Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2022

1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
anders
0
slei
1
Sir Cryptalot
1
Ik heb ze gekocht met als doel 2030, daartussen gaan ze mogelijk nog alle kanten op maar mijn persoonlijke mening is dat je dit aandeel echt op de plank moet leggen en niet handelen naar de waan van de dag. Er volgen nog emissies en pittige tijden met investeringen maar uiteindelijk gaan ze staan als een huis.
BowmoreBoerke
0
quote:

Sir Cryptalot schreef op 11 augustus 2022 18:56:

Ik heb ze gekocht met als doel 2030, daartussen gaan ze mogelijk nog alle kanten op maar mijn persoonlijke mening is dat je dit aandeel echt op de plank moet leggen en niet handelen naar de waan van de dag. Er volgen nog emissies en pittige tijden met investeringen maar uiteindelijk gaan ze staan als een huis.
Deels handelen is dan juist leuk! Een vaste positie en voor de rest gak omlaag handelen met een vooraf vastgesteld maximum.
winstrader
0
G20 Xdrive
0
quote:

stocktrader schreef op 12 augustus 2022 10:15:

Mooie hogere opening op 22,76 en daarna gaat er gewoon weer 4 % af,
Geef de winstnemers beetje de ruimte, geeft mij de kans om goedkoop bij te kopen.
Heb jij trouwens aandelen Ebusco ?
HenkdeV
0
quote:

Sir Cryptalot schreef op 11 augustus 2022 18:56:

Ik heb ze gekocht met als doel 2030, daartussen gaan ze mogelijk nog alle kanten op maar mijn persoonlijke mening is dat je dit aandeel echt op de plank moet leggen en niet handelen naar de waan van de dag. Er volgen nog emissies en pittige tijden met investeringen maar uiteindelijk gaan ze staan als een huis.
Van mij mogen ze de berg op gaan rijden:-).
winstrader
0
quote:

G30Xdrive schreef op 12 augustus 2022 11:50:

[...]

Geef de winstnemers beetje de ruimte, geeft mij de kans om goedkoop bij te kopen.
Heb jij trouwens aandelen Ebusco ?
ja heb er 300. jij?
G20 Xdrive
0
quote:

stocktrader schreef op 12 augustus 2022 13:26:

[...]

ja heb er 300. jij?
Een veelvoud.
Exile
0
Zijn er de komende jaren dan geen betere alternatieven? Zou liever wachten totdat het risico er meer uit is of wanneer de risk/reward verbetert. Bijv. bij een koersdaling na emissie.
peebee
3
Qua elektrische bussen weinig.

Heb je je ingelezen in ebusco?
Nog geen jaar geleden naar de beurs.
Omzet dit jaar netjes op prognose, volgend jaar een mega afzet ( omzet)
Kosten gaan voor de baat uit, enorm veel personeel aangenomen afgelopen jaar, dat betekent een mega kostenpost, zolang de afzet er nog niet is, maar ook dat is denken aan de toekomst.

Persoonlijk denk ik dat de emissie die eerder in de beursdocumenten stond er mogelijk niet komt, investering in Rouen is 10 mio, dat is te betalen uit de cash.

Enig punt van zorg zijn de grondstoffen prijzen, gelukkig zijn de orders vanaf 2022 met indexatie gedaan las ik, dus is grotendeels door te belasten aan klanten.

Ik heb na de H1 cijfers iets bijgekocht, alle vertrouwen erin!
winstrader
2
Ebusco wordt net als NN (ondanks ex dividend vandaag) wel heel hard afgestraft na best goede cijfers.
Ik denk dat het een mooi moment is om nu positie in te gaan nemen in beide bedrijven op deze afgekalfde koers. Maar goed . Dat is uiteraard geen advies maar mijn persoonlijk mening.
florida7
0
quote:

stocktrader schreef op 15 augustus 2022 09:17:

Ebusco wordt net als NN (ondanks ex dividend vandaag) wel heel hard afgestraft na best goede cijfers.
Ik denk dat het een mooi moment is om nu positie in te gaan nemen in beide bedrijven op deze afgekalfde koers. Maar goed . Dat is uiteraard geen advies maar mijn persoonlijk mening.
Misschien kun je ze voor €20 kopen. Voor de lange termijn wel interessant lijkt mij.
BowmoreBoerke
0
Ik heb afgelopen donderdag flink gehandeld in Ebusco, maar laat het aandeel voorlopig even links liggen. De down trend is nog intact en kan zakken tot 19,50.

Ik ben juist NN aan het bijkopen. Bij NN is het "paid to WAIT" met ruim 6% dividend. Voor mij iets veiliger dan Ebusco.

Neemt niet weg dat ik long-term erg enthousiast ben over Ebusco en ook zeker weer positie in zal nemen in de toekomst.
winstrader
1

ECONOMIE
De winnaar & verliezer van de week: opmars Ebusco is niet te stuiten, ForFarmers heeft heel veel te verliezen
Peter Bijvelds heeft de scepsis over de elektrische bus overwonnen, Chris Deen presenteerde halfjaarcijfers en zag de aandelenkoers dalen.

Robèrt Misset en Tjerk Gualthérie van Weezel12 augustus 2022, 13:52
Peter Bijvelds, oprichter en ceo van Ebusco. Beeld Brunopress
Peter Bijvelds, oprichter en ceo van Ebusco.Beeld Brunopress
De halfjaarcijfers van Ebusco, dat elektrische bussen en laadsystemen bouwt, waren minder florissant dan gehoopt, erkende topman Peter Bijvelds deze week. De effecten van de coronacrisis, vertragingen in de toeleveringsketen vanwege de oorlog in Oekraïne en de hogere prijzen voor grondstoffen zoals lithium voor batterijen leidden tot een verlies van 15,2 miljoen euro. Toch is de opmars van de elektrische stadsbus niet te stuiten. Met groeipijnen als gevolg.

De omzet van Ebusco liep alweer op tot 37 miljoen euro, zeven keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Tien jaar na de oprichting van het bedrijf uit Deurne en tien maanden na de beursgang heeft topman Peter Bijvelds alle scepsis overwonnen. In 2012 kreeg hij te horen dat stadsbussen zeker 300 kilometer op één acculading moesten kunnen rijden, met ten minste zeventig passagiers. Onhaalbaar met de loodzware accu’s van toen. Nu is koolstof het toverwoord.

In 2019 vertelde Bijvelds aan de Volkskrant hoe hij een team van Fokker overnam om na jachtvliegtuigen een bus van composiet te ontwerpen. De trots van 18 meter lang, de Ebusco 3.0, rijdt al in München. Ebusco heeft een vestiging in China voor de assemblage en wil eind 2023 een fabriek openen in het Franse Rouen, om aan de vraag uit negen landen te voldoen. En uiteindelijk de wereld te kunnen veroveren.

Bij de elektrificatie van de samenleving stortte Ebusco zich dit jaar tevens op de elektrische binnenvaart. Nul emissie is geen droom, maar een onvermijdelijke keuze, zal de gedachte van Bijvelds en zijn concern zijn.

Verliezer
Het kabinet moet ruimte bieden voor een gesprek over stikstof waarin ‘alles bespreekbaar is’, zei topman Chris Deen van diervoederproducent ForFarmers donderdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het miljardenbedrijf uit Lochem is een van de grote ondernemingen die het verzet van boeren tegen voorgenomen stikstofmaatregelen afgelopen jaren ondersteunde in woord en euro’s. Nu zegt de kersverse ceo van het beursgenoteerde ForFarmers dus dat hij bezorgd is over de kant die het opgaat met dat verzet. Het debat is volgens hem ‘te gepolariseerd’.

Maar Deen lijkt op zijn beurt ietwat bipolair. Dezelfde dag dat hij opriep tot gesprek, kwam hij met de mededeling dat ForFarmers niet met het kabinet wenst te praten. ‘Dat moet eerst met de vertegenwoordigers van boerenorganisaties gebeuren’, is Deen van mening.

Ook de halfjaarcijfers zelf hadden iets dubbels. Op het eerste gezicht zijn ze prima: De brutowinst steeg met 18 procent tot 257 miljoen euro. En ook de omzet ging als gevolg van de gestegen grondstof- en energieprijzen omhoog, met 21,5 procent tot 1,6 miljard euro.

Maar beleggers keken vooral naar die andere cijfers: de afzet van mengvoer loopt terug als gevolg van exportbeperkingen naar China, waardoor veel Duitse varkensboeren stopten. En doordat de Nederlandse varkenshouderij krimpt dankzij een ‘warme sanering’ van de sector. Daarbij worden varkensboeren die ‘geuroverlast veroorzaken’ uitgekocht door de overheid. Het maakt nog maar eens duidelijk hoeveel ForFarmers heeft te verliezen bij de stikstofplannen, die draaien om het inkrimpen van de veestapel. De koers van het aandeel daalde met ongeveer 7 procent.

Tjerk Gualthérie van Weezel
winstrader
3
Bedrijven ruiken omzet door klimaatwet Biden
15 augustus 2022 De RedactieLinkedin Twitter Facebook Whatsapp Mail

Arcadis, Ebusco en SIF willen mee-eten uit VS-ruif van 430 miljard.

Nederlandse bedrijven die actief zijn in de hernieuwbare energie verwachten opdrachten te krijgen dankzij de nieuwe klimaatwet van de Amerikaanse president Joe Biden. Dat zeggen bedrijven zoals elektrische bussenbouwer Ebusco, ingenieursbureau Arcadis en SIF, bouwer van funderingen voor windmolenparken, zogeheten monopiles.

Het wetgevingspakket omvat in totaal 430 miljard dollar. Tot 2030 is zo'n 370 miljard dollar daarvan beschikbaar voor investeringen in het klimaat. Naar verwachting wordt de wet vrijdag goedgekeurd door het Huis van Afgevaardigden in Washington.

Arcadis, dat al ingenieurs- en advieswerk in de VS verricht, ziet meer kansen voor bijvoorbeeld collectieve energiesystemen. "Dat bespreken we met de stad New York. Amerika is een ieder-voor-zichland, maar dit zijn grotereschaaloplossingen voor energie. Dat kunnen wij als BV Nederland, omdat we al een tijd voorlopen", zegt Frank Goossensen, wereldwijd commercieel directeur water, milieu en energie bij Arcadis.

SIF noemt de wet een "grote sprong voorwaarts" en verwacht aan de oostkust van de VS actief te kunnen worden. "Daar zijn de ambities groter dan wat er tot op heden in Europa is geïnstalleerd aan windmolenparken in totaal", zegt topman Fred van Beers. De westkust is meer geschikt voor drijvende parken, zegt hij. SIF zoekt nog een industriële partij die wil investeren en ook de lokale politiek en arbeidsmarkt goed kent. Een nieuwe fabriek kost al gauw "enkele honderden miljoenen dollars". Om de fabriek rendabel te krijgen, zou SIF zo'n twee projecten per jaar moeten krijgen, schat Van Beers.

Ook wacht de VS nog een "grote opgave" in de uitrol van de infrastructuur voor elektrische auto's, zegt Goossensen. Arcadis werkt hiervoor al samen met grote energiebedrijven in de VS.

Volgens laadpaalproducent Allego, beursgenoteerd in New York, kan die infrastructuur ook nog anders ingezet worden. "Met elektrische voertuigen kun je lokale energienetwerken creëren. Als je een blackout krijgt, die in de VS nogal eens voorkomen, kun je bijvoorbeeld met je auto je huis van elektriciteit voorzien. In Nederland zijn we heel goed bezig op dit gebied", zegt een woordvoerder.

Ebusco verwacht ook dat elektrische bussen als "rijdende batterij, dus als opslag van energie", gebruikt kunnen worden, vertelt topman Peter Bijvelds. De komende jaren staat de bouw van één fabriek op de planning, waar jaarlijks 500 bussen van de band moeten rollen. Ebusco mikt op zowel stadsbussen voor de korte afstand, als op bussen voor de lange afstand. Van concurrentie denkt Ebusco weinig last te krijgen, omdat Europa al langer voorloopt op de VS op het gebied van elektrificatie, aldus de topman.

Van het totaalbedrag verwacht Arcadis dat een kwart relevant is voor Nederlandse bedrijven. "Denk ook aan chipmachinemaker ASML en autofabrikant VDL, die in dat hele klimaatcluster bezig zijn", zegt Goossensen. De belangrijkste hobbel is of de VS voldoende personeel hebben om de plannen uit te voeren, zegt hij. Wel verwacht Arcadis dat de plannen zorgen voor "aantrekkingskracht" voor personeel uit andere sectoren.

(ANP)

financieel-management.nl/artikelen/be...
1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:40
Koers 2,580
Verschil +0,036 (+1,42%)
Hoog 2,630
Laag 2,530
Volume 57.817
Volume gemiddeld 338.340
Volume gisteren 123.312

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront