen dat India dit jaar 15 miljoen vaten olie gaat afnemen. De verkoop loopt dan via olieconcern Rosneft aan Indian Oil, het grootste raffinagebedrijf van India. De verschepingen van de olie moeten lopen via de havenstad Vladivostok in het uiterste oosten van Rusland naar India, in plaats vanuit havens aan de Oostzee.

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov begint donderdag aan een tweedaags bezoek aan India.

(ANP Redactie AFN/Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 560 6070)
voda
0
Oorlog is tweesnijdend zwaard voor Euronav

Euronav EURN 0,72% weidde in de marge van zijn definitieve jaarcijfers uit over zijn blootstelling aan Rusland en de impact van de oorlog in Oekraïne op de tankermarkt.

Het blijkt een tweesnijdend zwaard: het overzeese olietransport neemt toe, maar de brandstof-, bemannings- en veiligheidskosten ook.

Lees hier meer.

www.tijd.be/ondernemen/grondstoffen/e...

www.tijd.be/markten-live/live-blog/ek...
boothram
0
inderdaad ...; dat betekend sus minder goed voor de korte termijn resultaten, maar voor de vooruitzichten op middellange termijn is het de beschikbaarheid van schepen per km/ton die doorslaggevend is.
de vernieuwde vloot zal wellicht weer sneller varen...en zeer rendabel zijn. De oudere vloot kost dus veel olie, maar niet iedereen betaalt die even duur: vandaar dat die nog wel kunnen varen...lokaal, op kortere trajecten tussen rusland-golf india china... Vandaar, zolang Iran en Rusland (en venezuela) onderhevig zijn aan sancties is de toestand problematisch... maar de gesanctioneerde vloot verouderd snel, en de rendabiliteit is erg beperkt. Met scrap-prijzen van 700$/ton ldt brengen die niet veel op... tenzij de scrap metalen nog in waarde stijgen (in roebel bv. ). Voorlopig dus nog wel...
voor euronav is dat 'plaatje' nog wel interessant: de oude schepen zorgen nog net voor cash, en de nieuwere schepen geven uitzicht op zeer mooie rendementen...gezien zoveel zuiniger en co2vriendelijker... Indien anderen door de lage koersen in de problemen komen, kan euronav als reddende engel vleugels krijgen...
Becb
0
@effegenoeg. Bedankt voor de info.
Vladivostok naar India: dat is 9000 km. 15 mio vaten. Dat zijn 8 VLCC's. Zal vermoedelijk niet zo veel impact hebben voor Euronav,? Maar alle beetjes helpen. Ik vind het straf dat er toch weer 3 procent bijkomt vandaag (voorlopig uiteraard)
19.284 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 ... 961 962 963 964 965 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:35
Koers 15,330
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 15,440
Laag 15,250
Volume 57.293
Volume gemiddeld 229.777
Volume gisteren 57.293

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront