TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei

909 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Kuiken
7
Met TomTom gaat het de goede kant op. De kastjes lopen op hun laatste benen, maar ze lopen nog.
Structureel zit TT in Stellantis en Volkswagen en tig anderen.
De elektrificatie van het wagenpark gaat uitbetalen,
Enterprise valt te zien als een uitgeverij van data,
er komt een onherroepelijke inhaalslag van verkoop nieuwe auto’s,
er staat cash op de balans,
er zit kennis en kunde in het bedrijf,
het enige is de onvoorspelbaarheid van de FF’s
en natuurlijk de competitieve omgeving waarin TT opereert.
Ik zie het glas vooral halfvol, maar heb respect voor hen die dat glas eerder halfleeg zien.
Lang leve de discussies alhier!
jovi
1
Beste Kuiken,
Dank voor de aanmaak van het nieuwe draadje.
Zou je de titel nog in “TomTom mei 2022” kunnen veranderen?
Dit omdat mei in vrijwel elk kalenderjaar voorkomt…

jovi
pwijsneus
0
De algemene teneur op de beuzen zal het aandeel TomTom ook beinvloeden.

Afgelopen 14 jaar was een ongekende bull-market, met name gedreven door tech, hier heeft TomTom niet aan meegedaan. Ben benieuwd hoe dit aandeel zich houd komende, zeg 18 maand..

Je moet nu niet in bedrijven zitten die niet groeien, of geen winst maken. Beide doet TomTom niet. Just saying.

Geen idee welk idee de founders eigenlijk met deze notering hebben. Je haalt iets van de beurs als het laag staat, wellicht is later dit jaar een mooie kans. Een "Sonnenbergje".
tatje
0
Verlies in 2022
break even in 2023 en een FCF van at least 5%
Winst vanaf 2024

Tja.

De 1ne kant zegt de bull market is voorbij en het glas is half leeg.
De andere kant zegt TT gaat winsten maken en het glas is half vol.

De founders durven ons veel positief nieuws te geven op de laatste AVA

- als TESLA groeit, groeien wij mee.
- 100% Stellantis
- We worden de partner van de Volkswagen-groep om al de voertuigen uit de groep
van navigatie software en verkeersinformatie te voorzien.

Dat waren toch 3 hoogtepunten uit de laatste AVA.

Ik denk inhaalslag, dat Kuiken dat na de AVA heeft gehoord.

Deffered verhogen moet van IFRS
Geen of bijna geen Capex
extra afschrijvingen 2019 en 2020

Aan alles zie je dat ze een bepaalde winst willen laten zien in de toekomst en dan staan ze in de rij voor TT.

Natuurlijk had TT in 2019 een flinke winst kunnen laten zien.
En de jaren na 2020 ook, maar corona chip en leverproblemen gooiden roet in het eten.

We zijn gewoon tot 3 jaar teruggeworpen.

Maar ik kan leven met forumleden die het glas half vol zien, maar ook met forumleden die het glas half leeg zien.

We zullen zien.

Ik geloof in een inhaalslag, hoe groot, we zullen zien.

Mobileye.

In 2013, Mobileye announced the sale of a 25% stake to Blue-chip investors for $400 million, valuing the company at approximately $1.5 billion.
2014 naar de beurs
2017 beurswaarde 10 miljard en Intel koopt voor 15 miljard.
2022 50% van Mobileye naar de beurs voor 25 miljard,

Intel heeft dan een > 50% belang in mobileye en 25 -15 is 10 miljard in de knip.

2020
Here cash 136 Tom Tom 372
Here debt 493 Tom Tom 0
Here Capex 74 Tom Tom 6

Here bijdragen shareholders vanaf 2015 800 miljoen Tom Tom 0

Here heeft problemen met de geldverstrekkers debt 493 Tom Tom niet.

ebitda 20 debt 493 cash 136

Denk dat de aandeelhouders garant staan, maar volgens mij, willen ze niet meer.
vreemdvermogen
3
Zo te zien dreigt niet alleen TT weg te kwijnen in het moeras van de tech reuzen. Ook het forum heeft ondertussen ook wel z'n hoogtijdagen gehad. Het is geen kwestie meer of een glas half vol/leeg is. Voor velen is het glas leeg en zoeken hun heil bij andere hoopvolle beleggingen. Voor enkelen is het glas nog boordenvol en wachten op de druppel die het doet overlopen. Weer een nieuwe maand, weer nieuwe speculaties, weer geen krimp vanuit TT, weer bonussen en optiecontracten voor de inner circle, weer, weer en weer. Hg denkt "Het zal me een worst zijn, ik verhang m wel".
dachthetniet
1
Die hoogtijdagen moet je wel zien als ‘veel informatie’ maar op een enkele kritische poster na zat iedereen er met zijn/haar voorspellingen volkomen naast. Dus of dat nu hoogtijdagen waren valt te bezien.
pwijsneus
5
quote:

dachthetniet schreef op 1 mei 2022 17:18:

Die hoogtijdagen moet je wel zien als ‘veel informatie’ maar op een enkele kritische poster na zat iedereen er met zijn/haar voorspellingen volkomen naast. Dus of dat nu hoogtijdagen waren valt te bezien.
Inderdaad, afgelopen 7 jaar is het aandeel TomTom niet van zijn plek te krijgen. Alleen VanillaSky, Winsome en nog een handjevol andere hebben realistische bijdrage geleverd waar je als belegger iets aan zou hebben gehad.

Die "hoogtijdagen" was niets anders dan tijdverdrijf van enkele posters. Oeverloos geleuter van Boem, justin en mijzelf. Na 10 jaar begrijp ik de posts van tatje nog steeds niet. Die hoogtijdagen hebben je als belegger helemaal niets opgeleverd!
tatje
0
Morningstar !!

Teslin het fonds gaat van eind sept 2021 met 300.000 stuks meer naar eind okt 2021 3.600.000
belazeren de boel dus want 28 jan 2022 meldt de AFM 4.065.452.

DNB loopt met de fondsen ook achter.
Hebben in mrt 784.920 verkocht ( aan Teslin ? )

Stel DNB heeft voor Microsoft gekocht, verkopen nu aan Teslin.

De founders en teslin ( 5% ) hebben dan de meerderheid.

We zullen het zien.

Hoop voor de founders dat ze het spel eerlijk spelen.

Je moet er toch niet aandenken, dat er gekken rondlopen.

Zelf ben ik gelukkig een pacifist :-)

Ik ben met alles tevreden :-)
Wereldbelegger
0
Met die paar glazen halfvol kan je nog net een waterorkest beginnen. Maar of je daar nog de fanatieke TTbeleggers mee kan bekoren?

Na jaren en jaren van dagelijks oppoetsen van die TTglazen zijn de meeste eigenaren de spuugdoekjes zat en worden de vele ingebrachte glazen bij de kringloop apart gehouden en op een lekbak geplaatst omdat de inhoud naar het chemisch afvaldepot moet.

Enkele jonge beleggers kijken met verbazing naar de ‘ervaren beleggers’ die zweren bij het positieve van half glazen vol, het kunnen lezen van de koers en ‘op de plank laten liggen’ rituelen en vinden het daarom wel leuk om mee te doen met deze beleggingsfolklore alsof het een vorm van Nederlands immaterieel erfgoed is.

Daar zijn ze soms wel bloedfanatiek in. ((-;
tatje
0
Kijk je bij Morningstar naar de fondsen !

Teslin in okt 300.000 aandelen erbij in okt 2021
DNB in mrt 2022 784.930 verkocht.

Allebei dus niet actueel, de 1 over okt 2021 en de ander over maart 2022..

Teslin loopt 6 maanden achter met melden.
DNB loopt 1 maand achter met melden.

Haank is nu voorzitter RVC bij Tom Tom en Ebusco.

Laat Teslin participatie nu in beiden een belang hebben.

Ik denk dus dat Haank wel een woordje heeft gewisseld met Jan Jaap de fondsmanager van Teslin participatie.

DNB fondsen groeiden nog iets in feb 2022.
DNB fondsen daalden met 784.920 aandelen in maart.

Moet Teslin participatie naar 5% ( volgende melding AFM ), dan praten we over ( 5 - 3,07 ) 1,93% van 132 miljoen zeg 2,6 miljoen aandelen.

Het staat voor mij in de sterren, hoe ze het spel spelen.
harrysnel
7
Vind het interessant om te kijken hoe nieuws van Mercedes/Faurecia-Aptoide en ook de introductie van IndiGo zich verhoudt tot eerdere berichten over de dreiging van Google.

Belangrijke datum: 18 september 2018. Nieuws komt naar buiten dat Renault/Nissan/Mitsubishi vanaf 2021 voor Google zouden gaan kiezen. Dit is de dag dat Versteeg komt met zijn “doodsteek voor TomTom” commentaar. Het aandeel verloor die dag zo’n kwart van haar beurswaarde. TomTom komt vertraagd met officiële reactie op het nieuws dat het een goede relatie heeft met de Renault alliantie en dat haar producten compatibel zijn met het Android besturingssysteem.

Zie bv dit nieuwsbericht van die dag met commentaar van Versteeg:

“TomTom daalt hard op de beurs; automakers kiezen voor concurrent Google”
nos.nl/artikel/2250947-tomtom-daalt-h...

Wat mij opvalt is dat Goddijn na deze donderslag vooral spreekt over een Wake-Up-Call voor de gehele automotive industrie. De navigatie ervaring is inferieur aan het gebruik van Google en de ingebouwde navigatie moet naar het niveau dat smartphone gebruikers gewend zijn. Mijn mening: de pull kracht van eindgebruiker dwingt niet alleen TomTom maar ook de autobouwers zelf en TIER-1 suppliers om stappen te zetten. Dat is geen makkelijke keuze want liever houden ze Google buiten de auto vanwege data. Duitsers hebben ooit Here gekocht om niet afhankelijk te worden vanTech bedrijven buiten en dan zouden ze nu alsnog bijltje erbij neer moeten gooien. Connected Car, zelfrijdende auto, ADAS vereisten overheid, elektrificatie ….. data is alleen maar belangrijker geworden voor verdienmodel autobouwer.

TomTom komt onlangs met IndiGo. Benadrukt dat autobouwers baas blijven over eigen data. Biedt een flexibele oplossing die verder gaat dan alleen maar navigatie. Maakt het mogelijk dat autobouwers omslag maken met verdienmodel met cruciale rol voor software. Sluit een deal met Cariad die veel verder gaat dan leverancier-klant relatie en bedrijven worden partners. De gebruikservaring van de ingebouwde navigatie oplossing nadert de “Google-Standaard” en loopt weliswaar op Android maar is verkrijgbaar via Faurecia-Aptoide AppStore.

Na dit persbericht over Mercedes blijkt dat alledrie de Duitse Autobouwers genoeg vertrouwen hebben in de mogelijkheid om voor de toekomst een navigatie oplossing te bieden die niet van Google komt en daarbij wel de vereiste gebruikerservaring biedt. Er is dan niet alleen maar geroepen dat er verandering nodig was maar deze omslag is ook gerealiseerd. Natuurlijk blijft er voor TomTom zelf concurrentie bestaan maar dit zijn wel berichten waaruit blijkt dat Google niet “definitieve doodsteek voor TomTom” zal zijn. Als het bericht van bijna 4 jaar geleden daadwerkelijk een Wake-Up-Call is geweest en de houding binnen de bedrijfstak Automotive heeft veranderd van “te duur dit is goed genoeg” naar “we moeten veranderen om niet afhankelijk te worden van Google” dan is het alsnog positief geweest voor het bedrijf TomTom.

Wat nog moet gebeuren is de daling van beurswaarde destijds van half miljard terugwinnen voor het aandeel. Na afsplitsing Telematics is dat een kleine E4 per aandeel.
Erg chebbi
0
Vanmorgen op de top een portie af kunnen geven. Het is schrapen op de beurs, waar TT zich nog redelijk staande houdt.
Vive tu vida positivamente
1
Vanmorgen op het dieptepunt weer extra TomTom parels gekocht! Aandeel ligt er ijzersterk bij en heeft enorm potentieel!
Optiebelegger
2
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 2 mei 2022 12:10:

Vanmorgen op het dieptepunt weer extra TomTom parels gekocht! Aandeel ligt er ijzersterk bij en heeft enorm potentieel!
Wel knap dat je precies weet wanneer het dieptepunt bereikt is ??????
Er zijn maar weinig beleggers die dat kunnen, proficiat !!!!!!!
nr36
0
quote:

Willem77 schreef op 2 mei 2022 13:17:

fd.nl/bedrijfsleven/1437952/qualcomm-...
'Qualcomm sluit alliantie met VW voor chauffeurloos rijden'

Autoconcerns zetten meer middelen in om chauffeurloos autorijden mogelijk te maken. Volgens het Duitse Handelsblatt sluit VW Group een alliantie hiervoor met de Amerikaanse chipproducent Qualcomm. Qualcomm troeft hiermee Intel en Nvidia af.
De Duitse Volkswagen Groep ? ? gaat een meerjarige samenwerking aan met de Amerikaanse chipproducent Qualcomm ? ? om autonoom, oftewel chauffeurloos autorijden te ontwikkelen. Het contract loopt tot 2031, zo meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt maandag.

De autogroep zal vanaf 2026 gebruikmaken van Qualcomm's system-on-a-chip (SoC), dat speciaal ontwikkeld wordt voor autonoom rijden. Het is de bedoeling dat het voor alle VW-merken wordt toegepast, schrijft de krant op basis van bronnen binnen het bedrijf. Het concern wilde geen commentaar geven op het nieuws. Naast het Volkswagen-merk vallen onder meer Seat, Skoda en Audi onder de groep.

Volkswagen-topman Herbert Diess reisde half april naar het hoofdkantoor van Qualcomm in San Diego om de deal te sluiten. Met de transactie is een bedrag gemoeid van zo'n €1 mrd. Onder leiding van Diess heeft VW eerder aangekondigd in totaal €60 mrd te investeren in elektrisch rijden. Met de plannen voor autonoom autorijden gaat de groep nog een stap verder.

De Duitse concurrenten BMW en Mercedes-Benz sloten vergelijkbare deals. BMW doet net als Volkswagen zaken met Qualcomm. Mercedes-Benz heeft afspraken gemaakt met de Britse chipmaker Nvidia. De stap zou volgens Handelsblatt als een verrassing komen, omdat Volkswagen op een aantal terreinen samenwerkt met Intel-dochter Mobileye.

Rijdende computer

Moderne auto's zitten al vol met halfgeleiders, maar dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Volgens recent onderzoek van Research and Markets groeien de chipleveranties aan de automobielsector van ruim $20 mrd dit jaar naar $43 mrd in 2027. De ontwikkeling van autonoom rijden geldt als een van de aanjagers voor deze toename.

Qualcomm is in Nederland geen onbekende. Het concern uit San Diego probeerde vijf jaar geleden vergeefs de Eindhovense branchegenoot NXP ? ? over te nemen. De acquisitie van €45 mrd liep echter spaak, omdat Chinese mededingingsautoriteiten dwarslagen.

Marktpositie

Qualcomm is groot geworden als chiptechnologie voor smartphones en ziet in de automobielsector een nieuwe groeimarkt. De overname van NXP, dat een sterke marktpositie heeft in deze bedrijfstak en ook veel kennis heeft opgebouwd op het gebied van autonoom autorijden, moest Qualcomm een voorsprong geven op de concurrentie. NXP is bijvoorbeeld sterk in bestaande radar- en cameratechnieken bij elkaar te brengen via chiptechnologie.

Bij NXP werken wereldwijd zo'n 30.000 mensen, van wie 2500 in Nederland. Het bedrijf heeft een beursnotering in New York en presenteert maandagavond zijn kwartaalresultaten. Vorig jaar boekte het een recordomzet van $11,06 mrd. De voormalige Philips-dochter staat sinds twee jaar onder leiding van de Duitser Kurt Sievers, die lang leiding gaf aan de automotivedivisie.
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Optiebelegger schreef op 2 mei 2022 12:37:

[...]
Wel knap dat je precies weet wanneer het dieptepunt bereikt is ??????
Er zijn maar weinig beleggers die dat kunnen, proficiat !!!!!!!
Uiteraard niet precies op het dieptepunt maar wel net na de eerste gecreëerde dip van hedenochtend. Op dit moment kun je weer lekker goedkoop inslaan dus doe er je voordeel mee.
dachthetniet
2
quote:

Vive tu vida positivamente schreef op 2 mei 2022 12:10:

Vanmorgen op het dieptepunt weer extra TomTom parels gekocht! Aandeel ligt er ijzersterk bij en heeft enorm potentieel!
2 woorden: BS
boem!
0
Morgen 3 mei is het vestingdate voor de eerste RSU aandelen.

HG krijgt dan de 1st LTI afgerekend, hij ontvangt 87630 aandelen "gratis" tegen betaling van belasting.

Niet gek om de aandelen te "kopen" met een discount van 48%.

Daar steekt zijn oude LTI via optierechten ad7,83 euro later in de week wel erg schraal bij af.
Vive tu vida positivamente
0
Wederom een Opmerkelijk koersverloop vandaag!
Eerst bij negatieve beurs met veel volume groene koersen om vervolgens met minder volume harder te dalen dan de AEX.
Duidelijk dat er tegenstrijdige belangen zijn.

Maar voor mij blijft TomTom onveranderd Strong Buy,
909 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:14
Koers 6,055
Verschil -0,130 (-2,10%)
Hoog 6,230
Laag 6,040
Volume 433.955
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront