Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

Pedro = Jet aan het bijkopen!!
1
quote:

Pedro's leugendetectortje schreef op 12 september 2022 10:55:

[...]
Je had deze vraag beter niet kunnen beantwoorden. Er is namelijk wel degelijk een verband tussen het koersverloop van JET en de AEX (en ook bijvoorbeeld de Nasdaq). Dat heet correlatie. JET heeft YTD een correlatie van 81% met de AEX en zelfs 89% met de Nasdaq.
Ge-wel-dig want wat jij doet is geen statistiek! Probeer eens de Pearson correlatiecoëfficiënt uit te rekenen met je zakjapannertje!
Dutchy Ron
2
Komen ze vrijdag weer met nieuwe verkoopberichten op expiratiedatum …. zou wel weer een stunt zijn
Leugendetectortje
2
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 11:03:

[...]

Ge-wel-dig want wat jij doet is geen statistiek! Probeer eens de Pearson correlatiecoëfficiënt uit te rekenen met je zakjapannertje!
Jij beweert dat ik ongelijk heb. Ik zie graag het bewijs dat er geen correlatie is tussen het koersverloop van het JET en de AEX/Nasdaq.
Pedro = Jet aan het bijkopen!!
1
"Stijgers en dalers

In de AEX gaan ArcelorMittal en Just Eat Takeaway aan de leiding met winsten van 4,5 procent. ING wordt 3,8 procent duurder."
Anna991
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 12 september 2022 11:10:

Komen ze vrijdag weer met nieuwe verkoopberichten op expiratiedatum …. zou wel weer een stunt zijn
Als ze met nieuws komen doen ze het waarschijnlijk op vrijdag ja. Zoals de afgelopen 3 a 4 x het geval was bij echt nieuws.
Mystical
0
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 11:17:

"Stijgers en dalers

In de AEX gaan ArcelorMittal en Just Eat Takeaway aan de leiding met winsten van 4,5 procent. ING wordt 3,8 procent duurder."
De koers blijft horizontaal bewegen. Verkopers deze middag zullen het wellicht terug naar beneden trekken. Er is niet voldoende blijvende koopdruk. Dus zo spectaculair is het allemaal nog niet denk ik.
Anna991
0
Er wordt hard aan de koers getrokken nu. Poging om het naar beneden te krijgen.

Niet intrappen. Vasthouden.
Anna991
0
quote:

Mystical schreef op 12 september 2022 11:36:

[...]

De koers blijft horizontaal bewegen. Verkopers deze middag zullen het wellicht terug naar beneden trekken. Er is niet voldoende blijvende koopdruk. Dus zo spectaculair is het allemaal nog niet denk ik.
Misschien. Maar het kan ieder moment wel spectaculair worden. En dan wil je niet langs de zijlijn staan.
Eagle1959
0
quote:

Pedro's leugendetectortje schreef op 12 september 2022 10:55:

[...]
Je had deze vraag beter niet kunnen beantwoorden. Er is namelijk wel degelijk een verband tussen het koersverloop van JET en de AEX (en ook bijvoorbeeld de Nasdaq). Dat heet correlatie. JET heeft YTD een correlatie van 81% met de AEX en zelfs 89% met de Nasdaq.
PL: grappig, wist niet dat dit soort correlatie statistiekje werden bijgehouden. Waar kan ik die vinden. Met de Nasdaq, AEX en ook Bitcoin zie ik wel correlatie maar dat is meer gevoel. Vrijdagmorgen was de bitcoin koers fors gestegen en heb ik een berichtje gemaakt dat de JET koers weleens fors kon stijgen en dat gebeurde. Dat was omdat het hier een keer geschreven was en ik die correlatie eerder ook zag. Maar een statistisch bewijs van dit soort correlatie zou ik graag willen hebben.
Mystical
0
quote:

Anna991 schreef op 12 september 2022 11:37:

[...]
Misschien. Maar het kan ieder moment wel spectaculair worden. En dan wil je niet langs de zijlijn staan.
Misschien. Toch denk ik dat er maar 1 trigger is die echt zal werken. En dat is dat JET echte winst maakt bij bekendmaking van de cijfers. Al de rest is vooruitkijken zonder zekerheid dus geen structurele verandering.
Pedro = Jet aan het bijkopen!!
0
quote:

Mystical schreef op 12 september 2022 11:36:

[...]

De koers blijft horizontaal bewegen. Verkopers deze middag zullen het wellicht terug naar beneden trekken. Er is niet voldoende blijvende koopdruk. Dus zo spectaculair is het allemaal nog niet denk ik.
Wacht maar totdat de Yanks actief worden!!
Leugendetectortje
0
quote:

Anna991 schreef op 12 september 2022 11:37:

[...]
Maar het kan ieder moment wel spectaculair worden. En dan wil je niet langs de zijlijn staan.
FOMO. Altijd gevaarlijk dergelijke beweringen. Gaat vaak ten koste van het risicomanagement.
Anna991
0
quote:

Eagle1959 schreef op 12 september 2022 11:39:

[...]
PL: grappig, wist niet dat dit soort correlatie statistiekje werden bijgehouden. Waar kan ik die vinden. Met de Nasdaq, AEX en ook Bitcoin zie ik wel correlatie maar dat is meer gevoel. Vrijdagmorgen was de bitcoin koers fors gestegen en heb ik een berichtje gemaakt dat de JET koers weleens fors kon stijgen en dat gebeurde. Dat was omdat het hier een keer geschreven was en ik die correlatie eerder ook zag. Maar een statistisch bewijs van dit soort correlatie zou ik graag willen hebben.
JET en Prosus hebben ook een tijd lang echt hand in hand bewogen. Vorig jaar en misschien ook nog begin dit jaar.
Is nu niet meer het geval.
winstrader
0

Mooi koersherstel!

Ik ga zelf wat winst pakken en overhevelen naar TKH. Ook bij dat aandeel lijkt de bodem bereikt en is sentiment verbeterd!
Leugendetectortje
2
quote:

Anna991 schreef op 12 september 2022 11:42:

[...]
JET en Prosus hebben ook een tijd lang echt hand in hand bewogen. Vorig jaar en misschien ook nog begin dit jaar.
Is nu niet meer het geval.
Klopt (zie bijlage). Eagle, ik weet niet of dit soort informatie ook online terug te vinden is. Ik haal deze gegevens niet uit mijn zakjapannertje, maar uit mijn (betaalde) koersinformatiesysteem (geen broker). Pedro schijnt het beter te weten. Zolang hij niet met bewijs komt, mag je gerust aannemen dat deze cijfers correct zijn.
Bijlage:
Jimnotaris
1
quote:

Jimnotaris schreef op 11 september 2022 22:21:

Jitse positief over ebitda-ontwikkeling

Het is niet de bedoeling steeds maar weer terug te komen op de ontwikkelingen bij Just Eat Takeaway, maar dit is toch wel nieuwswaardig. We wachten op tekenen dat er verdere actie ondernomen wordt inzake de verkoop van onderdelen, dan wel dat er wat meer duidelijkheid ontstaat over de snelheid waarmee JET uit de rode cijfers gaat komen.

Daarom is het van belang wat Citi afgelopen vrijdagmiddag liet optekenen. Jitse Groen was aanwezig bij een conferentie van CitiGroup en meldde daar aan de desbetreffende analisten dat de zaken voorspoediger liepen dan gedacht.

Wat de analisten daar uit op maakten was het volgende:

1 - JET is 'ahead of plan' voor wat betreft de ebitda-ontwikkeling

Bij de halfjaarcijfers werd als guidance meegegeven dat voor het gehele jaar er een min qua ebitda zou komen te staan van 0,5-0,7% van de GTV. JET kan dat bijvoorbeeld doen door onrendabele (Frankrijk) steden dicht te gooien, minder aan marketing uit te geven en uiteraard op het hoofdkantoor eens flink met de bezem te zwaaien.

Citi voegde eraan toe dat het management 'excited about this' was, wat aangeeft dat het daadwerkelijk de goede kant opgaat.

2 - Capex omlaag in H2

Ook de kapitaalinvesteringen gaan omlaag, van 1,2% in H1 naar 1% in H2. Ook dat scheelt weer. Alle kleine beetjes helpen

3 - Minder kosten gemaakt in Frankrijk

In Frankrijk, dat gek genoeg valt onder de ANZ-hoek (bij Australië-Nieuw-Zeeland) zit JET niet bij de top twee aanbieders. In Parijs gaat men door maar in de kleinere steden kan het bezorgen helemaal niet uit.

Jitse hecht eraan te zeggen dat de marktplaats functie in Frankrijk overigens winstgevend is.

4 - Ontwikkeling bij GrubHub met Amazon en Bank of America nog te vroeg om te duiden

Ze zien positieve tekenen maar het is nog te vroeg om dit een groot succes te noemen. Of het dat wordt is uberhaupt de vraag want volgens het management zijn deze deals niet de 'silver bullet' maar verlaagt het wel de CAC-kosten significant.

Met CAC wordt bedoeld de customer acquisition costs, dus: hoeveel kost het om een nieuwe klant te werven. Wat hier eigenlijk mee wordt bedoeld is dat er via deze 'gratis' deals straks hopelijk veel nieuwe klanten binnenkomen waardoor de marketingkosten behoorlijk omlaag kunnen.

Koers terug bij af
De verkoop van iFood heeft nog niet het gewenste effect op het koersverloop gehad. Na de spurt op de dag zelf (vrijdag 19 augustus) toen even €24 werd betaald, is het aandeel weer ver weggezakt, zelfs verder dan voor de iFood deal. Redenen daarvoor zijn misschien een grote verkoper die er desondanks toch van af wil, de concurrentie die er net zo beroerd bij ligt (Doordash, Deliveroo, Delivery Hero) en het misnoegen dat er nog steeds is inzake de opstelling van Jitse Groen ten opzichte van zijn aandeelhouders.

En misschien ongeloof in het business model zelf. Steeds meer zie je dat bezorgers zich terugtrekken uit bepaalde markten door de hoge kosten die ze maken. De bonanza van Private Equity geld is volledig opgedroogd.

Investeerders willen opeens perspectief op winst zien en niet dat alle marketingdollars omgezet worden in eenmalige klanten die gratis van de diensten gebruik maken maar vervolgens nooit meer wat bestellen.....

Perspectief bij Just Eat Takeaway
JET staat nog steeds pal voor de langjarige outlook die bij de laatste cijferpresentatie weer herhaald is: een ebitda die 5% bedraagt van de GTV (Gross Transaction Volume, alles wat via hun platform besteld wordt).

Vraagtekens kun je natuurlijk ook zetten bij de doelen op langere termijn, een adjusted ebitda van 5% en een GTV die groeit met €30 miljard over vijf jaar. Maar die cijfers moet je misschien ook niet al te letterlijk nemen, zeker niet na de groeistuip in corona gevolgd door een jaar met bijna stilstand.

Waar wachten we op?
Waar wachten we dan op? Uiteindelijk wil je zien dat de business winstgevend wordt en blijft. Dat heeft JET al laten zien in Nederland en Duitsland, maar in Engeland en vooral de VS ligt dat wat anders.

In dat kader is de berichtgeving van afgelopen vrijdag hoopvol en positief. Maakt nog lang geen zomer deze zwaluw, maar het is er in ieder geval eentje.

Daarnaast is het de vraag hoe deze markt als geheel zich gaat ontwikkelen. Blijven er slechts enkele spelers over? De waarderingen zijn nu zo fors afgekomen dat iemand met geld hele mooie zaken kan doen.

Wat wil Über bijvoorbeeld, wat wil Doordash met de zak geld die het heeft en wil Prosus nog verder uitbreiden in deze sector? Waarom deed Prosus eigenlijk geen bod op heel Just Eat Takeaway? Of wil Jitse sowieso niet verkopen?

Nasdaq perikelen
Komt nog bij dat de beurs op dit moment niet zijn allersterkste tijd beleeft, de korte rente wordt omhooggezet en een recessie wordt niet geschuwd door de centrale banken. Niet alleen zijn groei-aandelen erg rentegevoelig, maar bij een recessie is het ook nog maar de vraag of het business model wel recessieproof is.

Is de onderliggende trend sterk genoeg om tijdens een recessie gewoon door te groeien? Wie denkt van wel heeft met JET een pareltje in handen, want nog lang niet iedereen is gewend aan het concept van eten bestellen thuis.

Conclusie
Hoewel we eigenlijk zitten te wachten op verdere afbouw van onderdelen zoals Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland (Menulog) en wellicht een verkoop van GrubHub, is het natuurlijk veel beter als blijkt dat de onderliggende business aantrekt.

In dat kader is het rapportje dat Citi uit deed komen naar aanleiding van Jitse's bezoek aan New York hoopgevend en ook richtinggevend. More to come.




Het artikel komt uit "De AandeelHouder" van gisteren. In het artikel hebben ze het over "een jaar met bijna stilstand". Er is dit jaar geen stilstand maar een afname van bestellngen ( ondanks prijsverhogingen een lagere GTV). De enige te verwachten groei is die van Grubhub ten koste van de concurrenten.

Het is te hopen dat JET nu snel gaat doorpakken met snijden in de (personeels/bezorg)kosten. Die vermindering van personeel in Canada is een eerste stap en nu de bezem door de rest van de kantoren/organisatie.
Pedro = Jet aan het bijkopen!!
0
quote:

Jimnotaris schreef op 12 september 2022 12:19:

[...]

Het artikel komt uit "De AandeelHouder" van gisteren. In het artikel hebben ze het over "een jaar met bijna stilstand". Er is dit jaar geen stilstand maar een afname van bestellngen ( ondanks prijsverhogingen een lagere GTV). De enige te verwachten groei is die van Grubhub ten koste van de concurrenten.

Het is te hopen dat JET nu snel gaat doorpakken met snijden in de (personeels/bezorg)kosten. Die vermindering van personeel in Canada is een eerste stap en nu de bezem door de rest van de kantoren/organisatie.
Is dat niet 1 betaalde content? en 2 mag je hier geen reclame over ze maken!!
SEVA_
14
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 12:29:

[...]

Is dat niet 1 betaalde content? en 2 mag je hier geen reclame over ze maken!!
Laag Pedro.
Just chill
3
quote:

Pedro's leugendetectortje schreef op 12 september 2022 12:03:

[...]
Klopt (zie bijlage). Eagle, ik weet niet of dit soort informatie ook online terug te vinden is. Ik haal deze gegevens niet uit mijn zakjapannertje, maar uit mijn (betaalde) koersinformatiesysteem (geen broker). Pedro schijnt het beter te weten. Zolang hij niet met bewijs komt, mag je gerust aannemen dat deze cijfers correct zijn.
Thanks man, nuttige info dit!
Let vooral niet op Jeroen, die smijt maar wat met Wikipedia termen, hopende ooit serieus te worden genomen als big investor.

Verder dan JET groen of JET koploper of JET mooie stijging komt hij helaas niet. Valt hem ook niks te verwijten gezien zijn beperking waar die een badge voor heeft gekregen.
Jimnotaris
4
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 12:29:

[...]

Is dat niet 1 betaalde content? en 2 mag je hier geen reclame over ze maken!!
Ik maak geen reclame "over" ze. Ik was alleen vergeten vorige keer te vermelden waar het artikel vandaan kwam. Dat een "big investor" als jij zich hier mee bezig houdt verbaast me. Doorgaans plaats jij hier toch "zeer nuttige" informatie en een "waarheidsgetrouwe" inkijk in je boeiende leven.
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 2783 2784 2785 2786 2787 2788 2789 2790 2791 2792 2793 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:36
Koers 13,940
Verschil -0,710 (-4,85%)
Hoog 14,530
Laag 13,940
Volume 2.905.307
Volume gemiddeld 2.348.083
Volume gisteren 3.338.410

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront