Je hebt nogal wat waardeloze replies op je posting gekregen, Marty, dus moet ik de eer van de believers maar hoog houden. Een zeepbel zou jou toch moeten aantrekken... nee, dat is weer de onnodige muggenzifterij 'oude vs. nieuwe' econonomie. Waar het om gaat is naar mijn smaak niet of de bak van Antonov goed of slecht is. Het gaat erom: gaan de autofabrikanten er voor? En dat is een heel moeilijke vraag. Ondertussen (want de dingen gaan langzaam in deze tak van industrie; de concurrentie is moordend en bedrijfs-spionage is geen onbekend fenomeen) zit Antonov met het probleem van de inkomsten. Ik hoef dit jou niet uit te leggen, dat is duidelijk. Maar dit is precies het punt waar believers en traders onverenigbare meningsverschillen hebben. We weten dat de industrie onder druk van de markt op zoek is naar een automaat die weinig kost en zuinig is, maar toch het rijplezier niet te veel bederft. Een handbak of semi-automaat is niet goed genoeg want in sommige culturen is de stijl van bedienen niet bevorderlijk voor het verbruik van de auto. Vol-automaat dus. Met zes versnellingen, want dat is DE manier om goedkoper te rijden. De Antonov-bak voldoet aan deze markt-eisen, al heb ik zelf geen ervaring met de rij-eigenschappen. Het revolutionaire van de bak zit hem niet in de onderdelen, maar in de mechanische werking, de compactheid en de productie kosten (de helft van een normale automaat). Daarnaast zegt Antonov, is de bak eenvoudig met bestaande middelen te produceren. De interesse is gewekt. Honda is bij de ontwikkeling betrokken. Dit was voor mij reden om eerder dit jaar in te stappen. 9 jaar nadat ik voor het eerst van Antonov hoorde (Autovisie). Je moet bemoeienis van de grootste techneuten in de industrie niet onderschatten. Ik besefte dat ik geduld moest hebben. 10k gekocht op 0.63 en vasthouden. Sindsdien is het industriele acceptatie plaatje alleen maar mooier en mooier geworden. Ook ik maak me zorgen om de strategie van Antonov, maar ik heb hier niet veel verstand van en ik laat het over aan mensen waarvan ik aanneem dat die dat wel hebben. Het gevaar van een onderprijsde overname is enorm, vrees ik. Door Aisin, is mijn idee. Toch zou dat een bevestiging zijn van het gelijk van Antonov. De autofabrikanten lopen op eieren, zij gaan niet het startschot geven. Ik zie het zo: de auto-fabrikanten bepalen of Antonov het gaat maken, maar doen dat door de versnellingsbak-fabrikanten 'opdracht' te geven de AAD te leveren. Die fabrikanten willen daar klaar voor zijn. De kleintjes (NZWL en Sitma zijn de eersten) hebben gedaan wat ze kunnen door een licentie to kopen. Van de groten (ZF, Getrag, BorgWarner, Aisin) lopen de Japanners van Aisin voorop. En ik vertrouw blind op de technische kennis van Japanners. KLortome, Marty: wij hebben geen behoefte aan iemand die zijn gal komt spuwen. Je hebt misschien gelijk. Maar je hebt geen aandelen Antonov, dus bedankt voor je bijdrage en tot ziens.