GeoJunxion « Terug naar discussie overzicht

Wordt AND met flinke investering het alternatief versus Tomtom en Nokia ?

46 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Nel
0
*AND-CEO: onderzoek naar dataverdieping binnen automotive loopt

*AND-CEO: focus op verdere verdieping kaarten voor professionals

*AND-CEO: wereldwijde dekking onder andere te behalen via partnerships

*AND-CEO: na uitbreiding portefeuille met Noord-Amerika onderzoek naar wereldwijde dekking
Nel
0
AND onderzoekt wereldwijde dekking en verdere verdieping kaartenbestand



Door Andre Sterk

Van DOW JONES NIEUWSDIENST


AMSTERDAM (Dow Jones)--AND International Publishers nv (AND.AE), leverancier van routedata voor de professionele markt, onderzoekt momenteel tal van mogelijkheden om zijn navigatieportfeuille verder te verrijken en te verdiepen.

"Dat wordt de volgende stap, nadat we binnen niet al te lange tijd, waarschijnlijk deze zomer, ook Noord-Amerika aan professionele klanten kunnen aanbieden. Wat kun je je bij die stap voorstellen? Content verzamelen door rijdende auto's over de route-omgeving. Bijvoorbeeld een bord met een aangepaste maximum snelheid. Een auto met een camera en met beeldherkenning, stuurt die informatie door naar ons. Bij een zeker aantal meldingen kun je je bestand voor je opdrachtgevers aanpassen", aldus chief executive offices Hugo van der Linde van AND in een gesprek met Dow Jones Nieuwsdienst.

Voor de collectie van dergelijke data zijn natuurlijk wel rijdende auto's nodig en daar doet AND nu onderzoek naar en verkennende gesprekken maken daar onderdeel van uit. "Je hebt in feite geen separate auto nodig. Auto's rijden overal, nu nog met een navigatiesysteem, maar straks met camera's om de autonome besturing mogelijk te maken. Je moet daar met automotivebedrijven sluitende afspraken over maken, om te voorkomen dat straks data zonder medeweten van een autobezitter bij ons terecht komen. Automotivepartijen vinden dit heel interessant", aldus Van der Linde.

AND heeft de ontwikkelingen al wat langer in het vizier, maar het verschil met een jaar terug is dat de onderneming steeds beter op het netvlies krijgt wat de mogelijkheden zijn. "Die ogen eindeloos, maar beperking in deze is geen overbodige luxe en nauwkeurig onderzoek ook. Voor je het weet ga je te snel, investeer je ergens in wat uiteindelijk niks blijkt te zijn en dat kunnen we ons niet permitteren. We willen wel zo zeker mogelijk zijn van onze zaak en daarmee gaat het allemaal niet zo snel als ik eigenlijk zou willen", aldus Van der Linde.

De toekomst voor AND gaat schuil in de update van kaarten. "Hoe actueler de informatie is die we in onze kaarten kunnen stoppen, hoe beter dat voor onze professionele klanten is. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is behoefte aan. Het nieuwe rijden, zonder bestuurder bijvoorbeeld, vereist niet alleen informatie over de route, maar ook over straatmeubilair als lantaarnpalen, parkeerhavens, drempels, al dan niet tijdelijk van aard", aldus Van der Linde.

De inventarisaties die AND tot nu toe heeft kunnen doen tegen de achtergrond van de voortgaande ontwikkelingen in de automotive industrie, geven het bedrijf aanleiding te veronderstellen dat veel automotivepartijen zich in toenemende mate realiseren dat routedata key zijn. Het nieuwe autorijden is straks enorm afhankelijk van de kennis waar auto's over moeten beschikken omtrent locatie om te weten wat te doen.

"Maar eigenlijk geldt dat voor alle applicaties die op locatie zijn gebaseerd, ook horloges. Locatiecontent is key. En de nervositeit onder automotivebedrijven lijkt groot, omdat we wereldwijd te maken hebben met een duopolie. Dat is niets nieuws, maar behalve dat het de prijs van routedata opdrijft, wordt het een probleem als of HERE of TomTom (TOM2) ineens een andere positie krijgen. HERE staat in de etalage bij Nokia (NOK). De hype daar omheen voedt ook het besef van schaarste aan kaartmateriaal. In dat verkoopproces zijn verscheidene scenario's mogelijk, waaronder enkele bedreigend kunnen zijn voor de blijvende beschikbaarheid van het kaartenbestand van HERE voor de automotive-industrie wereldwijd. Natuurlijk, AND is nog erg klein vergeleken met HERE en TomTom, maar wij zijn de enige die exclusief maatwerk voor professionals leveren. Dat is geen commodity, zoals bijvoorbeeld TomTom nu al jaren heeft met het databestand van het oude Tele Atlas. Met de dekking van Noord-Amerika en Europa kun je als AND nu een echte derde speler worden", aldus Van der Linde.

AND kijkt na Europa en de VS met grote interesse naar een wereldwijde coverage. Dat zal na de zomer meer aandacht krijgen. "Voor de coverage van een dergelijk omvang zullen we op zoek gaan naar partnerships. In China is dat zelfs verplicht, maar afgezien daarvan, in je eentje kom je in zo'n gebied niet echt waar je uiteindelijk wilt uitkomen: het aanbieden van rijke navigatiedata aan professionele partijen", aldus Van der Linde.

Een verkoop van HERE impliceert onherroepelijk een veranderende perceptie in de markt van een waardering voor niet alleen het kaartenbestand van HERE, maar ook van TomTom en dus ook van AND en dus ook over de marktkapitalisatie van het bedrijf.

De koers van TomTom heeft sinds februari van dit jaar een stijging doorgemaakt van een hoge EUR5 toen, met weer een dip in de eerste week van mei, naar de huidige notering dik boven de EUR10. De speculatie is nu dat die stijging verband zou kunnen houden met de oplopende biedprijs op HERE naar mogelijkerwijs EUR4 miljard van een eerdere EUR2 miljard. Verder was TomTom nog onderwerp van de speculatie dat Apple (AAPL) TomTom zou inlijven.

De koersverdubbeling van het aandeel TomTom heeft het aandeel AND niet mogen meemaken, ofschoon er sinds februari wel een dikke 15% bij is gekomen.

De uitbreiding van de portefeuille van AND met Noord-Amerika nadert zijn eindfase en dan is de verwachting dat dit grote opdrachtgevers aantrekt. Dat zal de omzet van het bedrijf, EUR4,8 miljoen in 2014, naar verwachting vanaf 2016 een flinke impuls geven.

Voor AND impliceert een stijging van de omzet een bijna navenante stijging van de winstgevendheid. In het verleden, zo rond 2010, 2011 schaalde het bedrijf zijn vaste kostenbasis terug naar EUR2,5 miljoen, sedertdien een constant niveau. "Noord-Amerika is echt een grote stap. We willen met die uitbreiding een flinke sprong maken. Maar waar ons dat qua omzet brengt kan ik niet inschatten."


Door Andre Sterk; Dow Jones Nieuwsdienst; andre.sterk@wsj.com; +31-20-571 5201
emilio!.!
0
thanx Nel, dit is het verhaal waar ik op zat te wachten, met dit als bevestiging dat ik goed zit..Voor AND impliceert een stijging van de omzet een bijna navenante stijging van de winstgevendheid
[verwijderd]
0
quote:

emilio!.! schreef op 26 juni 2015 11:48:

thanx Nel, dit is het verhaal waar ik op zat te wachten, met dit als bevestiging dat ik goed zit..Voor AND impliceert een stijging van de omzet een bijna navenante stijging van de winstgevendheid
Dat geeft aan dat het wel eens heel snel kan gaan met de winstgevendheid bij enkele opdrachten. Ik zeg Navitel wordt de eerste die ze bekend gaan maken, nog beter zou zijn een partner ship. Want eerlijk is eerlijk als er een partij is die heeft gewerkt an updates en uitbereiding zijn zij het.
DeZwarteRidder
0
Als Here nu EINDELIJK overgenomen wordt, dan zal er ongetwijfeld flinke belangstelling komen voor AND en wellicht een bod.
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 juni 2015 12:12:

Als Here nu EINDELIJK overgenomen wordt, dan zal er ongetwijfeld flinke belangstelling komen voor AND en wellicht een bod.
Er is achter de schermen al lang belangstelling getoond, als de winst nagenoeg toeneemt met de omzet. Zien de grootaandeelhouders de potentie van het kleine AND en is AND mogelijk niet te koop.
Mogelijk wel een automotive partij die een belang neemt in AND, denk dat ze daar wel mee kunnen leven. Nou als dat gebeurt hou je hart maar vast dan want dan is er geen limiet aan de koers van het kleine AND. Je praat over partijen met een marktwaarden van miljarden die een belang nemen in een bedrijfje van net 14 miljoen euro. Jaar op jaar kan de koers verdubbelen gezien de nieuwe ontwikkelingen in de automotive en de beperkte mogelijkheden in de navigatie markt
46 Posts, Pagina: « 1 2 3 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 1 jan 0001
Koers 0,000
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 0
Volume gemiddeld 0
Volume gisteren 0

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront