PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL Maart 2023

399 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 17 18 19 20 » | Laatste
voda
1
Sectornieuws:

Onzekere vooruitzichten Deutsche Post

Na recordjaar met dividendverhoging.

(ABM FN-Dow Jones) Deutsche Post heeft donderdag in zijn jaarrapport gewaarschuwd voor de nodige onzekerheden, die drukken op de vooruitzichten voor heel 2023, maar kon na een sterk 2022 wel het dividend en het aandeleninkoopprogramma verhogen.

De gevolgen van de energiecrisis in Europa zijn echter minder dramatisch gebleken dan in het afgelopen najaar werd gevreesd, aldus het postbedrijf.

De geconsolideerde nettowinst liet een verbetering zien in het boekjaar 2022. De nettowinst steeg van 5,05 miljard euro in 2021 naar 5,36 miljard euro afgelopen jaar. De EBIT steeg tot een recordniveau van 8,4 miljard euro. Dit was een jaar eerder krap 8,0 miljard euro. De omzet steeg op jaarbasis dan ook van 81,7 naar 94,4 miljard euro.

Er wordt een dividend van 1,85 euro per aandeel voorgesteld. Vorig jaar was dat nog 1,80 euro. Ook verhoogde het postbedrijf de aandeleninkoop met 1 miljard euro naar 3 miljard euro.

Outlook

DHL waarschuwde voor 2023 wel opnieuw voor economische tegenwind. De zwakke volumetrend in het zakelijke segment in het vierde kwartaal van 2022 zal zich in ieder geval in de eerste helft van het jaar doorzetten.

Voor het boekjaar 2023 verwacht DHL een geconsolideerde EBIT tussen 6,0 miljard en 7,0 miljard euro.

De DHL-divisies zullen naar verwachting een totale EBIT tussen 5,5 miljard en 6,5 miljard euro realiseren. In de divisie Post & Pakket Duitsland zal de EBIT naar verwachting uitkomen op circa 1,0 miljard euro.

Richting het einde van het jaar zal de liquiditeitspositie verbeteren, zo verwacht DHL.

Deutsche Post verwacht dit jaar 3,4 miljard tot 3,9 miljard euro te moeten investeren.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
Xxxx
0
Bedankt voor het bericht Voda, hier zie je dat een bedrijf als Post.nl nooit in haar huidige vorm dit kan overleven. DHL vreet de markt op als er geen consolidatie plaats vindt. Ik blijf er dus van overtuigd dat vroeg of laat er een overname,fusie of andere samenwerkingsvorm komt waardoor de concurrentie beter het hoofd geboden kan worden. Eerlijk gezegd weet ik niet waarom bij deze koers dat nog niet is gebeurd want de postbezorging is gewoon een aflopende zaak. Dat zal overal in Europa zo zijn. Misschien dat die postwet nog op de achtergrond een rol speelt maar ik denk dat de werkgelegenheid van veel post bezorgers op het spel staat en de overheden daarom nog terughoudend zijn.
Cerburus
0
eens, ook mooie cijfers voor DHL. Maar om deze cijfers te vergelijken met PostNL dien je wel echt alleen naar het 'e commerce solutions' segment van DHL te kijken en ook daar zie je dat ze het lastig hebben (begrijp me niet verkeerd als PostNL deze cijfers zou draaien zou ik uiterst content zijn). Maar ook bij DHL zie je hier stevige margedruk van 7% in 2021 naar 6.2 in 2022 waarbij verdere daling in 2023 wordt verwacht. Op een redelijk gelijkblijvende omzet (5.9 vs 6.1 miljard). Het mooie aan DHL vind ik al jaren dat dit bedrijf het voorbeeld van stabiliteit is, zelden (negatieve) verrassingen en ook goed weet te blijven presteren in lastige omstandigheden. Kan me de laatste 10 jaar maar 1 misrekening herinneren en dat was toen men ruim 1 miljard moest afschrijven op een mislukte IT implementatie. Enfin met zulke cijfers weer snel terugverdiend :)

Maar waar PostNL dus te maken heeft met krimp, en nauwelijks nog marge maakt op parcels. Heeft de concurrentie kleine groei (Bpost zelfs forse groei als je ervanuit gaat dat ze dit jaar 7,5% volume zijn kwijtgeraakt omdat amazon daar is vetrokken) en betere doch ook dalende marges. Waar ik tot voor kort dacht dat de 'race to the bottom' wel over was in het last mile segment, blijft dat de overcapaciteit die de organisatie hebben opbouwd (met corona) en de stijgende kosten een pittige combinatie zijn. Nee lastige sector op dit moment, de doelstellingen die partijen tot voor kort hadden (8-10% marge) worden voor een ieder onbereikbaar. denk dat consolidatie gewoonweg (en dus schaalgrootte) de enige manier is om in deze markt (last mile) nog je hoofd boven het water te houden.
Cerburus
6
wat moeten we nu met het renumeratie beleid van onze top? gezien de afdaling naar lagere regionen van de beurs. PostNL is altijd dol op 'peer vergelijkingen' om tot een voorstel te komen. Nou simpel googlen leert dat een een gemiddeld AMX CEO ca 50% incasseert vergeleken met een AEX CEO en daaronder is weer 50% minder. Lees in de agenda van de AVA dat het voorstel is om de beloning voor onze top gelijk te houden. waarom? een degradatie houdt in een nieuwe peer vergelijking en dat zou overeenkomen met ca 50% salarisverlaging. Noch afgezien van het feit dat het bedrijf ook een stuk eenvoudiger te managen is. alle internationale deelnemingen zijn afgestoten alle randzaken ook, het draait nu puur om mail en parcels. Dus tja minder scope, lagere peers, en ook nog eens part time CEO zijn. waarop is dit voorstel gebaseerd?. Gun iedereen een goede boterham, (mits ook de prestaties goed zouden zijn) maar ik mis nu compleet de logica.
Xxxx
0
Och Verhagen krijgt al jaren veel te veel voor de wanprestaties die ze levert maar wordt gedekt door haar vriendjes die ook in de ruif delen. Het is heel erg dat een gerenommeerd bedrijf dat TNT/Post ooit was zo naar de Filistijnen is gebracht maar de enige die daar de dupe van zijn, de trouwe aandeelhouders die hun spaar en pensioen gelden er in hebben zitten.
win some...
1
quote:

Cerburus schreef op 9 maart 2023 11:12:

wat moeten we nu met het renumeratie beleid van onze top? gezien de afdaling naar lagere regionen van de beurs. PostNL is altijd dol op 'peer vergelijkingen' om tot een voorstel te komen. Nou simpel googlen leert dat een een gemiddeld AMX CEO ca 50% incasseert vergeleken met een AEX CEO en daaronder is weer 50% minder. Lees in de agenda van de AVA dat het voorstel is om de beloning voor onze top gelijk te houden. waarom? een degradatie houdt in een nieuwe peer vergelijking en dat zou overeenkomen met ca 50% salarisverlaging. Noch afgezien van het feit dat het bedrijf ook een stuk eenvoudiger te managen is. alle internationale deelnemingen zijn afgestoten alle randzaken ook, het draait nu puur om mail en parcels. Dus tja minder scope, lagere peers, en ook nog eens part time CEO zijn. waarop is dit voorstel gebaseerd?. Gun iedereen een goede boterham, (mits ook de prestaties goed zouden zijn) maar ik mis nu compleet de logica.
Sowieso is er geen logica om Herna Verhagen nog langer CEO te laten zijn.
-Het bedrijf is van de Aex naar AScX gedegradeerd
-de meerjarige outlook gedaan tijdens 3 CMD's zijn/worden 3 keer by far niet gehaald (zelfs niet mbv covid).
-bijna alle overnames en nieuw gestarte businesses hebben geen rendement opgeleverd

Hoe is het mogelijk dat iemand met zo'n trackrecord nogmaals voor 4 jaar als CEO mag functioneren?
Cerburus
0
ik ben het eens met je win Some, maar dat lijkt simpelweg een gepasseerd station. Ze heeft gewoon de backing van de RvC en ook van Vesa (zie ook het recente persbericht op de vesa site) enfin we moeten er ons ernaar bij neerleggen dat we een dienstverlener zijn t.o.v de overheid en onze grootste aandeelhouder het naar alle waarschijnlijkheid gewoonweg zo goedkoop mogelijk van de beurs wil halen. Dus eigenlijk heeft niemand een probleem met de huidige situatie. Mijn positie nu is ook vrij klein, ik gok ook eerlijk gezegd op overname K, Alleen gezien de koers/verwachtingen en die 'premie' die een K meestal biedt zal het voor mij niet meevallen om ooit dit aandeel met wat rendement achter te laten :(
sportliefhebber
0
quote:

Cerburus schreef op 9 maart 2023 12:16:

ik ben het eens met je win Some, maar dat lijkt simpelweg een gepasseerd station. Ze heeft gewoon de backing van de RvC en ook van Vesa (zie ook het recente persbericht op de vesa site) enfin we moeten er ons ernaar bij neerleggen dat we een dienstverlener zijn t.o.v de overheid en onze grootste aandeelhouder het naar alle waarschijnlijkheid gewoonweg zo goedkoop mogelijk van de beurs wil halen. Dus eigenlijk heeft niemand een probleem met de huidige situatie. Mijn positie nu is ook vrij klein, ik gok ook eerlijk gezegd op overname K, Alleen gezien de koers/verwachtingen en die 'premie' die een K meestal biedt zal het voor mij niet meevallen om ooit dit aandeel met wat rendement achter te laten :(
K zal bij overname alleen de pakketpost willen en de brievenpost aan de Overheid laten.
Of de Postwet ook voor hem geldt is de vraag.
Maar overname is wel het meest waarschijnlijke scenario.
Maar niet te lang wachten....
Hoop niet op een scenario van KPN met Carlos Slim toendertijd.
Xxxx
0
Vooralsnog verwacht ik toch dat een bod uiteindelijk een stuk hoger ligt dan wat er nu op de borden staat . De markt zal klaar staan om uitbreiding met een logistiek bedrijf dat redelijk lean & mean is in te lijven. K kan dan wel meer dan 30 % hebben, de overige 70 % moet ook nog over de brug en dan is er volgens mij nog één beschermingsconstructie die een te laag aanbod kan afwijzen . Enfin we gaan het tzt zien
barman Boone
0
Ik lees over het dividend verschillende verhalen, aan de ene kant lees ik het volgende op de site:

PostNL stelt aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), die wordt gehouden op 18 april 2023, voor om over 2022 een dividend van €0,16 per gewoon aandeel uit te keren (2021: € 0,42). Dit houdt een pay-out ratio in van 85% van het genormaliseerde totaalresultaat, dat in 2022 € 90 miljoen bedroeg.

Aan de andere kant lees ik op het forum dat er 0,02 ct dividend uitgekeerd gaat worden, wie kan mij zeggen wat het gaat worden?
alvast hartelijk dank

Barman Boone
GrafZerk
0
quote:

barman Boone schreef op 9 maart 2023 14:16:

Ik lees over het dividend verschillende verhalen, aan de ene kant lees ik het volgende op de site:

PostNL stelt aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA), die wordt gehouden op 18 april 2023, voor om over 2022 een dividend van €0,16 per gewoon aandeel uit te keren (2021: € 0,42). Dit houdt een pay-out ratio in van 85% van het genormaliseerde totaalresultaat, dat in 2022 € 90 miljoen bedroeg.

Aan de andere kant lees ik op het forum dat er 0,02 ct dividend uitgekeerd gaat worden, wie kan mij zeggen wat het gaat worden?
alvast hartelijk dank

Barman Boone
Op de site staat het gewoon duidelijk, na jouw stukje tekst staat er dit:
In augustus 2022 is € 0,14 per aandeel uitgekeerd als interimdividend. Na goedkeuring door de AVA wordt het slotdividend van € 0,02 per aandeel uitgekeerd in gewone aandelen dan wel in contanten (standaardoptie).

Dus 2 cent

Tijd om de handdoek in de ring te gooien denk ik. Dit gaat niet meer goedkomen verlies pakken en in ETFs of Unilever flikkeren.
No-nonsense
0
Zo'n twee jaar geleden (was het twee jaar?) besloot dit management plotseling om de investeringspot van 550 miljoen te verhogen naar 1 miljard in de volgende vier jaar. Fikse rendementen werden in het vooruitzicht gesteld. Daar zal Herna intussen dus wel zo'n 500 miljoen van uitgegeven hebben. Is er iemand die gezien heeft waar die 500 miljoen inmiddels iets oplevert? Met 500 miljoen moet er toch iets leuks te doen zijn lijkt mij. Of heeft Truus gewoon de kachel ermee aangemaakt?
Xxxx
0
Dat laatste ! Maar even een vraagje , het totaal aantal uitstaande aandelen is 487 miljoen maar daarvan zijn er 420 miljoen vrij verhandelbaar. Waar zitten die 67 miljoen dan ?
mrVroom
0
Als beginnend belegger zit ik met dit aandeel op -43,5%. Werkelijk een prachtig resultaat haha.
Ben wel benieuwd, een overname is dat meestal een goed teken voor de waarde?
Xxxx
0
quote:

mrHofzicht schreef op 9 maart 2023 16:04:

Als beginnend belegger zit ik met dit aandeel op -43,5%. Werkelijk een prachtig resultaat haha.
Ben wel benieuwd, een overname is dat meestal een goed teken voor de waarde?
Hoop doet leven, ook bij mij haha
Boeren verstand
0
quote:

Daytripper schreef op 9 maart 2023 10:32:

Bedankt voor het bericht Voda, hier zie je dat een bedrijf als Post.nl nooit in haar huidige vorm dit kan overleven. DHL vreet de markt op als er geen consolidatie plaats vindt. Ik blijf er dus van overtuigd dat vroeg of laat er een overname,fusie of andere samenwerkingsvorm komt waardoor de concurrentie beter het hoofd geboden kan worden. Eerlijk gezegd weet ik niet waarom bij deze koers dat nog niet is gebeurd want de postbezorging is gewoon een aflopende zaak. Dat zal overal in Europa zo zijn. Misschien dat die postwet nog op de achtergrond een rol speelt maar ik denk dat de werkgelegenheid van veel post bezorgers op het spel staat en de overheden daarom nog terughoudend zijn.
Ergens wel eens, maar elke keer zien we dat dit argument niet helpt.. KLM was te klein om zelf te overleven, ging samen met Air France, en KLM mag elke keer de winst naar het Parijse gat overmaken. Hoogovens was te klein om zelf te overleven, ging 'fuseren' met British Steel, en mocht de winst elke keer naar het Londense gat overmaken....
Bij PostNL zal het precies zo gaan.... PostNL is een drama, maar de zooi en kwaliteit van management bij een RM of France Poste is nog veel triester.
Dus het klinkt als een logisch verhaal, maar is het in de praktijk niet. Komt bij dat er bijna niks aan synergie valt te halen. Dat geldt bv ook voor een fusie tusseen BPost en PostNL, ze schieten er niks mee op.
399 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 17 18 19 20 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 1,241
Verschil +0,016 (+1,31%)
Hoog 1,248
Laag 1,226
Volume 949.579
Volume gemiddeld 2.234.005
Volume gisteren 810.436

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront