Jos Versteeg, Theodoor Gilissen
Dag Jos, dag Renze
Jos, ehh, BMW en Audi die zijn geïnteresseerd om TomTom over te nemen, begrijp ik van Bloomberg, Ehh ja, toen ik vanochtend de Süddeutsche Zeitung open sloeg, wat ik ehh regelmatig doe, ehh grapje, ik vond het een vrij saaie kant moest ik zeggen, maar daar werd gespeculeerd dat, was een klein artikeltje over uhh over TomTom en de Duitse autofabrikanten, BWM Daimler en Audi zitten natuurlijk allemaal in het zuiden van Duitsland, dus men is wel geïnteresseerd daarin ehh, nou die zouden dus, ehh, gesproken hebben hebben met TomTom, om eventueel TomTom over te nemen.
Het probleem een beetje van die Duitse ehh fabrikanten is, zij kopen al hun kaarten bij Here, en dat is een dochter van Nokia, huhu, die maakt kaarten. En ehh, en zij zijn een beetje bang dat, nu Here te koop is, dat een Google achtig bedrijf Here zal kopen, aha!, en wat is nou het probleem van als Google, of een Google achtig bedrijf ehh de kaarten levert, dan blijven die kaarten op de Server van Google staan, daarom willen bedrijven ook heel weinig met Google kaarten werken, omdat je dan altijd al je Data kwijt bent van jou eigen bezoekers. Nu zul je vragen, wat heeft dat te maken met een auto te maken? Nou het probleem is dat ehh, dat die auto’s die krijgen steeds meer sensoren, en dat wordt allemaal geïntegreerd, en uiteindelijk moet dat leiden tot een zelf rijdende auto. En als je dan al die data die je hebt, dus de kern van je activiteiten allemaal bij Google op de server laat, en allemaal aan Google weggeeft, dan valt een heel belangrijk deel van je business weg, dus ik kan goed begrijpen dat die Duitse automobiel fabrikanten bang zijn, voor een overname van hun belangrijkste kaarten leverancier, en daardoor eens met TomTom gaan praten. Okay, maar waarom nemen ze dan niet Here over van Nokia, want dat staat ten minste te koop. Ja precies, dat is een goeie vraag, ehh daar wordt ehh heel veel ehh, er is heel veel belangstelling voor Here, wordt ook stevig op geboden, en die prijs loopt enorm op, in dat artikel hadden ze het over 5, 6 miljard, nou dat is echt typisch een voorbeeld van overdreven speculatie, Nokia had het onlangs afgewaardeerd tot 2 miljard, nou ja, het idee is een beetje dat hadden we toen TomTom TeleAtlas overnam ook, van ja, er zijn wel heel weinig kaartenmakers en dus ja, als je erbij wilt zijn dam moet je er snel bij zijn en moet je er veel voor betalen, en anders heb je het niet, en vi je achter het net, nou ja, kijk van de week, vorige week, ging die koers van TomTom ook al naar beneden, omdat toen bleek dat ehh Apple, dat is dus de belangrijke, grote belangrijke klant van TomTom, zelf kaarten ging maken. Kortom je kunt het best zelf doen, en Apple is daarmee nu mee bezig, je kunt vrij makkelijk een kaart overtrekken van ehh een satelliet beeld, alleen de kunst zit hem natuurlijk wel in met natuurlijk extra toegevoegde data, Google Maps kon zo’n kaart maken, omdat ze Steeetview hebben, kon je precies die straatnaam bordjes allemaal lezen, nou, dat gaat Apple nu ook allemaal doen, die gaat ook met een Streetview wagentjes over de hele wereld rijden, en zelf die kaarten opzetten. Dus ja, ehh het kan hoor, ik ik sluit niet uit, dat ehh, TomTom een keer overgenomen wordt, maar Apple gaat dit zeker niet doen, okay, misschien, misschien dat die Duitse automobiel fabrikanten, maar die kunnen voor hetzelfde geld zeggen dat tegen, nou ja, of kunnen het gewoon helemaal zelf doen, ja, het verhaal gaat dat ehh het goede voorbeeld is altijd dat van kijk als een miljonair ehh heel veel van brood houdt dan hoeft hij toch niet de bakkerij te kopen, hihi, dat is een beetje het idee, en bij de way, TomTom is toch gewoon veels te duur, volgens mij is het 40x keer, ehh ja, het klopt, 40keer, 40 keer de winst van 2016, dus die overname premie zit er dubbel dwars in, en ik wil daar toch wel voor waarschuwen, er zit wel waarde in hoor, maar er is wel eens geroepen en hoor wel eens dat mensen zeggen dat ik het 2 Euro waard is, dat is het denk ik niet, het is meer waard, er zit wel waarde in TomTom, in die kaart, want ze hebben natuurlijk wel een goed ontwikkelde kaart, en is 1 van de weinige nu ook die ook de technologie heeft om die zelf rijdende auto’s ook werkelijk, ehh plaats te laten vinden, ehh een heel hoogwaardige technologische kaart, maar ja, het gaat mij wel wat ver om er zo op te speculeren dat het overgenomen wordt, en daar verschillen de meningen over. Okay, En TomTom zelf, hebben die enige oren daarna, er wordt gesproken over, maar goed als iemand je belt, dan ga je koffie drinken, nou eigenlijk niet hoor, ze laten wel een beetje doorschemeren ehh direct wel, ehh dat het wel, ze zijn niet te koop, dat zeggen ze ook wel, nee, ze zijn in principe tevreden met. Ze zijn niet te koop, ze zijn in principe tevreden met wat ze hebben, en ik denk dat ze het ook zelf kunnen reden, maar er is een tijd geweest van dat ik dacht, nou het wordt heel moeilijk voor ze, maar in die, nu met die zelf rijdende auto’s hebben ze toch wel een veel betere overlevingskans. Goed. Dank je wel.