TomTom « Terug naar discussie overzicht

Absurde koersstijging door HERE verkoopgeruchten

351 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Tom3
15
quote:

martinmartin schreef op 13 april 2015 13:18:

[...]
Wiesje bedankt voor jouw waarschuwing. Ik denk dat ik redelijk om kan gaan met zaken die anders uitpakken.
Ik heb vwb tom2 een uitgesproken positieve mening, indien dat niet gebeurt dan nog is er voor mij nog niets aan de hand(alles muv ton2 reeds liquide gemaakt jaren terug).

Op basis van ons huiswerk bepalen we tegen welke koersen we afscheid willen nemen.
Jij roept 10 euro ik roep in het gemiddelde 30 euro.

Jij en ik weten niet wat er gebeurt in het in eigen beheer willen hebben van de kaarten van HERE of Tom2, deze transacties kunnen bij voldoende bieders weleens de hoofdprijs op kunnen leveren.

Blijft overeind dat iedereen aan de voorkant moet bepalen waarom hij/zij een bepaalde stock koopt en daarbij voor zichzelf ook moet bepalen tegen welke koers hij daar van af wilt en dan wel in twee richtingen: begeerd koersdoel bereikt verkoop. maar ook terecht gekomen op een koersdoel wat niet was voorzien verkopen{dat laatste heb ik vanaf 35 euro niet gedaan).

Niemand hoeft correlatie te bellen omdat ik zoals gezegd de rest van mijn portefeuille al verzilverd had, daar komt bij dat ik in Thailand leef(3 a 4 keer zo goedkoop als in Nederland en dat naast mijn prive-pensioen mijn aow er over twee jaar aankomt).
Wat wel extra kan scoren is een excellent opereren van tom2 en daar heb ik alle vertrouwen in.
Ik ben zwaar in Tom2 gaan zitten om de volgende redenen:
- stabiel en goed management (in God(dijn) we trust). Ik baseer dat op de bereikte turnaround, er zijn maar weinig bedrijven die zich zelf heruitvinden nadat ze door externe omstandigheden tot zoiets worden gedwongen. Men had een plan B nadat Google de markt bedierf door het aanbieden van gratis navigatie. Afzetrisico`s zijn nu veel beter gespreid en weinig conjunctuurafhankelijk,
-48% kapitaalbelang van de oprichters biedt rust en zekerheid, de waan van de dag wordt minder gevoeld. Er is geen beter belang dan eigen belang.
- De onderneming is schuldenvrij en investment grade (kan niet van Nokia gezegd worden).
- Zou geen negatieve stille reserves in de aktiva kunnen aanwijzen, goodwill kan uitgesmeerd worden over kaarten en telematica. Wijze van winstberekening is erg conservatief, dus geen Imtech toestanden.
- investeringen in software zijn niet kapitaalsintensief, extreem belangrijk is dat men de goede mensen vasthoud. Hier lijkt men ondanks de malaise wonderwel in geslaagd.
- door de financiele nood is men gedwongen geweest de zaken slimmer aan te pakken dan Here en Google. Het updaten van kaarten geschied nu zodanig efficient dat men marktleider is geworden voor kaartleverantie tbv HAD/ADAS.
- HAD en ADAS zijn cruciaal en dus strategisch belangrijk voor de mondiale autoindustrie. Juistheid en volledigheid van kaarten zijn van levensbelang. De autoindustrie heeft behoefte aan onafhankelijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid. Tom2 claimt niet eigenaar van de gegenereerde data te zijn a la Google.
- door de komst van VW, PSA en Fiat als afnemers is de afhankelijkheid van Apple behoorlijk ingedamd. De relatie met Apple dwingt Tom2 tot het leveren van kwaliteit en levert marktleiderschap op op het gebied van Traffic. Tom2 zal ook de beoogde aanbieder zijn van Apple Carplay. De wederzijdse afhankelijkheid is inmiddels zo groot dat alom wordt aangenomen dat een sale@ lease back deal aangaande de kaarten al klaar ligt voor ondertekening mocht er een War on Maps uitbreken. VW en PSA hebben dit denk ik al geaccordeerd (anders hadden ze geen 6-7 jarige contracten gesloten (inclusief 2 jaar ontwikkeltijd).
- fitness en telematica zijn de cash cows die vooral een goede marketing behoeven, er wordt druk gewerkt aan een state of the art online shop voor fitness. De fitness markt is zodanig versplinterd dat, mits de prijs/prestatie verhouding goed is, ik niet geloof dat de Apple Watch deze markt zal verstoren.
- PND`s hebben door een combinatie van gratis kaartupdates en traffic een 2e jeugd gekregen.

Op basis van dit huiswerk wil ik nog wel 5 jaar in Tom2 zitten (als het niet eerder van de markt wordt gehaald). Ik hoop en verwacht dan minimaal op 30 te zitten maar 20 mag ook. Zou geen andere business case weten waar de uitkomst met minder onzekerheden omgeven is.

[verwijderd]
0

@ tom3 , klopt daarom zit ik met TT op t randje van overweight, dat is voor mij hoogst uitzonderlijk, hence mijn koersdoel moet dan ook voor mij 65% zekerheid zijn voor bereikbaarheid, niet binnen 5 jaar, neen binnen 18 maand

Ieder heeft een eigen strategie voor t runnen van bezit, prima toch ?
Succes
Juun
0
[verwijderd]
0
Prima verwoord Tom3! AB. Dat "heruitvinden" zie ik ietsje anders. Dat zie ik meer als bijsturen van de koers. Wat TomTom inmiddels heeft bereikt is precies waar ze naartoe wilden toen ze TA kochten. De bijsturing zat hem in het feit dat ze op een gegeven moment zagen dat hun eigen PND's en de te traag op gang komende autoinbouw te weinig 2-way probes gingen opleveren voor hun initiële plan. Met APPs waren ze "too little, too late". Apple to the rescue (at a price).

De doelen die ze zich destijds hebben gesteld zijn ze nu aan het halen. Ongelofelijk knap! Ik verwacht dat inmiddels de echte bonus gaat ontstaan in wat ze kunnen gaan verdienen aan de "brave new world" van HAD en IoT. Of dat al in DIE vorm in de oorspronkelijke plannen zat weet ik niet. Dat zou wel heeeeeeel visionair zijn geweest.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Tom3 schreef op 15 april 2015 00:17:

[...]

...
Op basis van dit huiswerk wil ik nog wel 5 jaar in Tom2 zitten (als het niet eerder van de markt wordt gehaald). Ik hoop en verwacht dan minimaal op 30 te zitten maar 20 mag ook. Zou geen andere business case weten waar de uitkomst met minder onzekerheden omgeven is.

Precies mijn idee. Ik speel rond mijn ijzeren voorraad al jaren heen met opties, meestal geschreven puts. Niet zo waaghalzerig als xynix dat volgens eigen zeggen doet (ik heb in 2002 en 2008 bij andere aandelen duur leergeld betaald), maar toch.
Dat doe ik alleen omdat ik echt downwards risico bij TT, afgezien van tijdelijk gekloot door shorters, gering acht.
Chiddix
0
Nokia wil de kaartendivisie verkopen incl Navteq met alles erop en eraan voor ongeveer 2 miljard euro. Volgens Das Kapital gebruikt bijna niemand hem. De Finnen moesten sneller afschrijven dan ze konden bijhouden. Een kaartendivisie die draait op cloud, die ook nog apps maakt die niemand gebruikt.
En vier dagen later wordt de kaartendivisie geschat op 4 tot 7 miljard euro. Indien er veel interesse is, stijgt uiteraard de vraagprijs en wordt het wat meer dan 2 miljard.
DeZwarteRidder
0
TomTom reports first quarter 2015 results

Financial summary Q1 '15

Group revenue of €205 million (Q1 '14: €205 million)
Gross margin of 54% (Q1 '14: 57%)
EBITDA of €21 million (Q1 '14: €30 million)
Adjusted EPS1 of €0.01 (Q1 '14: €0.08, of which €0.04 related to a one-off tax gain)
Net cash position of €77 million (Q1 '14: €44 million)

Operational summary Q1 '15

Consumer launched the new TomTom RIDER for motorcyclists
Volkswagen selects TomTom Maps in North America and TomTom Traffic in Europe
TomTom to deliver LIVE Services to Hyundai and Kia in Europe
Global partnership with Fiat extended to deliver maps and navigation in the Uconnect™ infotainment system in Latin America
Telematics increased its installed base by 39% and recurring subscription revenue by 32% year on year

Outlook 2015

Full year outlook re-iterated; Revenue expected of around €1 billion and adjusted EPS expected of around €0.20.

______________________________________
1 Earnings per fully diluted share count adjusted for acquisition-related amortisation & gain on a post-tax basis.

TomTom's Chief Executive Officer, Harold Goddijn
"We have started the year in line with our expectations. Our Consumer activities held up well in the first quarter, through a combination of a resilient PND market and growth in sports products. Our Automotive business contracted as anticipated and newly booked business continued at levels which will support a growing business. We saw continued strong growth in our Telematics recurring subscription revenue and Licensing delivered double-digit revenue growth in the quarter."
DeZwarteRidder
0
K/W op basis koers van 7,75 en 20 cent p/a is dus ca 38.

Het zou me heel erg verbazen als de koers niet richting 7 gaat gaat.

Het idee dat de 'assets' van TT 5 tot 10 miljard waard zouden zijn is natuurlijk volkomen belachelijk.
[..]

[Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
[verwijderd]
2
[..]

Geen enkele onderbouwing van een loze bewering tegenover de visie dat de kaarten van TomTom gecombineerd met de Traffic en licensing business een hogere waarde hebben dan de kaarten van HERE, dat daarnaast TTT een waarde heeft van tussen 700mln en 1 mrd en dat consumer (nu nog exclusief de aanstaande nieuw te lanceren producten) toch nog steeds tussen 300-500 mln waard zal zijn. En dat zijn allemaal voorzichtige inschattingen met veel opwaarts potentieel als TomTom er in slaagt om hun sterke, en met patenten beschermde, IP-portefeuille op het gebied van verkeeralgoritmen, big data verzameling en distributie en IoT in winstgevende projecten om te zetten.

Commentaar op deze onderbouwing? Zo niet: even de mond (en hersens) gaan spoelen!

[Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
DeZwarteRidder
0
Er komt een tsunami van stop-losses aan.....

Vooral degenen die gekocht hebben op basis van de HERE-kolder zijn nu het slachtoffer.
DeZwarteRidder
0
quote:

xynix schreef op 21 april 2015 08:14:

[..]

Geen enkele onderbouwing van een loze bewering tegenover de visie dat de kaarten van TomTom gecombineerd met de Traffic en licensing business een hogere waarde hebben dan de kaarten van HERE, dat daarnaast TTT een waarde heeft van tussen 700mln en 1 mrd en dat consumer (nu nog exclusief de aanstaande nieuw te lanceren producten) toch nog steeds tussen 300-500 mln waard zal zijn. En dat zijn allemaal voorzichtige inschattingen met veel opwaarts potentieel als TomTom er in slaagt om hun sterke, en met patenten beschermde, IP-portefeuille op het gebied van verkeeralgoritmen, big data verzameling en distributie en IoT in winstgevende projecten om te zetten.

Commentaar op deze onderbouwing? Zo niet: even de mond (en hersens) gaan spoelen!

[Modbreak IEX]: Aangepast, gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen.]
Zieniks,

In werkelijkheid zal TT keihard moeten werken voor de kost en zal het nog minstens 10 jaar duren voordat ze iets gaan verdienen met die auto-projecten. Google maakt iedereen in de kaartenbusiness arm.

De kaarten-waarde van TT is hoogstens 1/6 van die van HERE, dus dat is hoogstens ca 300 miljoen (aldus een analist die het kan weten).
VanillaSky
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 21 april 2015 08:24:

[...]

Zieniks,

In werkelijkheid zal TT keihard moeten werken voor de kost en zal het nog minstens 10 jaar duren voordat ze iets gaan verdienen met die auto-projecten. Google maakt iedereen in de kaartenbusiness arm.

De kaarten-waarde van TT is hoogstens 1/6 van die van HERE, dus dat is hoogstens ca 300 miljoen (aldus een analist die het kan weten).

Iedereen mag zijn eigen mening hebben uiteraard, maar ben wel benieuwd welke argumenten jouw stelling onderbouwen dat de kaarten van TT slechts 1/6 van de waarde van Here zijn?
[verwijderd]
0

ik heb al eerder gezegd de enige die t momentum uit t aandeel kan halen is t Bestuur van TT

dit is gewoon niet goed genoeg, niet "beefy" genoeg na al het goede nieuws van de afgelopen 6 maand om dit toch wat om te zetten naar cijfers, de outlook mag dan ongewijzigd goed blijven, je moet de markt toch step by step gaan voederen met resultaten en dat is hier niet t geval.
te behoudend, te voorzichtig, te mager voor 10 euro op de borden te zetten.
de wind is uit de zeilen, de CC moet daar een verandering inbrengen, zo niet terug naar wat we aan het begin van het jaar een juiste waarde vonden , TT voor nu een in de 7 euro noterend aandeel en geen 10

we gaan t zien en straks horen
succes
DeZwarteRidder
0
quote:

VanillaSky schreef op 21 april 2015 08:28:

[...]
Iedereen mag zijn eigen mening hebben uiteraard, maar ben wel benieuwd welke argumenten jouw stelling onderbouwen dat de kaarten van TT slechts 1/6 van de waarde van Here zijn?
Ik heb het niet zelf verzonnen: de inkomsten uit de kaartenbusiness van TT zijn ca 1/6 van die van HERE, ergo de waarde is ook 1/6 van die van HERE.
DeZwarteRidder
1
ma 20 apr 2015, 20:19
'Tesla was bijna van Google'

PALO ALTO (AFN) - Het scheelde niet veel of Google had twee jaar geleden de elektrische automaker Tesla overgenomen. Topman Elon Musk van de autobouwer zou al akkoord zijn geweest met Google-topman Larry Page over de verkoop van het merk, maar zag daar op het laatste moment toch nog van af.

Tesla was destijds, begin 2013, bijna failliet. Maar na goede eerstekwartaalcijfers en door een toenemende vraag naar de auto's, was de noodzaak van een deal weg. Met de transactie zou omgerekend zo'n 5,6 miljard euro gemoeid zijn geweest.

Het bericht dat Tesla bijna in handen van Google was gekomen, werd maandag beschreven in een voorpublicatie van een boek over de autofabrikant en oprichter Elon Musk. Dat boek ligt volgende maand in de winkels.
Meryntje
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 21 april 2015 08:30:

[...]

Ik heb het niet zelf verzonnen: de inkomsten uit de kaartenbusiness van TT zijn ca 1/6 van die van HERE, ergo de waarde is ook 1/6 van die van HERE.
Ik heb het ook niet verzonnen, maar onder andere VW heeft TomTom binnen gehaald en nou dénk ik dat de inkomsten uit de kaartenbusiness van TT omhoog gaan en dat die van HERE naar beneden gaan.

Groet uit Grunn.
VanillaSky
0
quote:

Meryntje schreef op 21 april 2015 08:43:

[...]

Ik heb het ook niet verzonnen, maar onder andere VW heeft TomTom binnen gehaald en nou dénk ik dat de inkomsten uit de kaartenbusiness van TT omhoog gaan en dat die van HERE naar beneden gaan.

Groet uit Grunn.
Inderdaad, dus denk dat DZR het met ons eens is dat de waarde van de TT kaarte in ieder geval stijgende is?
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 21 april 2015 08:30:

[...]

Ik heb het niet zelf verzonnen: de inkomsten uit de kaartenbusiness van TT zijn ca 1/6 van die van HERE, ergo de waarde is ook 1/6 van die van HERE.
Dit is natuurlijk grote lariekoek. Het gaat om de toekomst en niet het verleden. Op dit moment wint TT zeer veel marktaandeel in de automtiv branche tov Nokia Here. Voordat deze winsten tov Nokia Here tot uiting komen moeten eerst de nieuwe modellen van deze automobielproducenten op de markt verschijnen en daar gaat tijd (1-2 jaar) over heen. Verder heeft TT een enorme voorsprong op Nokia als het gaat om HAD en ADAS, zeg maar de toekomst voor de kaartenbusiness. Gezien het feit dat Nokia tegen de markt gezegd heeft dat zij niet onwelwillend tegenover een verkoop van Here staan, zal de marktwinst in de nabije toekomst alleen maar verder uitbreiden omdat dit voor de automobielbranche geen vertrouwen uitstraalt.
Dus te simpele redennering en ook weinig doordacht.
DeZwarteRidder
0
quote:

VanillaSky schreef op 21 april 2015 08:46:

[...]

Inderdaad, dus denk dat DZR het met ons eens is dat de waarde van de TT kaarte in ieder geval stijgende is?
Wellicht hoeven ze geen nieuwe afboekingen te doen.

Ik adviseer Goddijn om een monopolieklacht tegen Google in te dienen, daar staan ze in Brussel wel open voor.
351 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront