TomTom « Terug naar discussie overzicht

De werkelijk outlook voor 2011

9 Posts
bionerd
6
Tom Tom 2011

Naar aanleiding van de 4rde kwartaal cijfers, webcast en outlook voor 2011 heb ik wat cijfers vergeleken en geprobeerd dit in kaart te brengen. Ik zal jullie niet vermoeien met alle spreadsheets, maar zal de hoofdlijnen proberen weer te geven.

Kijkende naar de gepresenteerde cijfers en het commentaar zijn mij drie dingen opgevallen.

1.Volgens HG zou er 62 miljoen aan deferred income op de balans staan als je dit deelt door € 3,50 zijnde het maandelijks deferred income voor een LIVE abonnement zou dit uitkomen op een aantal 1,77 miljoen Live abonnementen. In mijn ogen kan dit niet omdat er maar 1,58 miljoen aan het eind van 2010 waren gerapporteerd. Tevens waren er reeds ca 400.000 normaal betalende abonnementen. Is mij wel een vraag waard voor IR of heeft iemand anders op het forum hier de wijsheid in pacht?

2.De operating costs waren een negatieve verrassing. Vooral de uitgaven voor marketing. Hoe zou dit komen? Veel promotie voor HD traffic? Branding? Etc etc. Best wel vreemd dat hier niet naar gevraagd werd op de presentatie. Ik kreeg hier een beetje Japans gevoel bij. (meesters in het schuiven met cijfers). Outlook is gehaald en we nemen wat kosten voor 2011 op in 2010 omdat TT toch al aan de outlook heeft voldaan. Het resultaat zou boven verwachting geweest zijn als de marketing kosten binnen de perken waren gebleven. Interessant is natuurlijk om te weten of deze trend zich gaat voortzetten of dat dit een incident was.

3.Goddijn en management waren redelijk ontwijkend op vragen naar de werkelijk betalende Live abonnementen. Ik heb het gevoel dat hij zelf ook aan het billen knijpen is hoe groot het % zal zijn wat zijn of haar abonnement zal voortzetten. Ik schat zelf dat dit op ca. 30% zal liggen. Het zal zaak zijn voor TT om de actie van een jaar gratis lang te continueren.

Ik schat voor 2011 in dat :

PND markt in 2011 met 20% in volume zal afnemen. Vooral de goedkopere modellen zullen minder verkocht worden. Deze zullen vervangen worden door PDA downloads. Deels betaald deels gratis.

De consumenten die hun PND vervangen (35% van de markt), zullen altijd kiezen voor een beter model. Dit komt de ASP ten goede.

Marktaandeel TT:

EU : 47% - hiervan 20% afzet met live services
NA : 27% - hiervan 10% afzet met live services

Omzet:

Consumer : 1.025
Automotive : 300
Licensing : 160
Bus. Sol : 90
Fitness : 50
------
Totaal 1.625

Consumer:

Schat in dat TT ca 8 miljoen units in EU en NA gaat verkopen. Vooral de goedkope types zullen minder verkocht worden. Dit zal een positief effect hebben op de ASP. In consumer omzet is 120 miljoen opgenomen voor live services. Aan het eind van 2011 zullen er ca 4 miljoen connect devices rond rijden. Ik schat dat er 150.000 units aan inbuilt live services worden verkocht. (Spreadsheets op verzoek)

Automotive:

Alle reeds afgelsloten contracten zijn nog steeds niet volledig operationeel, dus de piek kwartaal omzet is nog niet bereikt. De deal met Fiat,Lancia en Alfa gaat eigenlijk net van start. De acceptatie graad bij Fiat lag nog laag maar de trend gaat naar steeds meer inbuilt, dus zal die toenemen. Tevens verwacht ik nog wel nieuwe deals die misschien zelfs in 2011 omzet kunnen brengen.
bionerd
0
vervolg:

Licensing:

Negatief zal zijn de krimpende PND markt. Echter de deals met HTC en Route 66 zullen dit deels kunnen opvangen. Tevens denk ik dat er een aantal klanten over zullen stappen van Navteq naar TA (TT) gezien de innige deal die Nokia nu aan het maken is met Microsoft. Een deal met Apple of zelfs Garmin, kan een grote impact hebben op de omzetverwachting voor 2011.

Business Solutions:

Is op schema. Laastste kwartaal 19 miljoen en groeiend. 50% wederkerende omzet. Een omzet van 90 miljoen bij 200.000 connected devices eind 2011 moet mogelijk zijn.

Fitness:

Ondanks dat het nieuwe fitness horloge pas mid 2011 goed leverbaar is, schat ik toch in dat van de 4 miljoen nike subscribers er 25% dit horloge zullen kopen. Zijnde 1 miljoen exemplaren. Hoeveel TT hierdoor aan omzet genereert zou ik niet weten. Ik heb maar een schatting van Euro 50,-- per stuk aangehouden.
bionerd
0
zie net dat ik de e vergeten ben bij werkelijk. Was misschien toch te laat;) Mijn excuses.
sip
0
quote:

bionerd schreef:

zie net dat ik de e vergeten ben bij werkelijk. Was misschien toch te laat;) Mijn excuses.
Mooi duidelijk onderbouwd stuk.
Wat betreft deffered income is het moeilijk na te gaan
wanneer abonnement is ingegaan ,want dit bepaald het
bedrag wat er nog staat. Dit moet je aannemen dat het
juist is. Het is zaak voor accountant om dit te controleren en te hopen is dat ze het goed doen.
De verhouding klant accountant is altijd twijfelachtig
daar het zakelijk belang groot is voor accountant.
Het is vooral hoe het bedrijf er mee omgaat.
De toename marketingkosten is inderdaad zeer fors en geeft duidelijk aan dat het niet eenvoudig is markt te behouden en nieuwe produkten en diensten in de markt
te zetten. De cijfers geven aan dat de marktaandelen
zelfs groter worden in de krimpende PND markt.
Het voorschot voor 2011 is reeds gegeven dat de uitgaven
van ontwikkeling en commercieele aktiviteiten zullen
toenemen. Dus hogere operationeele kosten in 2011.
In hoeverre dat er extra kosten zijn genomen in 2010 voor
marketing is een moeilijke ,want de stijging was niet mis. Onmogelijk is je gedachte niet,maar hier speelt de
accountant ook weer de rol van controleur.
Ik heb liever als bedrijf extra kosten neemt dan te weinig. Een gelijkblijvende omzet met gelijke winst
per aandeel voor 2011 is wat twijfelachtig daar de
kosten fors toenemen dus ik denk dat je het met jouw
omzetberekening het bij het juiste end hebt.
Het wordt ieder geval een spannend jaar voor Tomtom.
De veranderingen en ontwikkelingen gaan snel.
Positief is dat de balans weer redelijk op orde is.
De rente lasten zullen verder dalen.
Elk kwartaal bericht wordt nu spannend in hoeverre Tomtom
slaagt in haar doelstellingen.

[verwijderd]
0

Je zou zeggen dat het eerste kwartaal van 2011 een bijzonder goed kwartaal zou moeten worden t.o.v. vorig jaar.
Minder rente lasten. Een Berg aan HD opbrengsten die vrijkomen. Namelijk de HD opbrengsten van de kastjes die in het 4 kwartaal zijn aangeschaft (met decembermaand)+ aansluiting van alle auto's die in Januari zijn afgeleverd.
Daarbij mag ik hopen dat de enorme marketing uitgave in de decembermaand de verkopen in het eerste kwartaal ook zullen stimuleren.
[verwijderd]
0
quote:

Joris81 schreef op 20 februari 2011 11:06:

Je zou zeggen dat het eerste kwartaal van 2011 een bijzonder goed kwartaal zou moeten worden t.o.v. vorig jaar.
Minder rente lasten. Een Berg aan HD opbrengsten die vrijkomen. Namelijk de HD opbrengsten van de kastjes die in het 4 kwartaal zijn aangeschaft (met decembermaand)+ aansluiting van alle auto's die in Januari zijn afgeleverd.
Daarbij mag ik hopen dat de enorme marketing uitgave in de decembermaand de verkopen in het eerste kwartaal ook zullen stimuleren.

tomtom 2009 1e kwartaal 3 miljoen netto winst..als ze 6 miljoen netto winst halen dan is het 100% gestegen..wel grappig..
peter1960
0
Goed gezien,

Juist omdat men steeds minder afhankelijk wordt van verkoop pnd's.
Men steeds meer inkomen krijgt van andere diensten en producten.
Zal de kwartaal cijfers steeds meer stabieler worden en men zal minder afhankelik worden van het 4e kwartaal.
Ik verwacht dat het 1e kwartaal van TT verre weg het beste zal zijn in jaren.
[verwijderd]
0
Heel alert jongens. In een interview met een Amerikaanse tv zender, ik dacht NBC, zei Goddijn ook iets over veranderende seizoenen. Hij zei dat de PND verkopen verschuiven van december naar de zomer(vakantie). Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Een navigatiesysteem is geen flashy dingetje meer, en ook geen gadget, maar gewoon een functioneel ding. Een TomTom onder de kerstboom is daarom minder voor de hand liggend dan bijvoorbeeld een tablet onder de boom. Een PND koop je gewoon wanneer je die nodig hebt. En vakantie is daar een goed voorbeeld van. Bij de automotive verwacht ik veel van Q1. De meeste mensen kopen hun auto het liefst aan het begin van het jaar, zodat ie ook in dat jaartal op naam gezet wordt. En dan komen dit jaar ook nog eens de live inkomsten voor het eerst los.

Al met al denk ik dat in 2011 - opnieuw - Q1,2,3 beter zullen zijn dan Q1,2,3 van 2010. Q4 2011 zal juist minder worden dan Q4 2011. Dat is iets om rekening mee te houden als belegger, want niet iedereen heeft dit door. Als je van plan bent om in TomTom te blijven, dan is het verstandig om ze voor de cijfers van Q1,2,3 te houden, maar voor de cijfers van Q4 te verkopen en daarna weer terug te kopen.
[verwijderd]
0
quote:

mpv schreef op 20 februari 2011 20:29:

Al met al denk ik dat in 2011 - opnieuw - Q1,2,3 beter zullen zijn dan Q1,2,3 van 2010. Q4 2011 zal juist minder worden dan Q4 2011. Dat is iets om rekening mee te houden als belegger, want niet iedereen heeft dit door. Als je van plan bent om in TomTom te blijven, dan is het verstandig om ze voor de cijfers van Q1,2,3 te houden, maar voor de cijfers van Q4 te verkopen en daarna weer terug te kopen.
Je vergeet wel dat het in 2010 qua weer een bijzonder slechte wintermaand was. De slechtste sinds tijden! Verkopen van alle producten vielen tegen omdat men in Amerika de deur niet uit wilde.
q4 van 2011 hoeft daarom niet per definitie slechter te zijn dan 2010.
Ook vallen er in dat kwartaal weer mooie opbrengsten van live abonnementen vrij welke voor de zomer van 2011 aangeschaft zijn.

En het Nike horloge valt wel onder gadgets. Wellicht dat die het lijk gaan dien in q4 van 2011
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront