TomTom « Terug naar discussie overzicht

Vuurwerk is de winstverwachting voor 2011

16 Posts
bionerd
11
Tomtom gaat ons wel wat vuurwerk brengen!! Dit is de winst outlook voor 2011. En wel om de onderstaande redenen:

- stijging van de gemiddelde PND prijs. 35% van de europese PND markt is vervanging. We willen altijd mooier en beter. Dus onze tweede PND is minimaal 150 Euro en velen nemen toch graag een model met live services. Omzetverlies door afnemende aantallen wordt goedgemaakt door hogere ASP en wederkerende service inkomsten of acessoir inkomsten. Na 1 jaar gratis of abonnement ca 60 euro per maand of TMC/RDS kabel kopen.

- afnemende licentie inkomsten uit PND verkopen worden in 2011 opgevangen door deals zoals met HTC en Route66. Er zullen meer deals zoals deze komen nu Navteq in handen is van Nokia. Sindsdien is er toch wat spanning ontstaan op de kaarten markt. Kan me zelfs voorstellen dat Garmin gebruik zou willen maken van TA kaarten indien Tomtom dit toestaat. Er zullen meer Navteq klanten op zoek gaan naar een alternatief.

- Tom Tom heeft het gevecht met Garmin duidelijk gewonnen en is nu de leader in de automotive markt!! en niet alleen meer leading. Marktaandeel van Tomtom is nog steeds groeiende. Tomtom is zeer goed gepositioneerd in opkomende landen, waar nog duidelijk groei te verwachten is. Wat zou de winstbijdrage kunnen worden uit de joint venture met Autonavi?

- Tomtom merknaam begint de vormen aan te nemen van Luxaflex. Tomtom kan het zich nu zelfs veroorloven om de nieuwste modellen niet meer via wederverkopers aan te bieden. (bv. USA 2405 en 2505 modellen). Dit komt de marge ten goede. Verkopen via internet blijven groeien.

- Het sporthorloge van Nike/TT wordt een grote hit. Dat is nu al bekend. Verdere samenwerkingsverbanden in andere toepassingen zitten in de pipeline.

- Tomtom heeft ingezien dat samenwerking de key tot succes is. Daarom geloof ik niet in een deal met VW maar meer in een samenwerking met huidige infotainment leveranciers van de duitse autofabrikanten.

- De eerder afgesloten automotive contracten zullen in 2011 tot volledige bloei komen. De contracten zijn al lang bekend gemaakt maar voordat er echt auto's met TT's van de band rollen en verkocht worden duurt altijd even. De meest waarschijnlijke nieuwe deal is PSA group.

- TT gaat in 2011 deals bekend maken met overheden. Ambtenaren hebben wat langer nodig om in te zien hoe uniek de database van TT is.

- De teller van de connected PND's zal progressief gaan oplopen. Het is pas onlangs dat het aantal landen in EU is uitgebreid van 8 naar 16. Zullen er in 2011 in totaal 33 worden. Tevens is men onlangs gestart in de USA met een gelijksoortige HD Traffic service.

- Business solutions groeit versneld in 2011. Vooral bij bedrijfsmatig gebruik is HD traffic het unique selling point om voor Tomtom te kiezen. Bedrijven zullen overtuigd raken van de kostenbesparingen die men kan realiseren. De groei van deze unit zal schaalvoordelen gaan opleveren en meer winst genereren omdat een deel wederkerende inkomsten zijn waar weinig kosten tegenover staan. De markt zal consolideren. Kleinere spelers zullen samenwerking gaan zoeken of overgenomen worden. De eerder afgegeven prognose op capital market day voor 2011 was in mijn ogen zeer conservatief.

- Tomtom places (voormalig i-local) ontwaakt 1 april uit haar winterslaap. Ik verwacht hier in het eerste jaar niet veel van maar een paar miljoen winst mogen we hier wel uit verwachten.

- Tomtom is versneld de schuld aan het afbouwen. Hierdoor zal de rentelast in 2011 omlaag gaan. Scheelt min 15 miljoen.

Heeft u met mij meegeteld en al die misschien kleine maar wezenlijke onderdelen die de winst voor 2011 gaan bepalen bij elkaar opgeteld?

Winst outlook 2011: 150 miljoen






[verwijderd]
1
[verwijderd]
2
quote:

bionerd schreef op 17 februari 2011 09:52:

Tomtom gaat ons wel wat vuurwerk brengen!! Dit is de winst outlook voor 2011. En wel om de onderstaande redenen:
Mooi verhaal en gelukkig zijn er nog mensen met het terechte volle vertrouwen in TomTom - dat de cijfers waarschijnlijk "geen vuurwerk" zullen opleveren is niet negatief maar juist conform verwachtingen. Ik heb een paar gedachten toegevoegd. AB van mij iig

- afnemende licentie inkomsten uit PND verkopen worden in 2011 opgevangen door deals zoals met HTC en Route66. Er zullen meer deals zoals deze komen nu Navteq in handen is van Nokia. Sindsdien is er toch wat spanning ontstaan op de kaarten markt. Kan me zelfs voorstellen dat Garmin gebruik zou willen maken van TA kaarten indien Tomtom dit toestaat. Er zullen meer Navteq klanten op zoek gaan naar een alternatief.

>>> Omdat een analist dit voorspelt maakt het nog geen waarheid - ik denk eerder dat de omzetten van licenties zijn toegenomen.

- Het sporthorloge van Nike/TT wordt een grote hit. Dat is nu al bekend. Verdere samenwerkingsverbanden in andere toepassingen zitten in de pipeline.

>>>> Goed gezien, ik denk hier al een tijdje aan 1 van 2 producten: een skimasker bril met geintegreerde GPS en mini LCD scherm (zie attachment). De afzetmarkt hiervoor zal enorm zijn gezien de toepassingen op het gebied van veiligheid en hoe innovatief zoiets is. Gelijk is ook de wereld van real life gaming mogelijk op de piste.
Of een GPS apparaat voor op de golfbaan met wat meer toeters en bellen om nog meer markt van Garmin te stelen.
Bedenk hierbij in beide gevallen dat TomTom gebruik zou kunnen maken van het distributiekanaal van Nike en je snapt dat Garmin bij voorbaat al verloren heeft.

- De eerder afgesloten automotive contracten zullen in 2011 tot volledige bloei komen. De contracten zijn al lang bekend gemaakt maar voordat er echt auto's met TT's van de band rollen en verkocht worden duurt altijd even. De meest waarschijnlijke nieuwe deal is PSA group.

>>>> Als ik het goed begrijp wordt dit de eerste kwartaal met echte automotive omzet - waarom verkijken zoveel mensen (analisten) zich hierop?

- Tomtom is versneld de schuld aan het afbouwen. Hierdoor zal de rentelast in 2011 omlaag gaan. Scheelt min 15 miljoen.

>>>> Ook goed gezien, als je het 2009 rapport erop naleest hebben ze zelfs bonussen van resp. 200k en 100k uitgedeeld aan CEO en CFO voor het versneld aflossen.

Heeft u met mij meegeteld en al die misschien kleine maar wezenlijke onderdelen die de winst voor 2011 gaan bepalen bij elkaar opgeteld?

Winst outlook 2011: 150 miljoen
>>>> Kom maar door met de outlook van morgen - ik wacht hier al maanden op....

Bijlage:
bionerd
2
Hoop alleen dat men niet al te veel schrikt als TT meldt dat de markt aantallen in volwassen PND markten met 10-15% gaan dalen in 2011. Dit wordt ruimschoots opgevangen door:

- hogere winst per PND
- substantiele toename inbuild
- uitbreiding marktaandeel
- opkomende markten

Ik beperk me hierbij tot hardware en laat de andere inkomsten zelfs buiten beschouwing.
[verwijderd]
2
Vuurwerk is de winstverwachting voor 2011
Wat een genot om te lezen, dit zet meer zoden aan de dijk dan alleen maar blijven staren naar het scherm. Up,up,up en wat een K- aandeel. Geweldig hier hebben aandeelhouders iets aan. Er was een tijd dat je naar TT moest mailen of er echt niets te melden was dat de koers een duwtje kon geven.
Al deze ontwikkelingen komen straks echt wel op de scoreborden te staan.
Geweldig heren, bedankt en we gaan ervoor!
groet,
Tini
bionerd
1
Ok, nog een paar laastste voorspellingen en dan moet ik echt weer eens aan het werk:)

- TT maakt deal met Accell groep voor betaalbare fietsnavigatie.
- TT introduceert tracking device voor kinderen

[verwijderd]
2
In Q3 is 125 miljoen schuld extra (voor op schema) afgelost. Dit maakt de winst na belasting sowieso al een paar miljoen per jaar hoger. Daar komen misschien nog extra aflossingen en dus winstgevendheid bij.

Overigens vond ik het artikel over vuurwerk in de Telegraaf wel wat vaag en op twee gedachten hinken. Want 'geen vuurwerk' is iets anders dan 'valt tegen'. Ook werd gesteld dat de outlook waarschijnlijk uitgaat van 10 tot 20% groei van de winst per aandeel. Het artikel maakt dus duidelijk dat men het ook niet precies weet.

Die analist van Kepler deed hetzelfde. Die zei dat de deal met Renault al bekend is, dus dat 'de groei in de automotive afneemt'. Afnemende groei is ook zoiets vaags. Nominaal groeit automotive namelijk wel degelijk flink.
bionerd
0
Heeft iemand zich ooit verdiept of beschikt over info hoeveel TT verdient aan een inbuild systeem zoals bij Renault en Fiat?
[verwijderd]
0
quote:

bionerd schreef op 17 februari 2011 11:18:

Heeft iemand zich ooit verdiept of beschikt over info hoeveel TT verdient aan een inbuild systeem zoals bij Renault en Fiat?
nee jij wel?
[verwijderd]
1
quote:

bionerd schreef op 17 februari 2011 11:18:

Heeft iemand zich ooit verdiept of beschikt over info hoeveel TT verdient aan een inbuild systeem zoals bij Renault en Fiat?
Ja, bij TomTom weten ze het precies.

Mvr gr, Daf66
bionerd
0
mijn god al 9 aanbevelingen, dat is me nooit gebeurd. Mijn dank. En nu maar hopen dat mijn aannames kloppen;) Aan de koersontwikkeling valt dit nog niet te merken.
voda
0
PREVIEW: TomTom boekt minder omzet en winst in KW4


AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv (TOM2.AE) heeft in het laatste kwartaal van 2010 naar verwachting minder omzet en winst geboekt, door een afname in de verkoop van losse navigatiesystemen en een daling van de gemiddelde verkoopprijs. Tien analisten geraadpleegd door FactSet Research verwachten gemiddeld een omzet van EUR496 miljoen en een nettowinst van EUR51 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder werd een omzet geboekt van EUR533 miljoen en een winst van EUR75 miljoen. De aandacht van analisten gaat vooral uit naar de outlook voor 2011. De verwachting voor 2010 luidde een ongeveer gelijkblijvende omzet en winst per aandeel ten opzichte van 2009 toen de omzet EUR1,48 miljard bedroeg en een winst per aandeel EUR0,47. Omstreeks 15.25 uur noteert het aandeel 1,1% hoger op EUR7,27, terwijl de AEX met 0,1% stijgt. (HJL)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 17 februari 2011 15:38:

PREVIEW: TomTom boekt minder omzet en winst in KW4

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com
Die kennen we nu wel.
Waarschijnlijk waarschijnlijk waarschijnlijk.
La Raza
0
Hier ben ik het dus hartgrondelijk mee oneens, we zullen
zien wie morgen aan het langste eind trekt.

quote:

voda schreef op 17 februari 2011 15:38:

PREVIEW: TomTom boekt minder omzet en winst in KW4


AMSTERDAM (Dow Jones)--TomTom nv (TOM2.AE) heeft in het laatste kwartaal van 2010 naar verwachting minder omzet en winst geboekt, door een afname in de verkoop van losse navigatiesystemen en een daling van de gemiddelde verkoopprijs. Tien analisten geraadpleegd door FactSet Research verwachten gemiddeld een omzet van EUR496 miljoen en een nettowinst van EUR51 miljoen. In dezelfde periode een jaar eerder werd een omzet geboekt van EUR533 miljoen en een winst van EUR75 miljoen. De aandacht van analisten gaat vooral uit naar de outlook voor 2011. De verwachting voor 2010 luidde een ongeveer gelijkblijvende omzet en winst per aandeel ten opzichte van 2009 toen de omzet EUR1,48 miljard bedroeg en een winst per aandeel EUR0,47. Omstreeks 15.25 uur noteert het aandeel 1,1% hoger op EUR7,27, terwijl de AEX met 0,1% stijgt. (HJL)


Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

TimothyF
1
Ik heb net een zooitje Sprinters aangeschaft. En ik ben een mooi weer belegger, hoop zodoende op een mooie gezonde outlook.

Misschien zou het aardig zijn door meteen naar buiten te brengen dat VW, Toyota en GM hebben gekozen Tom2 te gebruiken. Of vraag ik nu teveel?

Voor degenen die ook long, of in aandelen of calls zitten, godspeed.

Voor degenen die short zitten, drink nog lekker een glas azijn ;-)
voda
0
quote:

La Raza schreef op 17 februari 2011 16:28:

Hier ben ik het dus hartgrondelijk mee oneens, we zullen
zien wie morgen aan het langste eind trekt.

[...]
Zo ver zaten die analisten er niet naast!

(2e update van eerder gepubliceerd bericht 'TomTom boekt winstdaling 29% in vierde kwartaal' om informatie, analistenreacties en actuele koers toe te voegen.)


Door Harm Luttikhedde

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--Het aandeel TomTom nv (TOM2.AE) noteert vrijdag flink lager na een winstdaling van 29% in het vierde kwartaal van 2010 als gevolg van een krimpende markt voor losse navigatiesystemen en een sterker dan verwachte toename van de operationele kosten.

Op Euronext Amsterdam verliest het aandeel van de producent van navigatiesystemen, navigatiesoftware en digitale kaarten aan het begin van de middaghandel 9% op EUR6,65, terwijl de AEX 0,1% daalt.

De nettowinst in de laatste drie maanden van 2010 kwam uit op EUR52 miljoen tegen EUR73 miljoen een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat daalde met 42% tot EUR65 miljoen, waar de omzetdaling beperkt bleef tot 3% op EUR516 miljoen.

Analisten gepolst door Factset Research rekenden vooraf op een nettowinst van EUR51 miljoen en een omzet van EUR496 miljoen.

TomTom verwacht voor 2011 een vrijwel vlakke omzet en winst per aandeel. Over heel 2010 bedroeg de omzet EUR1,52 miljard en de winst per aandeel EUR0,49.

De operationele marge daalde tot 13% van 21%, vooral door hoger dan verwachte marketing- en R&D-uitgaven. Ook in 2011 wil TomTom de uitgaven aan R&D opschroeven om nieuwe inkomstenbronnen te ondersteunen.

Volgens analist Martijn den Drijver van SNS Securities zijn de hoge operationele kosten in combinatie met de in zijn ogen "zeer voorzichtige" guidance waarschijnlijk de reden voor de negatieve koersreactie. Hij ziet echter geen reden om zijn positieve visie op TomTom te wijzigen en stelt dat de investeringen noodzakelijk zijn voor groei op lange termijn.

Ook heeft de SNS-analist begrip voor de voorzichtige guidance omdat het tweede en derde kwartaal zullen uitwijzen of de verandering in strategie zich gaan uitbetalen. "Als 30% tot 35% van de consumenten ervoor kiest om te gaan betalen voor de Live-diensten, dan zal TomTom zijn guidance met gemak halen." Den Drijver hanteert een buy-advies.

Volgens analist Andreu Krneta van Jefferies International is de guidance weinig verrassend gelet op de consensus in de markt. Krneta, die een underperform-advies hanteert, is wel enigszins bezorgd over de marge, die voor een deel ten koste lijkt te zijn gegaan van de groei van marktaandeel in Europa en de VS.

In het consumentensegment daalde de omzet met 9% tot EUR406 miljoen, als gevolg van een krimpende markt voor losse navigatiesystemen (PND's) en tegenvallende verkopen op black friday in de VS. Dit jaar zal de markt naar verwachting verder krimpen, met 10% tot 15%.

Wel wist TomTom door de introductie van nieuwe 'connected' PND's, de omzet uit diensten als HD Traffic en een groter marktaandeel de neergaande volumetrend te beperken.

In Europa steeg het marktaandeel van TomTom naar 49% van 46% een jaar eerder, in Noord-Amerika klom het marktaandeel met 3 procentpunt tot 32%. Het bedrijf mikt op verdere groei van het marktaandeel, maar wil dit niet kwantificeren. De belangrijkste rivaal van TomTom is het Amerikaanse Garmin ltd. (GRMN).

Ook de inkomsten uit de verkoop van navigatiesoftware voor smartphones, onder meer voor de iPhone van Apple (AAPL), vallen onder 'consumer'.

Bij het bedrijfsonderdeel 'automotive' steeg de omzet in het vierde kwartaal met 52% tot EUR55 miljoen. TomTom heeft overeenkomsten met onder meer Renault SA (RNO.FR), Fiat SpA (F.MI) en Mazda Motor Corp. (7261.TO) op dit vlak voor de levering van (semi-) geintegreerde navigatiesystemen, al dan niet in samenwerking met een hardwareproducent als het Japanse Sanyo.

Verder haalt TomTom inkomsten uit de licentieverkoop van digitale routekaarten en zijn oplossing voor bedrijven met een vloot.


Door Harm Luttikhedde; Dow Jones Nieuwsdienst +31-20-571-52-01; harm.luttikhedde@dowjones.com

16 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 10:18
Koers 5,845
Verschil -0,135 (-2,26%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 160.860
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront