TomTom « Terug naar discussie overzicht

Week 1-7 juni: 50 jaar beleggen, met TomTom.

1.333 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... 63 64 65 66 67 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

*Justin* schreef op 3 juni 2015 22:19:

[...]

Je hebt voor een deel gelijk, als er geen verkoop komt van Nokia HERE, dan komt de waardering weer terug op een wat koelere berekening van de winst per aandeel of de vrije cashflow of welke methoden men ook gebruikt. In dat geval zal de koers van het aandeel TomTom waarschijnlijk wel dalen.

Maar nu serieus. Hoe groot denk je zelf dat de kans is dat er na DRIE biedingsrondes doodleuk door Nokia gezegd wordt dat de verkoop toch niet doorgaat??? Ik denk heel erg klein.

En mocht dat gebeuren, dan is er echter wel sowieso iets veranderd. Er is al iets gebeurd dat onomkeerbaar is, het is nu namelijk bekend dat:

a) Nokia niet echt zit te wachten op het bezit van haar HERE divisie, omdat ze zich wil focussen op networks.
b) Dat als gevolg daarvan de investeringen in Nokia HERE beperkt zijn
c) Dat als gevolg daarvan TomTom haar voorsprong kan nemen
d) Dat de autofabrikanten TomTom als een meer betrouwbare partner gaan zien, omdat je nooit weet of HERE later alsnog verkocht wordt en omdat je niet zeker weet of ze wel echt voldoende investeren in belangrijke toekomstzaken
e) Dat je nu al ziet dat een analist zegt dat TomTom de leiding begint over te nemen van Nokia HERE. Dat was een jaar of twee geleden ondenkbaar. Een paar mensen hier zei het (en kwam in aanvaring met Bart1805 daarover) maar verder niemand. Dat is toch een dikke pluim voor dit forum! Op een uitzondering na komen zowat alle er nu een beetje achteraan.

Er zal dus sowieso een positief effect overblijven.

By the way: er zitten in jouw tekst ook aannames:

- Je tovert zelf ook ergens een 36 cent toekomstige WPA vandaan. Ik denk zelf dat deze veel hoger zal worden, alleen al vanwege het orderboek in automotive.

- OEM's betalen niet een all-in fee aan TomTom. Alle componenten, maps, traffic, cloud, navigatie software hebben een losse prijs. Waarvoor per auto wordt betaald. Dat is een gegeven. Uiteraard kan een grote autofabrikant onderhandelen over prijs. Maar de wijze waarop tarieven zijn opgebouwd zijn wel zo. Dit is door de CFO van TomTom bevestigd.

- De markt bepaalt inderdaad, maar dat is meer een tegeltje dan dat het echt iets zegt. Regen is nat. Zoiets.
Dank voor je reactie.

1. Met all-in fee, bedoelde ik inderdaad een totaal pakketprijs (voor alle door jou genoemde componenten) Ik noem maar wat 2 euro per auto of zoiets.

2. Op jaarbasis X aantal = circa 1 miljard omzet voor 2015?

3. Minus de 4000 man die een riante salaris (mogen?) verdienen en R&D kosten etc. etc., bleef er in 2014 toch een kleine 20 centen WPA over?

4. Stel dat er 20% omzet groei komt in 2016, dan gaan de variabele kosten etc. navenant toch ook mee omhoog?

5. Zodoende zeer conservatief prognotiseer ik dus van 20 cent naar 36 eurocent WPA.

6. Tuurlijk zal Here wellicht minder R&D van Nokia ontvangen, maar dan kunnen de OEMS nog altijd any time als het ze niet bevalt, hun contract met Here opzeggen en vervolgens op Tomtom overstappen. Er is vooralsnog geen haast?

Uiteraard is het dan voorspelbaar, dat Tomtom toonaangevender zal worden, wat in nieuwe contracten zou kunnen leiden (maar de concurrentie, slaapt toch ook niet?)

7. En over dat tegeltje gezegde: De Markt heeft ALTIJD keihard gelijk = een FEIT! Kijk maar naar andere fondsen o.a. SBM, daar gillen die anaalisten (o.a. Josje Versteeg!) 50% stijging, maar de Markt heeft gelijk!

Ciao!
[verwijderd]
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 juni 2015 21:58:

[...]
Ik heb in de 'wandelgangen' vernomen dat TT intelligente spijkerbroeken gaat verkopen met ingebouwde dashcam en GPS.......!!!!

haha +1
Ideaal voor je toch?
Die dashcam en GPS kan je mooi gebruiken om sneller je plasser te vinden!
[verwijderd]
1
quote:

Johan@61 schreef op 3 juni 2015 23:06:

[...]

Dank voor je reactie.

1. Met all-in fee, bedoelde ik inderdaad een totaal pakketprijs (voor alle door jou genoemde componenten) Ik noem maar wat 2 euro per auto of zoiets.

Voor een autofabrikant kost een digitale kaart rond de 50 euro per auto. Laat traffic eens 20 euro kosten. Dan heb je nog navigatiesoftware en de nieuwe cloud die autofabrikanten kunnen gebruiken. Dus het totale bedrag voor alle componenten kan aardig oplopen. 2 euro per auto is dus insane!

2. Op jaarbasis X aantal = circa 1 miljard omzet voor 2015?

Is nu nog 100 mln. Cash-wise gaat dit naar de 220 miljoen, gebaseerd op 220 mln aan orders in orderboek 2014. Kan nog sterk stijgen de komende jaren. Zeker als Nokia HERE marktaandeel gaat verliezen

3. Minus de 4000 man die een riante salaris (mogen?) verdienen en R&D kosten etc. etc., bleef er in 2014 toch een kleine 20 centen WPA over?

26 cent, waarbij veel invloed van non-cash afschrijvingen en deferred revenue

4. Stel dat er 20% omzet groei komt in 2016, dan gaan de variabele kosten etc. navenant toch ook mee omhoog?

Niet navenant, dat is het nu juist. Alles onder de motorkap, zoals onderhoud van kaarten, ontwikkelen van software, continu verversen van verkeersinformatie zijn allemaal vaste kosten. Of je nu 1 of 1 miljard gebruikers hebt. Extra omzet stroomt dus snel door naar bottom line en het hele businessmodel is opgezet om zo schaalbaar mogelijk te zijn. Dit geldt in automotive en telematics voor platforms en API's.

5. Zodoende zeer conservatief prognotiseer ik dus van 20 cent naar 36 eurocent WPA.

Prima. Ik denk veel hoger. Zowel aan de kostenkant en inkomstenkant wordt t beter, mt hefboom tot gevolg.

6. Tuurlijk zal Here wellicht minder R&D van Nokia ontvangen, maar dan kunnen de OEMS nog altijd any time als het ze niet bevalt, hun contract met Here opzeggen en vervolgens op Tomtom overstappen. Er is vooralsnog geen haast? Uiteraard is het dan voorspelbaar, dat Tomtom toonaangevender zal worden, wat in nieuwe contracten zou kunnen leiden (maar de concurrentie, slaapt toch ook niet?)

Tuurlijk zal een autofabrikant gewoon zijn contracten uitzitten. Maar nieuwe business en business rond HAD en ADAS, naar wie gaat dat?

7. En over dat tegeltje gezegde: De Markt heeft ALTIJD keihard gelijk = een FEIT! Kijk maar naar andere fondsen o.a. SBM, daar gillen die anaalisten (o.a. Josje Versteeg!) 50% stijging, maar de Markt heeft gelijk!

Ik weet gewoon niet wat "de markt heeft altijd gelijk" betekent. De markt toont gewoon een moment opname. De volgende dag is de koers alweer anders en had de markt de dag daarvoor dus niet meer gelijk. "De markt heeft gelijk" is dus voor mij hetzelfde als: Water is nat. Vuur is heet. Sneeuw is wit. Wat op het bord staat is de score. Dat snap ik ook wel. En de markt kan ook lang irrationeel zijn. Laat dat nu juist eens aan het veranderen zijn.

Ciao!
mjmj
1
[verwijderd]
0
quote:

mjmj schreef op 4 juni 2015 00:16:

Ik vraag af of het bekende adagium "the winner takes all" voor TT gaat gelden..
Tuurlijk niet, voor niemand. Maar wel meer marktaandeel in een markt die zelf ook groeit. En in bepaalde gebieden, zoals HAD, een leidende positie.
shaai
0
quote:

groeibriljant schreef op 3 juni 2015 19:38:

[...]

Vrijdag 12 juni is geen maanden en op booming maandag 15 juni krijgen we de koper en de prijs te horen. Was minimaal 4 miljard dollar door de Chinezen en is nu 6 miljard dollar. Ik denk dan aan Uber.

Eens met de anderen. Bedankt voor je goede bijdragen, en in de rest van de bijdrage ben je ook netjes met hoogstwaarschijnlijk, en wat jij verwacht.

Maar vooral de eerste zinnen die ik hier laat staan. Graag wat mij betreft: meningen niet als feiten opschrijven, en bij voorkeur feiten met bron en/of link. Dus vooral "15 juni krijgen we" en "is nu 6 mrd" dat valt me wat tegen in deze post.
Beperktedijkbewaking
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 3 juni 2015 21:58:

[...]
Ik heb in de 'wandelgangen' vernomen dat TT intelligente spijkerbroeken gaat verkopen met ingebouwde dashcam en GPS.......!!!!
Leuk.

Je bent i.h.a. een zeer kritische belegger. Die terecht kritisch was naar vele aandelen, ik noem GTAT en Xcite (zie Fugro-forum).

Een kritische blik is altijd welkom, Bart1805 had dat hier ook. Maar hij had verstand van TomTom, jij niet. Net zo min als je verstand bleek te hebben van de bitcoin.

Dus ga je eerst eens verdiepen in de echte cijfers en technology van TT. En kom dan pas terug.
harryhol
3
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 4 juni 2015 05:55:

[...]
Leuk.

Je bent i.h.a. een zeer kritische belegger. Die terecht kritisch was naar vele aandelen, ik noem GTAT en Xcite (zie Fugro-forum).

Een kritische blik is altijd welkom, Bart1805 had dat hier ook. Maar hij had verstand van TomTom, jij niet. Net zo min als je verstand bleek te hebben van de bitcoin.

Dus ga je eerst eens verdiepen in de echte cijfers en technology van TT. En kom dan pas terug.

Het is zonder meer aanbevelenswaardig dat DZR het sektarisch karakter van dit forum eens aan de kaak stelt. Grondige analyses worden afgewisseld met nogal wat idioot geneuzel over "de shorters", luchtfietserij met koersdoelen van 400 euro bij geval van blue sky scenario's tot de derde macht, en andere flauwekul die doet blijken van een volledig gebrek aan kennis van financiële markten en oogkleppen. Iedere kritiek hierop wordt weggehoond zoals kleuters in een zandbak, en Goddijn en sommige posters worden op een sokkel gezet als zijnde de nieuwe messias en zijn discipelen. Dat noem je dus een sekte. Een beetje zelfrelativering zou prettig zijn, ook om de huilie huilie te voorkomen als er over twee weken per ongeluk (natuurlijk geheeeel onterecht) 6,50 staat in Tomtom...
[verwijderd]
2
quote:

harryhol schreef op 4 juni 2015 07:21:

[...]

Het is zonder meer aanbevelenswaardig dat DZR het sektarisch karakter van dit forum eens aan de kaak stelt. Grondige analyses worden afgewisseld met nogal wat idioot geneuzel over "de shorters", luchtfietserij met koersdoelen van 400 euro bij geval van blue sky scenario's tot de derde macht, en andere flauwekul die doet blijken van een volledig gebrek aan kennis van financiële markten en oogkleppen. Iedere kritiek hierop wordt weggehoond zoals kleuters in een zandbak, en Goddijn en sommige posters worden op een sokkel gezet als zijnde de nieuwe messias en zijn discipelen. Dat noem je dus een sekte. Een beetje zelfrelativering zou prettig zijn, ook om de huilie huilie te voorkomen als er over twee weken per ongeluk (natuurlijk geheeeel onterecht) 6,50 staat in Tomtom...
Oh, ben jij lid van een sekte....de Zwarte Ridder Sekte....Succes er mee......huilie huilie....pffff....verdiep jezelf in TomTom.....
apieslapie
0
quote:

Rolootje schreef op 3 juni 2015 23:10:

simplywall.st/LSE:0MKS/tomtom-nv

Future performance van 2351% in 3 jaar....
Lijkt me leuk haha
Mooie site, thks
[verwijderd]
1
Veel onzinnige reacties zonder onderbouwingen heeft mijn inziens niet zoveel met kritisch te maken. Als je ziet in welke penny stocks DZR zelf belegd. Zal ze niet noemen om er geen reclame voor te maken. Maar gaat wel om beleggen in een lege huls, verlieslatende penny stock en een investeringsvehicle met een dubieus management (hoezo onderwaardering?). Niet zo kritisch lijkt me dan, maar meer bashen van fondsen waar je zelf geen aandelen van hebt.
[verwijderd]
0
goedemorgen....... gisteren 3 berichten van tomtom. koers viel toch wat tegen gezien verwachtingen van ons. Vandaag ben ik hoopvoller gestemd dan gister. De biedbook ziet er nu beter uit dan gisteren dezelfde tijd.
Er kan nog van alles gebeuren...ik weet het maar gevoel zegt me dat vandaag een zonnige daag wordt ( voor de koers dan...)
DeZwarteRidder
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 4 juni 2015 05:55:

[...] Leuk.
Je bent i.h.a. een zeer kritische belegger. Die terecht kritisch was naar vele aandelen, ik noem GTAT en Xcite (zie Fugro-forum).
Een kritische blik is altijd welkom, Bart1805 had dat hier ook. Maar hij had verstand van TomTom, jij niet. Net zo min als je verstand bleek te hebben van de bitcoin.
Dus ga je eerst eens verdiepen in de echte cijfers en technology van TT. En kom dan pas terug.
Heb ik geen verstand van Bitcoin......???

Ik maak ze zelf en dat is zeer winstgevend; ca 80% winst binnen 1 jaar en ca 100% binnen 2 jaar.

ga hier maar eens kijken:

www.bitcoincloudservices.com/?ref=4398

www.iex.nl/Forum/Topic/1308123/25/Nie...

[verwijderd]
4
quote:

Foppie schreef op 4 juni 2015 07:38:

Niet zo kritisch lijkt me dan, maar meer bashen van fondsen waar je zelf geen aandelen van hebt.
En mensen die veel tijd lijken te steken in dat bashen zonder dat uit iets blijkt dat ze kennelijk veel geld verdienen aan hun knappe "dalers-inzicht" zijn voor mij altijd wat verdacht.

Oproepen tot genuanceerdheid als tegenwicht tegen mogelijk wel erg overtrokken Halleluja-verhalen, zeker wanneer dat goed wordt onderbouwd, zijn alleen maar goed. Uitstekend zelfs in het kader van these - antithese - synthese. Het dwingt een ieder om zijn argumenten nog scherper te formuleren. Ik heb de indruk dat dat op dit forum in voldoende mate gebeurt, met een mix van (a) feitenmateriaal (waarneming) en (b) analyses (pogingen tot prognoses op basis van die waarnemingen).

Waar ga je geld aan verdienen als je dat echt goed doet? Aan (a - de feitenkenis) een beetje als je snel kunt reageren, maar met nog steeds het gevaar van "buy the rumour, sell the fact". Aan (b - de analyses), mits goed uitgevoerd, kun je veel meer verdienen. En hoe zekerder je er van bent dat je (b) goed hebt uitgevoerd, hoe "radicaler" je daarop kunt inzetten. Waarbij je nog steeds verdacht moet zijn op false moves door partijen die met de combi van slim uitgevoerde manipulaties en het adagium "de markt heeft altijd gelijk" dat in veel achterhoofden van beleggers zit, tijdelijk heel andere koersen op de borden toveren dan bij de waarde van de onderneming zouden horen. Waarde en koers zijn niet hetzelfde.

Dus als je mij bijvoorbeeld op dit moment grappen/opmerkingen over "genuanceerdheid" ziet maken is dat niet omdat ik geen waardering zou hebben voor "nuance". Maar genuanceerdheid is niet altijd de juiste reactie op iedere situatie. Meestal wel, maar niet altijd. Chamberlain heeft na de bezetting van Sudetenland niets bereikt met genuanceerdheid, het was te danken aan de radicale Churchill dat het Engelse bruggenhoofd voor onze bevrijding stand heeft gehouden.

Met betrekking tot TomTom is mijn overtuiging dat de huidige omstandigheden vragen om een radicale benadering, omdat (1) er een erg groot gat is tussen de huidige lage koers en de feitelijke waarde, volgens eigenlijk alle waardebepalingsmethoden (mits je vooruit durft te kijken en niet alleen achteruit) en (2) er geen tijd meer overblijft voor koersspelletjes nu de HERE onderhandelingen waarschijnlijk binnen 2 weken de "peer value" van TomTom ergens tussen de 20 en 40 Euro gaan zetten.

Er is een beroemd verhaal over een violenverzamelaar, Tarisio, die schatrijk is geworden door heel veel historische instrumenten van de houtworm te redden. Hij werd zo rijk omdat hij (a) de waarde van die instrumenten kende en (b) op de hoogte was van de verschillen in "koers" als hij aan de keukentafel bij de bezitters zat en als hij exact het zelfde instrument ter verkoop aanbood aan Parijse handelaren als Vuillaume.

We mogen blij zijn dat hij een goed oog had voor pareltjes, want anders hadden we nu heel veel minder prachtige instrumenten uit de gouden periode van de Italiaanse vioolbouw gehad. Het verhaal wordt mooi beschreven op:

nl.wikipedia.org/wiki/Luigi_Tarisio

Wellicht kan het je inspireren om te willen inspelen op de zeer denkbare verschillen tussen de koers van TomTom nu (aan de keukentafel met "onwetende boeren", grapje) en over 2 weken (aan tafel met de "chique heren" van de grote wereld). Je hebt de kans om met de kennis van dit forum een eenvoudige Tarisio te spelen en radicaal veel "violen" te verzamelen.
NabeursInfoCorrectKaderen
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 4 juni 2015 08:03:

[...]
www.bitcoincloudservices.com/?ref=4398
Klacht aan de moderator: DeZwarteRidder verspreidt referral links met het doel hier zelf rijker van te worden.

Zie: www.bitcoincloudservices.com/bitcoin-...

Hiermee verdient hij een BAN!
1.333 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 ... 63 64 65 66 67 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront