TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM DECEMBER 2015

3.369 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 ... 165 166 167 168 169 » | Laatste
lapins
0
quote:

Rabo' schreef op 7 december 2015 18:47:

Divend van dig jaar al geweest ? Weer de sraneaard ca 7 rouble[...]
heb je dikke vingers , of ben je dronken ?
[verwijderd]
0
quote:

Rabo' schreef op 7 december 2015 18:47:

Divend van dig jaar al geweest ? Weer de sraneaard ca 7 rouble[...]
ze betalen 1 x per jaar uit zomermaanden Juni / Juli, ze betalen uit via Bank NY and Mellon in NY in usdollars, ook als je ze hebt in Frankfurt , ik heb ze in Frankfurt in Euro aankoop, maar je waardering zie je in US$ NY notering. ( dat is gewoon een aanpassing koers met de valuta)
er zit wel wat vertraging tussen ex dividend date and payment date ( let daar op !)

je moet ze wel in bezit hebben voor de ex-dividend datum als geregistreerde bezitter

PS:
heb t effe voor je opgezocht ex div date 15/07 betaling ontvangen eind Augustus
yield gross 5,8% ( gaat wel wat van af, maar kan jij allemaal terug claimen, ik niet ik moet roerende voorheffing betalen voor hier en bron belasting voor daar )

Juun
1
quote:

xynix schreef op 7 december 2015 18:46:

[...]
Proficiat! Leuk om het in wat tastbaars om te kunnen zetten. Dan heb je pas door hoe veel het is.
Misschien leuk om een foto te posten van wat je hebt gekocht van je TT winsten. Kuiken zijn auto, Xynix zijn huis, wie weet heeft iemand zijn vriendin op laten knappen bij de plastische chirurg. Zelf ben ik nog aan het sparen, ik heb nog geen vaststaand doel.
[verwijderd]
0
quote:

Spoetnik schreef op 7 december 2015 19:53:

Vanavond, vannacht bij ons, nog op de agenda:

www.meetup.com/Mobile-Monday-Silicon-...

Zou mooi zijn als je verslag doet. En of ze met een persbericht komen.
Spoetnik
0
quote:

Goudhaantjes schreef op 7 december 2015 19:58:

[...]

Zou mooi zijn als je verslag doet. En of ze met een persbericht komen.
Als ik verslag doe?
En hoe zie je dat precies voor je?
Regel ff een gulfstream voor me, misschien lukt het dan nog net.
Tom3
0
quote:

Kuiken schreef op 7 december 2015 18:22:

Vandaag 40% van TT verkocht op 12,31. Winst nemen is best moeilijk. Maar daarvan een stevige auto kopen (ook vandaag) : kicken.
Heb een deel op 10 verkocht met ongeveer de zelfde gedachten, nu spijt van natuurlijk. Ik blijf Tom2 als witte raaf beschouwen. Er is nauwelijks een ander aandeel dat sedert deze zomer echt vooruit gegaan is. Als ik de Duitsers mag geloven is de run nog lang niet over. Mijn portefeuille bestaat inmiddels weer voor 60% uit tommetjes.
[verwijderd]
0
quote:

Spoetnik schreef op 7 december 2015 20:08:

[...]

Als ik verslag doe?
En hoe zie je dat precies voor je?
Regel ff een gulfstream voor me, misschien lukt het dan nog net.
Ik dacht dat je wakker bleef en misschien wel verbinding had. Komt Tomtom nog binnenkort met een persbericht? Wordt wel weer tijd vind ik.
Dokus
0
quote:

Grovert schreef op 7 december 2015 18:30:

shortsell.nl/short/TomTom

4 Dec 2015 Marshall Wace 1,13%
30 Nov 2015 Marshall Wace 1,01%
Haha...als dit waar is....alleen maar weer meer om terug te kopen voor ze
Juun
4
Nog steeds dezelfde presentatie, maar anders geschreven. Voegt weer iets toe aan het beeld dat wij erbij hadden.

Monday, December 7, 2015

Vikram Kumar's Sohn London Presentation: Long TomTom

We're posting up notes from the Sohn London Investment Conference 2015. Next up is Vikram Kumar of TT International who pitched a long of TomTom (AMS:TOM2).

Vikram Kumar's Sohn London Presentation 2015

Long TomTom (AMS: TOM2)

TT International have owned TomTom stock for two and half years.

The Satellite Navigation industry has been shrinking by 25% per annum since 2007. TomTom is misunderstood. It is primarily a mapping software company not a seller of devices/ hardware. Its main business is intellectual property. There are only three global mapping databases: Nokia, TomTom and Google. The barriers to entry are extremely high as it would take at least 10 years to build up a global mapping database.

Google’s map data is not good enough according to interviews that TT International has done with car companies. Accurate maps will be crucial to self-driving cars. It is the key underpinning for the next stage in the development of the automobile. Mapping is going to become more important. Kumar sees Nokia and TomTom as a duopoly. They will have great pricing power in the future.

All Apple mapping data is underpinned by TomTom data. TomTom have recently signed an agreement with Uber to provide all their mapping data. Kumar believes that location based advertising through mobile devices is going to be very important for businesses like Facebook. Push and pull advertising will be targeted by map based technology depending on your location.

In the spring of 2015 Nokia announced that it had been approached by multiple parties and eventually was bought by a consortium led by VW, Audi, Daimler and BMW. Kumar said that this deal proves that mapping is growing in importance to car makers. TomTom is the last remaining independent owner of mapping software in the world. It will be the target of other car companies.

Given that Nokia sold for $3.1bn Kumar thinks that TomTom is worth between $3-5bn.

Be sure to check out the rest of the Sohn London Conference presentations.

Email this • Subscribe to this feed

Posted by market folly at 12:21 PM

Labels: hedge fund portfolios, sohn london conference, tt international, vikram kumar

Newer Post Older Post Home

Read more: www.marketfolly.com/2015/12/vikram-ku...

www.marketfolly.com/2015/12/vikram-ku...
Eva1960
1
quote:

Goudhaantjes schreef op 7 december 2015 20:14:

[...]

Ik dacht dat je wakker bleef en misschien wel verbinding had. Komt Tomtom nog binnenkort met een persbericht? Wordt wel weer tijd vind ik.
Net een mailing van TT gehad met aankondiging event met Rabo Hans Slob in Frankfurt op 14 december.

Gaat Hans dan eindelijk de potentie van telematics, cards/licenties/automotive en consumer zien?

Hans: het wordt tijd voor een koersdoelverhoging van 11 naar 20 of meer. Kun je een keer koploper worden. Die 11 hoort in het verre verleden thuis.

corporate.tomtom.com/eventdetail.cfm?...

grt Eva1960
[verwijderd]
1
quote:

Spoetnik schreef op 7 december 2015 19:53:

Vanavond, vannacht bij ons, nog op de agenda:

www.meetup.com/Mobile-Monday-Silicon-...

Ik begrijp Goudhaantjes wel Spoetnik, als je zoiets plaatst moet je er natuurlijk ook naar toe gaan en verslag uitbrengen.
NielsjeB
1
quote:

Juun schreef op 7 december 2015 20:18:

Nog steeds dezelfde presentatie, maar anders geschreven. Voegt weer iets toe aan het beeld dat wij erbij hadden.

Monday, December 7, 2015

Vikram Kumar's Sohn London Presentation: Long TomTom

We're posting up notes from the Sohn London Investment Conference 2015. Next up is Vikram Kumar of TT International who pitched a long of TomTom (AMS:TOM2).

Vikram Kumar's Sohn London Presentation 2015

Long TomTom (AMS: TOM2)

TT International have owned TomTom stock for two and half years.

The Satellite Navigation industry has been shrinking by 25% per annum since 2007. TomTom is misunderstood. It is primarily a mapping software company not a seller of devices/ hardware. Its main business is intellectual property. There are only three global mapping databases: Nokia, TomTom and Google. The barriers to entry are extremely high as it would take at least 10 years to build up a global mapping database.

Google’s map data is not good enough according to interviews that TT International has done with car companies. Accurate maps will be crucial to self-driving cars. It is the key underpinning for the next stage in the development of the automobile. Mapping is going to become more important. Kumar sees Nokia and TomTom as a duopoly. They will have great pricing power in the future.

All Apple mapping data is underpinned by TomTom data. TomTom have recently signed an agreement with Uber to provide all their mapping data. Kumar believes that location based advertising through mobile devices is going to be very important for businesses like Facebook. Push and pull advertising will be targeted by map based technology depending on your location.

In the spring of 2015 Nokia announced that it had been approached by multiple parties and eventually was bought by a consortium led by VW, Audi, Daimler and BMW. Kumar said that this deal proves that mapping is growing in importance to car makers. TomTom is the last remaining independent owner of mapping software in the world. It will be the target of other car companies.

Given that Nokia sold for $3.1bn Kumar thinks that TomTom is worth between $3-5bn.

Be sure to check out the rest of the Sohn London Conference presentations.

Email this • Subscribe to this feed

Posted by market folly at 12:21 PM

Labels: hedge fund portfolios, sohn london conference, tt international, vikram kumar

Newer Post Older Post Home

Read more: www.marketfolly.com/2015/12/vikram-ku...

www.marketfolly.com/2015/12/vikram-ku...
Haha, gewoon een long positie al die tijd.
Spoetnik
0
quote:

Riet van Milt schreef op 7 december 2015 20:21:

[...]

Ik begrijp Goudhaantjes wel Spoetnik, als je zoiets plaatst moet je er natuurlijk ook naar toe gaan en verslag uitbrengen.
Je hebt gelijk.
Op die manier worden items over Mars overigens wel een duur geintje, maar soit.
[verwijderd]
0
quote:

NielsjeB schreef op 7 december 2015 20:22:

[...]
Haha, gewoon een long positie al die tijd.
Beide dus: Long én Short

shortsell.nl/short/TomTom/all zoek maar eens op deze pagina op TT International
[verwijderd]
1
quote:

xynix schreef op 7 december 2015 11:57:

[...]
Voorbeeldje: Wat denk je dat ik ga doen als we dadelijk naar de 12,40-45 zouden gaan? En waarom?

Ter info: ik heb op dit moment aandelen, gekochte calls 9,00 dec15, geschreven puts 12 dec15, geschreven puts 12,50 dec15 en geschreven calls 12 dec15 in de verhoudingen (qua aandelen of onderliggende aandelen):

aandelen --> 15
calls 9,00 dec15 --> 25
geschreven puts 12 dec15 --> 15
geschreven puts 12,50 dec15 --> 15
geschreven calls 12 dec15 --> 10

Hefboom boven de 12 is 450% en onder de 12 is dat 550%.
(Realiseer je dat dit totaal van de pot gerukt is als je niet weet wat je doet)

Wil ik hefboom opbouwen of afbouwen? En wat doe ik dan waarschijnlijk? Welke instrumenten heb ik daarvoor? Welk instrument kies ik en waarom? En in welke mate?
Speciaal voor Dokus een verslag uit de "Zweedse keuken". Wat en waarom.

Ik sinds deze post de volgende zaken gedaan (als omgerekend naar aandelen):

aandelen van 15 naar 10 (11,345)
geschreven puts 12,50 dec15 van 15 naar 20 (0,46).
Dit geeft mij na aftrek van transactiekosten een premie van ca. 27 cent in 2 weken. Gewoon dus om wat extra premie te melken. Met de aandelen en 9,00 dec15 calls heb ik voldoende "liquiditeit" om te kunnen handelen.

aandelen van 10 naar 0 (11,395)
aandelen van 0 naar 10 (exercise 10 calls 9,00 dec15)
calls 9,00 dec15 van 25 naar 15 (t.g.v. exercise)
calls 9,20 jan16 van 0 naar 10 (3,15)

In feite zijn deze laatste 4 transacties samen een doorrol van dec. calls naar januari om minder "druk" te hebben bij expiratie. Zoals je ziet resteert er na transactiekosten nog een piepklein winstje.

Omdat het allemaal "compenserende" transacties zijn is de hefboom gelijk gebleven. Prima, want er zit voldoende koopkracht in het aandeel.

Ik heb gedurende de dag wel geprobeerd calls 12,50 te schrijven voor gemiddeld 0,36, maar dat is net niet gelukt. Was dat wel gelukt dan was de hefboom daarmee omlaag gegaan.

Ik ben wel bang dat je dit soort dingen wel ooit zelf moet hebben gedaan om het helemaal te snappen wat er gebeurt. Ik denk BDB precies snapt wat ik doe en waarom.
NielsjeB
0
quote:

Hik schreef op 7 december 2015 20:29:

[...]

Beide dus: Long én Short

shortsell.nl/short/TomTom/all zoek maar eens op deze pagina op TT International
Ja, sorry, dat wist ik al. Ik vond het juist interessant dat er dus ook al jaren een long-positie was.
[verwijderd]
1
quote:

Riet van Milt schreef op 7 december 2015 20:21:

[...]
Ik begrijp Goudhaantjes wel Spoetnik, als je zoiets plaatst moet je er natuurlijk ook naar toe gaan en verslag uitbrengen.
En dat niet alleen. Hij ziet ze ook graag vliegen.
Beperktedijkbewaking
10
quote:

xynix schreef op 6 december 2015 13:20:

[...]
Ik weet niet zeker of ik dit goed lees.

Zeg je dat de vertragingsmeldingen die ik bij een langere rit krijg een prognose zijn voor het moment dat ik wordt verwacht daar aan te komen? En dat dan 2 uur vooruit? Ik ging er tot nu toe van uit dat ik bij de huidige stand van de techniek nog steeds kijken naar actuele vertragingen en dat ik dus zelf maar moet inschatten of die vertragingen zullen zijn opgelost tegen de tijd dat ik daar langs kom.

In mijn ervaring krijg ik bij traffic gewoon alle actuele vertragingen op de door mij geplande route te zien. Maar daar moet ik dan anders tegenaan gaan kijken? Want dat 2 uur vooruit kijken wat jij noemt lijkt me niet te kunnen slaan op de eerste 200km van mijn route. Waarom zou de Traffic server niet gewoon alle vertragingen kunnen doorgeven van ALLE wegsegmenten die ik voornemens ben te gaan gebruiken op mijn route?

Dus weet ik niet goed of je nou wel/niet zegt dat we dichter bij de heilige graal van de dynamisch voorspelde vertragingen (liefst ook nog op basis van geprognotiseerde load levelingseffecten) zijn dan ik momenteel denk?

Ik drukte me gisteren niet duidelijk uit. Ik zal proberen het wat beter uit te leggen.

Routezoekalgoritmen werken met 'veronderstelde' snelheden of rijtijden per link of wegvak. In de meest basale vorm hangen die samen met het wegtype, op een snelweg is de maximumsnelheid of de gemiddelde snelheid nu eenmaal hoger dan op een provinciale weg. In feite zijn dit kaartgegevens, die kunnen bij maken van de kaart dus al bepaald worden. Ik stel me voor dat de camerawagens van TT zo te werk gaan op rustige wegen in het binnenland van bijv. Australië of Argentinië.
Op drukkere wegen worden deze kaartgegevens aangevuld met historische meetgegevens afkomstig van probes en/of meetsystemen van wegbeheerders. TT noemt dit Q-routes. Hiermee wordt tijdsafhankelijkheid geïntroduceerd, immers de historisch gerealiseerde snelheden zullen niet de hele dag hetzelfde zijn, denk aan spitsuren.
Vanzelfsprekend houdt het algoritme rekening met het tijdstip waarop je een wegvak binnenrijdt. M.a.w. als je om 15.00 uur een route laat berekenen, zal voor een wegvak waar je pas over een uur arriveert, de historische snelheid horend bij 16.00 uur worden genomen. (Dit is in principe een iteratief proces. Ik heb patenten gezien die beschrijven hoe dit op een slimme en efficiënte wijze kan.)

Al kijkt het algoritme in deze zin dus 'vooruit', alles tot zover is gebaseerd op historisch-statistische gegevens. Echte actuele/realtime gegevens kunnen hier op vier manieren aan toegevoegd worden.

1. Je deelt wegwerkzaamheden en zwaardere files expliciet aan de gebruiker mee, los van wat het algoritme er verder mee doet. De gebruiker moet deze info inderdaad zelf wegen. In het door jou genoemde voorbeeld van een trip naar Moskou (toe maar, doe je dat vaak?), zal je je kort na vertrek weinig druk maken over een file die op dat moment bij Warschau staat.

2. Het algoritme gebruikt de echt gemeten actuele snelheden i.p.v. historische gemiddelden. Het probleem hierbij is natuurlijk dat voor wegvakken waar je pas over twee uur bent, de op dit moment gemeten snelheden weinig zeggen. In de praktijk worden dan gewogen gemiddelden gebruikt, hoe verder een wegvak weg ligt, hoe zwaarder de historische data wegen.
Hier komt de in die Duitse pnd-test genoemde horizon van 120 km (geen hard getal) voor 'realtime traffic' vandaan. Voor het deel van je route dat verder weg ligt, zullen realtime gegevens niet of nauwelijks gebruikt worden. Althans bij reguliere congestie, echt zware en langer durende incidenten, blokkades en wegwerkzaamheden krijgen een tag mee en moeten apart behandeld worden (en zullen overeenkomstig punt 1 natuurlijk ook gewoon expliciet gemeld worden).

3. Als het op een bepaalde dag duidelijk drukker is dan normaaal op zo'n dag, kan het algoritme besluiten alle historische gegevens voor zo'n weg(vak) navenant op te hogen. Ik weet niet of de trafficmodellen van R-P.Schaeffer dit doen, maar ik acht het aannemelijk.

4. Van probes weet je niet alleen hoe snel ze ergens rijden, maar uit de historische gegevens in principe ook waar ze vandaan komen en naar toe gaan. Met deze 'herkomst/bestemmingsgegevens' kan je in principe geavanceerde netwerkberekeningen doen (de door jou genoemde load leveling). Dit wordt op bescheiden schaal en voor niet te grote gebieden gedaan in verkeerskundig onderzoek en in verkeerscentrales. Ik denk (nog) niet in de traffic servers van TT.

Nee, de heilige graal op dit gebied is nog niet gevonden, maar het wordt allemaal geleidelijk aan wel steeds beter!

3.369 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 ... 165 166 167 168 169 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront