TomTom « Terug naar discussie overzicht

Nokia HERE te koop

4.995 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 246 247 248 249 250 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Leeuw 007 schreef op 14 mei 2015 22:04:

[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd.]

Prima werk Henk. ....Bedankt! !!
seren
0
quote:

gerard_ecb schreef op 14 mei 2015 22:22:

[...]
Tijd is niet relatief als je op tijd op de markt moet zijn. Dat lijkt mij erg absoluut. Als TT in 2017 de eerste resulaten van de ontwikkelingen verwacht van de nieuwe maps dan wil je toch dicht achter deze ontwikkeling aanlopen, tenminste wanneer je de automobielbranch wilt bedienen. Voor eigen auto's maakt het niet uit. Dan kan het zelfs een groot voordeel zijn om een stuk later te zijn. Het is namelijk gemakkelijker om iets te verbeteren dat er al is en waar ervaringen mee opgedaan zijn dan iets nieuws te bedenken. Echter dan gaan de huidige automobielfabrikanten naar TT en wellicht Google en daar heb ik vrede mee. Prima deal.
OK deal, zo bedoel ik het ook.

De kaarten voor de huidige automobielbranch is slechts de eerste stap.

[verwijderd]
1
quote:

gerard_ecb schreef op 14 mei 2015 18:46:

Het bericht dat Justin poste liet eigenlijk zien hoe ver TT is met de gedetailleerde Maps. Ik kreeg het gevoel dat Justin hierin een bevestiging zag van de voorsprong die TT, in vele ogen, heeft tov Here. Vele posters zien de move van het Duits consortium als een defensieve move, om hun maps voor nu veilig te stellen en Here niet aan de Tech bedrijven uit de VS te gunnen.

In mijn ogen werd duidelijk hoe ver TT is met de gedetailleerde maps en dat ze de techniek, die ze hiervoor gebruiken, gepattenteerd hebben. Of ze daarmee een heel grote voorsprong tov Here hebben is mij niet duidelijk want ik weet niet hoe ver Here hiermee is. Wel weet ik dat HG zegt dat hij graag de confrontatie met Here aan gaat omdat hij er veel vertrouwen in heeft en dat hij ziet dat ze veel meer deals winnen dan hiervoor. Dat zal hem sterken in de gedachte dat ze verder zijn.

Dus waarom zouden de Duitsers met Here aan de haal willen. Indien Here kwalitatief minder is dan TT dan is het wel opteren voor seconde best. Het consortium wil Here zelfstandig verder laten opereren dus hoe groot is de kans dat ze succesvol in de automotiv zullen zijn? 2 kapiteins op een schip gaat al niet best moet je na gaan dat je moet gaan samenwerken met je grootste concurrenten. Wies zegt dan dat samenwerken iets anders is dan ownership maar in deze setting is het gedeelde ownership zelfs slechter dan samenwerken want je hebt de sores van het ownership en je bent veroordeeld tot samenwerking met je grootste concurrenten met ieder zijn eigen agenda. Kijk eens naar Audi, die zou er zelfs baat bij kunnen hebben om de boel te vertragen en dan via TT hun HAD en ADAS concept uitrollen en daardoor eerder op de markt zijn dan Mercedes en BMW.

Gezien bovenstaande begrijp ik het ook niet. En begrijp ik dus niet over welke cirkel die nu rond is Wies het heeft. Het is voor mij in ieder geval alles behalve duidelijk. Het is wel heel erg interessant en ook spannend. Ik blijf het lekker volgen.

Wies fijne vakantie.
Over jouw onderstreepte zin. Daarin zit een tegenspraak.

Toen ik het bericht op gpsbusinessnews las, realiseerde ik me dat het om een andere, gepatenteerde, methode gaat van positiebepaling van zelfrijdende auto. Het gaat dan dus niet meer om voorsprong of niet, want dit is iets wat niemand anders doet en wat gepatenteerd is.

De vraag is dus alleen of autofabrikanten deze methode adopteren als de beste manier om een automatisch rijdende auto te laten rijden. Als het antwoord ja is, dan zit daar automatisch deze tomtom map bij. Het zijn dus geen maps meer die met elkaar concurreren, maar concepten van wat de beste manier is voor automated driving.

En waarom het concept een winnend concept kan worden, is omdat het minder hardware investeringen vraagt. Met andere woorden: door deze maps in de auto te hebben zijn minder sensoren nodig en wordt de auto goedkoper!

Lees het nog maar eens goed na: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
"scalable and cost effective automated driving systems that do not require expensive hardware". De map verdient zich dus dubbel en dwars terug en biedt autofabrikanten de kans om een goedkopere zelfrijdende auto te maken dan concurrenten.

Audi heeft op basis van het tomtom concept een tocht door de VS gemaakt tot Las Vegas waar de autoshow was. En Volkswagen doet er nu tests mee.

Je praat dan over systemen van Volkswagen die 1-op-1 bestemd zijn om samen te werken met deze maps van tomtom die aan twee kanten van de weg een 2D foto hebben die zeer gecomprimeerd is, volgens een gepatenteerde manier. Kijk nog eens naar de plaatjes www.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-D...

Stel dat het Volkswagen concern ervoor kiest om op deze manier zelfrijdende auto's te ontwikkelen. Dan hebben ze slechts de keuze uit 1 leverancier. Er is behalve TomTom niemand die dit levert, want er zitten patenten op en het is een stuk maatwerk dat VW en TT nu samen testen.

Sta er eens bij stil wat dit voor Volkswagen betekent. Geen keuzevrijheid en afhankelijkheid. Als ik VW was en ik zou dit het beste concept vinden voor mijn zelfrijdende auto's, dan zou ik TomTom in bezit willen hebben.

De move van Audi (in dat consortium) kan bedoeld zijn om TT onder druk te zetten zich te verkopen. Want lees dit nog eens terug, moves zijn niet wat het lijken.

Poker game
The complexity of this bidding war is that, like in a poker game, there are false contenders, companies bidding - or leaking to the press the fact they could bid even if they are not - not to win but to put pressure either on their competitors or on their map licensing partner. www.gpsbusinessnews.com/Nokia-Here-Bi...

Ik kopieer slechts een alinea, hele artikel biedt de context.
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 14 mei 2015 22:59:

[...]

Over jouw onderstreepte zin. Daarin zit een tegenspraak.

Toen ik het bericht op gpsbusinessnews las, realiseerde ik me dat het om een andere, gepatenteerde, methode gaat van positiebepaling van zelfrijdende auto. Het gaat dan dus niet meer om voorsprong of niet, want dit is iets wat niemand anders doet en wat gepatenteerd is.

De vraag is dus alleen of autofabrikanten deze methode adopteren als de beste manier om een automatisch rijdende auto te laten rijden. Als het antwoord ja is, dan zit daar automatisch deze tomtom map bij. Het zijn dus geen maps meer die met elkaar concurreren, maar concepten van wat de beste manier is voor automated driving.

En waarom het concept een winnend concept kan worden, is omdat het minder hardware investeringen vraagt. Met andere woorden: door deze maps in de auto te hebben zijn minder sensoren nodig en wordt de auto goedkoper!

Lees het nog maar eens goed na: corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...
"scalable and cost effective automated driving systems that do not require expensive hardware". De map verdient zich dus dubbel en dwars terug en biedt autofabrikanten de kans om een goedkopere zelfrijdende auto te maken dan concurrenten.

Audi heeft op basis van het tomtom concept een tocht door de VS gemaakt tot Las Vegas waar de autoshow was. En Volkswagen doet er nu tests mee.

Je praat dan over systemen van Volkswagen die 1-op-1 bestemd zijn om samen te werken met deze maps van tomtom die aan twee kanten van de weg een 2D foto hebben die zeer gecomprimeerd is, volgens een gepatenteerde manier. Kijk nog eens naar de plaatjes www.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-D...

Stel dat het Volkswagen concern ervoor kiest om op deze manier zelfrijdende auto's te ontwikkelen. Dan hebben ze slechts de keuze uit 1 leverancier. Er is behalve TomTom niemand die dit levert, want er zitten patenten op en het is een stuk maatwerk dat VW en TT nu samen testen.

Sta er eens bij stil wat dit voor Volkswagen betekent. Geen keuzevrijheid en afhankelijkheid. Als ik VW was en ik zou dit het beste concept vinden voor mijn zelfrijdende auto's, dan zou ik TomTom in bezit willen hebben.

De move van Audi (in dat consortium) kan bedoeld zijn om TT onder druk te zetten zich te verkopen. Want lees dit nog eens terug, moves zijn niet wat het lijken.

Poker game
The complexity of this bidding war is that, like in a poker game, there are false contenders, companies bidding - or leaking to the press the fact they could bid even if they are not - not to win but to put pressure either on their competitors or on their map licensing partner. www.gpsbusinessnews.com/Nokia-Here-Bi...

Ik kopieer slechts een alinea, hele artikel biedt de context.
Dan heb ik het verkeerd gelezen wat het patent in hield. Het tweede plaatje geeft op de IPad een foutmelding maar die bekijk ik morgen wel.
Dat VW TT gaat kopen is in mijn ogen niet waarschijnlijk. De kosten voor HAD worden dan erg groot. Ik denk dan eerder dat er afspraken gemaakt Ijn voor de kosten per auto met een indexatie per jaar. Wellicht een andere regeling dan deze met een leaserijders vor de maps en de techniek wat financieel op hetzelfde neerkomt. Dat lijkt beter aan te sluiten bij jouw veronderstelling dat Audi aan tafel zit om TT onder druk te zetten om te verkopen, want als er immers verkocht is of een deal gemaakt dan hoef je niets of niemand onder druk te zetten. Verder zal iedere aanbieder van HAD met een eigen concept komen of wellicht wordt het patent van TT wel de standaard en krijgen andere bedrijven een licentierecht tegen betaling.
Het gaat er bij mij niet in dat TT op dit moment te koop is. Ze zijn zo dicht bij de eindstreep. Verder als Here verkocht wordt en TT an VW dan hebben de andere automobielproducenten een groot probleem en ik denk dat de EU commissie dan in actie komt.

Het is een enerverende tijd.

Ik kijk morgen even op een andere pc die link na, Thanks
leonardus65
0
Porsche and Volkswagen plan to invest in car connectivity technology telematicswire.net
Poker game schermen met de ene kaart en de andere kaart trekkien !?
[verwijderd]
0
quote:

leonardus65 schreef op 14 mei 2015 23:26:

Porsche and Volkswagen plan to invest in car connectivity technology telematicswire.net
Poker game schermen met de ene kaart en de andere kaart trekkien !?
Link had ik al geplaatst op wist u dat draadje....2x is geen probleem uiteraard

Misschien nemen ze wel belang in T2 voor 10% zoals bij Inrix
[verwijderd]
0
quote:

leonardus65 schreef op 14 mei 2015 23:26:

Porsche and Volkswagen plan to invest in car connectivity technology telematicswire.net
Poker game schermen met de ene kaart en de andere kaart trekkien !?
Porsche SE is looking to acquire technology that will allow cars to exchange data

=> De nieuwe TomTom cloud
[verwijderd]
1
quote:

gerard_ecb schreef op 14 mei 2015 23:26:

[...]
Dan heb ik het verkeerd gelezen wat het patent in hield. Het tweede plaatje geeft op de IPad een foutmelding maar die bekijk ik morgen wel.
Dat VW TT gaat kopen is in mijn ogen niet waarschijnlijk. De kosten voor HAD worden dan erg groot. Ik denk dan eerder dat er afspraken gemaakt Ijn voor de kosten per auto met een indexatie per jaar. Wellicht een andere regeling dan deze met een leaserijders vor de maps en de techniek wat financieel op hetzelfde neerkomt. Dat lijkt beter aan te sluiten bij jouw veronderstelling dat Audi aan tafel zit om TT onder druk te zetten om te verkopen, want als er immers verkocht is of een deal gemaakt dan hoef je niets of niemand onder druk te zetten. Verder zal iedere aanbieder van HAD met een eigen concept komen of wellicht wordt het patent van TT wel de standaard en krijgen andere bedrijven een licentierecht tegen betaling.
Het gaat er bij mij niet in dat TT op dit moment te koop is. Ze zijn zo dicht bij de eindstreep. Verder als Here verkocht wordt en TT an VW dan hebben de andere automobielproducenten een groot probleem en ik denk dat de EU commissie dan in actie komt.

Het is een enerverende tijd.

Ik kijk morgen even op een andere pc die link na, Thanks
Er werd al heel lang gesuggereerd dat TomTom misschien met een soort streetview zou komen.

Zie dit bericht uit 2011
www.engadget.com/2011/05/29/tomtom-wo...
www.nu.nl/internet/2527618/street-vie...

Nu blijkt dat deze beelden bedoeld waren voor iets anders - voor (semi) zelfrijden - en zijn omgezet in kaarten die voor de auto precies in beeld brengen wat er staat (bomen, palen, etc.) maar zeer gecomprimeerd. De beelden nemen maar 25 KB ruimte per kilometer in. En dat is hetgeen ze gepatenteerd hebben.

Ze noemen het "Road DNA", omdat het nog steeds alles laat zien wat je over de weg moet weten (dus precies hoe de weg in elkaar zit, het DNA) zonder dat dit ook een mooi plaatje moet opleveren. Dit is bedoeld voor de auto om te interpreteren. Voor ons ziet zo'n beeld er zo uit. www.gpsbusinessnews.com/photo/art/gra...

Streetview van Google of beelden van Nokia kun je niet offline op een harde schijf in de auto zetten, want dat gaat veel te veel ruimte in beslag nemen. Streetview van Google zal altijd een online dienst zijn. 40 miljoen kilometer aan wereldwijde wegen x 25KB per km is al 1 terrabyte aan beeldmateriaal. Dat is al heel veel. Voor streetview van Google praat je over een veelvoud daarvan, want is niet gecomprimeerd.
[verwijderd]
1
Gerard, je wordt op je wenken bediend met de vraag hoe snel dit in kaart brengen van die hoge detail kaarten verloopt en met welke investeringen. Kost ergens tussen de 50 en 100 miljoen euro en is in 2016 afgerond. Die kosten zitten al in de huidige operationele kosten, by the way, want ze zijn hier al langer mee bezig, zie vorige post, al in 2011 was TomTom bezig met ADAS maps en sinds vorig jaar ook Lidar. Ik verwacht dus geen kostentoename ten opzichte van vorige jaren. Wel een waarde-toename van de maps.

www.portel.de/artikel/tomtom-nokia-ha...

-----

Navi diensten investeren miljoenen in nieuwe routekaarten voor robotic auto

TomTom CEO Harold Goddijn (Foto: TomTom / Portal-21.de)

Düsseldorf, 2015/05/08 -

Het door veel autofabrikanten en internet gigant Google beoogde autonome rijden heeft een nieuwe generatie van zeer nauwkeurige kaarten nodig. Door de fabrikant van de digitale kaart worden momenteel miljoenen geïnvesteerd in grote delen van de Europese en Amerikaanse stratennetwerk, namelijk op de centimeter nauwkeurig.

De navigatie-specialist TomTom heeft het over een investering van "een hoge dubbele cijferig miljoen euro", zo vertelde CEO Herold Goddijn in gesprek met WirtschaftsWoche. "Tot het einde van 2016, hebben we in Noord-Amerika en Europa, de vier hoofdcategorieën van de weg volledig nieuw in kaart gebracht - het zijn tot zes miljoen kilometer."

Achtergrond van de nieuwe golf van digitalisering is volgens Goddijn dat "de momenteel beschikbare digitale wegenkaarten verre van accuraat genoeg is, wanneer die robot auto's zich precies wil oriënteren." Dat moet veranderen met de toekomst HAD kaarten (Highly Automated Driving). Voor de kaart fabrikant betekent dit het vastleggen van elk detail - zoals de helling van de weg of geometrie, spoorbreedte of hoogte van de stoepranden - met behulp van laser scanners, radar meters en stereo camera's.

Zelfs rivaal Nokia, die op dit moment op zoek naar een koper voor zijn kaart dienst HERE, investeert momenteel miljoenen dollars hoger om de hoofdwegen opnieuw vast te leggen. Ongeveer 200 HERE voertuigen rijden momenteel de wereld rond om wekelijks 50.000 km te digitaliseren. Twee miljoen kilometer had NOKIA eind 2014 gedigitaliseerd.

Elk van de kartografen slaat per dag tot 140 GB wegengegevens op - wat ongeveer overeenkomt met de hoeveelheid gegevens van 20 Hollywoodfilms DVD.
Tom3
1
quote:

*Justin* schreef op 15 mei 2015 00:04:

[...]

Er werd al heel lang gesuggereerd dat TomTom misschien met een soort streetview zou komen.

Zie dit bericht uit 2011
www.engadget.com/2011/05/29/tomtom-wo...
www.nu.nl/internet/2527618/street-vie...

Nu blijkt dat deze beelden bedoeld waren voor iets anders - voor (semi) zelfrijden - en zijn omgezet in kaarten die voor de auto precies in beeld brengen wat er staat (bomen, palen, etc.) maar zeer gecomprimeerd. De beelden nemen maar 25 KB ruimte per kilometer in. En dat is hetgeen ze gepatenteerd hebben.

Ze noemen het "Road DNA", omdat het nog steeds alles laat zien wat je over de weg moet weten (dus precies hoe de weg in elkaar zit, het DNA) zonder dat dit ook een mooi plaatje moet opleveren. Dit is bedoeld voor de auto om te interpreteren. Voor ons ziet zo'n beeld er zo uit. www.gpsbusinessnews.com/photo/art/gra...

Streetview van Google of beelden van Nokia kun je niet offline op een harde schijf in de auto zetten, want dat gaat veel te veel ruimte in beslag nemen. Streetview van Google zal altijd een online dienst zijn. 40 miljoen kilometer aan wereldwijde wegen x 25KB per km is al 1 terrabyte aan beeldmateriaal. Dat is al heel veel. Voor streetview van Google praat je over een veelvoud daarvan, want is niet gecomprimeerd.
Was even een dagje weg. Het GPS bericht aangaande road DNA en genoemde "streetview" links maken duidelijk dat Tom2 al veel verder is met HAD dan we dachten. Nu dit gepatenteerd is en het veel efficienter is dan wat Here zou kunnen (wat we trouwens niet zeker weten) dan is Tom2 veel attractiever voor VW dan Here. Het bod op Here is dan zoals hier opgemerkt alleen bedoeld om Tom2 prijstechnisch onder druk te zetten. De hele autoindustrie draait nl. om kostenminimalisatie en betrouwbaarheid. Vreemd dat we nooit een idee hebben gekregen van de oplossing die Here voor stelt. Geloof dat ze 2 jaar gelden een stukje met een Mercedes HAD voertuig hebben rond gereden waarna het stil werd. Google is voorshands een extreem dure oplossing af te lezen aan de zeer prijzige uitmonstering met cameras enz. van haar prototypes. Door de aankoop van Here zou dit mogelijk kunnen veranderen. Ziet er dus naar uit dat Here tegen een zo hoog mogelijke prijs gesleten moet worden bij Microsoft of Facebook. Uber zou via haar connecties met Google (wat vandaag weer bleek uit de parachutering van een PR hotshot) de enige partij zijn waar Here niet terecht mag komen volgens de autoindustrie. Het betwijfel of Google rechtstreeks gaat bieden om geen problemen te krijgen met de kartel autoriteiten. Wordt nog spannend dus.
boem!
2
Alle inhoudelijke posters(met name @Justin, @Gereard ecb en @Wiesje)heel erg bedankt voor het delen van jullie visies en inzichten.

Het wordt nu wel erg spannend en het door @justin aangehaalde artikel over Road DNA brengen de toekomstmogelijkheden voor Tom2 op een duidelijk hoger plan.
De door Porsche aangegeven intentie om zijn dividend uit VW te willen gebruiken voor investeringen in HAD geven voeding aan nog meer speculatie.

Twee opmerkingen mijnerzijds:
1. Patenten zijn bedoeld om te beschermen. Uit de strijd tussen Google, Samsung en Apple weten we dat velen het niet zo erg nauw nemen met het respecteren van dit intellectuele eigendom.
2. De factor tijd en geld op het vlak van HAD. Tom2 heeft zich vanaf 2011 toegelegd om haar Maps gereed te krijgen voor HAD. Vanuit het gegeven dat de huidige updates niet up to date zijn en het proces daaromheen veel ergernis en tijd kost hebben zij zich gericht op het gebruiksgemak( idem bij hartslagmeter bij sportwatch en edit-functie bij bandit). Met de gemaakte kosten (R&D en Capex) sinds 2011 zijn ze op dit nivo van Road DNA gekomen. Vervolginvesteringen (Bosch en VW) zijn voorzien in R&D en Capex voor de volgende jaren.
Tom2 richt zich op maps, traffic en software VOOR Automotive; Tom2 heeft geen enkele behoefte zich te mengen IN Automotive met zijn Tier1 -spelers.

De grote zakken van de grote jongens zijn bestemd voor de grote projecten zoals productie van vervoermiddelen die zich "nagenoeg" zelfstandig kunnen verplaatsen.
Tom2 concurreert met Google, Here en OSM slechts op de onderdelen Maps en Traffic en Software.
De voorsprong die Tom2 genomen lijkt te hebben met hun kostenefficiente platform maakt ze klaar voor toepassing vanaf 2017(zes jaar na opstarten van dit project in 2011).

Ik ben niet zo bang dat grote zakken hier veel aan kunnen veranderen ook zij zullen tijd nodig hebben om dit te ontwikkelen en zullen daarbij gehinderd worden door de patenten.
Stel, dat zij in staat zijn dat in 4 jaar te verwezenlijken dan nog worden er tot aan 2019 veel nieuwe contracten gescoord door Tom2 in Automotive. En met deze contracten wordt de kwaliteit verbetert en neemt de efficientie van het platform toe.

Tom2 heeft niet als doel zich te ontwikkelen tot een concurrent van OEM's dan wel hun Tier1' met een omzet van 10-tallen dan wel 100-tallen miljoenen omzet.

Bij een omzet van 4 miljard in 2019 tegen een marge van 75% en een daarbij behorende WPA van 7 euro is het dan nog vroeg genoeg om deze schaarse asset te koop te zetten.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

*Justin* schreef op 15 mei 2015 00:04:

...
Nu blijkt dat deze beelden bedoeld waren voor iets anders - voor (semi) zelfrijden - en zijn omgezet in kaarten die voor de auto precies in beeld brengen wat er staat (bomen, palen, etc.) maar zeer gecomprimeerd. De beelden nemen maar 25 KB ruimte per kilometer in. En dat is hetgeen ze gepatenteerd hebben.

Ze noemen het "Road DNA", omdat het nog steeds alles laat zien wat je over de weg moet weten (dus precies hoe de weg in elkaar zit, het DNA) zonder dat dit ook een mooi plaatje moet opleveren. Dit is bedoeld voor de auto om te interpreteren. Voor ons ziet zo'n beeld er zo uit. www.gpsbusinessnews.com/photo/art/gra...

Streetview van Google of beelden van Nokia kun je niet offline op een harde schijf in de auto zetten, want dat gaat veel te veel ruimte in beslag nemen. Streetview van Google zal altijd een online dienst zijn. 40 miljoen kilometer aan wereldwijde wegen x 25KB per km is al 1 terrabyte aan beeldmateriaal. Dat is al heel veel. Voor streetview van Google praat je over een veelvoud daarvan, want is niet gecomprimeerd.
Ben na Hemelvaart (nee, niet de mijne) aan het bijlezen. Mooi die link die je vanmorgen plaatste over "Road DNA", AB. Geeft aan hoever ze al zijn met die techniek. Incl. nog onbekende details, al postte ik in andere draden al twee keer een meer algemene en kwalitatieve beschrijving:

Meer algemeen: het gaat bij HAD maps niet om compleet nieuwe kaarten (ik meen hierover wel eens misverstanden op dit forum te bespeuren). Het gaat om extra attributen bij de al bestaande digitale kaarten. De GPS nauwkeurigheid van die basiskaarten is voldoende.
De grotere precisie die voor HAD nodig is betreft de relatieve positie van fysieke objecten ten opzichte van andere, naburige dingen die al in de HAD maps staan (harde rijbaanafscheidingen, vluchtheuvels, niet omgevallen bomen, bebouwing enz.).
Met 'nodig voor HAD' bedoel ik overigens: nodig bij 'HAD probes' (met sensoren, camera e.d. ten behoeve van HAD-mapmaking), én nodig bij het gebruik van HAD, dus bij de 'geassisteerd rijdende' klant of latere selfdriving car.


Die '25 Kb per km of road' geheugenruimte is wel nieuw. Mooi laag, maar dat hoeft ons bij TT niet te verbazen. Ze weten wat comprimeren is, hun connected traffic services (gaat wel om andere data) doen ze met hun PND's met eigen simcard ook al met zeer weinig roamingkosten.
Ander mooi punt is dat de ontwikkelkosten voor een groot deel al genomen zijn (zitten in die 1,5 miljard die ze volgens mijn berekening de laatste 6 à 7 jaar aan R&D hebben uitgegeven).

Klein vraagje tot slot: Gerard en jij hebben het over plaatjes in die gpsbusinessnews link. Ik zie er maar één?

Beperktedijkbewaking
1
quote:

martinmartin schreef op 15 mei 2015 01:51:

...
Twee opmerkingen mijnerzijds:
1. Patenten zijn bedoeld om te beschermen. Uit de strijd tussen Google, Samsung en Apple weten we dat velen het niet zo erg nauw nemen met het respecteren van dit intellectuele eigendom.

2. De factor tijd en geld op het vlak van HAD. Tom2 heeft zich vanaf 2011 toegelegd om haar Maps gereed te krijgen voor HAD. Vanuit het gegeven dat de huidige updates niet up to date zijn en het proces daaromheen veel ergernis en tijd kost hebben zij zich gericht op het gebruiksgemak( idem bij hartslagmeter bij sportwatch en edit-functie bij bandit). Met de gemaakte kosten (R&D en Capex) sinds 2011 zijn ze op dit nivo van Road DNA gekomen. Vervolginvesteringen (Bosch en VW) zijn voorzien in R&D en Capex voor de volgende jaren.
Tom2 richt zich op maps, traffic en software VOOR Automotive; Tom2 heeft geen enkele behoefte zich te mengen IN Automotive met zijn Tier1 -spelers.

De grote zakken van de grote jongens zijn bestemd voor de grote projecten zoals productie van vervoermiddelen die zich "nagenoeg" zelfstandig kunnen verplaatsen.
Tom2 concurreert met Google, Here en OSM slechts op de onderdelen Maps en Traffic en Software.
De voorsprong die Tom2 genomen lijkt te hebben met hun kostenefficiente platform maakt ze klaar voor toepassing vanaf 2017(zes jaar na opstarten van dit project in 2011).

Ik ben niet zo bang dat grote zakken hier veel aan kunnen veranderen ook zij zullen tijd nodig hebben om dit te ontwikkelen en zullen daarbij gehinderd worden door de patenten.
Stel, dat zij in staat zijn dat in 4 jaar te verwezenlijken dan nog worden er tot aan 2019 veel nieuwe contracten gescoord door Tom2 in Automotive. En met deze contracten wordt de kwaliteit verbetert en neemt de efficientie van het platform toe.
...
Je hebt wel gelijk met die patenten. Het zo nodig beschermen kost tijd en veel geld aan advocaten. Vaak eindigt het in een compromis. Bovendien kan een concurrent met een iets andere techniek en eigen patenten wellicht hetzelfde bereiken.
Echter, de factor tijd is belangrijk, zoals je zelf aangeeft in de rest van je post m.b.t. de jaren 2017-2019. Ook denk ik dat TT verder is dan Nokia met het automatiseren van hun mapmaking processen. Zowel voor de bestaande digitale kaarten met GPS nauwkeurigheid (die de basis vormen voor de HAD-grade laag daarbovenop), als voor het toevoegen van die HAD details zelf.

Nokia leunt sterk op hun camerawagens. In zijn speech voor hun GM in 2014 hoorde ik hun ceo Suri zeggen: “over 200 offices around the world”. Nu heeft TT die ook wel, maar minder. Illustratief is de volgende recente TT-vacatureomschrijving:

To be based in Greater Metropolitan, Brisbane, Sydney & Melbourne Areas with willingness to travel extensively to remote states.
As Geographic Field Analyst (GFA) you ensure the digital map database is updated with current and accurate road network information, utilizing field survey methodology. You will be required to travel specific geography and make a visual comparison to on-the-ground truths and attributes within our database. You will be required to operate alone, in remote settings.

Update street attributes and non-street features in accordance with approved modeling specifications and project/editing guidelines by way of field survey. Use of proprietary and industry software to complete edits accurately in real time.
May include research on the internet and other private/public sources or contact/visit local authorities to gather geographic information in line with company strategy and needs. Maintain serviceability of company-provided vehicles as well as legal requirements like licensing etc.


Dus slechts drie 'basisstations' in heel Australië, in totaal zoeken ze daar ca. 5 mensen voor het grondwerk. Ook mooi om te zien hoeveel energie ze stoppen in het op peil brengen van de van WhereIs overgenomen basismaps. Daarna kan het onderhoud (nu al met hun bestaande probes) en later het toevoegen van preciese HAD-details met gewone maar 'besensorde' auto's (geen eigen camerawagens) automatisch gebeuren.

Met je punt 2, met name het onderstreepte, geheel eens.
[verwijderd]
0
harryhol
3
Ik zet in op een ASML-scenario: HG cs hebben denk ik wel aangegeven dat zij tot in lengte van jaren TT willen uitbouwen en willen participeren in de groei. Bovendien heeft het voor één enkele partij waarschijnlijk weinig zin om hen tegen de hoofdprijs uit te roken, omdat a: daarmee de drijvende kracht achter het bedrijf wordt weggehaald, en b: TT toch contractueel vast zit aan concurrenten. Om zeker te stellen dat men ook in de toekomst voorzien kan blijven van data, en om invloed te houden op- en sturing te geven aan de ontwikkeling van TT software, ligt dan een verdere commitment dan de huidige samenwerkingsverbanden voor de hand voor verschillende partners van TT. Ik ga er dus van uit dat bedrijven als Apple, VW en wat dies meer zij, een belang zullen gaan nemen in TT door middel van nieuw uit te geven aandelen, net zoals Intel, TSMC en Samsung in ASML; ook hier zijn maar enkele belangrijke wereldspelers, en ook hier beseft men dat ASML niet alleen kan drijven op een enkele klant. Wie er nader in duikt ziet vele parallellen.

Uiteraard wordt naar Here gekeken voor de waardering. Bij een overnamerpijs van zeg 3 mrd Euro, zullen er dus 100 mio stukken uitgegeven worden tegen een prijs van 13 euro (vooropgesteld dat de businesses even veel waard zouden zijn). Die 1,3 mrd die in kas komt wordt uitgegeven aan R&D uiteraard. Plek voor een door dit consortium vooruitgeschoven CFO die dit geld gaat beheren is er al.

Het laat zich, kijkende naar ASML, aanzien dat TT eind dit jaar dan rond de 15 noteert.
Romax
0
Taxi-appbedrijf Uber Technologies heeft de hoogste PR-functionaris van Google, Rachel Whetstone, binnengehaald om de publieke en politieke meningsvorming te beïnvloeden. Whetstone heeft meer dan tien jaar ervaring opgedaan bij het Amerikaanse internetconcern, dat wegens een vermeende grote machtspositie sinds dit voorjaar onder vuur ligt bij de Europese Commissie.

Uber kan de kennis en ervaring van Whetstone goed gebruiken. Het snel groeiende technologiebedrijf maakt de ene na de andere investeringsronde door, die mogelijk culmineert in een beursgang met een grote hoeveelheid nullen. Nu al wordt Uber een waarde toegedicht van meer dan $40 mrd. Volgens bronnen zal het bedrijf bij een nieuwe, ophanden zijnde financieringsronde de grens van $50 mrd marktwaarde bereiken.

Tegelijkertijd vecht het bedrijf in diverse landen een strijd om toegang tot de markt. Vooral de dienst Uberpop is omstreden en in Nederland regelrecht in strijd met de Taxiwet. Bij Uberpop nemen particulieren met gebruik van een app van het Amerikaanse technologiebedrijf tegen betaling klanten mee in hun auto.

Concurrentiestrijd met Google

De transfer van Whetstone markeert ook een dreigende concurrentiestrijd tussen Google en Uber. Google heeft al een sterke positie op het gebied van navigatie, via Google Maps, maar het richt zich ook op andere onderdelen van de mobiliteitsmarkt. Zo investeert het concern in zelfrijdende auto's.
Uber zou op zijn beurt plannen hebben om navigatiedochter Here van het Finse Nokia over te nemen. Daarmee komt het bedrijf overigens niet alleen in het vaarwater van Google Maps. Nokia-dochter Here is een van de grootste concurrenten van het Nederlandse TomTom, bekend van de gelijknamige navigatie-apparatuur.

Campagneleider voor Obama

Bij Uber krijgt Whetstone de positie van David Plouffe, een voormalige campagneleider van de Amerikaanse president Obama. Plough werkt nog geen jaar bij Uber en schuift door naar het bestuur van het technologiebedrijf uit San Francisco.
[verwijderd]
1
quote:

amarillus1969 schreef op 15 mei 2015 04:16:

nieuwsgierig waar ze vandaag tomtom neer willen zetten om 16.00. 3e vridag.
Weekdraadje aub! TomTom expireert overigens om 17.25 uur.
sowieso
0
www.gpsbusinessnews.com/TomTom-Road-D...

quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 15 mei 2015 02:02:

...
Klein vraagje tot slot: Gerard en jij hebben het over plaatjes in die gpsbusinessnews link. Ik zie er maar één?
Als ik mag, de 3 plaatjes:
www.gpsbusinessnews.com/photo/gal/pic...
www.gpsbusinessnews.com/photo/gal/pic...
www.gpsbusinessnews.com/photo/gal/pic...
Chiddix
0
quote:

martinmartin schreef op 15 mei 2015 01:51:

Tom2 concurreert met Google, Here en OSM slechts op de onderdelen Maps en Traffic en Software.
De voorsprong die Tom2 genomen lijkt te hebben met hun kostenefficiente platform maakt ze klaar voor toepassing vanaf 2017(zes jaar na opstarten van dit project in 2011).

Dankzij TT kunnen zelfrijdende car s eerder in productie genomen worden? De grote jongens zitten dan op het verkeerde paard te wedden? De kaartendivisie van Nokia en alles wat eromheen zit, loopt dan achter.
Blijft wel handig voor autobouwers incl Uber etc , om een eigen navigatietool in bezit te hebben. Noodzakelijk is wat anders.
De kans blijft aanwezig , dat Nokia afziet van verkoop kaartendivisie en een standaard systeem ontwikkelt(self driving car) voor al hun klanten, die men in de portefeuille heeft.
De uitkomst van de verkoop van Nokia maps blijft belangrijk voor TT vanwege het omvangrijke aandeel in de autoindustrie, dat Nokia heeft.
4.995 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 ... 246 247 248 249 250 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront