Beste stakeholder,
Ik ben blij te kunnen melden dat 2014 een goed jaar was voor TomTom.
We hebben goede vooruitgang geboekt met onze investeringen in onze kern-technologieën in de TomTom groep, het bereiken van belangrijke mijlpalen en het positioneren van TomTom terug naar groei.
We zijn verder doorgedrongen in de oprichting van een consumentendivisie met meer diverse producten en onze GPS-sporthorloges, we kondigden nieuwe deals met klanten in de automobielindustrie en we zagen een versnelde groei in ons fleet management bedrijf.
Verbeteringen aan onze organisatiestructuur en R&D opzet in de afgelopen jaren hebben een sterkere basis voor de toekomst van TomTom gecreëerd. We kunnen vooruitkijken naar de voordelen van een efficiëntere organisatiestructuur, en kunnen bovendien doorgaan met bouwen aan een op groei en prestatie gerichte bedrijfscultuur die teamwork, sterke betrokkenheid van medewerkers, en het streven naar excellentie omarmt.
2014 betekende een jaar waarin we belangrijke mijlpalen bereikt met onze technologieën. Er is aanzienlijke vooruitgang geboekt met de eerste versie van onze unieke transactie-kaart-maken-platform, dat zal zorgen voor incrementele kaartupdates, waardoor kaarten bijna real-time worden.
Met deze technologische innovatie, is TomTom goed gepositioneerd om de behoefte aan accurate en up-to-date kaarten voor navigatie toepassingen en applicaties rijhulpsystemen, waaronder sterk geautomatiseerde Driving te vervullen.
We hebben geïnvesteerd om onze leidende positie in het verkeer te behouden, onze wereldwijde dekking te vergroten en in het verbeteren van onze verkeersdiensten. Meer dan 40 landen over de hele wereld hebben nu toegang tot TomTom's historische en real-time verkeersinformatie. TomTom werd ook het eerste bedrijf dat real-time informatie over het weer gebruiken om routes en aankomsttijden te berekenen. Door te weten de exacte verkeerssituatie over het hele wegennet, met inbegrip van de weersomstandigheden, geven wij chauffeurs meer inzicht over de weg, waardoor reizen sneller en meer voorspelbaar.
We hebben goede vooruitgang geboekt op investeringen in onze modulaire navigatiesoftware, die wordt gebruikt door onze consumenten producten zoals PND's en aangeboden worden aan onze automotive klanten, die modulaire connected navigatiesysteem met kaarten voor hun eigen ingebouwde systemen.
We zijn toegewijd aan het gebruik van de Navigation Data Standard (NDS) industriestandaard kaartformaat, die we integreren in onze navigatiesoftware op apparaten en de server-gebaseerde navigatie applicaties. De mogelijkheid van NDS om incrementele updates te ondersteunen past goed bij onze capaciteiten om en transactionele mapping platform, waardoor het mogelijk is om een ??on-board kaart kaart via internet up-to-date te houden.
Onze Europese PND bedrijf hield goed stand in 2014. We verbeterden onze Europese marktaandeel en de gemiddelde verkoopprijs (ASP). De Noord-Amerikaanse markt bleef sneller dan in Europa dalen en het blijft een uitdagende markt voor PND's. Onze strategie is om de waarde van de PND categorie te maximaliseren, waarvan wij denken dat een waardevolle productcategorie blijft in de zichtbare toekomst.
Met de introductie van onze eigen merk GPS-sport horloges hebben we een succesvolle stap gemaakt naar de sportmarkt. In 2014 hebben we onze sport horloge bereik met de lancering van de TomTom Runner Cardio, uitgerust met een ingebouwde hartslagmeter, die de hartslag training gemakkelijk toegankelijk is voor atleten gemaakt.
We leverden ook een GPS-horloge om golfers te helpen om hun spel te verbeteren. We zullen blijven investeren in onze consumer business en we kijken ernaar uit om innovatieve en relevante nieuwe producten op de markt te brengen in 2015.
Onze strategie is het aanbieden van modulaire Connected Navigation System (CNS) componenten, met inbegrip van kaarten, verkeers- en navigatie software en diensten, aan OEMs en Tier 1-leveranciers; dat is de drijvende kracht achter de groei in onze Automobiel divisie. In 2014 bleven we onze modulaire CNS componenten aan onze bestaande klanten te leveren en wij hebben nieuwe partnerships en deals gesloten.
Belangrijke strategische partnerships met Bosch SoftTec en Volkswagen research naar de ontwikkeling van geavanceerde Driving Systems, en gezamenlijk onderzoek naar de toekomst van de sterk geautomatiseerde rijden bouwen verder op TomTom's expertise van op gebied van kaarten, het verkeer en de navigatie en de positie van TomTom als een toonaangevende innovator in de toekomst van geautomatiseerde rijden.
We verstevigden ook onze positie als premium verkeersinformatie dienstverlener in de auto-industrie, onderstreept door nieuwe contract winsten, zoals Daimler, Toyota, Fiat en Audi. Onze orders door autofabrikanten in 2014 overschreden € 220.000.000, een bedrag dat samen met eerdere boekingen de groei verder zal ondersteunen in onze Automotive bedrijf vanaf 2016.