TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM JUNI 2016

5.575 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 275 276 277 278 279 » | Laatste
[verwijderd]
0
ik heb wel een kanttekening bij alle winstprojecties in de komende jaren. Er wordt van uitgegaan dat de investeringen op termijn minder gaan worden. In absolute zin betwijfel ik dat ten zeerste. Je hoeft alleen maar de wervingstekst voor nieuw personeel er bij te nemen, in 5 years time you ...., en je kan dan ook lezen in 5 years time we will be investing in ....!

Niet erg maar het maakt het projecteren van wpa erg lastig.
limomilo
1
Mijn mening :
De twee dagen voor het Volvo nieuws hebben de shorters in overleg met Tomtom (en/of grote aandeelhouders) de koers bewust naar beneden gezet. Hierna Volvo bericht en gauw nog een berichtje over kaarten klaar van Amerikaanse staten. Koers fors up. De dag erna shorters weer in overleg met koers weer fors lager gezet. En zie per saldo zijn we een paar centen opgeschoten. Het is mij opgevallen dat in het verleden dit geintje al een paar keer is gebeurd. Ik kan er alleen nog niet achter komen wat erachter steekt.
[verwijderd]
0
quote:

limomilo schreef op 10 juni 2016 08:23:

Mijn mening :
De twee dagen voor het Volvo nieuws hebben de shorters in overleg met Tomtom (en/of grote aandeelhouders) de koers bewust naar beneden gezet. Hierna Volvo bericht en gauw nog een berichtje over kaarten klaar van Amerikaanse staten. Koers fors up. De dag erna shorters weer in overleg met koers weer fors lager gezet. En zie per saldo zijn we een paar centen opgeschoten. Het is mij opgevallen dat in het verleden dit geintje al een paar keer is gebeurd. Ik kan er alleen nog niet achter komen wat erachter steekt.
Hou ons aub oo de hoogte van uw vorderingen in het onderzoek.
Dokus.
2
quote:

potpourri schreef op 10 juni 2016 07:47:

ze zouden wat meer capex en minder opex voor cijfervoer moeten gebruiken, maar dat komt vanzelf - ik denk dat ook na de nodige frustratie van niet wat willen hard maken op de Here hype, ik nu eigenlijk volledig om ben

denk dat the endgame, uiteindelijk de verkoop van Toko gaat zijn en dan is de ingezette strategie juist, eerst ontwikkelen met zoveel mogelijk upfront kosten, dan marktaandeel winnen en groeien, dan forse groei winsten laten zien, dan een super multiple voor het aandeel gewaardeerd krijgen wpa X 30 of wellicht 40 en dan verpatsen aan mega premie, dus op eigen kracht naar 20/25/30 euro in 2/3 jaar en dan de Toko verzilveren voor 50 euro p/a = 10 miljard plus.

ps: verder ( volgens een expert) voor FY16 PSA Groep komt vol los in de cijfers = goed voor 17 ct en def revenue komt voor 7 ct los, is er nog slechts 10 ct te zoeken uit other biz, dat moet zeker lukken, die 35 ct is haalbaar, dan staan we fundamenteel op cijfers, zonder enige vorm van fantasie al op 10 euro

AB. dank!
seren
0
quote:

limomilo schreef op 10 juni 2016 08:23:

Mijn mening :
De twee dagen voor het Volvo nieuws hebben de shorters in overleg met Tomtom (en/of grote aandeelhouders) de koers bewust naar beneden gezet. Hierna Volvo bericht en gauw nog een berichtje over kaarten klaar van Amerikaanse staten. Koers fors up. De dag erna shorters weer in overleg met koers weer fors lager gezet. En zie per saldo zijn we een paar centen opgeschoten. Het is mij opgevallen dat in het verleden dit geintje al een paar keer is gebeurd. Ik kan er alleen nog niet achter komen wat er, achter steekt.
lijkt me ook, iets dergelijks, alleen dan zonder overleg met TT.
TT zal de koers ook het liefst willen als objectieve benchmark voor de personeelsopties maar kennelijk werkt het niet zo.

de shorters, ik noem ze liever de chipleaders, het hoeven geen shorters te zijn, maar veschillende partijen die met veel geld en veel opties-contracten hebben en/of andere constructies, willen nog geen hogere koers.

wel, zoals hier ergens eerder gezegd, op iets langere termijn komt de echte koers er wel uit. Nu zal de lagere koers nog even tot datum x laag gehouden worden, maar dit kan alleen maar tijdelijke manipulatie zijn, en niet de definitieve, jammer voor de optiehouders (inclusief me) maar we zullen nog geduld moeten hebben tot de koers omhoog mag

[verwijderd]
0
De Groot aandeelhouders hebben de macht....Wij kunnen alleen maar toekijken helaas. ..
[verwijderd]
0
quote:

trend follower schreef op 10 juni 2016 07:43:

[...]

Goedemorgen Groeibriljant
Ik heb op basis van jou contractwaarde ook even de jaren 2022 en 2023 meegenomen in mijn sheet. Ik kom op een contractwaarde van 327 miljoen. Ik had gister een een klein foutje gemaakt t.a.v.de kosten inkoop en heb deze over dezelfde aantal auto`s meegenomen p.j. wat natuurlijk niet in mijn ogen niet goed is.

paar punten op basis van bovenstaande.
Punt 1: waarom ga jij uit van 6 jaar? Waar ik vooral benieuwd naar ben is waarom afwijken van het gemiddelde. Stel dat Volvo toch een contract heeft voor 4 jaar, wat gebeurd er tussen jaar 4en6 qua service abonnementen, denk jij dat de klant zelf het abonnement afneemt bij TT? want Volvo heeft de service afgenomen tot en met jaar 4. Mocht de klant zelf de service bij TT af moeten nemen dan denk ik niet dat je met een take-rate moet rekenen van 100%. Mochten er steeds meer kaarten worden gebruikt gericht op autonoom rijden, dan neem ik aan dat Volvo hiervoor de service verplicht jaarlijks afneemt tussen jaar 4 en 6.

Punt 2: Als jij uitgaat van het feit dat de Volvo deal in 2016 tot stand is gekomen en een waarde vertegenwoordigt van ongeveer 327 miljoen, wat is jou verwachting dan van het totale verwachte orderboek over 2016. Dit zou betekenen dat Volvo eigenlijk in 1x klap het gehele orderboek over 2015 waard is.

Het klinkt bij mij als too good to be true, maar hoor graag jou redenering.

VOor de zekerheid mijn bijlage er nog bij gedaan
Bedankt voor je rekensommen. Ziet er goed uit.

De abonnementen op de real-time services is een nog niet zo lang bestaande component. Ook na 4 jaar loopt dat gewoon door want de auto kan niet zonder. Zeker bij een auto met ADAS en HAD-functionaliteit (HD-Maps + RoadDNA).
Die abonnementen worden veel belangrijker dan de initiële prijs voor de Maps en de Software.

Bij Volvo ga ik er vanuit dat ADAS (+mogelijk deel HAD) standaard af fabriek in de auto zit in 2019. Alleen al voor de extra veiligheid is dat noodzakelijk en dat is toch het belangrijkste uitgangspunt bij Volvo. Ze lopen daar echt in voorop. Vandaar ook dat de take-rate bij Volvo in 2019 100% zal zijn.

Goddijn rekent nog met 27% take-rate in het orderboek (CC Q3-2015). Volgens alle marktexperts gaat dat echter in 2017 op minimaal 60% komen en stijgt het daarna gestaag door naar richting de 100%.

Het orderboek van TomTom vertrouw ik voor geen meter. Is allemaal veel te voorzichtig ingeschat. Dat gaan we vanaf 2019/2020 duidelijk zien in de omzet Automotive.
Desondanks zal het orderboek 2016 fors hoger zijn dan 2015 en mogelijk zelfs al richting de 500 miljoen gaan.
[verwijderd]
0
quote:

limomilo schreef op 10 juni 2016 08:23:

Mijn mening :
De twee dagen voor het Volvo nieuws hebben de shorters in overleg met Tomtom (en/of grote aandeelhouders) de koers bewust naar beneden gezet. Hierna Volvo bericht en gauw nog een berichtje over kaarten klaar van Amerikaanse staten. Koers fors up. De dag erna shorters weer in overleg met koers weer fors lager gezet. En zie per saldo zijn we een paar centen opgeschoten. Het is mij opgevallen dat in het verleden dit geintje al een paar keer is gebeurd. Ik kan er alleen nog niet achter komen wat erachter steekt.
Wel een boude bewering om zoiets zomaar te stellen.

Iemand die het nieuws volgt weet ook dat de jaarlijkse TU Automotive Detroit er aan kwam en dat TomTom dat soort events gebruikt om persberichten uit te zenden. Juist omdat het daar over autonoom rijden gaat lag het voor de hand dat daar ook een 'berichtje' tussen zou zitten over de voortgang van het maken van HD maps en road dna ten behoeve van autonoom rijden.
[verwijderd]
0

# GB - wat denk jij voor totale omzet gerapporteerd voor FY16 en wat zie jij voor wpa adj voor FY16 ?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 10 juni 2016 08:55:

[...]

Wel een boude bewering om zoiets zomaar te stellen.

Iemand die het nieuws volgt weet ook dat de jaarlijkse TU Automotive Detroit er aan kwam en dat TomTom dat soort events gebruikt om persberichten uit te zenden. Juist omdat het daar over autonoom rijden gaat lag het voor de hand dat daar ook een 'berichtje' tussen zou zitten over de voortgang van het maken van HD maps en road dna ten behoeve van autonoom rijden.
Nee vind ik niet. Ik denk dat TT hier niets mee van doen heeft.
Er wordt gelekt zoveel is duidelijk.
[verwijderd]
0
TomTom is op zoek naar veel talent. Als de koers daalt is de beeldvorming richting potentiële werknemers niet gunstig. TomTom zal dan ook zeker niet meewerken aan de koersdalingen theorieën.

De oprichters willen TomTom groot maken en zijn bereid om daar veel in te investeren. Ze hebben door de grote koersdaling van enkele jaren geleden veel gezichtsverlies geleden. Ze willen nu bewijzen dat ze goed zaten met de overname van Teleatlas en de lange termijn visie.

Jammer voor TomTom is dat ze afgerekend worden op de huidige KW verhouding en niet als Tesla, Uber, Mobileye etc op de toekomstige verwachtingen. Wat is de KW van Tesla, Uber en Mobileye? Verwacht dat dat ook de reden is dat TomTom de komende tijd steeds meer zichzelf neerzet als innovatief bedrijf dat de toekomst van autorijden mogelijk gaat maken met maps. real time informatie en fleetmanagement oplossingen.
NielsjeB
0
Dokus.
1
volvo selfdriving based on Nvidia drive px

Volvo’s self-driving tech is based on the Drive PX electrical platform being developed by Nvidia, the Santa Clara, California-based processor and chip maker that produced the graphics hardware for Microsoft’s Xbox. Nvidia’s skill in graphics processing has led to a new auto division supplying a “powerful visual computing system”.

An important feature of Drive PX is that it does not need roadside beacons and infrastructure, instead relying solely on in-car sensors.


www.autocar.co.uk/car-news/industry/v...
[verwijderd]
1
Zo, vrijwel terug bij af, de markt begrijpt de fantastische deal met het kleine Zweedse automerk niet goed. De aandeelhouders die eergisterenmiddag niet hebben verkocht zijn er niets mee opgeschoten, oh nee sorry nu ben ik netuurlijk weer zuur........
vreemdvermogen
0
quote:

Mob2020 schreef op 10 juni 2016 09:00:

TomTom is op zoek naar veel talent. Als de koers daalt is de beeldvorming richting potentiële werknemers niet gunstig. TomTom zal dan ook zeker niet meewerken aan de koersdalingen theorieën.

De oprichters willen TomTom groot maken en zijn bereid om daar veel in te investeren. Ze hebben door de grote koersdaling van enkele jaren geleden veel gezichtsverlies geleden. Ze willen nu bewijzen dat ze goed zaten met de overname van Teleatlas en de lange termijn visie.

Jammer voor TomTom is dat ze afgerekend worden op de huidige KW verhouding en niet als Tesla, Uber, Mobileye etc op de toekomstige verwachtingen. Wat is de KW van Tesla, Uber en Mobileye? Verwacht dat dat ook de reden is dat TomTom de komende tijd steeds meer zichzelf neerzet als innovatief bedrijf dat de toekomst van autorijden mogelijk gaat maken met maps. real time informatie en fleetmanagement oplossingen.

Genoemde aandelen worden wel in de US verhandeld. TomTom in Nederland en ook nog een midcapper. dat maakt ook een groot verschil. Opportunisme vs Calvinisme.
[verwijderd]
3
[Modbreak IEX: Gelieve niet voortdurend dezelfde inhoudsloze berichten op het forum te plaatsen, bericht is verwijderd.]
trend follower
0
quote:

groeibriljant schreef op 10 juni 2016 08:50:

[...]

Bedankt voor je rekensommen. Ziet er goed uit.

De abonnementen op de real-time services is een nog niet zo lang bestaande component. Ook na 4 jaar loopt dat gewoon door want de auto kan niet zonder. Zeker bij een auto met ADAS en HAD-functionaliteit (HD-Maps + RoadDNA).
Die abonnementen worden veel belangrijker dan de initiële prijs voor de Maps en de Software.

Bij Volvo ga ik er vanuit dat ADAS (+mogelijk deel HAD) standaard af fabriek in de auto zit in 2019. Alleen al voor de extra veiligheid is dat noodzakelijk en dat is toch het belangrijkste uitgangspunt bij Volvo. Ze lopen daar echt in voorop. Vandaar ook dat de take-rate bij Volvo in 2019 100% zal zijn.

Goddijn rekent nog met 27% take-rate in het orderboek (CC Q3-2015). Volgens alle marktexperts gaat dat echter in 2017 op minimaal 60% komen en stijgt het daarna gestaag door naar richting de 100%.

Het orderboek van TomTom vertrouw ik voor geen meter. Is allemaal veel te voorzichtig ingeschat. Dat gaan we vanaf 2019/2020 duidelijk zien in de omzet Automotive.
Desondanks zal het orderboek 2016 fors hoger zijn dan 2015 en mogelijk zelfs al richting de 500 miljoen gaan.
Ik ga ook uit dat de abonnementen doorlopen na 4 jaar, maar vanuit een contract perspectief is dat moeilijk te ondervangen. Daarom denk ik dat ze gewoon zeggen van contract loopt 4 jaar en kort voor het einde van het contract gaan we weer om tafel. Maar zoals ik jou lees ga jij uit dat die RT services door Volvo worden voldaan? maar hoe zie jij het dan wanneer een auto na 7 jaar overgaat naar een tweede eigenaar, waarbij RT nog steeds noodzakelijk is? Zal Volvo dan steeds de service kosten voor haar rekening nemen? Het is misschien vergezocht, maar ben wel benieuwd naar jou standpunt.

Ik ga er ook van uit dat de gecommuniceerde automotive omzet zeer conservatief is, mede doordat autoleveranciers laag in zetten qua gebruikers aantallen. (HG tijdens CC).

Maar de discrepantie tussen de berekeningen van SNS aan de ene kant en op het forum aan de andere kant, geeft een mate van onzekerheid om dit in het juiste perspectief te zitten.

Nogmaals dank voor je toelichting

Regenboog33
0
We staan al weer bijna lager dan voor die 2 fantastische PB's; schiet mij maar lek :-(
5.575 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 ... 275 276 277 278 279 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront