Nokia bezorgt aandeel TomTom nieuwe knauw
Het aandeel TomTom is door beleggers opnieuw in de uitverkoop gedaan toen bleek dat Nokia het roer heeft omgegooid en in navolging van Google gratis navigatiesoftware voor de mobiele telefoon gaat aanbieden. De door Google genomen eerste stap leidde bijna drie maanden geleden al tot een koersval van TomTom. Jarenlang werd al gesproken van een migratie van navigatie naar de mobiele telefoon, waarvan de contouren nu in snel tempo duidelijk lijken te worden. Nokia denkt dat de nu genomen stap het aantal gebruikers dat momenteel al GPS navigatie via de mobiele telefoon gebruikt bijna kan gaan verdubbelen.
Geschat wordt dat wereldwijd momenteel ongeveer 27 miljoen mensen dit al doen, een aantal dat volgens de Finnen zou kunnen gaan uitdijen naar circa 50 miljoen. Nokia bestempelt de nu genomen stap om de navigatiesoftware gratis ter beschikking te stellen als “game changing”, oftewel eentje die het speelveld drastisch verandert. Aan die snel groeiende groep navigerende gebruikers kunnen locatiegebonden informatie en diensten worden aangeboden, zo is een van de achterliggende gedachten. Bedoeling van Nokia is dat met de mobiele telefoon straks even makkelijk zal worden genavigeerd als dat nu sms’jes worden verstuurd of foto’s worden genomen. De navigatiesoftware, Ovi Maps, is meteen al beschikbaar om op 10 verschillende modellen (waaronder de hiernaast afgebeelde Nokia N97 mini, de 5800 XpressMusic en de E72) te downloaden. De Finnen verwachten daar de komende weken meer types aan toe te kunnen voegen. Vanaf maart zullen nieuwe modellen met GPS-functionaliteit standaard worden uitgerust met Ovi Maps. De Finnen waren natuurlijk al langere tijd in beeld, eigenlijk vanaf het moment dat zij kort na het door TomTom inlijven van Tele Atlas de enige andere grote kaartenleverancier Navteq overnamen. Belangrijk verschil met het nieuws van bijna drie maanden geleden rondom Google is de dominante positie van Nokia in Europa, waar TomTom de absolute marktleider is bij de bekende navigatiekastjes voor in de auto. Overigens richten de Finnen zich ook op voetgangers die hun weg naar de plaats van bestemming willen weten.
Beleggingsopinie
Eigenlijk kijken wij niet wezenlijk anders tegen het aandeel aan dan ten tijde van ons artikel “Gratis applicatie Google nekt aandeel TomTom” van 3 november. De stap van Nokia lijkt echter wel te bevestigen dat de migratie naar de mobiele telefoon daadwerkelijk in een stroomversnelling is beland. Uiteindelijk zal het laatste woord aan de consument zijn. De navigatiekastjes voor in de auto - nog steeds de belangrijkste inkomstenbron voor TomTom - mogen weliswaar verschillende bepaald niet onbelangrijke voordelen hebben, maar de grote vraag is hoeveel mensen nog de moeite zullen nemen om een dergelijk apparaat aan te schaffen op het moment dat navigatie standaard op de mobiele telefoon voorhanden is. Het is dus niet zozeer de vraag of beide varianten naast elkaar kunnen bestaan, maar hoe groot de hap is die het mobiele gedeelte uit de navigatiemarkt zal nemen. Hoewel zij geen directe concurrenten zijn, kan in dit opzicht moeilijk voorbij worden gegaan aan de omvang en de slagkracht van zowel Nokia als Google. Nog altijd zien wij dan ook voldoende beren op de weg om vooral voorzichtig te blijven ten aanzien van TomTom. Ook op de nu weer verder gedaalde koers is een koopadvies wat ons betreft nog steeds niet aan de orde. Wij vinden het wel lastig in te schatten in hoeverre andere partijen eventueel willen meegaan in de beweging die op de navigatiesector is ingezet en hoeveel waarde zij daarbij dan in TomTom denken te zien (voor de goede orde dus niet zozeer de waarde op stand-alone basis). Tegen deze achtergrond blijven wij volstaan met een houdadvies, maar warmlopen voor het aandeel doen wij dus niet.
* Publicatiedatum website 21 januari op €5,90. Door J. Dekker. Auteur heeft op moment van schrijven geen positie in TomTom.
21-01-2010
Nico