TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM SEPTEMBER 2016

4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

KidBackInTown schreef op 6 september 2016 16:31:

Wat ik me afvraag, is hoever de koers zou moeten dalen zodat de Koers/Winst verhouding weer enigszins in overeenstemming is met de groei van het bedrijf, dus omzet en winst. Op dit moment is de omzet circa constant, dus geen groei. De winst trekt ietsje aan maar lang niet genoeg.
En om te blijven wachten op een overname, geheel of gedeeltelijk, dat willen de grootaandeelhouders niet. Het is te hopen voor de rest van de aandeelhouders dat er niet binnenskamers aan een soort "overname" a la John de Mol / Talpa gewerkt wordt, dus dat alleen de grootaandeelhouders / management de vruchten gaan plukken en de rest met een fooi wordt afgescheept. Wie kan zich nog Versatel herinneren, niks kon er tegen gedaan worden.
Ik kan me dat zeker nog herinneren, wat een smerig spelletje was dat. Zou zo maar kunnen dat het met TT ook gebeurd, liefst dan maar snel, en niet ergens in 2020, want 4 jr dood geld, is zeker mogelijk. Bij mij gaat de roze bril er toch wel af.
[verwijderd]
7
quote:

KidBackInTown schreef op 6 september 2016 16:31:

Wat ik me afvraag, is hoever de koers zou moeten dalen zodat de Koers/Winst verhouding weer enigszins in overeenstemming is met de groei van het bedrijf, dus omzet en winst. Op dit moment is de omzet circa constant, dus geen groei.
Er is 5% omzetgroei en 10% winstgroei in de outlook 2016 vs 2015. Kijkend naar de eerste jaarhelft betekent dit overigens een 8% omzetgroei in Q3+Q4 van dit jaar. Voor 2017 wordt door analisten een versnelling verwacht.

Echter, dit is leuk maar slechts een deel van het verhaal. En daarmee is jouw 'PEG ratio' ook niet zo heel erg relevant.

TomTom maakt 50 miljoen winst per jaar maar heeft de afgelopen jaren honderden miljoenen geinvesteerd in technologie die vanaf 2017 (adas) en 2019 (had) op de markt komt.

Daarnaast zijn er grote deals gesloten met autofabrikanten waarvoor tomtom wel al engineering kosten en dergelijke heeft gemaakt terwijl de omzet in 2017 en verder binnenkomt. Een voorbeeld is volvo. Ook zijn er nu extra hoge kosten in automotive vanwege de hogere tender activiteit (meer offerte aanvragen en test aanvragen, mogelijk weglopers bij HERE).

Als kosten dermate veel voor de baten uitgaan dan mag je de winstgevendheid van tomtom niet alleen beoordelen op die 50 miljoen winst. Maar ook op de waarde die alle investeringen hebben toegevoegd en de waarde van de getekende automotive orders (gegarandeeerde omzet).

Een voorbeeld van de kosten heb ik in het draadje over Tesla gezet. Eind dit jaar heeft tomtom in heel Europa en heel de VS alle snelwegen in hoge detail opnieuw met lidar en andere sensoren en camera's in kaart gebracht, omdat die hoge detail kaarten vereist zijn voor autonoom rijden. Ik ken geen enkele aanbieder die dat heeft. Ook HERE en Google niet.

De kosten liggen op 500 tot 1.000 euro per kilometer, afhankelijk van hoe ervaren de maker is en welke tools hij heeft. Voor TomTom zal het dus eerder gaan om 500 dan 1.000. Dit betekent dat tomtom hier honderden miljoenen in heeft zitten. En dan is er ook road dna dat tomtom sinds 2009 heeft gebouwd. En een mapping platform speciaal ontworpen voor de behoeften rond autonoom rijden, gebouwd sinds 2011. En we horen ook van mapping activiteiten van tomtom en Bosch in Japan.

Al deze dingen alleen zien als kosten en niet als waardevol staat gelijk aan bewust stekeblind zijn. Gelukkig zijn analisten dat niet en lopen de koersdoelen tot 16 euro. Zij zien dus niet de 'scheve verhouding' tussen winst en koers. Zij zien een scheve verhouding tussen de waarde die TT heeft opgebouwd, de kansen en de deals ten opzichte van de huidige koers.

Graag eens een serieuze reactie van jou Kid, en geen wikipedia achtige opsommingen van waarderingsmethodes.
[verwijderd]
1
quote:

KidBackInTown schreef op 6 september 2016 16:31:

Wat ik me afvraag, is hoever de koers zou moeten dalen zodat de Koers/Winst verhouding weer enigszins in overeenstemming is met de groei van het bedrijf, dus omzet en winst. Op dit moment is de omzet circa constant, dus geen groei. De winst trekt ietsje aan maar lang niet genoeg.
En om te blijven wachten op een overname, geheel of gedeeltelijk, dat willen de grootaandeelhouders niet. Het is te hopen voor de rest van de aandeelhouders dat er niet binnenskamers aan een soort "overname" a la John de Mol / Talpa gewerkt wordt, dus dat alleen de grootaandeelhouders / management de vruchten gaan plukken en de rest met een fooi wordt afgescheept. Wie kan zich nog Versatel herinneren, niks kon er tegen gedaan worden.
De magere wnstgroei (wpa van 0,08€ +10% =0,088€, waar hebben we het over) plus een gebrek zoniet weigering van communicatie dwingen de markt steeds verder om te kiezen voor een koers op basis van de k/w. De markt kent tienduizenden beursgenoteerde bedrijven en het is overduidelijk dat TT met een k/w van 38 momenteel niet beschouwd wordt als een buitenkansje, integendeel zou ik sinds december 2015 willen zeggen.
tatje
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]

[verwijderd]
0
Vooralsnog klapt de koers van het al reeds zwaar geteisterde en stevig ondergewaardeerde aandeel TomTom vandaag weer net zo makkelijk in elkaar.

Wie of wat zit hier achter? Wat is er aan de hand??

Draait het dan toch uit op een Dirty Exit??
[verwijderd]
0
quote:

JacobusJW schreef op 6 september 2016 08:00:

[...]
Waarom haal jij oude cijfers tevoorschijn? Weet je de nieuwe niet?

De koers-winstverhouding is nu 38.
Bij een gelijke 2015 eindejaarskoers (11,61€) voor 2016 is dit dan ca. 53 en geen 148.
Dan nog maar een keer de vraag en deze keer voor mevrouw van Milt.
Kid weet het antwoord, weer, niet. Misschien zijn 'vriendin' wel.
hvasd2
2
quote:

Paulus29 schreef op 6 september 2016 17:06:

Vooralsnog klapt de koers van het al reeds zwaar geteisterde en stevig ondergewaardeerde aandeel TomTom vandaag weer net zo makkelijk in elkaar.

Wie of wat zit hier achter? Wat is er aan de hand??

Draait het dan toch uit op een Dirty Exit??

Wat zou jij doen als je in een mooi huis woont maar geen zin hebt in zeikers en pottekijkers...
[verwijderd]
0
quote:

hvasd2 schreef op 6 september 2016 17:09:

[...]

Wat zou jij doen als je in een mooi huis woont maar geen zin hebt in zeikers en pottekijkers...
Ik zou vechten voor mijn aandeelhouders, hen belonen en mee laten delen in succes.
Maar vooral ook adequaat, duidelijk en veelvuldig communiceren. Daar hebben mijn aandeelhouders immers recht op.

Goddijn zit duidelijk anders in elkaar.
Balimoney
0
quote:

KidBackInTown schreef op 6 september 2016 16:31:

Wat ik me afvraag, is hoever de koers zou moeten dalen zodat de Koers/Winst verhouding weer enigszins in overeenstemming is met de groei van het bedrijf, dus omzet en winst. Op dit moment is de omzet circa constant, dus geen groei. De winst trekt ietsje aan maar lang niet genoeg.
En om te blijven wachten op een overname, geheel of gedeeltelijk, dat willen de grootaandeelhouders niet. Het is te hopen voor de rest van de aandeelhouders dat er niet binnenskamers aan een soort "overname" a la John de Mol / Talpa gewerkt wordt, dus dat alleen de grootaandeelhouders / management de vruchten gaan plukken en de rest met een fooi wordt afgescheept. Wie kan zich nog Versatel herinneren, niks kon er tegen gedaan worden.
Revenue per jaar (kijk even naar de 5 jaars grafiek): www.wikinvest.com/stock/ArcelorMittal...
En het werd nog beroerder: www.wikinvest.com/stock/ArcelorMittal...

Koers AM sinds 2011: www.wikinvest.com/stock/ArcelorMittal...
Koers TT sinds 2011: www.iex.nl/Aandeel-Koers/208564/TomTo...

Woon je in de Filipijnen omdat je sociaal uitgescheten bent in NL?
Geef maar geen antwoord. Blijf op het AM forum waar je je in ieder geval een beetje weet te gedragen.

Oh by the way, ik zit ook in Mittal. Maar niet aldoor, puur voor de handel.

[verwijderd]
8
quote:

Riet van Milt schreef op 6 september 2016 17:05:

[...]

De magere wnstgroei (wpa van 0,08€ +10% =0,088€, waar hebben we het over) plus een gebrek zoniet weigering van communicatie dwingen de markt steeds verder om te kiezen voor een koers op basis van de k/w. De markt kent tienduizenden beursgenoteerde bedrijven en het is overduidelijk dat TT met een k/w van 38 momenteel niet beschouwd wordt als een buitenkansje, integendeel zou ik sinds december 2015 willen zeggen.
De shortsellers dragen ook hun variant op roze brillen en zijn in denial. Inmiddels hebben ze alweer bijna 2,5 euro ingeleverd vanaf de 'piek' op 6,006 euro.

- sprookjes over de lage winst van TT en dat de omzet/winst niet groeien

- Jos versteeg een visionair noemen

- Totaal onvergelijkbare cases zoals Versatel erbij halen

- Zeggen dat professionele analisten niet objectief zijn

- Automotive orders negeren

- Toekomstige rekenmodellen te moeilijk of onnodig vinden

- Extreme focus op de aandeelhoudersstructuur zonder bewijs van invloed op de koers

- Roepen dat er geen overname komt. Alsof dat de enige reden is om er in te beleggen. Bovendien zijn er meerdere scenario's dan alleen gehele verkoop

- Kletsen over marges die omlaag gaan terwijl die juist groeien

- Zeggen dat autofabrikanten tomtom kunnen uitknijpen, terwijl de ASP per auto groeit

- Zeggen dat tt meer info moet geven, maar zelfs het voorwoord van het jaarverslag nog niet gelezen

- Ontkennen (ondanks alle signalen en dagelijkse nieuwsberichten) dat hoge detail kaarten voorwaardelijk zijn voor autonoom rijden

- Doen alsof autonoom rijden voor tomtom te duur is, ze daarvoor te klein zijn, alsof tomtom die hele auto moet maken in plaats van bepaalde essentiele technologie daarvoor

- Jammeren over manipulatie waarmee meestal wordt bedoeld dat de koers iets doet wat men niet verwacht. Terwijl koersen nooit voorspelbaar zijn. Waren ze dat wel dan was iedereen hier rijk.

Ik ken het hele textbook met varianten hier op en maakt mij de pis niet lauw.
holenbeer
1
quote:

*Justin* schreef op 6 september 2016 17:32:

[...]

De shortsellers dragen ook hun variant op roze brillen en zijn in denial. Inmiddels hebben ze alweer bijna 2,5 euro ingeleverd vanaf de 'piek' op 6,006 euro.

- sprookjes over de lage winst van TT en dat de omzet/winst niet groeien

- Jos versteeg een visionair noemen

- Totaal onvergelijkbare cases zoals Versatel erbij halen

- Zeggen dat professionele analisten niet objectief zijn

- Automotive orders negeren

- Toekomstige rekenmodellen te moeilijk of onnodig vinden

- Extreme focus op de aandeelhoudersstructuur zonder bewijs van invloed op de koers

- Roepen dat er geen overname komt. Alsof dat de enige reden is om er in te beleggen. Bovendien zijn er meerdere scenario's dan alleen gehele verkoop

- Kletsen over marges die omlaag gaan terwijl die juist groeien

- Zeggen dat autofabrikanten tomtom kunnen uitknijpen, terwijl de ASP per auto groeit

- Zeggen dat tt meer info moet geven, maar zelfs het voorwoord van het jaarverslag nog niet gelezen

- Ontkennen (ondanks alle signalen en dagelijkse nieuwsberichten) dat hoge detail kaarten voorwaardelijk zijn voor autonoom rijden

- Doen alsof autonoom rijden voor tomtom te duur is, ze daarvoor te klein zijn, alsof tomtom die hele auto moet maken in plaats van bepaalde essentiele technologie daarvoor

- Jammeren over manipulatie waarmee meestal wordt bedoeld dat de koers iets doet wat men niet verwacht. Terwijl koersen nooit voorspelbaar zijn. Waren ze dat wel dan was iedereen hier rijk.

Ik ken het hele textbook met varianten hier op en maakt mij de pis niet lauw.

Hear hear

Het blijft een soap, zowel dit forum als de koersontwikkeling. Gelukkig lijkt de koers op weg naar een ontknoping. Ik weet niet waar ik dan meer van zal genieten, het rendement of de rust die hier dan hopelijk weer keert. Sommige dingen zijn onbetaalbaar ..
Dickit o
0
quote:

KidBackInTown schreef op 6 september 2016 16:31:

Wat ik me afvraag, is hoever de koers zou moeten dalen zodat de Koers/Winst verhouding weer enigszins in overeenstemming is met de groei van het bedrijf, dus omzet en winst. Op dit moment is de omzet circa constant, dus geen groei. De winst trekt ietsje aan maar lang niet genoeg.
En om te blijven wachten op een overname, geheel of gedeeltelijk, dat willen de grootaandeelhouders niet. Het is te hopen voor de rest van de aandeelhouders dat er niet binnenskamers aan een soort "overname" a la John de Mol / Talpa gewerkt wordt, dus dat alleen de grootaandeelhouders / management de vruchten gaan plukken en de rest met een fooi wordt afgescheept. Wie kan zich nog Versatel herinneren, niks kon er tegen gedaan worden.
Je bijdrage(n) zijn van een dermate hoog niveau, getuigend van een intelligentie die niet besteed is aan de simpele zielen op dit forum.
Is het een roeping je suprematie hier te tonen?

Ik heb aan je bijdragen inmiddels een minderwaardigheidscomplex overgehouden, daarom voor mijn gemoed –en misschien andere lezers op dit forum- maak een EIGEN site waar je alleen toegang hebt met minimaal jouw IQ.
Bedenk wel in het land van de blinden is een oog koning!
[verwijderd]
0
quote:

holenbeer schreef op 6 september 2016 17:53:

[...]
Hear hear

Het blijft een soap, zowel dit forum als de koersontwikkeling. Gelukkig lijkt de koers op weg naar een ontknoping. Ik weet niet waar ik dan meer van zal genieten, het rendement of de rust die hier dan hopelijk weer keert. Sommige dingen zijn onbetaalbaar ..
Geniet maar van de soap. Elke dag gratis, niet achter de decoder.
Dutchy Ron
0
effect van positieve berichten is nog steeds van korte duur...........geldt ook voor TT zolang de doekoes niet blijken uit (onder de pet worden gehouden) de nieuwe deals en koersverhogingen. Tot die tijd hebben shorters en iedereen dienbij een lage koers gebaat is vrij spel. Gelukkig zit ik erin vanaf 6,70 dus mij hoor je niet klagen. Ook niet als ie naar de €5 zou gaan, Klagen lost namelijk niets op, er van leren of er naar handelen wel. Verlies nemen is bij opties makkelijker dan bij aandelen, die lopen gewoon waardeloos af uiteindelijk ;-)

Slot deze week boven de 8,60 zou lekker zijn. Maar zonder nieuws, deals of koersverhogingen zal het lastig worden.
[verwijderd]
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 6 september 2016 18:48:

effect van positieve berichten is nog steeds van korte duur...........geldt ook voor TT zolang de doekoes niet blijken uit (onder de pet worden gehouden) de nieuwe deals en koersverhogingen. Tot die tijd hebben shorters en iedereen dienbij een lage koers gebaat is vrij spel. Gelukkig zit ik erin vanaf 6,70 dus mij hoor je niet klagen. Ook niet als ie naar de €5 zou gaan, Klagen lost namelijk niets op, er van leren of er naar handelen wel. Verlies nemen is bij opties makkelijker dan bij aandelen, die lopen gewoon waardeloos af uiteindelijk ;-)

Slot deze week boven de 8,60 zou lekker zijn. Maar zonder nieuws, deals of koersverhogingen zal het lastig worden.
Eventuele positieve effect van introductie van nieuwe producten en koersdoelverhogingen zijn bij TomTom al reeds binnen 1 of 2 dagen onschadelijk gemaakt. Desnoods met grof dumpgeweld en zelfs ook goed getimede fake SELL adviezen.

Wie zit achter deze geregisseerde ellende en waarom?

Hoop niet dat het management met een Dirty Exit bezig is.
Maar ik vrees het ergste.
marique
2
quote:

*Justin* schreef op 6 september 2016 16:48:

(...)
Als kosten dermate veel voor de baten uitgaan dan mag je de winstgevendheid van tomtom niet alleen beoordelen op die 50 miljoen winst. Maar ook op de waarde die alle investeringen hebben toegevoegd en de waarde van de getekende automotive orders (gegarandeeerde omzet).
(...)
Al deze dingen alleen zien als kosten en niet als waardevol staat gelijk aan bewust stekeblind zijn. Gelukkig zijn analisten dat niet en lopen de koersdoelen tot 16 euro. Zij zien dus niet de 'scheve verhouding' tussen winst en koers. Zij zien een scheve verhouding tussen de waarde die TT heeft opgebouwd, de kansen en de deals ten opzichte van de huidige koers.

*Justin*,
Laat die mening van analisten maar weg. Die is onbetrouwbaar. Koersdoelen van analisten liggen vrijwel altijd boven de recente koers en zijn meestal een extrapolatie van historisch bekende bedrijfscijfers. Daar heb je bij TT op dit moment niets aan. Iedereen met gezond verstand begrijpt dat de huidige koers op basis van gerapporteerde bedrijfscijfers veel te hoog is. Analisten moeten het bij TT dus hebben van vermoedens en veronderstellingen.

Diverse forumleden stellen bij herhaling dat de waarde van TT is bloot komen te liggen door de verkoop van HERE en Fleetmatics. Maar ik noem dat een veronderstelde waarde. Het is helemaal niet zeker dat je aan TT dezelfde waarde kan toekennen als aan HERE en/of Fleetmatics. Misschien is TT veel meer waard, of ... misschien veel minder. Overnames hebben altijd een strategisch doel. Die staat los van gebruikelijke kengetallen of ratio's. Niemand kan bewijzen dat TT een overnamebod heeft ontvangen danwel een bod heeft geweigerd. Of zichzelf klaarstoomt voor een toekomstig bod. Feit is dat op dit moment het bedrijfsmodel onvoldoende winstgevend is. Dat het in de nabije of verre toekomst zeer winstgevend gaat worden is wensdenken. Al of niet terecht.

Wie écht gelooft in TT maakt zich niet druk over de huidige koers. En stoort zich ook niet aan forumleden die er negatief over denken.

Grey01
0
Daar is de 'dirty exit' weer. Waarom zou je als grootaandeelhouder in godsnaam 'dirty' willen gaan als je straks toch al de hoofdprijs kunt krijgen? Waarom zou je daarvoor het risico nemen om instanties en boze beleggers op je nek te krijgen? Leg me dat nu eens uit.

Deze grootaandeelhouders zijn daar geheel de mensen niet naar. JdM misschien wel, maar wat wil dat nu zeggen? Die zit er vrijwel zeker om dezelfde reden in als wij allen: T2 is gewoon een belegging met enorme potentie. Bewijs het tegendeel of ga gewoon long en heb geduld. Het nieuwe autorijden wordt (is al) een hype en T2 zit op rozen.
[verwijderd]
0
quote:

marique schreef op 6 september 2016 20:23:

[...]
*Justin*,
Laat die mening van analisten maar weg. Die is onbetrouwbaar. Koersdoelen van analisten liggen vrijwel altijd boven de recente koers en zijn meestal een extrapolatie van historisch bekende bedrijfscijfers. Daar heb je bij TT op dit moment niets aan. Iedereen met gezond verstand begrijpt dat de huidige koers op basis van gerapporteerde bedrijfscijfers veel te hoog is. Analisten moeten het bij TT dus hebben van vermoedens en veronderstellingen.

Diverse forumleden stellen bij herhaling dat de waarde van TT is bloot komen te liggen door de verkoop van HERE en Fleetmatics. Maar ik noem dat een veronderstelde waarde. Het is helemaal niet zeker dat je aan TT dezelfde waarde kan toekennen als aan HERE en/of Fleetmatics. Misschien is TT veel meer waard, of ... misschien veel minder. Overnames hebben altijd een strategisch doel. Die staat los van gebruikelijke kengetallen of ratio's. Niemand kan bewijzen dat TT een overnamebod heeft ontvangen danwel een bod heeft geweigerd. Of zichzelf klaarstoomt voor een toekomstig bod. Feit is dat op dit moment het bedrijfsmodel onvoldoende winstgevend is. Dat het in de nabije of verre toekomst zeer winstgevend gaat worden is wensdenken. Al of niet terecht.

Wie écht gelooft in TT maakt zich niet druk over de huidige koers. En stoort zich ook niet aan forumleden die er negatief over denken.

Onzin!

Enige onderbouwing voor je poging tot kleineren van TomTom geef je niet. Feit is en blijft al reeds bewezen dat de huidge marges van TomTom Telematics een stuk beter zijn dan de marges van een concurrent als Fleetmatics. Dus ga er maar gewoon van uit dat de waardering van TomTom dan nog hoger zou moeten zijn.

En even voor alle duidelijkheid; ik maak me WEL druk over de huidige koers. Ik heb een hekel aan onnodige en onterechte onderwaarderingen. Het is voor veel beleggers een duidelijk signaal dat het management slaapt - zelfs faalt OF dat er iets helemaal mis is met het bedrijf, management en/of haar producten.

Snap je?
[verwijderd]
2
Ha Marique. Dat beeld van extrapolaties van oude resultaten herken ik niet. Ik zie juist rapporten die echt een schatting maken van de toekomstige omzet. Met automerken, verwachte afzet, prijzen, etc. Natuurlijk kan het uiteindelijk afwijken, maar er zit wel een berekening onder.
[verwijderd]
0
quote:

Paulus29 schreef op 6 september 2016 19:58:

[...]

Eventuele positieve effect van introductie van nieuwe producten en koersdoelverhogingen zijn bij TomTom al reeds binnen 1 of 2 dagen onschadelijk gemaakt. Desnoods met grof dumpgeweld en zelfs ook goed getimede fake SELL adviezen.

Wie zit achter deze geregisseerde ellende en waarom?

Hoop niet dat het management met een Dirty Exit bezig is.
Maar ik vrees het ergste.
De impact op korte termijn wordt vaak overschat en de impact op lange termijn onderschat.

Met de 7 nieuwe/vernieuwde producten kan de Consumer divisie weer wat groeien en dat moet de waardering goed gaan doen. Ben ik van overtuigd. Maar het idee dat een aandeel 10 dagen op rij gaat stijgen na een product launch dat is een sprookje natuurlijk.
4.714 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 232 233 234 235 236 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront