Vierde kwartaal
Netto-omzet stijgt met 3,4% naar € 102,9 miljoen (like-for-like: +2,2%).
EBITDA stijgt van € 12,8 miljoen naar circa € 15,5 miljoen (+21,3%).
EBIT stijgt van € 10,5 miljoen naar circa € 12,7 miljoen (+20,2%).

2015
Netto-omzet stijgt met 5,9% naar € 385,4 miljoen (like-for-like: +5,4%).
EBITDA stijgt van € 31,3 miljoen naar circa € 41,1 miljoen (+31,4%).
EBIT stijgt van € 23,0 miljoen naar circa € 30,7 miljoen (+33,2%).

In het vierde kwartaal van 2015 zet de positieve omzettrend uit de voorgaande kwartalen zich onverminderd voort in Nederland, België, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje.

In Duitsland daalt de omzet in het vierde kwartaal met 1,6%, veroorzaakt door een zware vergelijkingsbasis 2014 (like-for-like omzetgroei Q4 2014: 11,5%). In vergelijkbare winkels daalt de omzet in Duitsland in het vierde kwartaal met 3,6%. Over geheel 2015 laat Duitsland een omzetgroei zien van 4,5% (like-for-like: +3,8%).

In Nederland stijgt de omzet in het vierde kwartaal met 7,0% mede als gevolg van een aantrekkende markt alsook de doorgevoerde verbeteringen aan het Beter Bed-concept. In vergelijkbare winkels neemt de orderintake in het vierde kwartaal toe met 17,7%. Over geheel 2015 laat Nederland een omzetstijging zien van 5,5%. Op like-for-like basis is er in Nederland sprake van een orderintake groei van 10,9%.

Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en België laten in het vierde kwartaal een omzetgroei zien van respectievelijk 30,2%, 13,8%, 4,5% en 17,2%. In Oostenrijk wordt dit veroorzaakt door de overname van BettenMax. Over geheel 2015 is de omzetgroei in deze landen respectievelijk 15,4%, 10,2%, 8,4% en 28,8%.

Ultimo 2015 bedraagt het totaal aantal winkels 1.159. In 2015 zijn per saldo 32 winkels geopend. Het gemiddeld aantal filialen daalde met 1,5%. De openingen hebben met name in het vierde kwartaal plaatsgevonden. In het vierde kwartaal 2015 stijgt het aantal winkels met 24 als gevolg van de overname van BettenMax (18 filialen) en openingen in Duitsland, Nederland, Zwitserland en Spanje.

Verwachting bedrijfsresultaat 2015
De EBITDA stijgt in het vierde kwartaal van € 12,8 miljoen naar circa € 15,5 miljoen. De EBITDA over geheel 2015 zal naar verwachting circa € 41,1 miljoen bedragen. Dit is een stijging van € 9,8 miljoen (+31,4%) ten opzichte van 2014.

Als gevolg van de gestegen omzet stijgt het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal van € 10,5 miljoen naar circa € 12,7 miljoen. Het bedrijfsresultaat over geheel 2015 zal naar verwachting circa € 30,7 miljoen bedragen. Dit is een stijging van € 7,7 miljoen (+33,2%) ten opzichte van 2014.

De definitieve cijfers 2015 zullen op 11 maart 2016 worden gepubliceerd. Op de resultaten in dit persbericht is nog geen accountantscontrole toegepast.


Profiel
Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via winkels en eigen webshops met de formules:
Matratzen Concord, gevestigd in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Beter Bed, gevestigd in Nederland en België.
Beddenreus, gevestigd in Nederland.
El Gigante del Colchón, gevestigd in Spanje.
Literie Concorde, gevestigd in Frankrijk.
De winkelformules staan voor producten van goede kwaliteit, een beter advies dan de concurrenten en altijd de best mogelijke deal.

Verder heeft Beter Bed Holding een groothandel in merkartikelen in de slaapkamerbranche via haar dochter DBC International. Het internationale merk M Line wordt verkocht in de landen Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Frankrijk.

In 2015 behaalde de onderneming met in totaal 1.159 winkels een netto-omzet van € 385,4 miljoen. Hiervan wordt 70,1% buiten Nederland gerealiseerd.

Beter Bed Holding N.V. is beursgenoteerd. Het aandeel Beter Bed is sinds december 1996 opgenomen in de AScX van Euronext Amsterdam.

PDF: goo.gl/GeqLw4