Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vertrouwen op TomTom

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jan Willem Berghuis

Jan Willem Berghuis is senior portfoliomanager van het Kempen Orange Fund bij Kempen Capital Management NV, waar hij verantwoordelijk is voor de Nederlandse aandelenportefeuilles. Het Kempen Orange Fund belegt in Nederlandse mid- en smallcaps. Het laatste maandbericht van de portefeuille van Kempen Orange Fund vindt u h...

Meer over Jan Willem Berghuis

Recente artikelen van Jan Willem Berghuis

  1. nov '12 Les van Wijers 15
  2. dec '11 2012: aantrekkelijke waarderingen 4
  3. jul '11 Van bricks naar clicks 5

Reacties

22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 18 februari 2011 17:50
    quote:

    Gunther schreef op 18 februari 2011 17:37:

    Totaal oneens. Gelijkblijvende winst per aandeel voor 2011 van 0,49 cent is een winstwaarschuwing. TomTom weet dat de miljarden voor TeleAtlas als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat bijvoorbeeld Google al met gratis navigatie komt.
    Niks is gratis. Je krijgt daar dadelijk reclame spam op.
    Kijk naar You tube. Was eerst ook vrij van reclame nu moet je eerst allerlei reclame filmpjes afkijken.

    Men doet daar bij Google ook niets eens geheimzinnig over. Dat geeft men gewoon toe dat dat er aan komt.
  2. [verwijderd] 18 februari 2011 20:47
    quote:

    Gunther schreef op 18 februari 2011 19:25:

    Een autofabrikant heeft alleen een computertje nodig. Daarom verbaas ik me er ook over dat T2 hier marktaandeel wint, want het stelt niks voor.
    Ik geloof niet zo is die Googlisation of everything. Google schaakt op 30 borden tegelijk, navigatie is voor hen nog net geen bijzaak. TomTom kan dat gewoon beter. Plus iedere klant die met live navigatie van TomTom rondrijdt en zo voor accurate file informatie zorgt.

    Ik zie de enorme daling meer komen door de rampzalige samenloop met de 3e vrijdag van de maand (optie expiratie). Mijn god, waarom moest dat nou zo nodig gelijk gepland worden?? Gelukkig kan het daarna ook herstellen, zie ASML dat ook in expiratietijd om 1 dag 7% verloor, en nu alweer fors hoger staat. Ben er niet gerust op dat we alles op korte termijn kunnen corrigeren, maar wel een beetje, beginnend op maandag.
  3. [verwijderd] 19 februari 2011 09:37
    KW heeft te maken met de groeinettowinst factor.
    Een KW van 13 wil zeggen dat het bedrijf jaarlijks 13% meer nettowinst maakt.
    Twee jaren zonder groei in nettowinst betekent dat je deze factor niet meer op 13 kan handhaven, bovendien is er geen rendement in de vorm van dividendbetaling.

    Het aandeel zou naar 5,90 moeten navigeren.

  4. [verwijderd] 19 februari 2011 09:50
    quote:

    BWR schreef op 19 februari 2011 09:37:

    KW heeft te maken met de groeinettowinst factor.
    Een KW van 13 wil zeggen dat het bedrijf jaarlijks 13% meer nettowinst maakt.
    Twee jaren zonder groei in nettowinst betekent dat je deze factor niet meer op 13 kan handhaven, bovendien is er geen rendement in de vorm van dividendbetaling.

    Het aandeel zou naar 5,90 moeten navigeren.


    Jij snapt dus niet wat een k/w verhouding inhoud.
    De k/w ratio word berekent door de koers te delen door de behaalde winst per aandeel.Koers nu 6,47:0,49 winst = een k/w van 13,2 op dit moment.
    Heeft helemaal niet met winst groei te maken.
  5. Gunther 19 februari 2011 09:59
    Precies, dat lijkt meer op een k/w verhouding definitie. Een k/w van 13,2 lijkt me voldoende voor een aandeel dat de aankomende tijd geen groei laat zien en waarvan maar afgevraagd moet worden of ze succesvol zullen zijn in een softwaremarkt. Totaal anders dan een hardwaremarkt. Ik denk serieus dat de markt voor tomtommetjes heel snel heel hard daalt. Van mijn werk had ik altijd een navigatiesysteem. Toen ik er zelf een wilde kopen had ik net een Samsung Galaxy. Navigatiesysteem hierop werkt prima, dus ik heb geen aparte navigatie meer nodig. TomTom is altijd een van mijn favoriete aandelen geweest, maar mijn geloof in het bedrijf is er niet. Hopelijk heb ik het verkeerd en komen ze met innovatieve geweldige software, maar of het Goddijn lukt?
  6. [verwijderd] 19 februari 2011 16:00
    quote:

    Gunther schreef op 19 februari 2011 09:59:

    Precies, dat lijkt meer op een k/w verhouding definitie. Een k/w van 13,2 lijkt me voldoende voor een aandeel dat de aankomende tijd geen groei laat zien en waarvan maar afgevraagd moet worden of ze succesvol zullen zijn in een softwaremarkt. Totaal anders dan een hardwaremarkt. Ik denk serieus dat de markt voor tomtommetjes heel snel heel hard daalt. Van mijn werk had ik altijd een navigatiesysteem. Toen ik er zelf een wilde kopen had ik net een Samsung Galaxy. Navigatiesysteem hierop werkt prima, dus ik heb geen aparte navigatie meer nodig. TomTom is altijd een van mijn favoriete aandelen geweest, maar mijn geloof in het bedrijf is er niet. Hopelijk heb ik het verkeerd en komen ze met innovatieve geweldige software, maar of het Goddijn lukt?
    Je vergeet twee euro aan cash dat in het bedrijf zit. Dus dan is de gerechtvaardigde koers 13 x0,49 cent = 6,37 + 2 euro = 8,37 euro.

    Overigens is het best goed nieuws dat TomTom stelt dat ze de inkomstenbronnen diverser kan maken met gelijkblijvende omzet en winst. En TomTom kennende doen ze altijd heel voorzichtige voorspellingen.

    Ik zie het zo: stel dat ik als ondernemer een ton per jaar verdien aan 1 klant, dan krijg ik allerlei waarschuwingen van de bank en mijn accountant. Dat het te riskant is om van 1 klant afhankelijk te zijn. Ik zou er waarschijnlijk niet eens een hypotheek op krijgen. Als ik vervolgens zou stellen dat ik naar 5 klanten zou kunnen gaan met gelijkblijvende omzet, dan zou dat toegejuicht worden. Het risico neemt dan namelijk enorm af!

    De omzet en winst zijn al goed, en hiermee kan de schuld verder afgebouwd worden. Ik verwacht ergens in 2012 schuldenvrij. Ook dat biedt meer zekerheid, geen zorgen over bankconvenanten enzo, maar gewoon cash dat tegen de muren klotst.

    Daar komt nog eens bij dat automotive inkomsten minder marktbewerking vragen en voor een meer gegarandeerde inkomsten zorgen (dus weer meer zekerheid). Let ook op de seizoensinvloeden. Die zijn aan het schuiven. In de automotive zijn de inkomsten meer verspreid over het jaar (met een piekje in het begin) en pnd's en maps meer in de zomer(vakantie) dan in december. Daarom viel Q4 2010 tegen ten opzichte van Q4 2009, maar was het hele jaar 2010 zelfs iets beter dan 2009.

    Tegen de tijd dat ze schuldenvrij zijn gaan ze dividend uitkeren en spurt het aandeel omhoog, omdat de institutionele beleggers (waaronder pensioenfondsen) ook gaan meedoen. Dan mogen beleggers die voor zekerheid gaan voor een koers tussen de 15 en 20 euro achterin de rij aansluiten. Ik ben blij dat ik ze al heb...
  7. forum rang 5 hvasd2 19 februari 2011 18:22
    Die daling van 10-15 % van de PND markt gaat over het lage segment. En daar heeft TT niet zoveel mee te maken. Juist voor de betere modelen willen mensen geld uitgeven en dan zie dat TT een betere gem. prijs aan het krijgen is. Volgens mij maakte de losse PND verkoop niet lang geleden nog 70% uit van de omzet en dat is nu 60% dus dat doet tt ook goed... dat wou ik even kwijt...
  8. [verwijderd] 20 februari 2011 19:04
    quote:

    Engel50 schreef op 20 februari 2011 14:13:

    Analyse van Tom Tom:

    www.beursplaza.com/web_analyses.asp?i...
    Technische analyse gelul. Stel er komt een nieuwe deal met een autofabrikant. Of we krijgen inzicht in het % mensen dat na 1 jaar een live abonnement neemt. Daar sta je dan met je bodems, pieken en weerstanden. Echte bullshit van de bovenste plank. Of in dit geval bearshit.
22 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links