@fred.
Nog één keer en dan stop ik er mee. Ik geef antwoord op je vragen en dat is het. Deze discussie ging niet over theologie en dat wil ik er ook niet van maken.
1- De grootste fout die een kerk kan maken, is zich bemoeien met natuurwetenschap. Want dat zijn twee dingen die niet met elkaar te maken hebben. Ze beantwoorden verschillende vragen. Een probleem dat zich in het verleden heeft voorgedaan, was dat veel geestelijken tegelijk óók natuurwetenschappers waren (geregeld ook hele goede) en dat daardoor de Kerk zich teveel committeerde aan bepaalde natuurwetenschappelijke theorieën omdat die waren ontdekt, cq de persoonlijke stokpaardjes waren van bepaalde geestelijken. Een menselijke fout. Op dit punt heeft de Kerk zijn lesje wel geleerd. Je kan veel van de Kerk zeggen, maar het is wel een lerende organisatie, dat itt veel andere organisaties.
2- Ik heb helemaal niet beweerd dat ik welke natuurwetenschappelijke theorie dan ook verwerp. Ik heb gezegd dat ik zaken als oerknal en Darwinisme goed beschouwd rare en ongelooflijke verhalen vond. Dat vind ik nog steeds. Maar dat wil niet zeggen dat het niet waar is. Daar heb ik me niet over uitgesproken. Er zijn wel meer rare, ongeloofwaardige dingen waar. Christendom is óók een raar verhaal. Wat ik wilde zeggen is dat ik deze verhalen raar vond, dat het een beetje begon te wringen. Dat de wereld niet zo simpel en overzichtelijk is als 2 VWO en de Kijk suggereren (dat was op dat moment mijn wereldbeeld). Dat zette de deur op een kier.
3- Als jij serieus denkt dat de wetenschap intussen wel "alles" weet, dan weet je maar weinig van wetenschap.
4- Als het gaat om pure kosten-baten analyse, geloof ik dat ik aan alle kanten de betere deal heb. Als jij gelijk hebt, heb ik het geluk van het geloof gehad in deze wereld, en verlies ik niks in het hiernamaals. Jij mag je auto wassen op zondag. Big deal. Van mij mag je hem 100 keer wassen op zondag. Ik ben geen Urkse calvinist.
Als ik gelijk heb, heb ik nog steeds het geluk van het geloof, en win ik hopelijk de eeuwigheid erbij. Ik wil hier niet gaan pretenderen dat ik weet hoe dat voor jou gaat uitvallen, maar ik denk dat je houding niet gaat helpen.
5- Ketters werden verbrand toen er op diefstal ook de doodstraf stond. En op kritiek op de koning. En op nog 100 zaken waar je anno nu misschien een taakstraf krijgt en meestal niks. In Les Miserables werd Jean Valjean tot strafkamp veroordeeld voor het stelen van een brood. En dat was een realistisch boek dat was bedoeld als aanklacht tegen het strafrecht van die tijd. Ketters werden toen al 100 jaar niet meer verbrand. Als het gaat om strafrecht, is de wereld altijd onredelijker en wreder geweest dan de Kerk. Als je je verdiept in geschiedenis, zal je ontdekken dat iedere z.g. godsdienstoorlog werd begonnen door wereldlijke heersers, om puur wereldlijke motieven (om die eeuwige drogreden maar even vóór te zijn). Zelfs de kruistochten zijn begonnen op verzoek van de Byzantijnse keizer, omdat hij op dat moment militair zwak stond.